Ford Fiesta 1.4 TDCi Trend (2004)

Ford Fiesta 1.4 TDCi Trend (2004)
Ford Fiesta 1.4 TDCi Trend (2004)Ford Fiesta 1.4 TDCi Trend (2004)Ford Fiesta 1.4 TDCi Trend (2004)Ford Fiesta 1.4 TDCi Trend (2004)Ford Fiesta 1.4 TDCi Trend (2004)Ford Fiesta 1.4 TDCi Trend (2004)

UitvoeringFiesta 1.4 TDCi Trend
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2017

Gekocht en ervaringen tot 338,000km

Na twee jaar in een Volkswagen Polo (2000) gereden te hebben, en ik voor mijn opleiding en werk veel meer kilometers zou gaan maken ben ik gaan kijken naar een kleine diesel.
Uiteindelijk particulier deze Ford Fiesta 1.4 TDCI uit 2004 gekocht. Hij was de afgelopen jaren in bezit geweest van dezelfde eigenaar en er zaten veel rekeningen bij van recent onderhoud.

Deal gesloten en mee naar huis genomen dus!

Uiteindelijk ben ik erg blij met de keuze voor dit model Fiesta. Met name (zoals we gewend zijn bij Ford) het rijgedrag is uitmuntend. Het stuurt en schakelt snaarstrak. Sturen met veel gevoel, prettige solide wegligging en toch redelijk comfortabel.

Ook moet ik zeggen dat het voor een auto uit het B-segment een ruime auto is, naar een festival met 4 personen was geen probleem en ook met de banken plat was een ritje naar de stort geen uitdaging.

Lekker zuinig is ie ook, meestal zit ik rond de 1 op 19. Ook is het olie verbruik te verwaarlozen.

Natuurlijk is het niet een en al hosanna.

De 1.4 TDCI is geen strepentrekker, je kan prima meekomen in t verkeer maar soms zou iets meer power welkom zijn. De koude start is nog redelijk lawaaiig maar als de boel opgewarmd is zijn de manieren van de kleine diesel goed te noemen.

Verder is het lakwerk nogal dun, steenslag zie je vrij snel, ook zou de bescherming van roest aan de onderkant van de portieren en rand van de achterklep beter kunnen. Dit heb ik ondertussen gerepareerd.

Ook een paar details kunnen beter, je kan de elektrische ramen niet sluiten nadat je het contact uit gezet hebt. Dit vergeet ik nogal vaak.

Verder is de achterbank wel in delen neerklapbaar, maar de zitting zelf niet, dus dat is een beetje puzzelen met grote ladingen + personen.

Al met al een fijn rijdende auto die mij met recht overtuigd heeft van de kwaliteiten van Ford.

Het onderhoud probeer ik steeds meer zelf te doen, en met hulp van een bevriende monteur.

Het onderhoud/aanpassingen tot nu toe:

288.000km Auto Gekocht

- Parrot carkit ingebouwd

335.000km
- Nieuwe uitlaat

Kleine Beurt

Het slot van de achterklepontgrendeling was kapot, zowel met de afstandsbediening als de sleutel ging de klep niet meer open.
Heb het mechaniek uit elkaar gehaald en er was een plastic palletje losgeschoten, toen ik deze weer vast had gezet en de boel gesmeerd had kon ik weer bij mijn bagage!

Een dag later het Fordje weer opgehaald na een kleine beurt.
Met een setje nieuwe filters en een drup verse olie kan ik weer even vooruit.
Auto is nog even gecheckt door de monteur en kreeg complimenten, op z'n Gronings: hele beste auto!

Daar kunnen we wat mee!

Wiebeligge Wielen Achter

Vlak voor de APK keuring, moest ik voor mijn werk vanuit Groningen naar Leiden. Toen ik in de ochtend wegreed hoorde ik een zacht gebonk vanaf de achteras.
Naarmate de dag vorderde werd het gebonk luider, ik dacht dat er wat eerst aan een gebroken veer, maar toen ik onder de auto keek leek alles toch intact. Dus toch voorzichtig naar huis gereden, waarbij het geluid en geschommel erger werd.
Toen ik die avond naar huis reed toch even bij mijn bevriende monteur langs, die dacht dat de schokbrekers achter (nog de eerste) versleten waren. Dit bleek ook zo te zijn. Deze zijn intussen vervangen en hij het is weer strak geveerd aan de achterkant van de wagen. Erg fijn dat het zo snel opgelost kon worden want het Fordje moet de komende tijd veel kilometers gaan rijden!

