Honda Jazz 1.4 Comfort Plus (2013)

Honda Jazz 1.4 Comfort Plus (2013)

UitvoeringJazz 1.4 Comfort Plus
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013

Aanschaf en eerste half jaar.

Er moest, ruim een jaar geleden, een opvolger komen voor onze Kia Cee'd, en wel om twee redenen.
De eerste reden was een heel vervelende: Een ernstige, blijvende polsblessure van mijn echtgenote, waardoor schakelen een pijnlijke aangelegenheid werd. De oplossing hiervoor: een automaat.
De tweede reden was dat we aanzienlijk minder kilometers gingen maken (12 tot 13.000 km. per jaar) dan ten tijde van de aanschaf van de Cee'd diesel. Bovendien zouden we in verhouding véél meer stadskilometers gaan maken. Een diesel werd dus minder aantrekkelijk. Bovendien kon het ook wel een ietsje kleiner, veel handiger in een drukke stad.

Dan komt de vraag: welke auto kiezen we als opvolger. Door de zeer goede ervaringen met Kia was de eerste kandidaat weer een Kia, de Rio. Het model beviel ons en ruim genoeg. Helaas is de Rio als automaat uitgevoerd met een ouderwetse 4-traps automaat, waardoor het brandstofverbruik aan de hoge kant ligt en we vonden de automaat ook niet echt prettig werken. De nieuwe Cee'd (met moderne automaat) werd ons toch echt te duur in een aardige uitvoering.

Dus toch eens verder kijken. De keuze in automaten in het B-segment is niet echt overdadig en we wilden eigenlijk ook liefst weer een (betrouwbare) Aziaat.
De kandidaten werden de Toyota Yaris 1.3 en de Honda Jazz, beiden met CVT.

Als eerste werd de Toyota dealer in Torun bezocht (we wonen in Polen), omdat bij telefonisch contact bleek dat daar een Yaris met automaat voor een proefrit beschikbaar was. De proefrit verliep, naar Nederlandse begrippen een beetje vreemd: de verkoper ging mee. Nadat we zo'n 20 minuten alleen in de stad gereden hadden vond hij het wel voldoende....
Overigens beviel de Yaris qua rijden eigenlijk wel, de CVT duidelijk prettiger dan de automaat van de Kia Rio. Het interieur van de Yaris viel ons nogal tegen, het ontlokte mijn vrouw de opmerking: Het lijkt wel een speelgoedautootje... En de dealer was nou ook niet echt wat we voor ogen hadden..

Een week later had ook de Honda dealer een Jazz Comfort Plus automaat geregeld voor een proefrit. Na enige uitleg kregen we de auto mee en konden we een echte proefrit gaan maken. Na ruim een uur (stad, B-wegen en een stukje autosnelweg) stond ons besluit vast: het wordt een Jazz en wel dezelfde Comfort Plus. Toen kwam er een kleine domper: Op dat moment (januari 2013) bestellen, levering juli!
Wat weer een beetje werd goedgemaakt door de goede deal die we konden maken en de toezegging dat zij zouden bemiddelen bij particuliere verkoop van onze Kia.

Begin juli kregen we een telefoontje dat onze Jazz over twee weken afgeleverd kon worden en de vraag of we eventueel een weekje zonder auto zouden kunnen: men heeft een koper voor onze auto! We gingen akkoord en een dag later was onze Cee'd voor een goede prijs verkocht, met de afspraak dat de koper de auto twee dagen voor haar vakantie kon ophalen. Wij zijn dan dus een week aangewezen op openbaar vervoer.

Op 19 juli kunnen we onze Jazz ophalen: Het is dus een 1.4 Comfort Plus CVT, kleur Urban Titanium met city pakket, met als extra alarm, en als toevoeging op de parkeersensoren een indicator op het dashboard. Deze geeft visueel, per sensor, aan wat de afstand is tot een object. Tevens krijgen we tegen een (zeer) gereduceerde prijs een set LM velgen met winterbanden. Ik had in eerste instantie ook de geïntegreerde SD navigatie willen hebben, maar dit werd me door de verkoper afgeraden: Veel te duur in aanschaf, dure kaartupdates en nooit echt bij de tijd. Zijn voorstel: koop maar een portable met lifetime kaartupdates. We hebben zijn advies opgevolgd.

