en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | C4 1.6 16V Image |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 139.800 km |
Ik was toe aan een andere auto. Hiervoor had ik een Opel Astra (H) GTC 1.8 uit 2006 waar ik uiteindelijk niet heel tevreden mee was. De Opel gaf me enorme rugpijn en hoewel erg sportief/fel, hij was niet heel comfortabel. Doel voor de volgende auto was dan ook meer (rij)comfort en betere stoelen voor mijn aparte lichaam.
De Citroën C4 uit 2008 stond in de buurt te koop en was afkomstig van de eerste eigenaar. Ik was helemaal niet van plan een Citroën, of welke Franse auto dan ook te kopen (hou zelf meer van Japans/Duits) maar na een stevige proefrit was ik toch overtuigd door de heerlijk zachte en rijkgevulde stoelen en het comfort op de weg.
Bij de proefrit had de auto een defecte parkeersensor wat voor een storing zorgde en piepten de remmen elke keer weer erg onaangenaam. Met de is verkoper afgesproken dat deze zaken zouden worden verholpen bij aflevering.
Bij het ophalen was de defecte parkeersensor vervangen waardoor deze storing was verholpen. De eerste keer starten verliep goed, maar toen... storing. Er was iets mis met de cruise control waardoor deze werd uitgeschakeld. Ter plekke heeft de verkopende garage de rempedaalschakelaar gangbaar gemaakt en sindsdien is deze storing niet meer voorgekomen.
De remmen bleven echter piepen, hier ben ik nog tweemaal voor teruggegaan. De eerste keer zijn de remblokken opgeschuurd. De tweede keer zijn de remschijven + remblokken vervangen. Hiermee is dit probleem voorgoed verholpen. De garage heeft goede service geleverd wat mij betreft. En nu lekker rijden...
Al vrij snel begon op te vallen dat de twee voordeuren wel erg kraken bij het openen en sluiten. Ik heb zelf de deurvangers vervangen waarmee het euvel was opgelost. Het was me tijdens de proefrit niet opgevallen helaas, pech dus.
Daarnaast wilde het elektrische raam aan de bestuurderszijde keer op keer niet open. Het raam stopte telkens en wilde nooit betrouwbaar open. Zelfs een aantal situaties gehad waarbij het raam totaal niet meer reageerde op de knop. Erg vervelend als je wegrijdt uit een parkeergarage bijvoorbeeld. Eerst heb ik zelf een nieuwe schakelaar gemonteerd, maar hiermee was het probleem niet opgelost. Uiteindelijk besloten de deur weer uit elkaar te halen en het gehele mechanisme, motor en geleiders in te smeren met de juiste vetten. Uiteindelijk was hier mee probleem opgelost gelukkig. Wel de originele schakelaar weer terug gemonteerd, de vervangende was van matige kwaliteit.
Verder rijdt de auto nog goed, altijd starten en lopen. Nog steeds erg tevreden met het zitcomfort en de prestaties van de auto. Wel vind ik dat de versnellingsbak erg hakerig schakelt, vooral wanneer de auto nog niet opgewarmd is. Maar dit schijnt PSA-eigen te zijn.
We zijn weer wat verder en de auto is nog steeds betrouwbaar. Dat wil zeggen, hij doet het altijd en brengt me elke dag naar mijn werk en terug. Zonder rugpijn ook, wat ik zeer kan waarderen. Wel zijn er wat kleine irritaties die de kwaliteitsbeleving behoorlijk onderuit halen.
- De aanjager/blower maakt een irritant zoemend/ratelend geluid bij lage snelheid. Ik heb deze al eens vervangen door een nieuw exemplaar, maar ook deze heeft last van dit euvel. Producteigenschap dan maar?
- Alles wat maar kan kraken in het interieur kraakt ook als een malle. Voelt allemaal een beetje goedkoop aan.
- Trilling in het stuur vanaf zo'n 130 km/h. Diverse garages komen er niet uit en ook de Citroën dealer zegt "dit is product eigen meneer"... Lijkt me sterk, maar goed. Het is ook geen wereldramp gelukkig.
We gaan weer even door...
Op de valreep van 2019 de auto nog een grote beurt gegeven en een airco service. De auto blijft probleemloos, op de eerder genoemde irritaties na. Wel hoor ik steeds meer kraakjes en piepjes, zowel uit het interieur als het onderstel. Onderstel kan aan achterstallig onderhoud liggen, maar het interieur vind ik wat te gek worden. Hierdoor geef ik een ster minder op comfort, gezien stilte in de auto voor mij ook meetelt als comfort.
Het verbruik is volgens de boordcomputer gemiddeld 1:14, waar ik wel tevreden mee ben. Tevens geen noemenswaardig olieverbruik meetbaar.
