Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)

Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)
Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)

UitvoeringMarea Weekend 1.8 16V ELX
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2015

Japanse Italiaan

2015, ik was opzoek naar een goedkope ruime auto omdat er een huis was gekocht was e.e.a. aan moest gebeuren.
Een paar eisen. Mag niet teveel kosten in aanschaf, liefst iets wat niet iedereen al heeft, NAP correct zijn, station, airco, geen deuken, niet zwart en geen vag product. Want ik wil wel graag weer thuis komen. Teveel slechte ervaring met VW's. Tevens het enige merk wat mij 2x heeft laten staan.
Daarnaar zoekende kwamen verschillende merken voorbij. Mijn oog viel op de marea vanwege het feit dat hij aan al mijn eisen voldeed.
Ik ben gaan proefrijden en opzich reed hij niet verkeerd, hoewel er nogal wat achterstallig onderhoud aan zat.

Ik doe veel zelf dus ben een lijstje gaan maken met de dingen die zeker vervangen moesten worden en de dingen die ik gewoon vervangen wilde hebben omdat de auto daar dan fijner/beter van zou rijden.
Auto op de brug gezet en daar viel als eerste een gebroken achterveer op. De uitlaat was ook al aan het lekken. Remslangetjes waren al aan het uitdrogen en de auto kwam niet op tempratuur. Er hing een muf luchtje in het interieur zoals een lekkende kachelradiator dat afgeeft. De airco deed ook niets meer.
Tevens merkte ik dat de koppeling ook al op zijn einde zat tijdens de proefrit, hoewel deze nog niet slipte.
Dus het internet op en onderdelen bestellen.

Als je op de juiste sites zoekt, kun je onderdelen voor heel betaalbare prijzen vinden. Zo goedkoop zelfs dat ik er maar meteen een paar achterschokdempers van magneti marelli en een paar draagarmen erbij heb besteld. Doe dan meteen maar een paar remschijven en blokken erbij voor die paar tientjes.

Wegens tijdgebrek heb ik niet alle onderdelen kunnen vervangen zoals de uitlaat (nog niet besteld en dacht misschien iets voor de APK mits er niet teveel uit komt) en daar was de APK.
Afkeur natuurlijk op uitlaat en niet werkende ruitensproeier (die de garagehouder in 5 seconden weer aan het werk had) gescheurde remslangen en laswerk wat niet correct zou zijn uitgevoerd. Advies, doe hem maar naar de sloop.
Daar dacht ik dus anders over. Alle punten en meer daarna aangepakt en wederom op voor de keuring. Nu miste een derde gordel achterin. Universele gordel geplaatst en daar was weer een nieuwe APK.

Lekker kunnen rijden naar de bouwmarkt, want deze auto's hebben een heel grote kofferbak die weinig onder doet voor een skoda oktavia of volvo v70. Bovendien een neerklapbare bumper wat het inladen vergemakkelijkt.
Trekhaak eronder om nog meer mee te kunnen nemen.

Hoe rijdt hij? Verrassend goed eigenlijk. De 1.8 motor is een echte 16 klepper en begint vanaf 3500 tpm pas echt door te trekken. Is goed gebalanceerd want hij trilt niet. Ook is hij best zuinig. 1 op 14/15.
Er zit geen cruisecontrol op, maar verder alles elektrisch en het werkt gewoon allemaal. Wat blijkt, de 1.8's hebben hitachi motormanagement en averwante japanse electronica.
Vering en demping zijn gemiddeld. Niet comfortabel en niet sportief. Daar tussenin. Zitpositie is goed (1.90m) en besturing precies goed. Niet te zwaar of licht en filtert dat weg wat weg moet. Auto ook uitgeleend aan kameraden die met verbouwingen bezig waren en waren verbaasd over hoe goed mijn oud barrel nog rijdt.

2016 t/m 2021 niks meer aan hoeven doen bij de APK's. Kwam iedere APK zo door zonder op of aanmerkingen met complimenten over de staat van de auto.
Laatste APK zelfs met steekproef met compliment van de RDW keurmeester.
2021 nog de airco gerepareerd. Een lekke slang vervangen, afvullen en en ijskoud de zomer door.

Eerste jaar dus best wat onderhoudskosten gemaakt, maar omdat ik die zelf vervang en niet de duurste onderdelen heb gekocht (wel goede bekende merken zoals een LuK koppeling set voor 60 euro) is het allemaal best te doen. Bovendien is het een hobby en heb ik een zwak voor de underdog. Maar ben je afhankelijk van een garage, dan lopen de kosten te hoog op. Omdat ik de afgelopen 5 jaar nauwelijks kosten heb gehad, zijn de onderhouds kosten verspreid over 6 jaar zeer laag. En bonus. Hij valt in de youngtimer category. Dus verzekering per jaar is heel goed te doen.
Conclusie Prima auto dus, die altijd start, waarvan alles werkt. En mits jezelf handig bent, zeer betaalbaar is.