Hoe bevalt de Jazz na een half jaar?

Om te beginnen een paar dingen die positief opvallen:
+ Geweldig ruim voor zijn buitenmaten, ook de bagageruimte.
+ Zeer praktisch door de achterbankconstructie (Magic Seats).
+ Wegligging en bochtengedrag boven verwachting.
+ Prima stoelen (althans voor mij, 1.83 m.)
+ Ergonomie dashboard- (en stuur)bediening.
+ Er kraakt of knarst helemaal niets.
+ Standaard geluidsinstallatie is echt goed.
+ Cruise control werkt uitstekend met heel handige bediening.
+ Die CVT automaat is fantastisch! (Dat heeft uitleg nodig...)

De CVT, die regelmatig bekritiseerd wordt vanwege "loeiende motor bij vlot accelereren", doet dat alleen als je het gaspedaal in één keer vloert. Bij normaal vlot accelereren loeit er echt niets.

Maar, het toerental is (ongeveer) op een vlakke weg en niet teveel tegenwind, bij een constante snelheid van:
- 50 km/u = 1100 tpm
- 90 km/u = 1750 tpm
- 120 km/u = 2200 tpm
- 130 km/u = 2500 tpm

Vergelijk die laatste (130 km/u) met een handgeschakelde versie en stel u dan de rust voor in de Jazz met CVT...

Natuurlijk zijn er ook dingen die negatief opvallen:

- Het dashboard is géén "knuffelmuur". Hard plastic dus. Gelukkig streel ik mijn dashboard zelden...
- Er piept wel héél erg vaak iets. Honda denkt: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
- De waarschuwing dat je moet tanken komt al met nog zo'n acht liter in de tank.
- Enigszins zijwindgevoelig.
- Remmen: bijna agressief. Als je alleen maar een boze blik op het rempedaal werpt, gooit de Jazz de ankers al uit.
- Het agressieve remmen is door de dealer inmiddels perfect opgelost!

Alleen dat laatste minpunt moest ik (en moet ik eigenlijk nog steeds) erg aan wennen.
Het rijcomfort is zeer behoorlijk, vering redelijk zacht, maar enigszins harde demping.

Ons verbruik ligt met bijna 6,7 l/100 km. iets hoger dan gemiddeld. Niet verwonderlijk, meer dan 50% van de afgelegde kilometers zijn tot nu toe gereden in (druk) stadsverkeer. Het zal hopelijk ooit nog wel wat beter worden!

Wanneer de Jazz wat meer kilometers heeft gemaakt, of wanneer er anderszins echt iets te melden valt, volgt er natuurlijk een update.

PS Betrouwbaarheid geef ik 4 sterren, zonder echte onderbouwing. De auto is te nieuw om daar iets over te zeggen. U weet immers: "Resultaten behaald in het verleden... enz. enz." Voor gebruikskosten geldt hetzelfde.
In de toekomst kan dit eventueel aangepast worden.

Kleine update.

Sinds de invoer van mijn review in januari heeft de Jazz vrijwel uitsluitend (korte) stadsritten gemaakt.
Daarnaast is het zo dat de maximum snelheid op de autosnelwegen hier 140 km. is en de afstanden zijn groot. Gevolg is dat ik, wanneer ik op de autosnelweg zit, dus wel vlot doorrijd.
Ook is het hier, in tegenstelling tot Nederland, dus wel een aantal weken echt winter geweest. Door deze omstandigheden is het gemiddeld werkelijk verbruik opgelopen tot 6,9 l/100 km. (1:14,5). De boordcomputer is wel erg optimistisch, deze geeft een gemiddeld verbruik aan van 6,4 l/100 km. (1:15,6).
Daar de lente nu flink doorzet en er ook weer langere ritten aankomen verwacht ik dat het gem. verbruik weer wat beter zal worden.

