Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2009)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst150.900 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Groots rijden

  • 86.000 km

Om precies te zijn gaat het om een Titanium Business in de kleur Panther Black met 2.0 Flexifuel motor. Volgens de specificaties van Ford heeft de FF motor door een variabel inlaatsysteem een iets hoger koppel dan de gewone 2.0 Duratec (190 vs 185 Nm) maar voor prestaties en verbruik is de fabrieksopgave gelijk.

Deze auto rolde op 26 maart 2009 van de band in de (inmiddels helaas gesloten) fabriek te Genk en werd op 16 april van dat jaar op kenteken gezet in Nederland. Zoals de meeste Mondeo’s begon hij zijn bestaan als “leasebak”, vandaar het Business pakket dat bestaat uit:
- Audio/navigatiesysteem (Blaupunkt Travelpilot NX) met 7 inch touchscreen en 8 speakers.
- Een goed werkende Bluetooth interface voor handsfree bellen.
- Voice control functionaliteit die ook Nederlands verstaat.
- Elektrische hoogteverstelling van de bestuurderstoel.
- Parkeersensoren voor en achter (PDC)

PDC is geen overbodige luxe gezien het formaat en de overzichtelijkheid van de auto.

Het 7 inch touchscreen staat vooral mooi in het dashboard. Het scheelt een paar knoppen waardoor de middenconsole rustiger oogt in vergelijking met de standaard radio of het 5 inch navigatiesysteem (FX) De menustructuur is overzichtelijk en de bediening eenvoudig.

De navigatie is qua gebruiksgemak en functionaliteit wel gedateerd in vergelijking met een moderne TomTom. Nadeel: snelheidslimieten en actuele snelheid worden niet getoond. Voordeel van de Travelpilot is dat ie voorzien is van TMC. Deze geeft vrij nauwkeurig op de kaart aan waar op de route sprake is van werkzaamheden, vertraging en/of file. Voor 79 euro heb ik via de dealer een update met een kaart van 2014 aangeschaft.

De overstap van een Focus naar een Mondeo went snel. Ik kon in mijn zoektocht naar een vervanger voor de Focus II geen geschikte Focus III vinden binnen het beschikbare budget en ben gaan proefrijden met deze Mondeo. Hij stond al een paar maanden te koop bij de lokale Ford dealer en was net naar een voor mij interessant prijsniveau verlaagd. Een Mondeo is altijd compleet uitgerust, terwijl je van de Focus III nog veel “kale” versies tegenkomt zonder cruise control, climate control of elektrische ramen achter. Na de proefrit was ik onder de indruk van het comfort, de ruimte en de riante uitstraling. Dat de auto goed rijdt is duidelijk, het is immers een Ford. Hij is wat logger dan een Focus, maar heeft toch een dynamische wegligging en het typische Ford stuurgedrag waarmee de auto zeer nauwkeurig de stuurbewegingen volgt. Wat opvalt in vergelijking met een Focus is meer rijcomfort door de lange wielbasis, betere isolatie van motor, wind- en weggeluiden en de nog stabielere wegligging dankzij de grotere spoorbreedte. Ik zou hem willen omschrijven als een Focus XL; een pretentieloze auto zonder premium ambities. Het afwerkingsniveau staat niet op een veel hoger niveau, maar je krijgt wel veel auto voor je geld en prima rij eigenschappen. Al met al voor mij voldoende meerwaarde om de hogere exploitatiekosten te rechtvaardigen.

Met 145 pk lijkt de auto op papier goed bedeeld (specifieke massa < 10 kg per pk) maar in de praktijk maakt de 2 liter geen bijster krachtige indruk. Je moet echt wat verder doortrekken (voorbij 3500 toeren) om een vlotte acceleratie te bewerkstelligen. Per saldo zijn de prestaties voldoende. Een auto met een grote motor die (leeg) 1400 kg weegt lust natuurlijk een slokje extra, maar het verbruik valt me niet tegen. De tripcomputer registreert een gemiddeld verbruik van 8 liter per 100 km. Met een praktijk verbruik van 1 l op 12,5 km ben ik niet ontevreden en dankzij de tankinhoud red je 800 km tussen tankbeurten.

De auto is zeer compleet uitgerust, het enige wat ik echt mis in een auto van deze prijsklasse (nieuwprijs € 32k) is een in hoogte verstelbare passagiersstoel (de lendesteun is wel instelbaar)

Aan een aantal zaken merk je dat dit een auto is die in 2007 op de markt is gekomen; zo heeft de cruise control geen speed limiter en wordt de ingestelde snelheid niet weergegeven op het display. Daarnaast werken de parkeersensoren alleen akoestisch en niet grafisch ondanks de aanwezigheid van 2 kleurenschermen in het dashboard.

