Citroen C1 VTi 68 Shine (2015) #2

Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)
Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)

UitvoeringC1 VTi 68 Shine
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018

Mijn 6'e auto,

Hallo,

Ik ben begonnen met een Renault Clio uit 1999, daarna al snel een Suzuki Alto uit 2003, een BMW compact uit 1998 , een starlet uit 1995 en een Mitsubishi Colt uit 2008 nu een Citroën C1 uit 2015

Ik was op het moment van de aankoop 25 jaar, en vond dat het wel tijd was om een verstandige keus te maken, een auto die goedkoop is in onderhoud en wegenbelasting, en waar ik nog jaren mee plezier van kan hebben!

Ik heb hem nu 2 jaar, en ben tot nu toe zeer tevreden.

Met de auto al 2 lange vakanties gemaakt, een keer naar Zuid Frankrijk (Ardeche) , en een keer naar Malgrat de Mar in Spanje!

Sommige Nederlanders keken met verbazing toen ik met deze auto door de Spaanse dorpen reed, 'zo jij durft met een stadsauto'tje' kreeg ik te horen ergens op een parkeerplaats van een al wat oudere vakantieganger.

Nou het gaat allemaal prima kan ik je vertellen.
In de bergen heeft het motortje het soms wat zwaar, maar het is goed te doen!
En in Nederland mag je tegenwoordig overdag toch niet harder dan 100 op de snelweg, dus aan een scheurijzer heb je vrij weinig.

Ik heb deze auto gekocht met 17.800 kilometer op de teller, en hij staat nu op 50.500 , en behalve een kapotte voorlamp is er nog niets aan kapot gegaan!

Verder valt het benzineverbruik ook mee! 1 op 22 / 23 haalt hij met gemak!

Ik ben van plan om deze auto lang te houden, dus tot bij het volgende review. :)

Lampje links voor kapot,

Op 17 januari merkte ik dat een van mijn voorlichten het niet meer deden, Links voor moest vervangen worden.

De auto naar de kwikfit gebracht waar ze merkte dat de auto ook uitgelijnd moest worden.
Het lampje koste 25 euro, en in totaal was de rekening ongeveer 100 euro.

Afijn, ze hebben ook de banden nog netjes voor mij opgepompt, en kan nu weer lekker door toeren!

En we zijn weer 10,000 kilometer verder!

En we zijn weer bijna één jaar en 10.000 kilometer verder met de trouwe Citroën C1
En wat valt er in dit jaar te melden? Eigenlijk vrij weinig!

De auto had geen enkel mankement, dus dit jaar heeft de auto mij 0 euro gekost aan reparaties!
Het is verder niet de meest stoere auto, en ik heb stiekem heus wel zitten kijken naar leukere auto's ... Ik kom geregeld in Duitsland.. En daar zie je op de autobahn de een naar de anderen dikke wagen voorbij scheuren.

Maar ik heb de verleiding toch kunnen weerstaan, want uiteindelijk blijft dit een heerlijk karretje om mee te toeren, verbruik is gemiddeld 1 op 20 , dus dat is met de huidige benzine prijzen ook niet verkeerd. :-)
En ik vind de BPM in NL veel te hoog, dus blijf voorlopig lekker hier in rijden.

Op naar 2022 dus, en volgend jaar zal ik weer terug komen met een update :) .

Een check + grote beurt,

En weer een kleine update, omdat we binnenkort vertrekken naar het Franse, en Spaanse zonnetje, maar even een onderhoudsbeurt en een check laten uitvoeren. Dat geeft toch net een fijner gevoel tijdens het reizen.

De voorbanden bleken volledig versleten te zijn, er zat weinig profiel meer op, en dat merkte ik al in de bochten tijdens nat weer. Afijn;

- de voorbanden vervangen, voor nieuwe vredestein banden.
- de remschrijven + blokken zijn vervangen
- een airco onderhoudsbeurt
- een grote beurt (olie en oliefilter vervangen, luchtfilter, interieurfilter, bougies,, en remvloeistof vervangen en remmen uit elkaarhalen, en gangbaar maken)

Alles in totaal heeft dit mij 850 euro gekost. Niet gek.

Op naar de APK, dat is in september. Tegen die tijd hou ik jullie uiteraard op de hoogte.

Tot dan weer. :-)

En we zijn weer meer dan 10,000 km verder

Tijd voor weer een update.

De vakantie naar Spanje heeft de auto weer glansrijk doorstaan.
Ook weer veel in de bergen gereden, en ja hij mist soms net een stukje vermogen, maar al met al ging prima.

Ook de APK ging weer zonder problemen, in totaal was ik daarvoor 50 euro kwijt.

Ik durf nu wel te stellen dat deze auto misschien wel net zo sterk is, als m'n oude Toyota Starlet, voorlopig blijf ik dus mooi rondkarren in deze auto, tot ik genoeg heb gespaard voor een elektrisch model. Stond enkele weken geleden op het punt een Dacia Spring te kopen, maar 200 km op een accu is toch net wat te weinig.. Zeker als je er ook mee op vakantie gaat naar Spanje of Kroatië.

In 2023 weer een nieuwe update. :-)