en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | ZX Aura 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 95.487 km |
KM-stand laatst | 109.087 km |
September 2010 begaf mijn Astra het. Ik ben absoluut geen Opel fan,maar kon het ding goedkoop overnemen en dacht er nog wel even mee te kunnen doen. Helaas besloot het lot anders en knalde de koppakking eruit. Toen moest er dus iets anders komen en het liefst weer een Citroën. Ik heb verschillende BX'en gehad,een 2cv,verschillende GSA's,dus ja Citroën daar heb ik wel wat mee.
De ZX vind ik geen mooie auto en zeker geen echte Citroen. Maar deze 1.8 aura stond te koop voor weinig en had ook weinig gereden (95487 km. Voor zover ik kon nagaan ben ik de 2e eigenaar en zijn de boekjes netjes bijgehouden. Het interieur ziet er ook onberispelijk uit
en na een proefritje was de keus snel gemaakt.
Indrukken na bijna 10.000 km in zo'n 8 a 9 maanden.
Comfort: Okay misschien niets vergeleken met zijn hydropneumatische broertjes en zusjes,maar in vergelijking met bijv een 306,Astra,Escort of Megane uit die tijd,toch echt een stuk soepeler en comfortabeler geveerd.
Weggedrag: Stuurt buitengewoon scherp,ligt goed op de weg,fijn bochtengedrag,ook met veel bepakking of bemanning.
Interieur: Dashboard is saai en al achterhaald toen het uitkwam,maar functioneel en alles is gemakkelijk te vinden. Stoelen zitten prima alleen de zitting is voor iemand van 1.94 meter wat aan de korte kant. Achter mij is nauwelijks beenruimte over.
Motor: Lekker veel trekkracht onderin,waardoor schakellui te rijden is. Vlot opschakelen is geen probleem. De 1.8 met 101 pk is geen racer,maar vlot genoeg en lekker zuinig als men het nieuwe rijden toepast. Toen ik voor mijn werk een tijd flink wat snelweg kilometers moest maken,haalde ik 1:16.5 Dan reed ik braaf 110/120 km/pu en bijna geen stads kilometers. Gemiddeld verbruik met zowel stads als snelweg kilometers ongeveer 1:14. Vind ik netjes voor een 1.8. De motor is prettig stil als die eenmaal op bedrijfstempartuur is. Na een koude start klinkt ie wat rauw.
Uitrusting: In hoogte verstelbaar stuur,stuurbekrachtiging,centrale vergendeling (met a.b.) handbediend en lekvrij kantelschuifdak (hollandia)velours bekleding, Elektrische ramen voorin,bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar,leeslampjes voorin en zo nog wat klein spul. Ik heb niks te klagen in ieder geval.. (zeker niet na die basis Astra).
Problemen:Nog niet echt gehad. De accu bleek een beetje zwak,waardoor starten soms lastig ging. Nieuwe in gezet en het probleem was verholpen. Verder wat slijtage dingen. Nieuwe banden voor en 2 ophangingsrubbers achter moesten vervangen worden voor de apk.
Het raam bedieningsmechanisme rechtsachter (handbediend)heeft de geest gegeven (schijnt een ZX/306 kwaal te zijn).
En natuurlijk heb ik ook te maken met het bekende gedonder met het uitgelubberde elastiekje in de hoedenplank.
Kleine ongemakjes waarmee m.i. prima te leven valt.
Een qua uiterlijk onopvallende auto,die opvallend fijn zijn werk doet.
Na zo'n 20.000 km in één jaar de ZX verkocht. Met zoveel km's besloten op lpg te gaan rijden in een iets grotere veiligere en comfortabelere auto. Hopelijk heeft de nieuwe eigenaar er veel plezier mee. Afgelopen jaar heeft de ZX me niet in de steek gelaten. En heb ik alleen de accu vervangen. Goedkoop gereden in dit wagentje.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren