Daewoo Matiz 0.8 Style (2001)

Daewoo Matiz 0.8 Style (2001)

UitvoeringMatiz 0.8 Style
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2020

De Groene Meid

Een allereerste auto als beginnende bestuurder! Een beetje spannend was het wel hoor. Hoe weet je nou of je geen oud barrel koopt dat voor een week rijd? Na heel erg extensief zoeken (een weekje..) was ik op een klein groen autootje uitgekomen.

Een Daewoo? Nooit van gehoord.. oh, Koreaans? Nou zo ver ligt dat niet van Japan, zal wel pruik kwaliteit zijn!

Alles zag er bij aankoop op zich wel prima uit, de dorpels waren doorgeroest ja maar dat leek niet echt een probleem.. beetje olie onderin de motor ja dat wel, een lekje misschien? Nou het zweet meer dat het druppelt dus dat zal wel goed zitten... Hoeveel? 750 euro? Nou nou, 600 lijkt mij beter.. oh, prima? Mooi! Kom ik hem morgen ophalen!

Zo begon het verhaal tussen deze Matiz en mij, de auto kreeg al snel de naam 'Nota-chev', kort voor 'Not A Chevy' of 'Niet een Chevrolet', gewoon om duidelijk te maken dat het echt een Daewoo is! Ergens rond juli aangeschaft voor 600 welgetelde euro's, toen dertijd...

Ontwerp-

Qua looks vind ik het een geweldig mooi wagentje, beter dan al die rare agressieve sportieve "HEY LOOK AT ME" designs van vandaag de dag. Ze oogt vrij onschuldig en blij, alsof de grotere auto's haar nog nooit van de Schrik Der BrandstofPrijzen hebben wijsgemaakt en het stiekem helemaal niet willen.

Interieur-

Als eerste auto heb ik natuurlijk niet uitermate veel 'Oh-Dit-Is-Een-Comfortabele-Stoel' ervaringen, echter voor iemand van 1.77 lang is dit een prima Zit Experience. De stoelen zijn Prima, positie achter het stuur is Prima (al kan deze niet aangepast worden, je stuur beweegt geen centimeter! .. voor en achteruit, draaien doet 'ie meestal wel)

Grotendeels doe ik snelweg werk (Bergen op Zoom - Rotterdam), ongeveer een uur aan rijden aan een stuk door is amper een probleem. Voor een klein autootje voelt het enorm ruim (mogelijk omdat het glas een best flink stuk voor je zit!) en mijn lesauto (Audi A- iets) was daar niets bij.

Echter het zou mij niets verbazen als je een beetje beteuterd opkijkt van veel in modellen zoals de Matiz als je van iets anders af komt, het voelt allemaal een beetje.. dunnetjes?
Inclusief de fire-wall! Op de snelweg hoor je de bijna hilarisch kleine 800cc motor vrolijk "brullen", als je slecht bent in geluiden negeren of het liefst weinig muziek luistert kan dat zeker een aandachtspuntje zijn...

-Prestaties

Over brullen gesproken, dat leuke kleine motortje is.. leuk, en zuinig! Al moet je hem niet op zijn staart gaan trappen, constant vol-gas en je gaat van 1/15 - 1/20 zo naar 1/8, of lager.
Rustig rijden echter en op 120 rijd ze vrolijk met een goed brandstofverbruik door. En als je nou toch enorme haast hebt, snel schakelen en een flink gebrek aan mechanische sympathie en je komt in ongeveer 10-12 seconden toch tegen de 100 aan.
Inhalen is zo af en toe echter wel interessant, met weinig ruimte kom je helemaal nergens.. of je mede-bestuurders moeten je heel aardig vinden en je ruimte geven. Echter als die ruimte er is kan je best flink doorkarren.

130-140 doet ze, net. Vol gas en een beetje je ogen open houden en het lukt allemaal wel.. alleen ze is er overduidelijk niet voor gemaakt. Je kan het stuur bijna horen trillen en je zal het al lang voelen vibreren, echter met genoeg lef en vastberadenheid lukt alles en op een late dag heb ik als nog zo ongeveer 150 kunnen bereiken (Nooit aangeraden!!!).

Volgens Internet zou ik op een theoretische ~ 6000 toeren zitten bij 120 km/h en terwijl de Matiz niet over een toerenteller beschikt geloof ik dat graag.

In bochten echter word het allemaal een stuk minder 'hah wat leuk',. In de stad zal je dit hoogstwaarschijnlijk nooit merken, echter een beetje bocht op een invoegbaan voor de snelweg en je houd je wel even vast, adem en al. Heel rustig met 50-60 de bocht door en dan vol op het gas om nog op 100 te komen bij de tijd dat je bij de invoegstrook aankomt. Een tikkeltje eng, maar als je van een beetje low-displacement gekrijs houd is het misschien wel aardig.

Betrouwbaarheid-

De eerste maand van eigenschap was hoogstwaarschijnlijk de slechste maand van auto-eigendom die ik zal meemaken.
Na heel haastig schakelen had ik het voor elkaar gekregen de versnellingsbak stuk te schakelen, de 2, 4 en achteruit bestonden in principe niet meer (in said versnellingen schakelen en je krijgt precies zelfde resultaat als neutraal). Naar de dichtstbijzijnste garage gereden met de versnellingen die nog wel de lef hadden om te bestaan en ik kreeg een rekening van 950 euro voor een nieuwe versnellingsbak.

Goedkoop bleek weer duurkoop, maar ik had het er wel voor over...

Alles netjes gerepareerd, en een week later rekte de koppelingskabel uit. Deze keer een stuk minder dicht bij vakmannen, echter na ongeveer 20 kilometer (met zover ik weet een constante slippende koppeling?) gereden te hebben kreeg ik weer een nieuwe koppeling en een rekening van 84 euro en 50 cent. Niet het einde van de wereld...

Sinds dien is het enige "onderhoud" de olie bijvullen geweest, om de maand 3/4 liter erin, de oliepomp bleek niet uitermate weinig te zweten.. maar voor reparatie moest de riem er af en kosten kosten kosten... Olie kopen is zo gek nog niet.

Opgesomd, in 2-3 maanden tijd, 84 euro aan onderhoud en een tientje aan olie. De versnellingsbak was mijn eigen leuke schuld (al heb ik wel gelezen dat het niet super sterke bakken zijn?!)

Conclusie-

Al in al vind ik het een heerlijke auto. Sommigen zeggen dat je eerste auto nooit je beste is en in sommige opzichten ben ik het daar mee eens. Centrale vergrendeling heb ik niet, airco ook niet, elektrische spiegels? Noppes...

Maar dat zijn luxe items, voor wat een auto moet doen; rijden en niet heel veel stukgaan a.u.b, is de Matiz een erg aardige meid geweest en hopelijk gaat zij mij nog voor de komende jaren van mijn opleiding gezelschap houden!

3,3