en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | C4 Picasso THP 155 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 67.550 km |
KM-stand laatst | 84.894 km |
Sinds eind oktober heb ik met de Picasso nu zo'n kleine 3000 kilometer afgelegd. Tot nu toe waren dat probleemloze kilometers, waarin twee zaken direct opvallen. Het enorme comfort en de fantastisch zittende stoelen, alsmede de enorme ruimte die je ervaart. Alsof je in een bus zit. Veel glas rondom, en de enorme in het dak doorlopende voorruit dragen daar aan bij. Ook de kofferruimte, die standaard 537 liter meet, is gewoon groot. Deze uitvoering is krachtig gemotoriseerd met een vermogen van 156 pk en een koppel van 240 Nm bij 1500 tpm en rijk uitgerust met zaken als dodehoekwaarschuwingslampjes in de buitenspiegels, electrisch verwarmbare stoelen met massagefunctie, electrisch te openen en sluiten achterklep, enz. Het brandstofverbruik varieert van 1 liter benzine op 14, tot 1 op 16, hetgeen in de praktijk een actieradius betekent van 700 tot 900 kilometer op 1 tank, afhankelijk van rijstijl en waar wordt gereden. De motor en geluiden van buiten dringen nauwelijks door in het interieur. Minder positief ben ik over de koppeling. Die grijpt nogal abrupt aan, waardoor wegrijden vanuit stilstand niet zo mooi vloeiend verloopt. Voor de instellingen van de boordcomputer via het touchscreen, moet ik nog een keer goed gaan zitten, want die zijn erg uitgebreid en moeilijk te vinden. Dat had ergonomischer gekund en het instructieboek (ruim 400 pagina's!) Helpt ook niet echt. Maar om te rijden is deze C4 Picasso werkelijk een fantastische auto.
Inmiddels zijn we weer 2 maanden en 1500 km verder en ik ben nog altijd enthousiast over deze Citroën. Het Franse comfort bevalt mij uitstekend. Afgezien van een kapotte sensor van de automatische portierontgrendeling aan de bestuurderskant en een accu die op zijn laatste benen liep, is de auto tot nu toe probleemloos gebleken. Sensor en accu zijn onder garantie vervangen. Hoewel begrijpelijk, vind ik het wel jammer, dat de achterklep niet meer electrisch bedienbaar is, als ik een aanhanger heb aangekoppeld. Met de hand openen gaat bovendien zwaar in dat geval. Het brandstofverbruik is op de snelweg verbazingwekkend laag, maar korte ritjes in de stad, vragen wel beduidend meer brandstof. Bij gecombineerd gebruik, is het gemiddelde verbruik 1 op 14 à 15. En daar ben ik tevreden mee. Ik rijd niet meer dan ca. 15000 km per jaar, inclusief de vakantie, dus die kosten zijn goed behapbaar.
Inmiddels zijn we een jaar en zo'n 11000 km na aanschaf en de Picasso heeft zich tot nu toe probleemloos gedragen. In de zomer heeft hij een (gratis) zomerinspectie gehad en eind van de maand gaat hij voor een onderhoudsbeurt naar de dealer. Dan worden de achterste remblokken vervangen. Verder geen klachten. Brandstofverbruik is solo 1 liter op 14 km, en met de caravan 1 op 10. Wel valt op, dat er een enorm verschil in brandstofverbruik is tussen (solo) rijden op de snelweg (1 op 19 a 20) en de stad (1 op 10). Zo'n verschil in verbruik heb ik nog met geen enkele auto meegemaakt. Het blijft een heerlijke auto om te rijden.
Na nog eens 10 maanden met de Picasso te hebben gereden, waaronder de nodige kilometers met de caravan, kan ik alleen maar mijn vorige ervaringen bevestigen. Het is en blijft een heerlijke reisauto. Wel heb ik in het voorjaar de inlaatkleppen laten reinigen en de kettingspanner en de distributieketting laten vervangen. Beetje dure grap, maar hij rijdt weer als een zonnetje. Tevens wordt eerdaags de koppelingscilinder vervangen, aangezien het pedaal af en toe blijft hangen. Verder een probleemloze auto gebleken. Op naar de 100.000.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.