Verder voldoet de Jazz uitstekend. Het enige punt waar ik niet aan kon wennen en me wat aan ergerde, de bij lage snelheden agressief aangrijpende remmen, is verholpen.
Twee weken geleden zijn de 15" velgen met winterbanden weer vervangen door de 16" velgen met zomerbanden. Dat heb ik bij de dealer laten doen en daarbij (weer) vermeld dat de remmerij mij niet beviel. Als de wielen er dan toch af zijn....
Mededeling bij het ophalen: de remmen zijn nagekeken en op de nodige plaatsen van nieuw vet voorzien, uiteraard garantie.
Verrassing bij het afrekenen: wielen wisselen, inclusief balanceren bleek bij de dealer 25% goedkoper dan bij het bandenbedrijf waar ik het normaal liet doen.
Nog prettiger verrassing: de remmen zijn nu prima te doseren. Pluim voor de dealer.

Eind augustus 2014. Onze Jazz is ruim een jaar oud

Op 17 Juli heeft onze Jazz, zijn eerste B-beurt gehad. De teller stond toen op 8.800 km. Erg weinig kilometers in een jaar dus. De keuze voor een benzineauto was dus een goede.
De beurt kostte omgerekend 113,= Euro, inclusief desinfectie van en een nieuw filter voor de airco. Ook zijn alle remmen weer los geweest en waar nodig gesmeerd. Ik weet niet wat een Nederlandse dealer rekent voor een B-beurt, maar hier viel het me heel erg mee.
De remmen werken nu al een hele tijd perfect, het aanvankelijke minpuntje van de agressief aangrijpende remmen kunt u dus nu (net als ik heb gedaan) vergeten.

Half augustus zijn we voor een weekje naar Nederland geweest. Dat betekende, inclusief de kilometers in Nederland, zo'n 2.500 km. in een week. Bijna 90% daarvan autosnelweg, met een snelheid van (waar mogelijk) 120/130 km/u. We hebben ons bewust een beetje ingehouden. Het gem. verbruik over die 2.500 km. was (gemeten) 5,9 l/100 km. = 1:16,9. Niet slecht, dunkt me.
Het gemiddeld verbruik over de totaal afgelegde afstand is nu 6,79 l/100km., dat is dus 1:14,7.
De "gemiddelde" Jazz CVT rijder doet het heel iets zuiniger, maar met een aandeel van bijna 50% erg druk stadsverkeer vind ik het zeer acceptabel.

Verder valt nog op te merken dat de Jazz zich prima heeft gehouden de afgelopen 13 maanden. Geen enkele storing, geen rammeltjes of piepjes.
Hoewel... piepjes... Al half juni verscheen op de display van de boordcomputer onmiddellijk na het starten een autootje met een grote steeksleutel en... het PIEPT. Je klikt het weg en bij opnieuw starten...
Nog een maand tot de beurt en iedere keer... Nou ja, alles went.

Al met al bevalt de Jazz ons prima, ook als reisauto(otje) voor lange afstanden doet hij het prima. De stoelen zijn erg goed en het algemeen comfort is ook prima voor een B-segmenter.

De CVT gaan we steeds meer waarderen. Het rijdt zeer relaxed, maar ook doordat de tussenacceleratie verbazend goed is, 120 - 140,150 gaat verrassend snel.
Ook de cruise control werkt erg fijn. Wel blijkt het verbruik in heuvel-/bergachtig terrein zonder gebruik van de cc iets lager te liggen.

Kortom: Tot nu toe zeer tevreden!

PS Heeft AutoWeek een bug in de reviews?
Of heb ik, of heeft de Jazz misschien veel tegenstanders/vijanden? Waarom vraag ik dit?

Kort geleden was de gemiddelde lezerswaardering voor deze review nog boven de 80%,(81%?) nu zie ik 18%!
Niet dat het me interesseert, maar ik ben wel nieuwsgierig wie of wat die 2 cijfertjes omgedraaid heeft! ;-)

Vakantie Kroatië en A-beurt.

Onze Jazz heeft een vakantiereis en zijn eerste A-beurt achter de rug.

Dat, plus natuurlijk die fantastische lezerswaardering van nu maar liefst 13% (LOL), is een goede reden om nog maar eens een update te schrijven.

Half september zijn we vanuit Torun, via Tsjechië, Oostenrijk en Slovenië naar Sibenik in Kroatië gereden, in twee etappes. De totale afstand van 1470 km. hebben we in tweeën geknipt door zowel op de heen- als terugweg in Wenen te overnachten.
In het fantastische vakantieland Kroatië (dat mag toch wel even gezegd worden!) hebben we, eenmaal op de plaats van bestemming, niet heel veel meer gereden. Zo ongeveer 450 km., waarmee de totale vakantierit uitkwam op 3405 kilometer.

