Kia Stonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicPlusLine (2018)

Kia Stonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicPlusLine (2018)
Kia Stonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicPlusLine (2018)Kia Stonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicPlusLine (2018)Kia Stonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicPlusLine (2018)Kia Stonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicPlusLine (2018)Kia Stonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicPlusLine (2018)

UitvoeringStonic 1.0 T-GDi 120pk DynamicPlusLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020

Niet mijn auto

Om direct met de deur in huis te vallen: Het betreft hier de nieuwe auto van mijn schoonouders, wie geemigreerd zijn naar het zonnige Portugal. Ik mocht ze helpen in het process van het uitzoeken van een plaatsvervanger voor hun oude trouwe Prius 2.

Minimum eisen waren:
- Makkelijke instap/wat hogere zit
- Automaat
- Zo nieuw mogelijk
- Max 19k
- Formaatje C-segment/grotere B-segment
- Lokale auto (Portugees kenteken)

Automaten in Portugal zijn helaas nog niet zo'n gemeengoed als bij ons. Dat maakte de zoektocht nogal beperkt. Echter was de shortlist nog best te doen:

* Mercedes-Benz B180 CDI 7G-tronic - 91dkm - 4/2015
* Citroën Cactus 1.6 HDiF Aut. - 61dkm - 8/2016
* Nissan Qashqai 1.6 DCi - 65dkm - 3/2017
* Kia Stonic: 21dkm, 1.0 T-GDI (100 PK) 7 traps DCT - 12/2018.

De B-klasse viel af vanwege de kmstand, De Cactus had een saaie kleurstelling en de Qashqai was ze veel te groot.

Kia daarentegen heeft nog 5 jaar garantie en is praktisch in nieuwstaat. De keuze was snel gemaakt.

Detail: in Portugal is de 100PK T-GDI wél leverbaar met DCT, in tegenstelling tot NL waar je verplicht bent voor de 120PK te opteren.
Uitvoeringen zijn ook anders in PT: Dit is een uitvoering tussen de DynamicPlusLine, ExecutiveLine en SportsEdition in.
Dus two-tone, Climate contole, Half lederen interieur met verschillende kleuren, maar géén rij-assistentie pakket. Maar goed ook want al die toeters en bellen snappen die ouwelui toch niets van...

EXTERIEUR:
* Stoer front. Duidelijke Schreyer invloeden. Maar relatief basic design. Niet zo druk als een Juke 1 of Kona, Maar minder saai dan de VAG concurrentie. Nieuwe Captur en Juke zijn in mijn ogen mooier.
* Qua uiterlijke verhoduingen een relatief laag profiel. Hierdoor minder truttig dan concurrentie.
* Footprint is te vergelijken met een GOLF IV.
* Two-Tone (Oranje-Wit) geeft extra flair aan de auto. Zonder wordt het snel saai.
* Motorkap loopt reletief horizontaal tov concurrentie. Komt inschatten tijdens inparkeren ten goede want je kan beter zien waar het front eindigt.
* Verlichting is top. Bochtenverlichting doet het ook op hogere snelheid.

INTERIEUR:
* Two-Tone is ook doorgezet in het interieur. Dus het oranje dak komt o.a. terug op het dashboard en stiksels van de stoelen.
* Half lederen interieur doet het interieur veel goed. Het standaard interieur doet zeer depressief aan.
* Materiaal gebruik is erg basic. Bijna categorie Dacia. Harde deurpanelen en veel goedkoop plastic. Zonder de luxe bekleding hadden we deze auto waarschijnlijk laten staan.
* Zitpositie achter het stuur is goed en prima in te stellen. Ook voor mijn kleine schoonmoeder (1m55).
* Passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar. Schoonmoeder kan amper over het dashboard uitkijken. Ik vind het bizar dat passagierstoelen nog zo vaak onverstelbaar blijven.
* Multimediasysteem is AppleCarPlay + AndroidAuto. Leuk voor de jongere generatie. Drama voor de ouderen. GPS/Navigatie zit er zonder je telefoon dus niet in.
* Binnenruimte te vergelijken met een C-segmenter. 4x 1m90 past prima. 5e persoon moet iets minder lang zijn ivm ruimte tot dak.
* Bagageruimte ook ruim en bruikbaar doordat het tamelijk diep is. Echter wel basic van opzet (dunne bagagebodem en geen dubbele vloer.

RIJDEN/COMFORT:
* Motor is peppy. Vermogen en koppel is meer dan voldoende om 4 man zonder problemen door de bergpasjes en hellingen heen te sleuren.
* Combinatie van motor met automaat is uitstekend. Ik denk dat je met een handbak snel "dode punten" in het toerenbereik tegenkomt. 7-traps DCT is dan ook echt een aanrader.
* Aangrijpingspunt van de koppeling (het blijft een DCT) bij het gas geven vanuit stilstand is erg abrupt soms. Vooral voor mijn schoonouders is het zeer wennen. Het is een hele omschakeling vanuit hun gezapige prius met CVT automaat.
* Rij-/Rolgeluiden komen erg door in het interieur. Mede door de tamelijk straffe vering. Slecht wegdek is goed hoor- en voelbaar.
* Motorgeluid is echter weer subliem geisoleerd. De motor hoor je amper. Zelfs tijdens hard accelereren . Ze kunnen het dus wél zou je zeggen...
* De stugge vering heeft ook zijn positieve bijwerking. De auto is een fijne stuurauto. Helt niet over in bochten en voelt solide aan. Doet mij erg denken aan de 1e Juke, welke ook beter op de weg ligt dan je zou verwachten.
* Stoelen zitten heerlijk. Ook voor langere ritten.
* Audiosysteem is prima. Geen klachten.
* Airco is lekker koud. Voldoende capaciteit om de Portugese temperaturen af te koelen.
* Verbruik in de Portugese heuvels is tamelijk fors. We komen tot nu toe niet veel verder dan 1 op 14,5.

Tot zover de bevindingen. We zullen weer moeten wachten tot de volgende vakantie voordat ik een update kan plaatsen.

PRIVATE LEASE Kia Stonic

Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)

Kia
Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicLine (5D/6H)

Alphabet
Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)