Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013) #2

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018

Probleemloos

Fijne wagen! Auto eind 2018 gekocht als ex-lease met 90.000 km ervaring. Ging voor het werk meer km maken en een kleine op komst. Gezien goede ervaringen met het merk en model gekozen voor deze complete maar spaarzame 'stationdiesel'. Heb hem nu van 90.000 km naar 152.000 km gereden... Zonder een enkel defect.

Wat bevalt goed: Rijeigenschappen top! Ligt als een blok op de weg en gaat zo ook door de bocht. Zuinig (minimaal 1:20 prima haalbaar, tot wel 1:25 soms). Titanium uitvoering dus fijne stoelen (beter dan de trend uitvoering) en veel opties (autom. airco, cc, automatisch inparkeren, navigatie etc.). Ruime kofferbak. Smoelt goed en mooie Led-achterlichten. Soepele motor. Verwarmde voorruit ideaal. Betrouwbaar!

Wat bevalt minder: De ruimte op de achterbank. Motor schiet soms tekort maar voldoet in 95% van de gevallen, hij moet even op stoom komen. Lichtopbrengst koplampen. 'Putdeksels' als wieldoppen (lelijk).

Vanwege Covid-19 fors minder gereden en kan het eigenlijk amper nog uit, maar verkopen doe ik niet. Diesel zit in het verdomhoekje en ook staan er al veel van dit soort auto's uit de lease te koop dus je krijgt er een appel en een ei voor... Marktwaarde is om te huilen. En een vergelijkbare benzine (1.0 ecoboost bijv.) rijzen kwa prijs juist weer de pan uit. Al met al tuffen we vrolijk door, wel eens met een schuin oog kijkend naar bijv. een Mondeo of Octavia. Of wellicht over een paar jaar een elektrische leasebak van de baas, wie zal het zeggen.

Over 2 maanden in ieder geval een kleine beurt + Apk. Ik verwacht geen bijzonderheden.

Beurt + APK

Kleine beurt en APK laten uitvoeren, geen bijzonderheden. Motor laat ik rustig op temperatuur komen en ik leg pas boven de 110 km/u de 6e versnelling in. Dan loopt de motor ook 'mooier' rond en bovendien net zo zuinig. Overigens trilt/schudt de auto wel een beetje met gas geven vanuit lage toeren. Ik vermoed een versleten aandrijfas. Even in de gaten houden.
Als het mag rij ik verder gewoon 130/140 en schroeit de boel weer schoon. Enkele tankbeurten premium diesel en een ritje autobahn heeft ook goed gedaan. Het blijft een fijne rijdersauto; daar kunnen andere auto's niet snel aan tippen, ook (veel) nieuwere auto's niet. De EGR doet zijn werk blijkbaar ook nog prima; nooit foutmeldingen of roetuitstoot. De uitlaat is bijna brandschoon. Gezien de (dramatische) inruilwaarde is de wens voor een andere, ruimere benzine auto zo goed als verdwenen.

Inruilen of...

We hebben ons laten verleiden tot een proefrit in een Octavia 1.6 tdi. Ruime auto, reed aardig, maar er was geen klik! Deuren achterklep etc. voelen veel lichter aan dan we gewend zijn, dun stuurtje, vlakke stoelen, wat meer basic allemaal... Enorm verschil met de Focus, dat hadden we niet verwacht. Misschien dat we gewoon eens een 'dikkere' versie van de Octavia moeten proberen maar toen we de inruilprijs hoorden en wat erbij moest waren we sowieso al genezen...De Focus blijft! Verder geen bijzonderheden, we stomen lekker door.

Grote beurt en distributie

Rijden, rijden, rijden... de focus slaat geen plank mis. We genieten van de rijeigenschappen en het soepele maar spaarzame karakter van de motor. Dat de auto wat minder km’s maakt en stilstaand dan toch best een hoop geld kost nemen we op de koop toe. Want ja, vindt maar eens een vergelijkbare auto voor dit geld en daarnaast weet ik nu precies wat ik eraan heb! Bovendien is het ‘opbruiken’ van spullen in mijn ogen ook nog altijd de meest duurzame keuze die er bestaat. En niet het aan de kant schuiven en afserveren van hele wagenparken op basis van bijtelling of omdat (in geval van diesel) ze zo vervuilend zouden zijn... en vervolgens de elektrische-auto-fabriek overuren te laten draaien.

Heb de auto onlangs getrakteerd op een verse apk, grote beurt en distributie+waterpomp. Rijdt weer als nieuw. Verder geen bijzonderheden.

UPDATE 5-5-2022
Onlangs een tripje gemaakt naar het zuiden des lands, met een kleine omweg door Duitsland... en allerlei toeters en bellen helaas. Motor in noodloop (geen turbo), dus achter de vrachtwagens maar weer de grens over naar de dichstbijzijnde dealer. Slang gesprongen (gaskleppenhuis?) Laten vervangen, paar honderd euro lichter en weer (probleemloos) op weg. Het is hem vergeven.

Heb voor de grap ook even gekeken naar wat de aanschaf van deze wagen me nu zou kosten, uitgaande van max 5 jaar oud, en 100K. Daar betaal je nu dus minimaal €11/12000 voor! Was in 2018 dus een prima deal voor €8750... andere tijden laten we maar zeggen.

Kleine beurt, APK

Kleine beurt en apk uitgevoerd. Geen bijzonderheden en voorlopig ook geen aandachtspunten. Motor loopt weer mooi rond en vlot na wat langere ritten met (expres) hogere toeren. Er loopt soms water langs de voorruit aan de binnenkant, met name bij deze vorst. In de carwash of stortbuien echter nergens last van. Misschien vanwege de voorruitverwarming icm de kou?
Rij nog zo'n 15-20K ipv eerder 25-30K en gaat ook echt niet meer worden dus wellicht in 2023 stiekem rondkijken naar een vervanger. We hebben er een heel goede en betrouwbare auto aan met weinig kosten...maar ja eens zijn we aan de beurt en dan heb ik toch een beetje vrees voor de 200.000 grens (en 10 jaar). Even goed overdenken.

PRIVATE LEASE Ford Focus