Lancia Thema 2.0 i.e. 16V (1990)

autoreview

Lancia Thema 2.0 i.e. 16V (1990)

Signalement

UitvoeringThema 2.0 i.e. 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf211.000 km
KM-stand laatst255.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 242.000 km

Aangezien mijn Alfa door de verzekering total loss was verklaard, op zoek gegaan naar een waardige vervanger. Alhoewel, ik had deze Thema al even in de peiling. Eerder al diverse Lancia's gehad, waaronder een Beta, Prisma, Delta, Ypsilon, Thema, en een Gamma Berlina.

De Thema is echt van oude mensen geweest, en volgens de verkopende schoonzoon had zijn schoonvader meer tijd besteed aan het wassen van de auto dan het rijden ermee.

De witte 16v (zonder turbo) met electrisch schuif- kanteldak is begin januari 1990 geleverd, en de vorige eigenaren hebben hem in 1994 gekocht. In juni 2013 gekocht voor 950 euro, met bijna verse apk.

De auto werd tot september door mij gebruikt als daily driver, maar door veranderde werkzaamheden rijd ik nu voornamelijk in een Peugeot Partner. Mijn 3 kinderen maken dankbaar gebruik van het feit dat de Thema dagelijks op afroep beschikbaar is.

Commentaar van hun vrienden, na het zoveelste feestje; Wat zit die achterbank lekker, en zoveel ruimte.

In 1,5 jaar 1 keer stil komen staan met een defecte dynamo. Verder alleen een apk gehad, met nieuwe banden en remblokken. Diverse aandachtspunten;

Roestplek rechterkant wielkast.
Schuifdak niet waterdicht.
Electrisch raam linkerzijde werkt niet.
Diverse lampjes op controlepanel branden (Italiaanse charme).
Achterschokdempers compleet verrot.

Dus nog wat werk de komende tijd.

En hoe rijdt het? Heerlijk! Vrij zwaar stuur, ondanks stuurbekrachtiging, genoeg vermogen met 147 pk. Alleen als je uit een Alfa 2.4 jtd overstapt, moet je erg wennen aan de vermogensontwikkeling van een atmosferische benzinemotor. Comfortabel cruisen met dakje open. Ligt zoals alle Lancia's die ik heb gereden, vertrouwenwekkend op de weg. Alleen die dempers moeten nu toch wel snel vervangen worden...







Uit de motteballen

  • 254.000 km

Nou ja, heeft gewoon anderhalf jaar buiten gestaan. Ongebruikt.

Vorige week er een nieuwe accu ingezet, en gewassen.

Nauwelijks nieuwe roestplekken, dus dat is een meevaller.

Plan is om de auto APK klaar te maken, maar dat vergt nog wel wat werk.

Nieuwe einddemper uitlaat, schokbrekers achter (de tweedehands exemplaren hadden een korte gebruiksduur).

Al een doos met onderdelen klaar staan, waaronder portier en kofferbakrubbers, elektrische raam motor etc.

Wordt vervolgd

Verse APK

  • 255.000 km

Na bijna 2 jaar stil gestaan te hebben, is een nieuwe APK een feit.

De belangrijkste werkzaamheden waren;

Nieuwe achter schokdempers
Uitlaat lassen
Ruitewisserbladen
Nieuwe remleiding
Remklauw gangbaar maken

En nog wat klein geneuzel.

Inmiddels al wat onderdelen gescoord, zoals een spijl voor raam rechter achterdeur, nieuwe bekleding a-stijlen, nieuw dashboardkastje.

En het is weer een genoegen om in de Thema te rijden. De nieuwe dempers zorgen ervoor dat het originele Thema weggedrag weer helemaal terug is;

Stevig, maar toch comfortabel, en heel stabiel.

De 141 pk op 1210 kg zorgt voor voldoende leven in de brouwerij. Geniet echt van elke kilometer.

Behalve het verhelpen van de lekkage via het schuifdak, staat ook het vervangen van filters/bougies/etc. op de planning.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens