Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

autoreview

Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)
Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

Signalement

UitvoeringAccord 2.2i-CTDi Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf258.000 km
KM-stand laatst281.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nu nog 'n oude diesel kopen?

  • 264.319 km

Tsja, een Honda Accord van de 7e generatie (als ik mij niet vergis)... Hoe vaak zie je die? Werkende bij een Honda dealer zie ik ze zelf best vaak, maar nooit heb ik er een gekocht. Tot nu! Op het eerste oog is het een auto met een inwisselbaar uiterlijk; saai heb ik meerdere keren gehoord. Zelf vind ik het een auto met strakke lijnen en hoe meer ik kijk, hoe mooier ik 'm vind. De kleur is weliswaar niet mijn favoriet, maar het staat mij ook niet tegen.

Rijdende in een Peugeot 1007 en werkende bij een Honda dealer is natuurlijk not done, al jaren probeerden mijn collega's mij in een Honda te krijgen en ik snapte eerlijk gezegd niet waarom. Aan het begin van dit jaar werd er een Accord 2.2 I-CTDI ingeruild op het werk, van de allereerste eigenaar. Qua optische staat niet de mooiste, maar technisch in enorm goede staat. Nadat het een demo van Honda Nederland was geweest is de auto dus verkocht aan de eerste eigenaar. Die heeft er in 14 jaar ongeveer 2,5 ton mee gereden en altijd bij ons laten onderhouden. De auto heeft eerst een aantal dagen gestaan voordat hij mij op viel, over een inwisselbaar uiterlijk gesproken... Maar omdat ik vanaf februari stage ging lopen ver weg van huis kwamen er veel kilometers aan. Toen ik de Accord zag staan grapte ik er thuis eerst over, maar daarna sloegen we aan het rekenen en het leek nog wat te zijn ook. Toen ik er op het werk over begon werd iedereen razend enthousiast en werd ik in de Accord gedrukt voor een overtuigende proefrit. Na de proefrit heb ik er een aantal dagen over na kunnen denken en heb ik de Accord overgenomen, met het idee om deze na mijn stage weer weg te doen. Dan ga ik namelijk weer minder kilometers maken en is een diesel niet rendabel.

Dus: een Honda Accord 2.2 I-CTDI van na de facelift. Het is de Executive uitvoering, dus erg compleet. Denk aan: een kantel-/schuifdak, navigatie, achteruitrijcamera, xenon, stoelverwarming, regen- en lichtsensor, gescheiden climate control, cruise control, premium audio, elektrisch verstelbare (en verwarmde) voorstoelen, enzovoort. Naast een iets scherper uiterlijk heeft de Accord van na de facelift (in 2006) nog een meevaller: de 2.2 diesel kreeg er een extra verzet bij, dus een handgeschakelde 6 bak i.p.v. een 5 bak. Zoals eerder gezegd was het optisch niet de mooiste. De eigenaar was wat ouder en een echte poetser was het niet. Dus zelf heb ik er heel wat uren ingestoken en het resultaat mag er zijn. De meeste krassen en plekken zijn verdwenen, enkel de achterbumper is door beschadigingen niet meer mooi. Van binnen is er ook een hoop schoongemaakt. De stoelen zijn weer vlekvrij, alleen de bestuurderstoel heeft een gerafelde wang van het in- en uitstappen.

Nu de Accord eenmaal naar mijn zin was kon het rijden beginnen, elke werkdag sowieso 130 kilometer. De 1007 die ik ook nog heb is voor een kleine auto erg comfortabel, maar toen ik eenmaal met de Accord ging rijden verschoof mijn beeld van een comfortabele auto. De Honda is eigenlijk een perfecte reisauto. Het is heerlijk stil en de stoelen zitten goed, er is een hoop luxe aanwezig en de 2.2 diesel is lekker krachtig. Bij 1800 toeren komt het koppel vrij en zijn inhaalacties en versnellen kinderspel. Terugschakelen is meestal niet nodig, maar als het moet laat de 6 bak zich soepel bedienen met korte slagen. De versnellingen zelf zijn redelijk lang, bij 150km per uur draait het blok iets meer dan 2500 toeren en dat maakt snelweg ritten een genot. Wel viel het op dat de Accord gevoelig is voor zijwind, dit viel mij persoonlijk tegen. De 1007 is zo vierkant als wat, maar doet niet onder voor de Accord als het om zijwind gaat. Maar aangezien er niet altijd veel wind staat kan ik hier nog overheen stappen.

Het onderstel heeft soms de neiging om het wegdek te kopiëren, daardoor is er soms iets meer beweging in de koets dan dat ik had verwacht. Het gekke is dat ie dit niet altijd doet, het ligt echt aan het soort wegdek. Het sturen is ook even wennen. Ik ben natuurlijk al geen messcherpe auto gewend, komende uit een 1007. Maar bij het indraaien van het stuur in de Accord lijkt het net alsof er even nagedacht moet worden in het vooronder. Het stuur is relatief groot en wat dun, dit komt het kleine beetje gevoel dat er is ook niet ten goede natuurlijk. In wat lange bochten merk ik dat er in de bocht nog wat extra bijgestuurd moet worden. In een hard genomen bocht haalt de Accord geen rare stunten uit maar glijdt ie geleidelijk door op de voorkant.

Qua binnenruimte is het prima in orde. Voorin is het een heerlijke werkplek en achterin is er voldoende ruimte aanwezig, wel snoept het schuifdak wat hoofdruimte weg. De kofferbak is van flink formaat en de achterbank kan in ongelijke delen worden neergeklapt, dus een redelijk praktische sedan. De toegang van de kofferbak is ook redelijk groot. Nog een voordeel van een sedan en de daarbij horende afgesloten kofferbak: stinkende dingen (afhaalvoedsel, lege kratjes en flessen bijv) kunnen zo achterin worden gezet zonder dat de nare geuren het interieur binnen komen.

Nu rij ik nog niet zo lang met de Accord, maar het gevoel van betrouwbaarheid bekruipt mij gelijk, het steekt gewoon ontzettend goed in elkaar. Het blok loopt (voor een diesel) rustig zijn rondjes en slaat de plank nooit en te nimmer mis, de deuren vallen met een mooie plof dicht, en alle knopjes zien eruit alsof ze nog nooit gebruikt zijn.

Wel zijn er een aantal kleine dingetjes geweest, die keurig zijn opgelost. De rem rechtsvoor net voor de aankoop een beetje vast. Dit kwam door een dopje op de klauw die was verdwenen en daardoor water binnen liet. De klauw is voor de koop gereviseerd. De airco deed het soms wel en soms niet, daarbij zweette die iets bij de o-ringen. De ringen zijn vervangen, de airco opnieuw gevuld en het relais vervangen; opgelost. En de laatste paar dagen speelt de navigatie mij wat parten. De ene keer doet ie het wel en de andere keer niet, de CD lezer heeft wat kuren. Nu is de navigatie zelf toch al stokoud tegen hedendaagse begrippen, dus ik kan er mee leven als die het niet altijd doet. Ik moet zeggen dat ik hem toch met regelmaat gebruik en de kaarten weten de weg nog aardig te vinden.

En dan nog het kostenplaatje. Als dieselrijder ben je qua wegenbelasting gewoon de pineut, dat is een zekerheid. Vooral omdat de Accord in de categorie 'vervuilende dieselauto's' valt, wat ik op zich kan begrijpen. Als ik een stoot gas geef verschijnt er in de binnenspiegel vooral een hoop roet en als die koud is hangt er een enorme walm omheen. Hij valt in de Euro4 categorie en is niet voorzien van een roetfilter, dus er komt nog een extra heffing op de wegenbelasting van €60. In totaal dus €150 per maand aan wegenbelasting, €450 per kwartaal. Helaas had ik niet kunnen voorzien dat de dieselprijs harder zou stijgen dan die van benzine , dus het geld dat ik bespaard zou hebben is alweer verdampt. Alhoewel, momenteel kost de benzine hier €2,18 voor e10, terwijl diesel op €1,90 stokt. Qua brandstofverbruik ben ik aangenaam verrast. Ik rij redelijk door en de boordcomputer staat op 5.5l per 100km. Laatst ben ik mijn woon-werk route achter de bakwagens blijven hangen, dat resulteerde in een boordcomputer die 3,8l per 100km aangaf. In hoeverre ik dat moet geloven is een tweede, maar ik sta niet vaak bij de pomp. Bij een volle tank is een actieradius van 1000-1200km gebruikelijk.

