Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Ligne Business (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 2.0 HDiF Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Ervaringen
- 240.000 km
Na ruim 350.000 km ervaring in een fase 1 citroen c5 ben ik overgegaan tot aankoop van een 2009 fase 3 citroen c5. De auto had bij aanschaf in 2011 net geen 100.000 km gereden. Inmiddels geeft de kilometerteller 240.000km aan, een mooi moment voor een review. Het keuze proces was niet zo ingewikkeld, de vorige c5 was super bevallen, dus een nieuwe c5 stond hoog op het lijstje. Ik heb wel een paar andere auto’s bekeken, zoals de volvo v50, maar die zie je toch wel erg veel op de weg en ik vond hem eigenlijk wat te klein. Verder nog een aantal andere d-segmenters bekeken, maar de c5 paste toch het best in mijn eisen pakket.
Uiteindelijk de dealer de opdracht gegeven om een mooie c5 voor mij te zoeken. Een kleine week later werd ik gebeld dat hij een auto had gevonden, en dat ik hem kon komen bekijken wanneer ik tijd had. Die week dus een proefrit in het betreffende exemplaar gemaakt en overgegaan tot aankoop. Het betreft een 2.0 HDI ligne business. De auto is voorzien van alle benodigde opties: Climate Control, regensensor, lichtsenor, bochtverlichting (vooral op de kleinere landweggetjes toch wel erg prettig) en een navigatie systeem (navidrive 3d). De enigste optie die mist is de hydroactieve vering. De conventionele vering is prima, maar als je de hydroactieve vering bent gewend is het wel een achteruitgang. Vooral op het moment dat de auto beladen is of je een aanhanger trekt, is de hydroactive vering een waar genot. Jammer dat dit mist en als ik nu weer dit model zou aanschaffen, zou ik er een zoeken die wel is voorzien van deze optie.
De auto is lekker ruim en heeft fijne stoelen. De stoelen in het fase 3 model zijn weliswaar harder dan de stoelen in zijn voorganger, ze zitten nog steeds super. Ook na lange ritten stap je fris uit. Vier personen kunnen echt lekker zitten in de auto. Door de voorgevormde achterbank is het voor een eventuele vijfde persoon wat minder lekker zitten. Maar als je vaak met vijf personen op pad gaat kan je mijn inziens beter een MPV kopen. De kofferbak is ruim, maar voor mijn gevoel iets minder ruim als de kofferbak van zijn voorganger. Er zijn maar weinig opbergvakjes aan boord, en de opbergvakjes die er wel zijn, zijn erg klein. Een ander bekend probleem aan het interieur: De belachelijke plaats van de bekerhouder. Toch zijn deze problemen voor mij van ondergeschikt belang.
De 2.0 HDi levert 136 pk. Dit is meer dan voldoende. Je kan de auto schakellui rijden en ondanks het hoge gewicht wil de auto flink snelheid maken. Aan het einde van de Nederlandse invoegstroken rij je makkelijk 150-160 als je wilt. Ook beladen en/of met een aanhanger trekt de auto heerlijk door. Zelfs heuvel op onder maximale belading gaat het met gemak. De motor is stil en verdwijnt heerlijk naar de achtergrond. De handgeschakelde 6 versnellingsbak schakelt soepel en prettig. Door deze combinatie is het een prettige aandrijflijn om mee onderweg te zijn.
Het verbruik van de auto valt mij alleszins mee. Volgens de boordcomputer is het verbruik over 240.000 km 1 op 17,2. Het verbruik over de laatste 50.000 km is volgens de boordcomputer zelfs 1 op 18,5. Ik reken het zelf eigenlijk nooit uit, en de boordcomputer zal vast wel iets te positief zijn, desalniettemin ben ik zeer tevreden, zeker als je bedenkt dat de auto 1630 kg weegt.
