Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease Edition (2016)

Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease Edition (2016)

UitvoeringMondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease Edition
Bouwjaar2016

Ford Mondeo - eerste kilometers

Hierbij mijn eerste review op Autoweek.

Zoektocht
De zoektocht voor een nieuwe auto begon doordat ik mijn private lease auto inleverde en weer wilde kopen in verband een hypotheekaanvraag. Net als vele andere gingen we opzoek naar een woning wat verder weg van de Randstad als gevolg van thuiswerkmogelijkheden.

Dit leidde meteen tot het eerste criterium: een auto met voldoende range (400+ WLTP) indien elektrisch of niet elke dag aan de pomp staat indien ICE-auto. Aangezien de prijzen van gebruikte elektrische auto's met voldoende range nog boven het budget was, bleek dit geen oplossing te zijn.

In de oriënterende fase heb ik diverse auto's bekeken. Ik wilde graag een station vanwege de ruimte en ben niet echt gek op de SUV trend. Auto's die ik heb bekeken zijn Opel Insignia, Mercedes CLA, Kia Proceed, Volvo V60 en Volkswagen Passat.

De Coupé stations (CLA & Proceed) vond ik achterin erg krap. Die vielen eigenlijk af. Verder was ik in eerste instantie erg terughoudend ten aanzien van diesel. Gezien het verwachte aantal kilometers, de vooruitzichten (voor zover te voorspellen) van beperkingen van Euro6 diesel auto's en het belangrijkste de korting op diesel auto's leek me een diesel een goede optie. Uiteindelijk zag ik een Ford Mondeo online staan die érg goed geprijsd was. Als ik deze auto in 5 jaar zou oprijden, zou ik tevreden zijn met de afschrijving.

Ford Mondeo
Deze auto heb ik altijd al mooi gevonden, met name de voorkant. Daarnaast bleek de auto best wel groot! Achterin zit je erg comfortabel, ook omdat de rugleuning niet rechtop staat. Dat is bij de andere merken (VW, Volvo, Opel) wel het geval. De kofferbak gaf voldoende ruimte om met het gezin op pad te gaan. Daarnaast ben ik erg fan van Apple Carplay, erg handig voor Spotify, Google Maps en Whatsapp berichten.

Bij de proefrit merkte ik al dat dit de perfecte reisauto is. Lange afstanden cruisen op 100 of 120 km/uur gaat heel comfortabel, relaxed en stil. Aangezien ik niet vaak naar werk meer moest, maar wel lange afstanden, leek me dit perfect.

Inmiddels heb ik ongeveer 13.000 kilometer met de auto gereden en ik kan dit alleen maar beamen. Zelf 130 km/u 's avonds voelt heel stabiel en stil aan. Tot nu toe is de auto erg betrouwbaar. Geen mankementen en de motor lijkt geen olie te verbruiken. Daarnaast is het verbruik gunstig voor een dergelijke auto: 1 op 20 is het gemiddelde. Met 100 km/u op de snelweg is 1 op 23 mogelijk.

Rond de verhuizing bleek de auto erg praktisch en heb ik me meerdere keren verbaasd om wat ik erin kreeg als de achterbanken plat zijn.

Conclusie: De prijs/kwaliteit verhouding is heel goed. Voor relatief weinig geld (+/-12k), rij ik mooie auto.

Klagen
Valt er dan ook wat te klagen? Laat ik voorop stellen dat ik erg tevreden ben met de Mondeo. Enige kritiek zou het vermogen zijn. 120pk voor een dergelijke zware auto, kan onder-gemotoriseerd aanvoelen. Dit gevoel is er niet op de snelweg, wel bij het optrekken bij het stoplicht.

Het zorgt er wel voor dat ik rustig blijf rijden. Dit helpt bij het verbruik, mijn rijstijl en mijn stress niveau.

Tot zover mijn review. Bij 150k komt er een update.

Onderhoud

De Mondeo heeft zijn 130.000 beurt gehad. Zaken die zijn gedaan betreffen onder andere: olie vervangen (inclusief flush), brandstof additief, remvloeistof vervangen, airco leeghalen en bijvullen, koelvloeistof verversen, oliefilter, interieurfilter, brandstoffilter, luchtfilter, carterring en nieuwe accu. De beurt heeft in totaal EUR 1.000 gekost. Iemand een idee of dat normaal is.

Het onderhoud is in ieder geval wel in lijn met mijn inschatting (op basis van ANWB).

Tot nu toe zijn de kosten 29 cent per kilometer. Hierbij houd ik rekening met een afschrijving tot 3.000 in vijf jaar tijd met 27.500 kilometer per jaar. Deze zullen wel iets stijgen gezien de huidige brandstofprijzen.

