Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022) #2

autoreview

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst3.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Mondeo naar Focus

  • 3.500 km

Waarom een Ford Focus?
Goede ervaringen met diverse Ford Wagons in het verleden; een 2000 Focus 1.8i 85 Kw Collection, een 2005 Focus 1.6i 74 kW Ghia, een 2009 Mondeo 2.0i 107 kW Titanium en een 2013 Mondeo 1.6 Ecoboost 118 kW Platinum. Het waren betrouwbare auto’s met acceptabele onderhouds- en reparatiekosten. Ik ben altijd gecharmeerd geweest van het Ford design, value for money, praktische bruikbaarheid en het “fun to drive” DNA dat Fords sinds jaar en dag hebben. Dat vind ik ook weer terug in nieuwste Focus Wagon.

Achtergrond:
Kort na de introductie van de gefacelifte Ford Focus kwam de productie stil te liggen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Onderdelen voor het dashboard met Sync4 systeem en 13 inch centraal geplaatst scherm konden enkele maanden niet geleverd worden waardoor Ford tijdelijk genoodzaakt was om auto’s te produceren met het prefacelift dashboard voorzien van Sync3 systeem met 8 inch scherm. Deze werden als “Style” uitvoering aangeboden.

Wat is het?
Deze ST Line Style is op 4 juli 2022 uit de fabriek in Saarlouis (Saarland, Duitsland) gerold en voorzien van de fabrieksopties chrome blue metallic lak, privacy glass*, ruimtebesparend reservewiel*, trekhaakvoorbereiding* en een aantal optie pakketten:
- Winterpack: quick clear voorruitverwarming, stoelverwarming met 3 standen en stuurwielverwarming.
- Familypack*: draadloos opladen smartphone, dubbele USB poorten achter, middenarmsteun met bekerhouders en ski luik achterbank.
- Parkingpack: achteruitrijcamera en (uit)parkeerassistent
- Stylepack: Rode remklauwen, RVS afwerking pedalen, ST dorpellijst, achterspoiler

* deze items zijn sinds januari 2023 onderdeel van de standaarduitrusting

De nieuwprijs incl. opties bedroeg ten tijde van registratie ruim 35k, inmiddels ligt de prijs voor een vergelijkbaar uitgeruste ST Line bijna 3k hoger, maar dan wel met Sync4. Auto’s zijn peperduur in aanschaf en omdat onzeker is wat de restwaarde van ICE auto’s de komende jaren gaat doen heb ik gekozen voor private lease. Het tarief is voor 60 maanden vast (wel zo prettig met hoge inflatie en stijgende rente) met als enige variabele de houderschapsbelasting. Benzinekosten zijn uiteraard ook voor eigen rekening. Ik heb in tests gelezen dat een praktijkverbruik van 1 op 17 haalbaar is. Volgens de tripcomputer zit ik op 5,6 l/100 km na 3500 km, gemeten aan de pomp 6,1 l/100 km. Dat is in elk geval een stuk zuiniger dan de Mondeo Wagon 1.6 Ecoboost uit 2013, die (TC) op gemiddeld 7,8 l/100 km zat. Ik verwacht dat het nog iets beter kan.

De facelift vind ik geslaagd, het front oogt sterker door de hoger geplaatste en bredere grille (met Ford logo er in i.p.v. er boven) en de nieuwe LED koplampen. Het is aan een kant jammer dat het meer geavanceerde Sync 4 ontbreekt, maar eigenlijk vind ik het 8 inch scherm op het dashboard groot genoeg en Sync 3 functioneert prima met Apple Carplay. Bediening van airco en verwarming met fysieke knoppen vind ik persoonlijk handiger dan via virtuele knoppen en sliders op een oversized scherm.

Hoe bevalt het tot nu toe?
Na een Mondeo met krachtige 4 cylinder 1.6 turbo (160 pk, 270 Nm) een stap terug naar een 3 cylinder 1.0 turbo (125 pk, 210 Nm). Het valt niet tegen, de Ecoboost met mild hybrid ondersteuning kan goed overweg met de ruim 1.300 kg van de Focus. Het is een redelijk soepele aandrijflijn met fijn schakelende versnellingsbak en prettig aangrijpende koppeling. Voor goede respons moet je de motor wel boven 1750 toeren houden en om op te schieten loont het om tot voorbij 4000 door te trekken. Bij normaal gebruik tussen 2000 en 3000 toeren weinig motorgeluid en voldoende power. Je gaat geen stoplichtsprintjes winnen met deze Focus (0-100 in iets meer dan 10 sec) maar je komt vlot genoeg mee in het verkeer. Van 100 naar 160 lukt binnen 20 sec en cruisen met 160-170 km/h lijkt weinig moeite te kosten, dus ook op snelweg/autobahn sla je geen modderfiguur. De motor klimt makkelijk in de toeren en maakt dan boven 3500 toeren een sportief roffelend geluid, bij lagere toeren hoor je een donkere brom op de achtergrond. Als je de schakeladviezen in ecostand opvolgt komt de motor zelden boven 2000 toeren, dat lijkt me op langere termijn vragen om inwendige vervuiling.

De besturing is licht, maar toch nauwkeurig met voldoende gevoel in het lekker dikke ST-Line stuur. De wegligging is stabiel. De vering en demping zijn goed afgesteld waardoor je strak door een bocht kunt en met een normaal tempo over verkeersdrempels kunt rijden. Goede mix van “sportief” en “comfortabel” autorijden. De Continental Ecocontact 6 banden die er af fabriek onder zitten staan bekend als slijtvast, zuinig en relatief stil door de lage rolweerstand. Nadeel is een iets minder nauwkeurig stuurgevoel en matige grip op nat wegdek. De ST-Line was beter af geweest met de Conti Premium- of Sportcontact band.

De Focus IV Wagon is veel ruimer op de achterbank en in de kofferruimte dan een Focus III en komt aardig in de buurt van de Mondeo Wagon, die 17 cm langer en 5 cm breder is.

Mild Hybrid went snel, door het regeneratief remmen gebruik je het rempedaal minder. In de sport stand is de remmende werking het sterkst en krijg je de grootste elektrische boost bij accelereren. Deze stand lijkt me ideaal voor het rijden met vouwwagen in Frankrijk. Meestal gebruik ik de standaard rijmodus. De 48v starter/generator schakelt de motor snel en vrijwel onmerkbaar uit als je uitrolt met koppeling ingetrapt bij 25 km/h en daarna schokvrij in als je weer gas geeft. Je kunt langere tijd voor een stoplicht of brug stilstaan met radio, verlichting en verwarming aan voordat de motor weer wordt ingeschakeld.

Wat bevalt minder/kan beter?
Weinig minpunten tot nu toe, wat wel storend is zijn na elke start terugkerende meldingen over stoelbezetting/gordelgebruik en bij uitstappen waarschuwing of er geen spullen of personen op de achterbank achterblijven. Compleet nutteloze functie.
De uitlaat laat zich bij stationair toerental en achteruit inparkeren goed horen. Het klinkt redelijk “sportief” maar zou wat minder aanwezig mogen zijn.
De parkeerrem wordt soms niet automatisch geactiveerd als je de motor afzet.
In de eerste 500 km een keer stil gevallen met een laadsysteemstoring. Na enkele minuten bijladen van de 12v accu was de storing weg en is niet meer terug gekomen. Valse start qua betrouwbaarheid, maar ik geef de auto vooralsnog het voordeel van de twijfel.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens