en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 110.130 km |
KM-stand laatst | 110.130 km |
Na jaren diesel te hebben gereden, ben ik in november overgestapt op deze Honda Hybrid.
Een Toyota Prius vind ik qua model echt superlelijk en een Auris is me te groot. Ik houd erg van een sedanmodel en dat was alleen bij Honda te vinden. Deze auto is 10 jaar oud en in 2019 voorzien van een nieuw accupakket, wat mij in combinatie met een recente grote beurt en lage kilometerstand, over de streep trok. De carrosserie is feilloos, er zit een sticker op van Waxoyl waarmee ik hoop en veronderstel dat de auto voldoende beschermd is tegen de roestduivel.
De achterbank is niet neerklapbaar door het accupakket dat achter de achterbank zit en bovenop de hoedenplank mag je niets neerleggen wat de ventillatie van de accu's kan belemmeren. (Achter de hoofdsteunen zitten roostertjes).
De auto is zeer geriefelijk: een lampje onderin de deur bij openen, electrisch inklapbare buitenspiegels, elektrisch verstelbaar, verwarmd, ruitenwissers met regelbare interval en tiptoets, verbruiksindicator, dagteller met trip A en B, buitentemperatuurmeter, veel opbergruimte en zelfs stoelverwarming.
De auto is zeer ruim van binnen en met mijn lengte (1.89) kan ik er prima in zitten al zijn de stoelen (zitvlak) op z'n Japans wel wat aan de korte kant. Achterin ook veel beenruimte, een uitklapbare middenarmsteun met bekerhouders en opbergvakken in de voorstoelen.
Het verbruik ligt over de eerste 3500 km op ongeveer 1: 19,2 (euro 95 met < 5 % ethanol, in Duitsland heet dit Euro 95 super).
De besturing is direkt, de auto reageert snel op stuurbewegingen. Verder is de auto erg gehorig van binnen (zie ook andere reviews van dit type auto) maar de juiste banden maken veel goed. Ik had Vredestein Quatrac 5 onder deze auto maar die raad ik niemand aan. Nu met winterbanden Dunlop is het comfort een stuk beter.
Wat de wegligging betreft valt er ook nog wel een puntje te winnen, de auto geeft alle hobbels en oneffenheden teveel door aan de inzittenden, zeker als je net uit een Mercedes C-klasse komt.
De kofferbak is afsluitbaar en zelfs niet van binnenuit te openen als je het vergrendelt met de sleutel in het slotje voor de berijdersstoel. Een veilig gevoel voor op vakantie, het kan als kluis dienen voor waardevolle spullen.
De automaat rijdt als een DAF: wil je versnellen (bijv. bij het inhalen) dan maakt de motor even gigantisch veel toeren, wat zich niet vertaalt in een evenredige versnelling van het voertuig. Volgens mij is de CVT bak ook afkomstig van DAF dus telkens als ik een vrachtwagen wil inhalen heb ik die associatie... niet altijd fijn.
Verder is het een superluxe auto met een zeer gunstig verbruik en met veel opties (zelfs een groot navigatiescherm met touchscreen, en dat voor 2010!).
Rondom zie je dat er veel aandacht is besteed aan de aerodynamica: de carrosserie ligt laag, onder de voorbumper zitten nog windgeleiders, de motorkap loopt heel laag naar voren en de voorruit ligt ongeveer in dezelfde hoek als de motorkap op de auto. Op de achterklep een subtiel spoilertje voor de neerwaartse druk en verder geen extra lijnen in de carrosserie. Voor sommigen saai, maar ik vind het tijdloos en toch ook wel stijlvol. De lage strip op de flanken met het chromen biesje evenals het chroom op de handvaten geven de auto net even dat cachêt om het tot luxewagen te bestempelen.
Vind maar eens een stijlvolle hybride van deze leeftijd in sedanmodel, dan kom je automatisch (CVT) bij deze Civic uit!!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.