en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk Trend Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 14.000 km |
Deze Ford Focus Trend Edition Business 1.0 met 100pk vervangt mijn Skoda Superb 1.6 turbodiesel uit 2014.
Ik had ook proefgereden in de een Kia Ceed stationwagen. Die is qua interieur iets netter afgewerkt (zachtere materialen) en kent in het standaardpakket meer opties (standaard DAB+, stuur- en stoelverwarming), maar qua wegligging lag de Ceed nog wel een paar stappen achter op de Ford.
Daarnaast biedt de Ford de optie voor een stoelzitting die tot 5cm extra te verlengen is, dit is bij de Ceed niet het geval en tijdens de proefrit viel die korte zitting toch tegen.
Uiteindelijk deze Ford besteld met aanvullende opties:
* Bang & Olufsen geluidssysteem i.c.m. DAB+
* 10-weg verstelbare voorstoelen
Tot nu toe vind ik de extra investering in bovenstaande opties het geld meer dan waard.
Er komt een prachtig geluid uit het B&O systeem, met fijne bastonen uit de subwoofer, zonder dat er van alles begint te rammelen.
Het is prettig dat de stoel op meer manieren te verstellen is dan bij een 'normale' autostoel. Bij lange ritten merk ik dat ik prettiger uit de auto stap dan ik voorheen met de Skoda gewend was.
Wat meteen opvalt is dat de Focus erg stil is. Bij stationair toerental hoor je eigenlijk niet dat de motor draait en dat blijft zo tot de range van 2.000 tpm. Daarna hoor je de motor wel en klinkt de motor in de hogere toeren bijna sportief.
Deze motor doet qua rijbeleving en schakelmomenten denken aan de Skoda Superb diesel die ik hiervoor had.
De Focus heeft iets minder trekkracht, maar voor gebruik in Nederland nog steeds voldoende.
Een vlotte inhaalactie vereist wel een keer terugschakelen. Ik ben zelf een rustige rijder, dus ik ben tevreden met het vermogen.
Voor wie wat vlotter wil meekomen in het verkeer is de 125pk of 150pk versie waarschijnlijk de betere optie.
Qua verbruik kom ik na 14.000km op 1:16,8 gemiddeld uit, waarbij ik grofweg 75% snelweg- en 25%-stadskilometers heb gemaakt.
Minst zuinig verbruik: 1;15,2. Meest zuinig verbruik: 1:18,4.
Wat nog opvalt in negatieve zin: De pre-collision alert reageert soms op momenten dat ik het niet nodig acht. De dealer gaf aan dat hij dit vaker hoort, maar dat bij het uitlezen van de data altijd blijkt dat het systeem gereageerd heeft zoals het moet.
Tot nu toe is dit ongeveer 1x per maand voorgekomen. Daar valt mee te leven.
Vooralsnog ben ik zeer tevreden over deze Ford Focus.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.