Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1998)

Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1998)
Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1998)Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1998)Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1998)Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1998)Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1998)

UitvoeringMondeo Wagon 1.8i Business Edition
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008

Lekkere reiswagen

Er moest toch een auto komen die iets breder was (3 autostoeltjes) en nog betaalbaar, vandaar de Mondeo. Deze auto's van voor het jaar 2000 zijn echt niks meer waard, dus voor mij goed betaalbaar.

Bij km-stand 166.000, december 2008

Exterieur:
Voor die tijd al een mooie auto en zo lekker groot. Er zit nog nergens roest, hij moet dus nog even mee kunnen.

Interieur:
Eindelijk achterin ook echt beenruimte, zelfs wanneer ik mijn stoel ver naar achter zet. Een minpunt bij de (nieuwere) Focus is de schuin doorlopende middenconsole, waardoor de passagier niet lekker zit. Dan lijkt dit bijna een limousine met zijn enorme lengte. Ruimte te over voor de benen.
De knoppen zitten op een logische plaats, elektrische spiegels en ramen werken goed.
Met de achterbank neergeklapt en de stoelen iets naar voren kun je een matras van 2 meter plat neerleggen!
Het geluid van de stereo is hetzelfde als in de Focus, voldoet prima. Het geluid blijft zo lang zuiver, dat ik mezelf niet meer kan horen.

Het rijden:
De motor had iets groter gemogen, maar als je hoog in de toeren rijdt (3000 tot 4500) kun je best goed meekomen. 150 km/u is voor deze auto een heerlijke toersnelheid.
Olieverbruik is ongeveer 1 liter op 12.000 km, benzineverbruik schommelt tussen de 1 op 12,5 (binnenwegen) en 1 op 14 (snelweg) bij een sportieve rijstijl.
De versnellingsbak schakelt over het algemeen prettig, alleen terugschakelen naar zijn 2 gaat wat moeilijk.

Problemen:
- Koelwaterthermometer doet het soms wel, soms niet.
- Elektrische bediening van passagiersraam met de bestuurdersknop hapert soms.
- De geluidsboxen vallen weg wanneer het volume te laag staat (tot niveau 10). Bij hoger volume geen last van, zal dus wel een massaprobleem zijn.

Onderhoud:
Direct na aanschaf 2 nieuwe banden (140,-), 2 nieuwe remblokken (100,-) en 2 nieuwe voorveren (200,-). De veren waren gebroken, wat blijkbaar een Mondeokwaal is bij deze leeftijd.

Wensen:
De volgende wordt waarschijnlijk een Mondeo uit 2001, liefst met cruise control en een 145pk motor.

[B]Update juni 2009
Km-stand 178.000[/B]

Hij rijdt nog steeds zeer soepel, olieverbruik 1L op 12.000 km.

Reparatie: de einddemper van de uitlaat was van binnen kapot, de schotjes rammelden er lustig op los. Toch maar een nieuwe einddemper eronder laten zetten.

De paar kleine roestplekjes (zijkant deuren en zijkant achterklep) toch maar behandeld met een primer en lak. Een echte roestbak ruilt straks wat moeilijker in, nu kost het me 12 euro aan lak.

Onderhoud

Tijd voor de APK en onderhoud. Alles dat nodig was toch maar laten uitvoeren, want motorisch is hij nog helemaal goed, carosserie roest nog nergens, hij mag nog even mee.

Het blijkt in ieder geval dat bij aankoop van de auto er al zeker een jaar niets aan was gedaan, gezien de staat van alle nu vervangen onderdelen.

Uitgevoerd:
- Banden voor (ouderdom)
- Remschijven en blokken voor
- Olie en oliefilter
- Thermostaat koelwater
- bougies
- filters lucht/brandstof/interieur
- distributieriem en spanrol (ouderdom)
- multiriem
- motor elektrische bediening raam passagierskant vervangen door sloopexemplaar

Totale kosten: 1226,- euro. (Waarde van de auto ca. 1750,-)

De airco is nog heel goed, zonder gekke tussentijdse reparaties verwacht ik de volgende apk probleemloos door te komen. Fingers crossed en nog twee jaar doorrijden met dit exemplaar.

Door de APK

Eerst een kleine toevoeging op het onderhoud oktober 2009: een maand later lekte er zoveel koelvloeistof weg door de cilinders (veel witte rook uit de uitlaat), dat er een nieuwe koppakking op moest.
€ 400,- armer dus, bovenop die 1200 euro.

Het goede nieuws: Hij is weer door de APK, zonder verdere kosten, de motor loopt nog als een zonnetje. Nog 3 maanden en hij gaat over de 2 ton heen.

Aandachtspunt: het raam rechtsachter lekt, na een heftige regenbui is mijn "plafond" nat. Maar ach, dat droogt ook weer vanzelf.

We mogen weer een jaar

Hij is weer door de APK, met de volgende punten:
- remleidingen achter vervangen + remvloeistof.
- CO-waarde niet gehaald, dus nieuwe lambdasonde.

Kosten totaal: € 460,-

Fingers crossed en hopen dat-ie het nog even volhoudt.

Update bij 211.111 km:
Eindelijk knipperde het knipperlicht niet meer, na een tijd van haperen. Defect: het relais in de stuurkolom.
Kosten: € 55,-

Winterbanden en update

Sinds oktober 2011 liggen er achter winterbanden "Barum's" op met 4mm (altijd nog beter dan zomerbanden met 3mm) en voor nieuwe Vredestein snowtracks. Rijden in de sneeuw gaat nu met veeeeel meer grip dan vorig jaar op Michelin Energy's. Kosten door de gratis Barums: € 230,-.

Nieuw problemen:
- De verwarming blaast alleen nog op de voorruit. In deze februarikou ga ik daar niet aan sleutelen, misschien laat ik het ook wel zo.
- Slot achterklep: gaat niet meer mechanisch open, de sleutel krijg ik niet meer doorgedraaid. Gelukkig werkt het elektrisch deel van het slot nog redelijk, dus ook dat laat ik maar zo.

Al met al blijft het een 14 jaar oude auto, waaraan wel eens iets kapot gaat.

En weer een jaartje rijden

De APK is hij wederom doorgekomen, met nu minimale kosten: alleen de keuring.

Afkeurpunt waren de banden voor, maar de 2 winterbanden die ik nog had liggen zitten er nu op. Dit is waarschijnlijk het laatste jaar, voor de volgende zomer (2013) gaan we een vervanger zoeken. De schokbrekers worden slechter, de draagbalken en wielkasten gaan steeds meer roesten, remmen en achterbanden zullen dan ook wel aan vervanging toe zijn.

Alles bij elkaar heb ik er in de afgelopen 4 jaar ca. 800,- per jaar aan onderhoud aan besteed. Als hij nu keurig blijft rijden, wordt dat ongeveer 650,- euro per jaar in de afgelopen 5 jaar.

De volgende wordt weer een Mondeo. Liever zou ik een 5-serie of V70 rijden, maar de soms onverwacht hoge onderhoudskosten van ca. 10 jaar oude luxe auto's weerhouden me daarvan.

Nog even een paar cijfers:
In de afgelopen 2 maanden, dus bij warm weer, heb ik 2 x getankt. 1 tank is zuinig leeggereden (Het Nieuwe Rijden + 100km//u op de snelweg), 1 tank is vlot leeggereden (hoog in de toeren, snel optrekken, 130 km/u op de snelweg).

Bij ongeveer gelijke verhouding stad/snelweg.
Verbruik vlot: 1 op 12
Verbruik zuinig: 1 op 14,5

Exit Mondeo, Hello Mondeo

Het jaar is nog lang niet voorbij, maar er kwam een mooi exemplaar uit 2002 langs: weer een Mondeo.

Het was een fijne reiswagen, een verslag van zijn opvolger volgt natuurlijk over een tijdje.

3,5