Citroën C6 3.0 HDiF V6 Exclusive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C6 3.0 HDiF V6 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 236.000 km |
Heerlijke wagen
- 111.111 km
Deze kilometerstand leek me een prima moment om een korte review te schrijven over deze fantastische auto. Bij mijn vorige auto (C5) dacht ik al dat heel veel beter rijden niet mogelijk was, totdat ik in een C6 stapte... Het enig probleem met deze auto is dan ook om ooit weer een auto te vinden die lekkerder rijdt. Vandaar dat ik er nog maar een poosje in blijf rijden. Tot nu toe is er namelijk nog helemaal niks stuk gegaan aan deze auto! Wel is er preventief wat vervagen aan de voorwielophanging (blijkbaar een zwak punt van de eerste generatie), maar uiteindelijk bleek dat niet nodig te zijn geweest. Hydraulische vloeistof iets bijgevuld en de trilling die ik in het stuur voelde was verdwenen. Stuurbekrachtiging kreeg in hele snelle bochten (jazeker, dat kan met deze auto echt!) wat te weinig vloeistof...
Verder dus naast het reguliere onderhoud geen kosten gehad. En zelfs de onderhoudsprijzen vallen mee in vergelijking met de C5.
Still going strong
- 222.222 km
Een paar jaar en weer 111.111 km verder: de auto wordt dit jaar 9 jaar oud! Toch kan ik geen afscheid nemen van deze heerlijke wagen. Het blijft gewoon zo heerlijk rijden en nog steeds is iedere rit genieten.
Ook qua betrouwbaarheid ben ik zeer tevreden. Naast het normale onderhoud alleen een veerpoot moeten vervangen na een ongelukkige aanraking met een stoeprand (eigen schuld en kosten vielen alles mee), de injectiecomputer vervangen nadat er een flinke inductiestroom doorheen was gejaagd bij een experiment van de RWTH in Aachen. Zelfs de fabriek wilde weten wat er was gebeurd, omdat ze dit nog nooit hadden meegemaakt en het graag in hun database wilde vastleggen. Tenslotte de beruchte com2000 achter het stuur laten vervangen vanwege een slecht functionerende cruise control. Dat was uiteindelijk eigenlijk het enige euvel wat de auto kan worden aangerekend.
Na ruim 200.000 km vallen de uiteindelijke onderhoudskosten dus best mee voor z'n heerlijke limousine. Ook banden en vooral remmen gaan ook behoorlijk lang mee, zeker voor zo'n zware auto.
Het verbruik blijft steken op maximal 1:14, maar 1:12 is meer realistisch. Voor een V6 dan eigenlijk weer niet slecht.
Voorlopig geen andere auto voor mij, mede omdat de C6 alleen maar zeldzamer wordt en de prijzen stabiliseren en voor sommige uitvoeringen zelfs stijgen. Vive la C6!
Nog geen afscheid
- 236.000 km
Update na de vakantie waarin ruim 5000 km is gereden. Deels Frankrijk en deels duitse Autobahn, waaronder een trip van 1200 km. Daarna stap je toch nog behoorlijk fris uit! In welke auto kan dat? Ik rijd meestal niet harder dan 160 in Duitsland en alleen waar het kan, maar dat gaat dan ook nog steeds in alle rust zodat de passagiers (op de achterbank) er totaal geen erg in hebben. Verbruik op dat soort lange ritten, zelfs met dakkoffer is verbazend stabiel. Ik haalde 1:14! De boordcomputer is wat optimistischer, maar ik vind dat toch behoorlijk netjes!
Voor de vakantie bij een beurt toch maar de accu laten vervangen. Ik had het idee dat de auto wat minder snel aansloeg bij het starten. Accu bleek nog niet aan z'n eind maar capaciteit was wel minder dan 80%, dus nieuwe erin, want je wilt niet stil komen te staan op vakantie. Bijna 10 jaar met een accu vind ik overigens zeer acceptabel! Er zijn merken die ze sneller verslijten.
Verder gaat er af en toe een lampje branden omdat er een EGR-klep soms wat hapert, vooral als het warm is. Je merkt er tijdens het rijden helemaal niets van en na een paar keer starten heeft de klep zich weer hersteld en gaat het lampje weer uit. Ik zal de klep waarschijnlijk een keer moeten laten vervangen. Het schijnt een euvel te zijn dat alle dieselmotoren van alle merken hebben en er is vrij weinig aan te doen. Maar ach, met een respectabele kilometerstand van richting de 250.000 mag er best een keer iets vervangen worden.
Distributie is gedaan rond de 200.000 km en dat was samen met een paar nieuwe banden en remmen wel een duur beurtje, maar dan kun je er ook weer even tegenaan.
Een alternatief voor een C6 heb ik ook nog steeds niet gevonden. Ik ben geen SUV liefhebber en wacht dus maar tot een opvolger van Citroën of DS. Het schijnt dat ze wel plannen hebben in die richting. Tot die tijd: lekker doorzweven totdat het een youngtimer wordt (nog een jaar of 5 dus).
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

Citroën C6 - BMW 530i - Mercedes-Benz E 280 - Op zoek naar

Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

Klokje Rond: Citroën C6 2.7 HDiF (2006) - 416.101 km

Occasion Test: Citroën C6 vs Renault Vel Satis