De auto heeft net groot onderhoud gehad en is de distributieriem vervangen (eerste keer). Verder kwam de auto zonder problemen door de apk. Ik rij dagelijks nog met plezier in deze auto. Afgelopen weekend nog ruim 7 uur onderweg geweest met een aanhanger aan de haak. Onderweg alleen maar regen gehad, en toch stap je na 7 uur gewoon weer lekker uit de auto. Hoe langer de afstand, hoe fijner de auto zo lijkt het.
Zoals je begrijpt, ben ik nog zeer content met deze auto en gaat hij nog niet weg. Als er dan toch een opvolger moet komen? Dan neig ik het meest naar een Volvo v60 D4. Al zie je de v60 wel erg veel rijden. Citroen heeft jammer genoeg nog geen waardige opvolger voor dit model. Al heeft dit het voordeel dat de auto er ondanks zijn (kleine) 6 jaar nog steeds modern uitziet.
Aanvulling januari 2016:
Een kleine zes maanden en 25.0000 kilometer verder. De teller geeft inmiddels een kilometerstand van net iets meer dan 265.000 aan. Afgelopen maanden heeft de auto zich, zoals hij al jaren doet, weer prima gedragen. Bij 262.000 was de auto toe aan een nieuwe koppeling. Deze is vervangen en we rijden weer vrolijk verder.
Aanvulling december 2016:
De auto is verkocht. De auto deed zijn werk nog steeds zoals het hoort, maar ik kon de auto dermate goed verkopen dat dit erg interessant was. Hoofdreden om een paar offertes op te vragen was de koppeling. Deze is bij 260.000km vervangen, er is toen op aanraden van de dealer gekozen om er geen originele dual mass koppeling in te zetten maar een single mass van Valeo. Volgens de garage hadden ze hier enkel positieve ervaringen mee. Hierna heeft de auto nooit meer gereden zoals daarvoor. De auto trilde veel meer, bijvoorbeeld als de snelheid op de snelweg zakte en er moest weer worden opgetrokken, ging er een lichte vibratie door de auto. Hierdoor was je geneigd om terug te schakelen naar 5 wat voorheen niet nodig was. Deze ervaring deed af het comfort en begon na een kleine 40,000km te irriteren. Jammer, want de rest van de auto beviel nog steeds uitstekend.
Over de prestaties van de auto kan ik kort zijn: Hij heeft het fantastisch gedaan. De auto heeft eigenlijk geen grote problemen gekend naast regulier onderhoud en een keer gecupte wielen. Dit draagt alleen maar bij aan mijn positieve ervaring met franse merken (en hoge kilometerstanden). Laat iedereen maar denken dat de franse merken auto's van slechte kwaliteit bouwen, dan koop ik lekker jonge en luxe auto's voor een prikkie;). Er is nu iets Zweeds voor terug gekomen, maar wel weer met een franse motor.
Problemen: (naast normaal onderhoud)
180.000 kilometer: de remlichtschakelaar onder het gaspedaal is defect. Hierdoor ontstaat op het scherm in de auto een melding over de ABS/ESP. De schakelaar vervangen door de dealer en hiermee is het probleem opgelost.
210.000 kilometer: een kleine olielekkage. Terug naar de dealer en het bleek het (net vervangen) oliefilter te zijn. Er schijnt iets mis te zijn gegaan in de productielijn (van de oliefilters) en dus een slechte serie tussen te zitten. Oliefilter is onder garantie vervangen en daarmee is het probleem opgelost.
262.000 kilometer: de auto begint te trillen bij gas los. De koppeling inclusief dual mass vliegwiel is aan vervanging toe. Geen schaamte bij deze kilometerstand dunkt mij.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Downsize Test: Volkswagen Golf - Citroën C5 Tourer - Volvo V70

Test: Citroen C5 1.6 THP (2009)

Test: Citroën C5 Tourer - Seat Exeo ST - Toyota Avensis Wagon - Volvo V50

Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Dynamique (2008)