Het plan is om er nog een jaar mee verder te rijden en daarna een modernere auto te gaan rijden, het liefst met een automaat. Maar voor nu gaan we lekker verder met de C4.
Tijd voor de APK. Eerst afgekeurd op de volgende punten:
- defect stadslicht
- verkeerde afstelling linker mistlamp
- derde remlicht defect
Na reparatie van deze onderdelen is de auto zonder verdere opmerkingen goedgekeurd. We kunnen dus weer een jaar verder, of dat ook een jaar gaat zijn weet ik niet want het gerammel blijft aanhouden. Aan de andere kant mag ik ook niet klagen, altijd starten en lopen.
Oorzaak van het irritante rammeltje binnen lijkt gevonden te zijn. Direct naast het stuur zat een deel los, hier heb ik een dik stuk karton achter geschoven en vooralsnog lijkt het weg te zijn. Zal het de komende tijd nog even aanzien of het werkt. Dit maakt het binnen de auto weer een stuk aangenamer!
Verder was er een stadslicht doorgebrand en deze heeft de stekker met zich meegenomen. Vlak na de APK, toeval? Geen idee... Heb de stekker zelf maar vervangen en er een nieuwe set lampjes in gezet. Ook dit zal ik even in de gaten houden.
Helaas is de rammel in het dashboard terug dus ik ga hier weer even achteraan. De ruitensproeier achter is ook door mij gerepareerd want het slangetje in het derde remlicht was kapot. Stukje afgeknipt en opnieuw verbonden en alles werkt weer. Tevens weer een stadslicht kapot, gaat wel hard nu. Dit houd ik nog even goed in de gaten. Buiten het feit dat er steeds meer kleine dingen kapot gaan die ik moet repareren ben ik nog wel tevreden, prima vervoer voor woon werk.
Ik wilde naar mijn werk rijden en ik merkte dat de auto nogal trilde en het motorstoringslampje bleef branden. Ik moest naar werk en het stoplampje brandde niet, dus ik ben toch maar gaan rijden. Onderweg werd duidelijk dat er flink wat vermogensverlies was en dat hij behoorlijk beroerd liep. De auto heeft een check functie die foutcodes teruggeeft, in dit geval was de foutcode "storing in emissiesysteem". Ik heb hem direct naar een garage vlakbij mijn werk kunnen brengen en zij kwamen tot de conclusie dat de bobines problemen gaven wegens ouderdom. Normaal zou ik dat zelf wel kunnen vervangen maar omdat ik de auto toch nodig had voor werk besloten het direct te laten maken. Kosten 170 euro, viel dus mee gelukkig. Sindsdien geen problemen meer gehad, sterker nog hij loopt veel beter dan eerst. Geen gehik meer, gaat vloeiend door de versnellingen en rijdt gewoon prettiger.
Tevens zijn de interieurrammels opgelost. Een flinke rammel kwam uit de voetenruimte, daar heb ik schuim tussen de plastic delen geplakt. De auto rijdt weer een stuk rustiger nu, ik ben weer even tevreden. :)
Binnenkort komt de jaarlijkse beurt er weer aan, deze zal ik binnenkort eens inplannen.
Uiteindelijk besloten om toch wat dingen aan te pakken, het gebonk uit het onderstel en het getril in het stuur begon toch wat te erg te worden. De garage in kwestie constateerde de volgende gebreken:
- 2x schokdemper voorzijde
- 2x stabilisatorstang
- 2x versleten voorband
- nog wat kleinere zaken rondom het onderstel
Deze zaken zijn vernieuwd en zowaar is al het gebonk weg en hij rijdt ook nog eens 100x zo goed. De trilling zou nu ook verholpen moeten zijn, dit zal ik een dezer dagen nog even uittesten.
Daarnaast wat standaard onderhoudszaken:
- Remvloeistof vernieuwd
- Olie + oliefilter
- Ruitenwisser achter
- Paravan is schoongemaakt en opnieuw bevestigd aan het raam (bekend C4 kwaaltje)
Kosten: 900 euro. Heb je geen nieuwe auto voor zullen we dan maar zeggen. ;-)
Al snel na de reparaties kwam er weer wat gebonk terug aanbrengen rechterzijde. Opnieuw een afspraak gemaakt met de garage en hem heengebracht. Conclusie: één van de nieuwe stabilisatorstangen al weer kapot. De garage hield het bij een fabrieksfout in de stang en hebben deze kosteloos vervangen door een nieuw exemplaar.
Het hele onderstel is nu stil en de trillingen bij hoge snelheid zijn voor 95% weg. Er blijft een heel lichte trilling in het stuur over waar ik mee kan leven.
Ik was al een beetje aan het rondkijken naar een leuke opvolger maar ik heb besloten weer even door te gaan met de C4.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.