Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2020)

Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2020)

UitvoeringC5 Aircross Hybrid 225 Shine
Bouwjaar2020

Eerste hybride

Afgelopen 14 december de wagen opgehaald bij Versteeg-Buurman te Barneveld. Mijn eigen dealer in Amersfoort had geen jonge C5 AC Hybrid staan, maar gaf mij wel de tip over zo'n exemplaar bij de collega dealer in Barneveld. Deze bood een acceptabel bedrag voor de vorige C5 AC, maar laat duidelijk zijn dat een auto inruilen na 2.5 jaar met nog geen 24000op de teller op zijn zachtst gezegd een onvoordelige zaak is ! Terugdenkend had ik natuurlijk beter met de aanschaf van de vorige wagen kunnen wachten op de hybride, maar dat is wijsheid achteraf.
Ondanks dat we de hybride nog maar ong. drie weken hebben, kan ik wel alvast de eerste indrukken geven. Eerst de verschillen met de vorige wagen, qua exterieur het zwarte dak en de zwarte velgen, qua interieur de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en verwarmde voorstoelen. Verder viel op, dat de automaat geen M functie heeft , er geen fysieke toets is voor openen vanuit de binnenruimte van de elektr. achterklep, maar je kan dat met de a. b. doen.
Wat betreft het rijden kan ik kort zijn, dat gaat net zo soepel als bij de vorige, met natuurlijk de kanttekening dat het elektrisch rijden helemaal super relaxed is.
Net zoals in andere reviews over de hybride te lezen valt, is de elektrische range bij lange na niet wat door de fabrikant wordt beweerd. Maar dat schijnt bij vele merken het zelfde geval te zijn. Voor ons geen groot bezwaar, tot nu toe hebben wij alleen maar elektrisch gereden, korte stukjes en de wagen twee maal per week aan de stekker. De enige toer die ik daarvoor moet doen is de wagen met de "kont" naar achteren onder de carport parkeren om de stekker vanuit de schuur in te pluggen , maar met camera en radar is dit een koud kunstje.
Bij meer kilometers, alleen gaat dat bij ons niet zo hard, volgende update

Hybride zuinigheid

Het wonder is geschied, de tank blijft vol met veel kilometers in 't verschiet.
( vrij naar Dimitri Verhulst ). Wel met de kanttekening dat die kilometers door de korte ritten traag voorbij kruipen. Maar laat dat nou de belangrijkste reden zijn geweest om de wagen aan te schaffen. Hollandse zuinigheid combineren met technisch besef. Met het laatste bedoel ik natuurlijk het feit dat een benzine motor en zeker de moderne downsize turbo motoren gevoelig zijn voor inwendige vervuiling veelal veroorzaakt door korte ritten en E10 benzine.
Het hybride rijden bevalt mij steeds beter, korte ritten elektrisch en als de rij accu toch leeg is geraakt gaat automatisch de aandrijving over op hybride. In dat geval slaat de motor aan, echter op een laag stationair toerental, waardoor deze als een generator werkt en de aandrijving dus door de elektromotor wordt verzorgd. Dit leidt dan tot een extreem laag brandstof verbruik, zo'n 3 à 5 ltr/100km. Bij een snelheid van meer dan 78 km p. uur bij een lege rij accu schakelt de motor in met de bij de snelheid behorende toerentallen en automaat versnelling. In dat geval wordt het benzine verbruik hoger, zo'n 7 a`8 ltr/km. Conclusie; hybride is ideaal voor de korte ritten , lange ritten kunnen ook heel zuinig zijn indien de rij accu enkele keren wordt opgeladen, het hybride bereik kan dan zo'n 200 km zijn, maar dan moet de gem. snelheid minstens ong. 80km/u bedragen.
Ik kan me dus goed voorstellen, dat hybride rijden voor kilometervreters niet aantrekkelijk is. Echter, voor particulieren zoals wij , met zonnepanelen en de mogelijkheid om de rij accu op te laden op eigen terrein onder de carport is het ideaal. En nu maar wachten op de eerste lange rit richting Denemarken in het voorjaar, gaan wij blij van worden en de benzine motor ook! ( vrij naar Ilja Gort ).

