Fiat Doblò Cargo 4-deurs bestelwagen 2015-heden (2015)

Fiat Doblò Cargo 1.3 MultiJet 75 Actual (2015)

UitvoeringDoblò Cargo 1.3 MultiJet 75 Actual
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
Lezerswaardering: -33%

Fiat Doblo Cargo 1.3 jtd

Na een jaar en 45.000 km ben ik weer "Partner loos". Het moet gezegd, de 69 pk sterke, turboloze 1.9 diesel heeft me overal gebracht waar ik zijn moest, maar na een kleine 3,5 ton, begonnen de Partner toch wel wat mankementen te vertonen.

En, naast een lancia staat een Fiat toch beter voor de voordeur.

Fiat heeft momenteel een sterke aanbieding met de nieuwe Doblo. Basis 10.400, pakket met radio, Bluetooth, stuurwielbediening en airco voor 600 euro. Met een zijschuifdeur, middenarmsteun en nog wat neuzelarij, incl afleveringskosten kwam ik op 12.400 uit. Minus 1500 inruil (vorig jaar 1400 betaald) leek me dit een goede deal.

Hoe rijdt het? Na een oudere turboloze bestelauto, zonder tussenschot, radio, airco, en wat voor "luxe"dan ook kan het nooit tegenvallen.

Maar, ondanks maar 6! pk extra, is het een wereld van verschil. Natuurlijk is het koppel veel hoger.

Heb ervaring met een Punto spaardiesel uit 2010 met 85 pk, maar in die 5 jaar is er toch behoorlijk door ontwikkeld. Rotonde in 3e versnelling geen probleem (in Punto in 2e), vanaf 1500 toeren voldoende trekkracht (in Punto vanaf ca 1800 toeren).

Aangezien ik boeken verkoop (ja, gewoon van papier, anders had ik geen bestelauto nodig) heb ik regelmatig veel gewicht aan boord. Met de Peu duurde het een eeuwigheid als ik met 60 dozen boeken de 100 wilde halen, nu kan ik zonder hartfalen voor de vrachtwagen invoegen.

Comfort (geluid en vering) zijn boven verwachting.

Prettige bijkomstigheid bij het ophalen was dat Fiat momenteel de standaard 2 jaar garantie uit breidt met 2 jaar extra garantie op het draaiend gedeelte.

Sinds maandag alweer meer dan 1000 km gereden, met een verbruik van 1 op 16,7.

Zal nog een keer betere foto plaatsen, en hoop hier af en toe een update te geven.

Kleine update

Inmiddels wat meer kilometers gemaakt. Verbruik nu tussen de 1:18 en 1:19. Rijd wel redelijk defensief, zeg maar. Alhoewel, vanavond op terugweg van sporten op de teller de 160 aangetikt, zal wel enige overdrijving in zitten.

Geen problemen tot nog toe. Erg blij met Blue tooth, hoef ik niet meer te stoppen als ik gebeld word. Ook ontdekt dat ik met knopje op portier de bagageruimte kan ontgrendelen.

Nu nog uitvinden hoe het hill holder systeem werkt.

Weer een update

Inmiddels de 20.000 km gepasseerd. Enige mankement tot nu toe is een kenteken lampje.

Voor mij is het erg praktisch dat de laadruimte tussen de wielkasten 122 cm is. Kan ik 2 boeken displays (60 cm diep) naast elkaar vervoeren.

Verbruik schommelt nu tussen 1:17 en 1:18. Met vrij veel wind de laatste tijd, merk je in een iets hogere auto toch snel dat het verbruik stijgt.

Lees in de reacties wat twijfel omtrent het feit dat er slechts 75 pk geleverd wordt. En daar dacht ik net zo over, tot ik de auto in ontvangst mocht nemen.

Zonder lading is het echt een vlotte auto (met 6 a 700 kg boeken vanzelfsprekend iets minder).

Acceleratie in 5e versnelling verbazingwekkend voor zo'n klein blokje.

Wel is, denk ik, de eindoverbrenging vrij kort gehouden. Waarschijnlijk draagt dit ook bij aan het vlotte karakter.

Weinig te melden

Bij circa 33.000 kilometer een beurt gehad. Was wel even schrikken. Olie moet om de 30.000 km gewisseld worden, en dan begint het oliedruklampje te knipperen als reminder.

