Kia Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid DynamicLine (2022) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sportage 1.6 T-GDi Mild Hybrid DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 12.250 km |
KM-stand laatst | 12.400 km |
Kia Sportage 2022 - Teleurstelling!
- 12.400 km
Bij de overstap naar mijn nieuwe werkgever afgelopen december 2022, kreeg ik een tijdelijke auto toegewezen. De zogenoemde "voorloop-auto". Omdat mijn werkgever over aan het stappen is op een volledige electrische vloot, was er geen pool-auto beschikbaar. Om deze reden wordt er gebruik gemaakt van de flexibele vloot van LeasePlan.
Mijn vorige auto was een BMW 530e Touring, dus ik ben redelijke verwend. Ik stond uiteraard wel open om iets nieuws te proberen - wat het ging worden was een surprise. Het werd een Kia Sportage Mild Hybrid uit 2022.
Op het eerste oog een auto die goed gestyled is. Moderne lijnen en een frisse nieuwe neus. De teleurstelling begint echter wanneer je de auto in gaat en vervolgens gaat rijden. Veel harde plastics en weinig ergonomisch ingerichte bediening. De zittingen zijn matig en te kort voor mensen boven de 1.90 meter. De displays reageren traag en het is een overdaad aan lichtjes en kermisgeluiden.
Dan het rijden. Daar begint de ergernis pas echt. De Kia Sportage is uitgerust met actieve veiligheidssystemen. Op zich prima, maar... Deze staan automatisch weer aan na elke start. Hinderlijk! Om deze systemen uit te zetten, moet je met meerdere handelingen door het systeem - een fysieke knop ontbreekt. Waarom wil je deze dan uitzetten, hoor ik u vragen? Dat wil je omdat specifiek de lane departure assist, abrupt ingrijpt op onmogelijke momenten. Een weinig intilligent system die een ruk aan het stuur geeft de verkeerde kant op bij een s-chicane op een rondweg. Ronduit waardeloos en gevaarlijk bovendien. Motorisch is er weinig te klagen. 160 PK is ruim voldoende voor deze auto. Het motorgeluid is wel overduidelijk aanwezig bij snelheden boven de 120 km/u. Het verbruik valt daarnaast ook tegen. Bij normaal gebruik is het gecombineerd verbruik rond de 7.5l/100 km.
Samenvattend; De Kia Sportage is erg opgeknapt qua styling. De relatief lage fiscale waarde van de auto maakt hem aantrekkelijk voor lease met lage bijtelling. Het is wel veruit de meest waardeloze berijdersauto die ik ooit heb gereden. Interieur is matig, stoelen zijn matig en verbruik is matig. Technology is onvoldoende en klantsupport van Kia Nederland is zeer ondermaats.
Eindoordeel: Ruim onvoldoende. Ik kijk uit naar mijn BMW i4 40edrive M-Sport!
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties2
- Comfort1
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sportage