Probleemloos comfort

Hier de beloofde update na een weekje Noord-Duitsland (Flensburg) en Denemarken. De wagen heeft zich voorbeeldig gedragen, super comfortabel en in de hybride modus erg zuinig. Omdat de elektromotor voor de aandrijving zorgde tijdens het file rijden, wat nogal eens voorkomt in Duitsland vanwege de vele en langdurige wegwerkzaamheden, kwam het hybride brandstof gebruik neer op zo'n 1 op 15 over een afstand van ong. 600km. Dit verbruik is gemeten bij een volledig lege rij accu, Bij een volle en het tussentijds opladen van de rij accu zal het verbruik nog aanzienlijk zuiniger zijn.
Echter, voor ons is de mogelijkheid om korte stukken volledig elektrisch te rijden het belangrijkste en dat is dan vanwege de overproductie van onze zonnepanelen vrijwel gratis.
Conclusie, hybride rijden is voor korte stukken in de elektrische modus ideaal en voor lange afstanden is de hybride modus zeer zuinig, zeker rekening houdend met een wagen gewicht van 1745 kg en dan ook nog met drie volwassenen en bagage.
Weer viel tijdens het rijden bij onze oosterburen op dat vooral BMW rijders erg weinig geduld blijken te hebben. Bij 150 op de linkerbaan, op trajecten waar dat mocht, gaan ze op je bumper hangen en passeren rechts als het ze te lang duurt. Het verbaast mij niet dat een recent Brits onderzoek heeft aangetoond dat vooral BMW rijders uitblinken in asociaal en agressief rijgedrag. In Frankrijk met de vorige wagen vielen mij Audi rijders op deze wijze op.
Volgende update na de zomervakantie in de Provence. Nemen we wel de laadkabel mee, het vakantiehuis heeft dankzij buiten stopcontacten de mogelijkheid om de rij accu op te (druppel) laden .

Vakantie Provence ( Var )

Een auto moet zich m.i. vooral bewijzen tijdens trajecten waarbij van de techniek het meest gevraagd wordt, zoals lange vakantie ritten met veel bagage en bij hoge temperaturen. Dit alles heeft de C5AC Hybrid uitstekend doorstaan. Natuurlijk betekent rijden in de hybride modus bij autoroute snelheden vnl. op benzine rijden, maar dat komt dan neer op zo'n 1 op 15, wat al bleek bij de vorige uitstap richting Denemarken. Dus ondanks de kleinere tank van 43 ltr. hoefden we niet vaker te tanken dan met de vorige C5AC.
Het blijft voor mij wonderlijk hoe goed de benzine motor en de elektrische samenwerken als de rij accu volledig leeg is. Ga je bijv. een helling naar beneden, schakelt de benzine motor uit en gaat heel geleidelijk als de weg weer vlakker wordt de elektromotor meedoen. Deze overgang gaat zo subtiel dat je heel goed moet luisteren om het te horen . Dat dan ook de elektromotor in modus D (B) energie regenereert om de rij accu van stroom te voorzien is mooi meegenomen. Deze energie zal echter vooral worden gebruikt voor het starten.
Al met al is dus het hybride gebeuren ook tijdens een langere en vooral warmere vakantie prima bevallen. Vanaf het vakantiehuis heb ik uitgerekend dat in de hybride stand en in de B modus bij een dagelijks gemiddelde rit afstand van zo'n 80 km het verbruik neerkwam op 1op 21. Wel met de kanttekening dat ik de wagen elke avond aan de stekker legde zodat de volgende dag de eerste 40 km vrijwel geheel elektrisch werden afgelegd.
Toch nog een kritische kanttekening, bij het tweede deel van de heenreis vanaf de Bourgogne, vond ik dat de airco pomp of ventilator bij maximale belasting een brommend geluid maakte. Tijdens de terug reis niets meer van gemerkt, maar het was dan ook aanzienlijk minder heet. Het kan dus een product eigenschap zijn, maar al voor deze vakantie heb ik voor 850 euro de extra drie garantie jaren bijgekocht die ingaan per 16-09 wanneer de auto 2 jaar oud is. Mocht er dus toch iets aan de hand zijn met de airco, zal ik niet aarzelen ervan gebruik te maken. Deze verlengde garantie geldt tot een max. van 80000, een kilometrage dat ik per 16-09 2025 bij lange na niet bereikt zal hebben.
Dus voorlopige conclusie, ook als super comfortabele vakantie auto is de Hybrid glansrijk geslaagd. Net als bij de vorige AC gingen er terug bij de reguliere bagage nog 10 dozen wijn mee, zoals volgens jarenlange traditie gekocht bij het achter het vakantie huis gelegen chateau. Omdat ik bij de vorige wagen de bodem van de kofferbak niet liet zakken, is dus voor mij de bagageruimte hetzelfde gebleven en dat is maar goed ook, want ik weet zeker dat de jonge eigenaar van het wijn chateau onze klandizie node zou missen !