Vakantie auto

  • 91.500 km

Na ruim 3500 vakantiekilometers heeft de Mondeo zich bewezen als een ideale auto voor een lange vakantierit. We hebben genoten van het ruime interieur, de grote bagageruimte, het rijcomfort en de stabiele wegligging. Op de snelweg met 130 op de teller draait de motor rond 3500 toeren. Het geluid blijft mooi op de achtergrond en het verbruik binnen de perken. Op de heenreis richting Zuid Frankrijk heb ik bijna 1 op 14 gehaald ondanks fileverkeer en een toch redelijk zware belading (niets op het dak of op de trekhaak, alleen in de bagageruimte) De techniek heeft geen krimp gegeven. De waardering voor comfort en betrouwbaarheid heb ik aangepast naar de maximale score. Het prestatieniveau is voldoende; ook met 4 personen en bagage komt de auto goed vooruit. Op de snelweg door de Ardennen sleurt de auto op de cruise control met 120 km/h in V omhoog zonder te vertragen. Bij het rijden van stijle colletjes in Frankrijk moet je de motor wel goed op toeren houden om niet stil te vallen. Over de hele vakantie, inclusief de toeristische routes en een hard werkende airco, een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100 km en dat is nauwelijks meer dan de Focus onder vergelijkbare omstandigheden
TMC bleek in Frankrijk niet te werken, dus daar hebben we tijdens de vakantierit geen profijt van gehad … de ervaring is dat vertragingen op routes binnen Nederland niet altijd of te laat worden gemeld, dus in de praktijk voegt het niet veel toe ten opzichte van de verkeersinformatie die je op de radio hoort.

Een jaar verder

  • 102.000 km

De tijd gaat snel, de Mondeo is al weer ruim een jaar in bezit en in die periode hebben we er meer dan 20 duizend kilometers mee gereden. Tussen eind november en half maart deden we dat op stalen velgen met winterbanden. De set die ik voor mijn Focus had gekocht past ook onder de Mondeo. De winterbanden zijn in de maat 205/55/16 terwijl de geadviseerde maat voor de 2-liter Mondeo 215/55/16 is. Volgens de dealer was het geen probleem en ik heb ook weinig verschil gemerkt qua wegligging. De bredere zomerbanden lijken iets gevoeliger voor spoorvorming in het wegdek.

Tijdens een rit naar de Harz in de voorjaarsvakantie werd de 100.000 km mijlpaal gepasseerd. De 100.000 km beurt bij de Ford dealer bracht geen bijzonderheden aan het licht en de kosten vielen mee; 370 Euro inclusief APK keuring, wisselen van de wielen en opslag van de winterset.

Het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer staat al meer dan een half jaar ongewijzigd op 8,0 liter per 100 km. Dat blijkt in de praktijk redelijk nauwkeurig en best netjes voor een auto van dit formaat met een “ouderwetse” 2 liter motor en 5-versnellingsbak.
Terugkijkend op een jaar Mondeo rijden ben ik best tevreden. De auto is betrouwbaar, comfortabel, ruim en rijdt prima. Daarbij vallen de operationele kosten tot nu toe erg mee. De afschrijving uiteraard niet, maar dat weet je van tevoren …
De aandrijflijn is misschien niet de meest geraffineerde die er anno 2009 te krijgen was, maar biedt voldoende kracht en maakt een degelijke/duurzame indruk. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor het interieur en de algehele afwerking; andere merken hebben dat qua “look and feel” beter voor elkaar, maar in de praktijk krijg je het idee dat het lang mee gaat.
Problemen zijn er ook geweest zoals een krakende bestuurdersstoel die niet goed in de rail bevestigd zat en een navigatiesysteem zonder GPS ontvangst. Deze problemen zijn keurig onder garantie verholpen. Voor de krakende middenconsole heeft de dealer helaas geen oplossing, dus daar moet ik mee leren leven. Dan de radio maar iets harder …

2 jaar en 40.000 km

  • 122.000 km

Bij de 120.000 km beurt is de remvloeistof vervangen en heb ik de airco opnieuw laten vullen. Het systeem was ongeveer 40% van het koudemiddel kwijtgeraakt, dus ik was er op tijd bij (bij minder dan 50% vulling functioneert de airco niet goed meer en is de kans groter dat de compressor stuk gaat).

De Mondeo doet het nog steeds prima, er hebben zich geen problemen voor gedaan. In de categorie klein leed:
- De rubber strips op de dorpel gaan na verloop van tijd los zitten omdat je er bij het uitstappen vaak met je voet tegenaan komt.
- Het Blaupunkt multimedia systeem loopt soms vast, een reset is pas mogelijk na uit/aanzetten met de contactsleutel.
- In 2 jaar tijd 3 x dimlicht koplamp moeten vervangen
- Remblokken achter gaan niet veel langer dan 50.000 km mee.

Brandstofverbruik ligt nog steeds rond 8 l/100 km (12 tot 13 km per liter)

Upgrade

  • 150.900 km

Na 70.000 km in 40 maanden heb ik besloten de auto in te ruilen voor een Mondeo Wagon 1.6 SCTi Ecoboost 118 kW Platinum uit 2013. Een upgrade naar (nog) meer luxe, comfort, betere afwerking, een stiller interieur en een sterkere motor. In de gefacelifte versie van de Mondeo zijn de sterke punten behouden en is de auto op precies de juiste onderdelen verbeterd. De auto oogt beter, voelt hoogwaardiger en rijdt strakker.

Van de 2.0 neem ik met een goed gevoel afscheid. Het is een prima auto die probleemloos heeft gefunctioneerd en ook na 8 jaar nog in prima staat verkeert. Dat geeft vertrouwen in de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van Ford, waardoor ik met een gerust hart overstap in de nieuwere Mondeo.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens