Ford Streetka 1.6 (2004)

Ford Streetka 1.6 (2004)

UitvoeringStreetka 1.6
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2020

Veel lol voor weinig geld

Sinds 27-9 de blije eigenaar van een 2004 Ford Streetka. Met zicht op de wintermaanden voor een klein bedrag gekocht. De Ka heeft wat liefde en aandacht nodig en daar zijn de komende maanden uitermate geschikt voor!

To-do's

Dat vervloekte oranje lampje in de vorm van een motorblok...het schijnt dat alle Ka's van deze generatie er last van hebben. Deze dus ook. Oorzaak? Een van de twee lambdasondes, de katalysator, een maandagochtendauto, wie zal het zeggen? Leuk klusje dus. Daarnaast wordt het stoffen interieur door een lederen vervangen. Verder de gebruikelijke zaken: filters, bougies, dat werk. En het spannendste: controleren op roest. Want dat doen ze ook. De Streetka's wel aanzienlijk minder dan de standaard uitvoeringen, maar 'minder' is niet 'geen'.

Rijden

Het rijdt als een kartje. Echt waar. Je kunt hard de bocht om met een Streetka. Wegligging is uitstekend. Ja, hij tordeert wel eens. Kan ook haast niet anders. Maar last heb je er niet van. Snel is ie trouwens niet. 95pk op 1036kg is zeker voldoende, maar ga geen stoplichtsprintjes aan want je wint echt niks. Een Streetka gebruik je voor die zonnige dagen of warme avonden om lekker te gaan toeren. Dakje open, muziekje aan en gewoon genieten van het sturen en het contact met de buitenlucht.

Praktisch

De stoelen zitten prima. Ik ben 1.86m en pas prima in de auto. Met kap dicht zit ik ruim onder het dak en met kap open kijk ik door de voorruit in plaats van tegen de dakstijl. Opbergruimte in de cabine is minimaal. Een minuscuul dashboardkastje en een netje tussen de stoelen, that's it. De kofferbak is daarintegen enorm, zeker voor een cabrio. Ruim 200 liter is gewoon een bak ruimte, en daar het dak z'n eigen plekje heeft blijft de bagageruimte altijd gelijk. Wat het dakje betreft: motor uit, contact aan, vergrendeling kap losmaken, uitstappen, druk op de knop om de klep te openen, achterruit (in de juiste vouw!) opklappen, dak geheel terugklappen, klep dicht en rijden. Omslachtig? Ja, het is geen MX-5. Maar veel werk is het ook niet. En je kijkt naar een strak geheel wanneer de kap is opgeborgen. Hardtops zijn ook verkrijgbaar, maar reken op een honderd of 6 wanneer je deze apart aanschaft.

Comfort

Stoelverwarming standaard bij leren stoelen. Duurt wel 5 minuten voor ze warm zijn. Airco zit op de meeste Streetka's evenals voorruitverwarming, elektrisch verstelbare spiegels zijn standaard. Een windscherm is dat niet. Ik kan aanraden om er een aan te schaffen want de storm in je nek kan erg onprettig zijn!

Conclusie

Bij rond 37000 gebouwde Streetka's en momenteel nog rond 1000 exemplaren op NL kenteken, wordt dit karretje steeds zeldzamer. Natuurlijk, het uitgesproken (New Edge) design moet je liggen en velen zien de (Street)Ka als een echt vrouwenautootje. Ik kan alleen adviseren: rijd er eens mee. Je krijgt ontzettend veel plezier voor je geld. En als je een beetje handig bent hou je de onderhoudskosten ook nog eens bijzonder laag.

Kleine diva

De kleine scheurneus heeft weer een jaar APK! Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Nieuwe lambdasonde (geen oranje lampje meer, jeee!), nieuwe remleidingen en uiteraard: laswerk. Chassisbalken aan de achterzijde vertoonden kenmerken van een goeie gatenkaas.. Maar een bevriende lasser heeft het keurig gemaakt waardoor we nu klaar zijn voor de lente!

En daar draait het toch om bij de StreetKa. Een fijn autootje voor de zonnige dagen en warme avonden. Stuurt heerlijk en ligt, zeker voor een cabrio, lekker strak in de bochten! Inmiddels is het stoffen interieur vervangen voor zwart leder. Ook gaat binnenkort het dashboard deels uit elkaar want in het donker is bijna alles donker.. maar dat zijn de leuke klusjes! Ik geniet nog steeds van elk ritje, hoe kort ook, want zelfs de winter houdt me niet binnen. Muts op, sjaal om, (stoel)verwarming op standje heet, dak open en gaan. Het kan prima. Zolang het droog is en niet vriest welteverstaan.

3,3