Nog even over de auto zelf:

Hij bevalt nog steeds erg goed, het mag nogmaals gezegd: het is een heerlijk rijdende wagen, ook het schakelen gaat erg prettig en met een mooie klik-klak. Ligt stabiel op de weg, en heeft geen last van spoorvorming.
Nu ik meer snelweg kilometers maak merk ik wel dat het de 1.4 TDCI moeite kost om op hogere snelheden (110 tot 130km per uur) door te accelereren. Eenmaal op constante snelheid houdt hij het wel prima vol.

Over de betrouwbaarheid niets dan lof, start altijd, blijft mooi op temperatuur en verbruikt geen olie, controleer regelmatig maar hoeft niet tot nauwelijks bij te vullen.
Bij langere ritten is de stoelzitting wat aan de korte kant, de zijdelingse steun is wel goed. Er is standaard geen armsteun aanwezig, deze is bij mijn auto after-market gemonteerd en zeker de moeite waard.

Laatst heb ik een tank zo zuinig mogelijk gereden, kwam uit op een verbruik van 1 op 23. Dit was wel een uitzonderlijke poging, gemiddeld zit ik rond de 1 op 19.

De komende tijd wordt er veel gereden voor werk en opleiding (onder andere een rit naar Zuid Duitsland), dus hoop binnenkort weer een update te geven!

APK

Auto is voor het tweede jaar op rij zonder opmerkingen door de apk gekomen, alleen 1 kentekenplaat-lampje en het afstellen van de koplampen was voldoende.
Zelf even een flesje van zo'n diesel cleaner bij een volle tank gegooid, auto lijkt beter te lopen in lage toeren en soepeler door te trekken. Of zou dit placebo zijn? ;)

Omdat ik veel over slechte modderige landweggetjes rijd heb ik een setje Philips X-treme vision lampen gekocht, deze geven verbazingwekkend veel zicht en geven gek genoeg minder reflectie bij het rijden met grootlicht en verkeersborden. Echt een aanrader!

Over 6000km weer een inspectie, maar hoop dat de auto het komende jaar weer net zo betrouwbaar blijkt als hij altijd geweest is.

360,000 km, Tijd voor een beurt

Voor het eerst zelf het onderhoud uitgevoerd, had van te voren goed de Haynes handleiding bestudeerd en ben op een vrije avond aan de slag gegaan. Het is redelijk makkelijk sleutelen aan de Ford, Je kan makkelijk bij alle filters en bouten. Onderdelen zijn niet al te prijzig en door het zelf te doen bespaar je toch weer wat op de kosten.

De volgende zaken zijn vervangen:
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Brandstoffilter
- Oliefilter
- Nieuwe olie

Ook heb ik het hitteschild onder de uitlaat gerepareerd, deze was doorgeroest, weer nieuwe bevestiging opgemaakt en vastgezet.
Verder is de auto uitgebreid gepoetst en weer helemaal klaar voor de volgende 20.000km.

Kleine dingetjes gefixt

De corona tijden dwarsbomen de geplande kilometers... werkelijk alles ligt stil. Mooi even de tijd om een aantal kleine klusjes te doen.

De veerpoot bij de bestuurders begon te roesten omdat hier water in bleef staan, er bleek een afvoer verstopt, de roest weggehaald en even in de lak gezet. Verder de auto gepolijst, en wat krasjes weggewerkt. Nu komt nogmaals het dunne type lak naar voren, er zitten veel puntjes in het lakwerk.

De auto loopt nog als een trein, de komende tijd maar zien of er nog wat kilometers gemaakt kunnen worden!

Onverwacht Andere Auto

Helaas komt onverwacht een einde aan het rijden in deze fijne Ford.
Door de Corona crisis ligt het werk in het onderwijs helemaal stil en ga ik het komende jaar stukken minder kilometers maken... dus nu is een diesel niet meer gunstig.
Met toch wel een beetje pijn in het hart afscheid genomen van de Fiesta, het is een super fijne en betrouwbare auto gebleken!

Dus nu is de vraag: wat is er in de plaats gekomen? Een auto die intussen al bijna de klassieker status heeft bereikt: een Peugeot 205 waarvan binnenkort een review komt!
Voor nu: bedankt Ford het ga je goed!

PRIVATE LEASE Ford Fiesta