Nu zei ik eerder dat het de bedoeling was om de Accord na mijn stage weer weg te doen, maar dit moet ik nog even aan zien. Hij bevalt namelijk zo goed dat ik de Peugeot in de verkoop heb gezet en die is nu onder voorbehoud verkocht. De 1007 heeft geen plank misgeslagen en heeft mij 2 jaar lang uitstekend gediend, maar het comfort van de Accord is op en top. Ik denk dat ik de 1007 best nog eens ga missen (verklaar me maar voor gek). Dus dan nog maar even aan de dure wegenbelasting, autorijden kost nou eenmaal geld. In juli staat er een vakantie naar Italië op de planning en die reis staat de Accord op het lijf/plaatwerk geschreven. Dus ik geniet er nog even van!

Doorgaan of stoppen?

  • 281.000 km

Ondertussen zijn we weer geruime tijd verder en de Accord presteert nog altijd goed, dus dank collega’s! Ik zet ook jullie graag in de spotlight, geen enkel probleem.

Afgelopen zomer een tweetal vakanties naar Italië gehad, beiden met de Accord gedaan. De eerste was met twee vrienden, die allebei de nodige bagage meenamen. Dit resulteerde in een kofferbak die ternauwernood dicht ging, maar met een flinke zet viel die uiteindelijk toch in het slot. Ik kwam er toen pas achter dat het plafond van de kofferbak niet gelijk was door de luidsprekers onder de achterruit en een balk die daarvoor zit, daardoor kon ik de koffers net niet op elkaar stapelen tegen de achterbank aan.

De tweede vakantie heb ik in plaats van één grote koffer het geheel opgedeeld in meerdere tassen en een kleine koffer, en ook heb ik mijn mede vakantiegangers gevraagd hetzelfde te doen. Toen was de rit met z’n viertjes. Ondanks dat paste het ditmaal beter achter in de auto en was er zelfs ruimte over!

De ritten zelf waren een peulenschil, het is een fijne vakantieauto. De eerste vakantie overdag gereden, de tweede hebben we het in de nachtelijke uren gedaan. Allebei beviel mij prima, maar ’s nachts bleek (uiteraard) veel sneller te zijn door het gebrek aan verkeer. Urenlang de cruise control op 180 gehad en dit was prima. Binnen 10 uurtjes stonden we vanuit ons kikkerlandje aan het Gardameer en vice versa. Het verbruik bleef volgens de boordcomputer steken op 1 op 15, of ik dat geloof laat ik even in het midden... De 210 is namelijk ook meerdere keren aangetikt, zonder enige problemen.

Tussen de twee vakanties door was de dynamo er klaar mee, maar ik ben er gelukkig niet door blijven staan. Toevallig moest ik een ochtend werken toen er een laag brommend geluid uit het vooronder kwam, hoe hoger de toeren des te minder het geluid. Op het werk werd dus een kapotte dynamo geconstateerd. Onderdeel besteld en de volgende dag door een collega vervangen, handig! Een originele dynamo kost een fortuin, dus nu een exemplaar van Denso voor €400.-

Tussen de vakanties door heb ik ook nog mijn set wielen (16 inch) kunnen ruilen met een set 17 inch. Geen originele Accord velgen, maar van een Civic. Het smoelde in ieder geval een stuk beter. Ook heb ik een set winterbanden op velg kunnen overnemen van een collega. Weer 17 inch, maar ditmaal originele Accord velgen van het model die na de mijne kwam. Dat ziet er nog een stukje beter uit, en hij rijdt ook net een stukje beter.

Aan t einde van het afgelopen jaar heeft de Accord groot onderhoud gehad: olie en alle filters zijn (weer) door een collega vervangen. Zelf met twee linkerhanden geboren: ondertussen iets minder onhandig geworden maar toch vraag ik voor dit soort dingen liever iemand anders, sorry! Tijdens de beurt zijn ook de remblokken aan de achterkant vervangen, die waren tot op het laatste stuk versleten. De voorkant heeft afgelopen week nieuwe remblokken gehad, ook die waren goed versleten (dus plannen kan ik ondertussen wel!).

Na de beurt in december heb ik de auto een aantal weken weinig gebruikt i.v.m. vakantie wat resulteerde in korte stukjes rondom huis. De accu was waarschijnlijk al oud en gaf mede daardoor de geest. Die is vervangen door een nieuw exemplaar. Sindsdien start ie net wat makkelijker, verder geen verschil te merken.

Echte andere kwaaltjes heb ik niet gevonden in het afgelopen jaar. Voor een diesel betaal je de hoofdprijs qua maandelijkse lasten, dus het voordeel is er wel vanaf. Nu is het wel zo dat ik het afgelopen jaar het meest heb gereden tot nu toe, 25.000km. Maar ook dit is met een diesel niet veel. Ik maak boven op die 25k nog meer kilometers, die worden gedaan met de auto van paps. Alle kleine beetjes helpen, toch? Maar de Accord rijdt gewoon top, dus die wegenbelasting neem ik maar op de koop toe. Een benzine 2.4 zou overigens wel leuk zijn, maar die komen niet vaak voorbij zoals ik ze graag zie of zijn erg duur.

In februari heb ik nog een lederen interieur (crèmekleurig) op de kop kunnen tikken, dat ik toen gelijk met mijn vader over heb gezet. Dit bleek nog wat lastiger dan gedacht omdat ik twee elektrische voorstoelen heb, het lederen interieur had maar één elektrisch exemplaar. We hebben de frames van de passagiersstoelen dus omgewisseld. Het interieur dat erin zat was gelijk aan het interieur van de instapversie en had een gat in de wang van de bestuurdersstoel, vandaar de keuze voor wat anders. Ook de deurpanelen en armsteun van de middenconsole zijn overgezet.

De kwaliteit van de radiozenders is trouwens diep bedroevend gebleken. Met een FM-transmitter kon ik weliswaar mijn muziek luisteren, maar ook dat was een aaneenschakeling van ruis. Daarom heb ik in de zomer ook nog een Yatour adapter gekocht, die er ook door een collega in is gezet. Ik weet het, ik val mijn collega’s vaak lastig, maar hopelijk zijn ze wel blij dat ik de Peugeot de deur uit heb gedaan voor een Honda. Over een paar maanden moeten ze het zonder mij stellen, dan ben ik namelijk afgestudeerd en ga ik het grote mensenleven in. Hopelijk vinden ze dan een beetje rust….

Over de ontvangst van de radiozenders gesproken, het gebrek van een antenne is nog een ding. Die zit nu namelijk weggewerkt in het bovenste deel van de achterruit, die daardoor niet helemaal verwarmd is. Dus als het vriest, blijft er een hinderlijke strook ijs op bovenkant van de achterruit zitten. Als het vriest krab ik de achterruit maar gelijk mee, anders zie ik de eerste 15 minuten sowieso geen hol. Zo, die klaagzang is eruit.

Buiten dit om werkt de radio perfect en nu kan ik muziek via bluetooth afspelen. De kwaliteit van het geluid zelf is trouwens ook uitstekend.

Het verbruik valt (mij) trouwens nog steeds niet tegen. Met een sportieve (volgens sommigen zacht uitgedrukt) rijstijl kom ik uit op 1 op 15 in de winter (weinig snelweg en wat kortere stukken). In juli ben ik afgestudeerd en wellicht is het dan tijd voor iets anders, een oude RX hybride staat hoog op het lijstje. Maar voor nu tokkel ik dus nog even door met de Accord. Na ruim 280.000km werkt alles, piept er niks, en gaat ie nog als een trein. De plaatselijke mistbanken die ik creëer blijven dus nog even voortbestaan, en de staat moet toch gespekt worden!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens