en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Fiesta 1.3i Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 133.000 km |
Tja, wat voor auto koop je als je een illustere Golf II hebt gehad? Een Ford Fiesta uit '02 blijkbaar!
Dit type Fiesta koop je voor relatief weinig geld en het eigenlijk is het helemaal geen onaardige auto. Hij heeft een prima onderstel, een soepele motor en een fijne bak. Wat wil je nog meer?
Ok, erg snel is 'ie niet en voor de ruimte koop je hem ook niet, maar je stuurt de Fiesta als een kart door de bochtjes. Plezier verzekerd in deze kleine Ford.
Te veel luxe moet je alleen niet wensen en hij is ook wel een beetje suf om te zien. Tja, een Golf II wordt het natuurlijk nooit...
Ik heb de auto nog niet zo lang, maar tot nu toe doet 'ie het goed dus de gebruikerskosten zullen wel binnen de perken blijven vermoed ik.
Twee maanden verder. Ik heb het gevoel een goede koop te hebben gedaan aan deze auto. Hij rijdt gewoon goed.
Toch nog kritiek?
- De bak is niet in z'n 1 te zetten als de auto rolt, dan protesteert 'ie onder hevig gekraak. Dat is niet heel handig in de stad. Puntje om rekening mee te houden, want verder schakelt de auto voorbeeldig.
- De gasveren van de kofferklep zijn niet geweldig meer en soms zakt de kofferklep langzaam dicht als je aan het inladen bent. Niet prettig voor je hoofd...
- Als het nat is heeft de auto heel weinig grip op de voorwielen. Zal wel aan de banden (Pirelli) liggen...
So far so good. Prima wagentje voor weinig geld.
Een paar tankjes leeggereden, en het verbruik blijft steken op een prima 1:14,5. Dat is helemaal niet gek voor zo'n antiek blokje!
Net de APK achter de rug. Buiten twee banden die aan vervanging toe waren, geen mankementen. Met de APK meteen een 'grote' onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Kosten? Nog geen 340 euro, inclusief de banden. Dat is niet duur, toch?
Helaas had de garage wel wat olie over de motor gemorst, waardaar de auto erg naar verbrande olie stonk. Die lucht is nu gelukkig weer bijna weg. Misschien moet het kleppendekselpakking ook eens worden vervangen. En ik wil er nog eens een betere radio inzetten. De originele radio draait alleen bandjes en ik heb nog een prima JVC liggen. Eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Verder bevalt de auto gewoon goed.
Vorige week reed ik een rondje in de Fiesta en voor een verkeerslicht begon de auto opeens te roken. In eerste instantie dacht ik dat het de koppeling was. Maar toen ook de temperatuurmeter richting rood ging, besloot ik maar eens onder de kap te kijken. KVS-vat leeg...
Gelukkig was ik bijna thuis en is de garage om de hoek. Wat bleek: de kachelkraan had de geest gegeven. Schijnbaar een bekend euvel voor Fords uit die periode. De kachelkraan en de koelvoeistof zijn vervangen. De schade was toch nog 190 euro. Gelukkig niet de koppakking die ik in eerste instantie verdacht. Dan waren de kosten nog veel hoger geweest.
Hopelijk hoef ik nu voorlopig geen ongepland onderhoud meer te plegen.
Dat de 1.3 Kent met onderliggende(!) nokkenas geen zuinigheidswonder is, was bekend. Krap 1 op 13 is echter wel erg dorstig voor een klein autootje. Eerder haalde ik 1 op 14,5, dus even op mijn rijstijl gaan letten.
Tja, na 15 jaar bleken de koppeling en de remschijven versleten. Wat doe je dan? Omdat de auto verder wel goed is, maar flink in de buidel getast en het ding laten opknappen. Een erg dure reparatie die opzich is te verwachten bij een ruim 14 jaar oude auto, maar het blijft toch een beetje zuur. Hopelijk kan ik er nu nog een tijdje zonder hoge kosten mee doorrijden.
En opnieuw mocht de Fiesta naar de garage, ditmaal voor een gebroken schroefveer linksvoor. Schijnt vaker voor te komen bij auto's van dit type. Kostte me toch weer € 260. En nu is het natuurlijk de vraag wanneer de schroefveer rechtsvoor breekt.
Het is allemaal niet schokkend voor een 15 jaar oude auto, maar de onderhoudskosten beginnen toch flink op te tellen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.