Net als in augustus, bij de rit Polen-Nederland vice versa, bleek die kleine Jazz een verrassend goed reisautootje. Ook na een dagrit van 750 kilometer kom je beslist niet gebroken aan en de volgende dag nog eens zo'n afstand is echt geen straf.
Om heel eerlijk te zijn: De Jazz is wat dit betreft, althans voor mij, echt verrassend, nog een stap(je) beter dan onze vorige auto, de C-segmenter Kia Cee'd. In de Jazz geen "houten kont" na 9 a 10 uur! Boven verwachting comfortabele stoelen voor een lange rit/zit.

Het motorgeluid is nauwelijks hoorbaar bij een snelheid van 130 km/u. Niet heel verwonderlijk als je ziet dat (op een vlakke weg, op cruise control) de toerenteller dan op 2500 toeren staat...
Wel dient hierbij eerlijkheidshalve opgemerkt te worden dat de afrol- en windgeluiden duidelijker hoorbaar zijn in het interieur dan bij de Cee'd het geval was bij snelheden rond de 120 a 130 km/u. Dat doet dan weer wat afbreuk aan het comfort. Mogelijk dat de banden (Bridgestone Turanza 370) daar mede debet aan zijn.

Dan het verbruik. Zo'n 80% van de totaal afgelegde vakantiekilometers gingen over autowegen (100 of 110 km/u) of, grotendeels, autosnelwegen (130 km/u). Weinig 50 of 90 km. wegen.
Grote delen van de route, vooral in Oostenrijk, Slovenië en Kroatië zijn bepaald niet vlak te noemen.
We hebben ons keurig aan de maximum snelheden gehouden en nergens sneller dan 130 km/u (GPS) gereden, behoudens af en toe bij een inhaalmanoeuvre.
Over de totaal afgelegde afstand van 3405 kilometer heeft de Jazz 198,69 liter Euro 95 opgeslobberd. Dat is dus 5,84 l/100 km. oftewel 1:17,14.
Zijn we niet ontevreden over!

Alleen door deze vakantie is het gemiddeld verbruik over het totaal aantal afgelegde kilometers gedaald van 6,79 l/100 km. (1:14,7) naar 6,59 l/100 km. (1:15,2). Niet zo verwonderlijk als je ziet dat ook het percentage stadskilometers is gedaald van 49% naar 39%...

Onderhoud.

Verrassing: Bijna onmiddellijk na vertrek richting Kroatië klinkt de inmiddels overbekende "Honda-piep" en verschijnt op de display van de boordcomputer een stuk gereedschap met de tekst "A - 2000 km." De Jazz wil een beurt! Wetende dat we een dikke 3000 km. voor de wielen hebben is die "2000 km." een beetje verontrustend...
Gelukkig lijkt de computer logisch na te denken: op de lange ritten met dus nauwelijks koude starts telt de boordcomputer veel langzamer terug dan er kilometers bijgereden worden.
Bij thuiskomst staat de "A-beurt" op "-110 km.".
Wel meteen een afspraak gemaakt met de dealer en vandaag is die A-beurt uitgevoerd.

Tot mijn verrassing bleek het alleen een olie- en oliefilterwissel te betreffen.
Ruim een uur nadat we de auto hadden achtergelaten stond hij alweer klaar, gewassen en wel. Met een verrassing van Honda erbij: een tegoedbon voor 5 gratis wasbeurten.
De kosten (omgerekend): 105 Euro en 70 cent. Synthetische olie is dus ook hier vloeibaar goud...

Al met al zijn we er meer en meer van overtuigd dat de aanschaf van de Jazz een prima keus is geweest en we hopen er nog lang plezier van te hebben.

Tot slot nog één minder positief puntje: steenslag en andere lakbeschadigingen. Op de motorkap en de deuren hebben we een aantal kleine lakbeschadigingen geconstateerd. Steenslag en kleine parkeerschades. De (watergedragen) lak lijkt niet geweldig goed bestand te zijn tegen dit soort "aanvallen".
Daarnaast lijkt ook de steil oplopende motorkap de gevoeligheid voor steenslag te vergroten. De dealer had er geen oplossing voor, anders dan een lakstift. Gratis. Dat is dan wel weer positief...

Tot de volgende update!

Twee jaar, de tijd vliegt! (juli 2015)

Eind deze week wordt onze Jazz 2 jaar. Om te beginnen betekent dat, dat er weer een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig is.
De boordcomputer gaf al bijna een maand bij elke start, middels een grote oranje steeksleutel en een luide "Honda-piep", te kennen dat de auto een afspraak bij de dealer wilde. Daar we onderhand wel genoeg hadden van die steeksleutel en piep, is de beurt afgelopen vrijdag uitgevoerd.

Volgens het "onderhoudsprotocol" zoals Honda dat hier noemt, is het een kleine beurt. Dus hoofdzakelijk controlepunten. Ook uiteraard remmen. Standaard doet onze dealer dat met demontage van de wielen, reiniging van de remmen en waar nodig smeren. Ook standaard is ontsmetting van de airco en een nieuw pollenfilter.
Goed dat ik even het onderhoudsschema had doorgenomen, anders was het verversen van de CVT olie (iedere 60.000 km. of 2 jaar) een financiëel onprettige verrassing geweest, nu waren we in ieder geval voorbereid.
De totale kosten waren omgerekend € 195,= waarvan de Honda CVT fluid voor € 74,= op de rekening stond.
Kost wat, dat spul, maar die CVT is die extra € 74,= in 2 jaar méér dan waard!

Speciaal voor VAGebond en Mechelman: bij het afhalen van de auto zijn de bekende/beruchte plaatsen waar soms roestvorming kan optreden in mijn aanwezigheid gecontroleerd. Onderzijde ziet er nog prima uit, alle deurrubbers gelicht, dorpels en onderzijde deuren en achterklep gecontroleerd.
Geen spoortje roest.

Hoe heeft de Jazz zich de afgelopen tijd gehouden? In één woord: uitstekend. Eigenlijk is er geen nieuws te melden, alles functioneert nog als nieuw. Hoort natuurlijk ook zo, hij is nog als nieuw. Alle lampjes doen het nog en je rijdt hier dag en nacht met (dim)licht aan.
Niets piept (behalve dan al die Honda piepjes). Niets kraakt of rammelt, hoewel... we hebben een manier ontdekt om de Jazz wél te laten rammelen... Gooi een grote sleutelbos in het lege, onderste dashboardkastje en ja hoor: Dat rammelt zelfs in een Jazz..!!!

Het praktisch nut van de magische achterbank heeft zich onlangs ook weer eens bewezen. Even een vriend, met rolstoel, 180 kilometer vervoeren naar een sanatorium. Probleem met hun Corsa! Rolstoel rechtop achter de voorstoelen van de Jazz: fluitje van een cent! Bagageruimte gewoon vrij voor de 2 koffers en weekendtas!

Het werkelijk gemeten gemiddeld verbruik over 21.500 km. is nu 1:14,9. Daar ben ik niet ontevreden over, met een aandeel van ruim 45% heel druk stadsverkeer en 30% autosnelweg (V-max 140).

Geen minpunten? Nou, toch wel. De lak is, zoals al eerder genoemd, kwetsbaarder dan we bij bijvoorbeeld Hyundai en Kia gewend waren. Het "gemak" waarmee de auto beschadigingen oploopt op parkeerplaatsen door opengegooide portieren etc. lijkt groter te zijn dan gemiddeld.
Maar goed, daar hebben we vorig jaar die gratis lakstift voor gekregen...

Mijn beoordeling voor comfort en kosten pas ik aan. De Jazz is een comfortabele en praktische reisgenoot gebleken. Ook voor echt lange afstanden.
De kosten voor brandstof en onderhoud over de afgelopen 2 jaar zijn laag.

Op naar de zomer!

Sinds 1 april staat de Jazz weer op de zomerbanden. Verder is er helemaal niets nieuws te melden. Geen nieuws, goed nieuws, dus. De auto doet wat 'ie moet doen en dat doet 'ie goed.

Bijna 3 jaar en bijna 30.000 km.