Afschrijving 0.07
MRB 0.05
Brandstof 0.08
Onderhoud 0.05
Verzekering 0.03
Totaal 0.29

Ervaring
Naast het onderhoud vallen de volgende dingen, na zon 20.000 km, mij op:
- De auto heeft een sportonderstel om het verbruik te drukken. Ik vind dit lekker rijden , alleen op hele korte oneffenheden komt dit net iets teveel door. Wellicht bij het vervangen van de dempers (?) kijken of dit verbeterd kan worden.
- Bij hele heftige zijwind van rechts kan er bij hoge snelheid een zoemend geluid ontstaan. Ik las ergens dat dit een plastic houder was in de motorruimte die los is en trilt. Kan verder geen kwaad. Vergeten te melden bij de onderhoudsbeurt.
- Verbruik schommelt rond de 1 op 20. Netjes en wel blij mee. Ben wel voornemens om voortaan premium diesel te tanken. Werd erop gewezen door de garagehouder dat goedkope diesel minder goed is voor je auto. Misschien doet dit ook iets met het verbruik.
- Verder heeft de auto 0 kuren vertoond, rijdt comfortabel op lange afstanden en vind em nog steeds er mooi uit zien. Betrouwbare auto dus tot nu toe.
- Tijdens de winter door de lockdowns minder mee gereden. Probeer de korte ritjes met onze benzine auto te doen.
- Hierboven schreef ik dat het vermogen net aan is. Ik vind het eigenlijk wel prima zo. De auto kan prima 135 op de teller aan. Alleen optrekken gaat iets langzamer, maar ben geen snelheidsmaniak. Geen chiptunen nodig.

Wat bij een volgende beurt aangepakt mag worden zijn de multiriem en de achterbanden, die zijn namelijk aan het cuppen.

Update:
De motor kreeg een flush tijdens de beurt en kreeg een additief mee in de tank. Daarna lijkt de auto zuiniger te rijden en iets soepelen. Ben nu voornemens om kwalitatief goede diesel (is niet altijd premium) te tanken. Ik rijd met name lange stukken, maar zit niet te wachten op de vroegtijdig niet werkende egr klep of roetfilter.

Achterbanden

Achterbanden
De achterbanden zijn vervangen. De banden kregen al minder profiel, maar nu begonnen de banden ook te cuppen. Het geluid en de trilling vond ik irritant. Na wat research heb ik de banden wel 0.2 bar harder opgepompt dan geadviseerd, dit zou de kans op cuppen verkleinen en daarnaast draagt het bij aan het verbruik. Wel voel je kleine oneffenheden wat beter doorkomen.

Ervaringen
- De auto voelt comfortabel aan op de snelweg, voelt vertrouwd aan in lange bochten, stuurt direct op binnenwegen, maar kleine oneffenheden voel je via het onderstel meer dan gemiddeld (d-segment) doorkomen. De auto staat op 17 inch wielen.

- De stoelen zitten goed na een lange rit heb ik geen last van mijn lichaam, maar dan kan ook door mijn fitheid komen ;-) Wel had de zitting net iets langer gemogen. Daarnaast is de ruimte enorm. Met de banken plat pasten drie eenpersoons matrassen achterin, zie foto.

- Het verbruik is voor zo'n grote auto prima. Naar werk (90KM) en 105 KM/H op de teller is 1 op 22 (boordcomputer) makkelijk haalbaar. Met 130 KM/H daalt het verbruik richting de 1 op 17/18. Gek genoeg is mijn boordcomputer minder zuinig dan werkelijk: boordcomputer 20.8km/l vs 21.1km/l werkelijk. Waarschijnlijk komt dit door de 17 inch wielen in plaats van 16 inch standaard.

- De auto is nog steeds betrouwbaar gebleken en heeft naast regulier onderhoud geen problemen gehad. Na het tanken van premium diesel draait de motor rustiger en reageert het beter op het gas. In mijn vorige update gaf ik aan dat ik het vermogen net aan is. Dat is nu beter, voel niet meer de behoefte om de auto te laten chiptunen.

Premium diesel
Wellicht dat de auto (iets) zuiniger rijdt en de meerprijs hiermee gecompenseerd wordt, maar de voornaamste reden voor mij is het bovengenoemde prettiger gedrag van de motor en dat het minder vervuilend zou zijn, aldus diverse fora en de garagist, voor de motor. Dit laatste moet ik nog ondervinden.

Wat cijfers op een rij

Inmiddels ruim 40.000 KM achter de rug met de Mondeo sinds aankoop. Bovenstaande omschrijving wat betreft comfort en ruimte is nog steeds van toepassing en ik ben nog steeds erg blij met de Mondeo. De auto is zeer betrouwbaar geweest tot nu toe. Verbruikt geen olie tussen de beurten door. Alleen de airco werkte een keertje niet, maar dat kwam door het niet goed aansluiten van een slang door de garage.

Aangezien ik een liefhebber ben van cijfers, hierbij wat cijfers sinds aankoop op een rij:
- Gereden kilometers 41.343
- Totale kosten 26.6 ¢ / KM
- Onderhoud 4.2 ¢ / KM
- Brandstof 9.0 ¢ / KM

Binnenkort gaat de auto weer voor een kleine beurt en apk. Ik verwacht geen bijzonderheden. Als het zover is, kom ik weer met een update.