Ford Ka (1998)

Ford Ka (1998)

Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2019

Redelijk autootje

Snel op zoek naar een betaalbaar autootje.
Eisen;
-tot 700,-.
-Particuliere verkoper die de auto zelf langere tijd heeft gereden.
-half jaar apk minimaal.
-goed rijdend zonder mankementen.
-liefst een ketting op de distributie ipv een riem.

Uitgekomen op een Ka uit '98. Bij een particulier die zelf een moderne status-auto ging kopen.

Bij de proefrit leek alles goed te zijn. De auto stuurde strak, remde goed, geen bijgeluiden en de onderkant bleek ooit een laag roestbescherming te hebben gehad.

Het stuurtje is erg klein en dat was even wennen. Het motortje snort rustig en is lekker pittig met optrekken. Dat komt vooral door het lage gewicht van de auto. Doordat de wielen ver in de hoeken staan kun je echt snel door bochten. Snellere auto's kunnen bij bochten en rotondes niet bijblijven omdat ze door hun hoge gewicht teveel moeten afremmen om niet uit de bocht te vliegen.

Het gaspedaal is erg lichtgevoelig wat de motor nogal gretig maakt. Hierdoor heb je de neiging om altijd vlot te rijden wat weer voor een hoger verbruik zorgt. Maar als ik me weet in te houden haal ik met snelwegverkeer 1 op 18. Doordat het gaspedaal zo licht is(gemaakt voor kleine damesvoeten?) moet ik mijn voet een beetje tegen het tapijt laten rusten om niet constant volgas te rijden op de snelweg. Misschien kan ik er een extra veertje onder monteren.

De stoelen zitten prima, stevige zit met extra steun in de onderrug. Alleen bij het stoplicht moet ik voorover buigen om het verkeerslicht te zien.

Eerste pech: motor loopt niet meer goed. Na lang zoeken bleek het een defecte luchtmassameter te zijn. Het is me nu ook duidelijk dat dit niet een doodsimpel autootje is. Helaas heeft de motor flink wat sensoren. Dat kan natuurlijk allemaal stuk en dan loopt het toch wel in de papieren.

De reparatie en een nieuwe apk heeft me 500,- gekost. Lek stukje uitlaat, katalysator moest worden vervangen(gebruik exemplaar van de sloop gevonden) en nog wat kleine dingen. Aangezien garages vol zitten heeft het 5 weken gekost voordat de auto gemaakt was.

Ander probleempje is een deurslot wat niet goed meer werkt op de sleutel. Aangezien ik de auto nooit op slot zet heb ik hier geen last van.

Op slechte wegen komt er een rammeltje van het onderstel. Heb dit bij meerdere Fordjes weleens gehoord en voor de apk ook geen probleem.

Het is een auto die nieuw erg goedkoop was dus al teveel kan je er niet van verwachten. Spotgoedkoop in verzekering en de wegenbelasting is 25,- per maand.

Al met al een fijn rijdend autootje die je overal kan parkeren. Veel goedkoper autorijden dan dit zal ook niet gauw lukken.

Mocht ik het overdoen dan zou ik eventueel iets meer uitgeven en een japanse auto nemen. Door de betrouwbaarheid van die auto's zal dat nog iets goedkoper uitpakken. Het scheelt ook de frustratie van wekenlang je auto kwijt zijn aan de garage.