Onze Jazz heeft nu bijna de leeftijd van 3 jaar bereikt en in die tijd nu bijna 30.000 km. afgelegd. Zo'n 10.000 per jaar, hetgeen nog minder is dan we bij aanschaf hadden ingeschat.
Die 30.000 km. zijn zonder één enkel probleem afgelegd, We hadden overigens ook niet anders verwacht. Nog geen lampje hoeven te vervangen. Geen rammels en piepjes.
Het gemeten werkelijk gemiddeld verbruik over de gehele gebruiksduur ligt nu op 6,76 l/100 km. = 1:14,8. Met een (hoog) aandeel van stadskilometers van 45%, B-wegen (V-max.90 km./u) van 27% en snelweg (V-max 140 km./u) van 29% zijn we daar niet ontevreden over. Ook al omdat we nou niet echt het ahum... "nieuwe rijden" praktiseren...

Al enige tijd geleden verscheen er weer een oranje steeksleutel op de display van de boordcomputer, met bijbehorende "piep", als de contactsleutel omgedraaid werd. Dit om aan te geven dat we aan een onderhoudsbeurt toe waren. Eén onderhoudsbeurt? Nou, een gecombineerde "A" en "B"-beurt dus. Dan krijg je dus nachtmerries waarin € tekens opdoemen.
Gisteren is die gecombineerde beurt uitgevoerd. Olie, oliefilter, luchtfilter, pollenfilter, remvloeistof vervangen etc. etc.
Ook desinfectie van de airco en een algehele controle (ook op roest) omdat over een week of 7 de fabrieksgarantie afloopt.
Die controle op roest was in mijn aanwezigheid, waarbij ook alle deurrubbers werden opgelicht. Geen spoortje roest te bekennen,
Het af te rekenen bedrag was (omgerekend) € 226,= Niet goedkoop, maar in aanmerking genomen wat er voor geleverd en gedaan wordt alleszins redelijk. Na vier uurtjes kon de Jazz, fris gewassen, weer swingend de toekomst tegemoet.
Tot de volgende update!

Juni 2017, afscheid: de Jazz maakt plaats voor...

Op 6 juni hebben we, na bijna 4 jaar, afscheid genomen van onze Jazz. Ik moet zeggen: wel met een beetje pijn in het hart. Het was een uiterst betrouwbaar en praktisch autootje. Nog geen lampje vervangen. Waarom dan toch weggedaan?
Wij leggen onze kilometers voor bijna 45% af in druk stadsverkeer en zo'n 30% op wegen met een max. snelheid van 90 km/u.
We wilden daarom overstappen op een (kleine) hybride. Elektrisch is hier in Polen eigenlijk nog niet te doen, want laadpalen zijn nog uiterst zeldzaam.
Helaas, Honda levert de nieuwe Jazz niet als hybride en de keuze wordt dan héél beperkt: Yaris dus.
Het is een Yaris Hybrid Selection Passion geworden, die in Nederland door het leven gaat als Red Bi-Tone.

We missen nu wel een paar dingen die de Jazz toch een beetje uniek maakten: Veel bekerhouders (10, waar natuurlijk ook andere dingen in kunnen...), twee dashboardkastjes, flinke bagageruimte die met de bank plat zelfs enorm is voor een B-segmenter en natuurlijk de onvolprezen "Magic seats".
Gelukkig worden de positieve kanten van de Jazz hier in Polen zeer gewaardeerd, hetgeen bleek uit de inruilprijs (hoewel die natuurlijk áltijd te laag is ;) ) Hij heeft inmiddels een nieuwe eigenaar, die bijna een jaar naar een redelijk recente Jazz met CVT had gezocht.

We rijden nu ruim 2 weken hybride. En... maakt het werkelijk veel verschil qua verbruik? De eerste indruk is: ja, toch wel.
Het werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van de Jazz over ruim 44.000 km was 6,66 l/100 km. precies 1:15 dus.
De eerste tank van de Yaris is nu bijna leeg en de BC geeft aan 4,8 l./100 km.= bijna 1:21. Laat de BC nou een beetje jokken (doen ze immers allemaal...), dan moet een werkelijk verbruik van 1:20 eenvoudig te halen zijn. Zeker als de Yaris een beetje ingereden is en wij een beetje beter doorhebben hoe een hybride te rijden.
Als wij (en de Yaris) een beetje ervaring hebben zal ik een review aanmaken.

Het ga de Jazz goed (dat zal vast lukken)!