Enige mankement tot nu toe is het kentekenlampje dat kapot was. Stapte na de beurt in de auto, en display gaf nog steeds aan dat er iets met verlichting was. Monteur kennelijk niet goed opgelet, waardoor de vervanging uiteindelijk gratis was.

Verbruik inmiddels ca. 1:19, let wel, heb gemiddeld 400 kilo aan handelswaar in de bagageruimte liggen.

Slordig van Fiat vind ik wel dat de olie bij 30.000 km vervangen moet worden, en een filterbeurt bij 35.000 km.
Heb dit uiteraard gecombineerd.

Autobahn

Net terug van een weekje Oostenrijk. Had ook met de onlangs aangeschafte 156 SW 1.8 TS kunnen gaan, maar uit economisch opzicht was de keuze voor de Doblo de betere.

En een keer een beetje doorblazen is ook niet verkeerd. Nu zonder enige ballast, behalve mezelf en een reistas.

Wat me blijft verbazen is "het blijven gaan" in de 5e versnelling. Vanaf 90 km p/u blijft de Doblo maar trekken, ook op de hellingen in Duitsland.

Af en toe vraag ik me af of ze er in de fabriek wel de juiste chip in hebben gezet, want voor het gevoel is het meer dan de 75 pk die ze opgeven. Heb op een app 166 km gemeten, nee, niet bergaf, terwijl de fabriek 148 aan geeft (ondergrens). De teller overdrijft riant, want die staat dan op 180....

Wat ook goed bevalt is de besturing, hydraulische bekrachtiging, geeft toch meer gevoel. Ook de remmen deden hun werk prima. Rij ook met deze snelheden defensief, maar een noodstop is soms onvermijdelijk. Handig dat de alarmlichten automatisch aan gaan.

Verbruik heen 1:15, terug 1:16.

Behalve de nog steeds aanwezige trilling in het stuur rond de 110-120 km per uur, en de knop voor het verdelen van de luchtstroom (gaat erg stroef), geen negatieve ervaring tot nu toe.

Zowaar een storing

Na het tweede lampje dat het begeven heeft, in de laadruimte, heb ik nu toch een serieuze storing. Niet dat de Doblo er minder om rijdt, maar het voorgloeilampje blijft een minuut knipperen. Dit al eerder met een 156 mee gemaakt, jaren mee rond gereden zonder problemen.

Maar omdat de Doblo in de garantie periode zit, toch maar even melding gemaakt bij de garage.

Olie gecontroleerd bij 53000 km, ongeveer 10% onder maximum na de beurt bij 33000 km. Is dus een theoretisch verbruik van 1:200.000.

Hoop dat ik iets aan de motor krijg

Waarom heb je 4 jaar garantie op de aandrijflijn? Zou toch mooi zijn als het binnen die periode vervangen zou worden onder garantie?

Maar ben bang dat t niet gaat gebeuren. De Doblo voelt en rijdt als nieuw. De 2 lampjes en meldingen van de gloeibougies zijn de enige, en verwaarloosbare storingen in bijna 80.000 kilometer.

Bij 67.000 de tweede beurt. Banden voor/achter gewisseld.
Olie verbruik nihil. Geen storingen. Stap elke dag weer met plezier in.

Qua betrouwbaarheid is de Doblo "Premium"

Of misschien slaat dat woord op hele andere kwaliteiten.

Maar hoe dan ook, sinds de vorige update wederom geen nare ervaringen gehad met de Doblo.

Bij km. stand 103.000 de peilstok bekeken, waarbij de stand een geruststellende 60% van het maximum niveau aan gaf.
Sinds de vorige beurt bij 67.000 km dus 0,4 liter olie verbruikt.

Door een druk programma is de onderhoudsbeurt, een tikje aan de late kant, bij 106.000 km uitgevoerd. Behalve de gebruikelijke te vervangen filters, en in dit geval ook de multiriem, was er niks bijzonders te melden.

Behalve dan dat 2 banden qua profiel het wettelijk minimum niveau hadden bereikt. Bij 108.000 km laten vervangen. Of Pirelli maakt uitstekende banden, of ik rijd heel netjes.

De remblokken gaan volgens de garage nog 5.000 km mee, dus voor de vakantietrip naar de Alpen in september worden deze ook gewisseld.

Aan de waardering heb ik niets gewijzigd. Elke dag stap ik weer met plezier in de Doblo. Het rijdt comfortabel (voor een bestelauto), soepel, en met een verbazingwekkende goede wegligging. Beladen en onbeladen.