Bezoek Midden-Frankrijk

Onlangs kregen we het bericht van onze Franse vriendin , het stel kennen we sinds 1977 en bezoeken elkaar regelmatig, dat haar ziekte helaas in het terminale stadium was beland. Dus besloten we richting Bourges te gaan om haar te bezoeken nu het nog mogelijk was.
De heenrit, zo'n 700 km verliep probleemloos ook al omdat we Parijs en de A86 via de bekende route Meaux, Melun en Fontainebleau konden vermijden. Al jaren geleden besloot ik de Périphérique niet meer te nemen en ook de A86 vind ik de laatste jaren steeds drukker worden.
Maar, vraagt u zich nu af, wordt dit een reisverslag of is het toch een autoreview ? Helaas moet ik over de C5AC kort zijn, nu ook weer super comfortabel en geheel probleemloos. Dat laatste mag je natuurlijk bij dit kilometrage ook wel verwachten ! Overigens konden we de ruimte in de wagen weer goed gebruiken omdat we na het bezoek aan twee bevriende wijnboeren onze voorraad Menetou-Salon en Sancerre flink konden aanvullen .
Na enkele dagen bij Bourges te hebben doorgebracht de terugreis aanvaard. Toch de A86 gekozen en deze bleek probleemloos. Echter, net over de grens bij Breda stonden we vast, dit oponthoud duurde ong. 2 uur, een langzaam rijdende file . Ik ben blij nooit voor woon-werkverkeer een auto te hebben nodig gehad want dit land lijkt nu toch echt wel auto-vol !

Spiegel vervangen

Het viel mij op dat de linkerbuitenspiegel bij het inklappen begon te kraken. Dit al eerder meegemaakt bij de derde Picasso uit 2011, die overigens ondanks de Thp motor en Etg bak nog ergens in Zuid-Holland rondrijdt. Net als toen, de spiegel onder de verlengde garantie laten vervangen, een klusje van drie kwartier. Ben nu al blij met de verlengde garantie !

Eerste onderhoud

Eerste onderhoudsbeurt uitgevoerd door Nefkens Peugeot/Citroën, Emerpark Amersfoort is opgegaan in Nefkens Peugeot. Geen bijzonderheden of klachten, behoudens de dode hoek detectie die na de spiegel vervanging verdwenen bleek te zijn. Dit gemeld en bij uitvoering van het onderhoud uiteraard kosteloos hersteld. Kosten beurt 309 euro.
De wagen functioneert nog steeds probleemloos , wel valt bij de lagere buitentemperatuur op dat de rij accu een veel lager maximaal bereik heeft. Dat scheelt wel zo'n 40% ! Dus dan maar wat vaker aan de stekker. We rijden alle korte stukken volledig elektrisch, ong. de helft van ons jaarlijks kilometrage van ong. 13000. Om de benzine motor af en toe toch eens te laten werken kun je twee dingen doen, of de hybride modus inschakelen of de sport modus. De eerste heeft het nadeel dat de benzine motor pas bij een snelheid van ong. 80 km aanslaat . Dus om te voorkomen dat de brandstof in de tank veroudert, gebruik ik zo nu en dan de sport modus, waarbij alleen de benzine motor werkt.
Als gratis leenauto kreeg ik van Nefkens een 2 jaar oude Peugeot 2008 mee, nieuw model. Zag er erg leuk uit, maar oh wat een verschil in comfort.
En dan niet alleen betreffende het hand schakelen, wat ik sowieso uit de tijd vind, maar vooral het veercomfort en het motorgeluid van de PT130.
Maar eerlijk is eerlijk , je kan de twee wagens niet met elkaar vergelijken. Dat zou beter met de 3008 op zijn plaats zijn.
Volgende update na het voorjaarsuitje of eerder als er iets anders vermeldenswaard is.

PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross

Citroën
Citroen C5 Aircross PureTech 130 Live (5D/6H)

Alphabet
Citroen C5 Aircross Hybrid 225 Feel (5D/8A)