Citroën AX (1995)

Citroën AX (1995)
Citroën AX (1995)Citroën AX (1995)Citroën AX (1995)Citroën AX (1995)Citroën AX (1995)Citroën AX (1995)Citroën AX (1995)

Bouwjaar1995

Schuurvonst

Beste lezers,

Deze praktisch ongebruikte AX op laten halen uit midden Duitsland. Met nog maar 37duizend kilometer op de klok. De eerste eigenaar die de auto in bezit had is helaas overleden en zodoende is deze auto in de handel terecht gekomen.

Zo gek en enthousiast als ik was heb ik bij het aangeboden worden, de auto in een opwelling gekocht. Voornaamste reden om het niet te doen; geen kentekenpapieren er meer bij, jaren stil gestaan, hier en daar een doffe plek door de zon, en dit vertaald zich ook terug in de vrijwel nieuwe banden van 2014 met droogtescheuren erin. Wat wel de doorslag gaf, de lage kilometerstand en het daarbij passende interieur.

Ik heb de RDW gebeld en het verhaal uitgelegd. Zij vertelden me dat vanwege het feit dat er geen papieren bijzitten zoals een kentekenbewijs of een recente TUV keuring, ik de auto aan moest melden voor import van buiten de EU om e.e.a. uit te zoeken vanwege de ontbrekende documentatie. Dat aanmelden heb ik vanmiddag gedaan, voor 29 augustus staat er een afspraak gepland en hoop dan duidelijkheid te krijgen over het verloop hiervan. Ben aan de ene kant huiverig hier geen kenteken op te krijgen, terwijl alles wel kloppend is volgens de verkopende partij. Het VIN-nummer staat duidelijk onder de motorkap. Wellicht iemand hier op Autoweek die dit leest, die eerder met dit bijltje gehakt heeft?

Dan nu de auto zelf. Voor de lezers die mijn reviews bij toeval tegengekomen zijn of er daadwerkelijk naar zoeken en dus mijn naam herkennen, ik kom uit een Alfa 147 JTDm met 160pk en vanwege ruim €200,- aan maandelijkse besparingen in de tijden van dure diesel, ben ik overgestapt naar een Citroën AX 1.1 uit 1993, deze heb ik 2 maand terug gekocht met 103.000km en staat 2 maand later op 110.000km. En nu deze dus met 37.000km. En het verschil tussen beide auto's is, waar ik niet verder gekomen ben dan een verlaten weggetje vlakbij m'n huis 2x op en neer, is dat deze strakker op de weg ligt qua schokbrekers en veer-gevoel, de koppeling directer aangrijpt en het geheel strakker aanvoelt en schakelt, maar als tegenprestatie, de motor is niet vooruit te branden, er zit namelijk een 1.0l motor in met 54pk en 4 versnellingen. Tenminste, daar ga ik vanuit. Of het is een hele luie 1.1. Dit valt niet terug te halen tot ik een kentekenbewijs in handen heb.
Ik was eerst sceptisch over de 4 bak die erin zit, maar ik las dat de 4bak nagenoeg dezelfde ratio heeft als de 5 bak (tussen 4bak in 4e, en 5bak in 5e), dus overstag gegaan. Ben wel benieuwd naar de toerentallen bij bepaalde snelheden, 50 in de 3 of bijv. 80 of 100 of 120 in de 4. M'n andere AX heeft wel een toerenteller maar een 5 bak, toch ben ik benieuwd naar het exacte toerental verschil De AX 1.1 5bak doet 3200toeren op 120km/h...

Het schakelt verder trefzeker, koppeling grijpt zoals gezegd eerder aan. Hier zit dus ongeveer 70dkm verschil tussen. Dit komt ook omdat de andere AX 1.1 wat onderhoud behoeft, daar moet sowieso nieuwe bakolie in en eventueel wat schakelkabels bijstellen, dit om de speling in de pook van links naar rechts wat op te heffen. Op dit exemplaar zit bijna geen speling op het schakel-mechaniek, dus ook hier voel je 70dkm verschil wel.

Ik zal hier wellicht niet veel mee rijden, is meer voor de leuk om er af en toe eens een blokje om in te maken. Misschien verkoop ik 'm nog wel met winst. 37.000km is mijn inziens logisch gelet op de staat van de techniek en het interieur nog wel wat waard voor een andere liefhebber. Zo vind je ze niet vaak meer. Maar ik hou hem eerst nog even een tijd. Op moment 3 auto's voor de deur staan, wordt wel een beetje gekkenwerk zo.

Vandaag voor de deur de olie, oliefilter en luchtfilter vervangen. Onderdelen besteld via internet en gelukkig al het voorkomende gereedschap voorhanden.

To do list is, kleppen stellen, gelijk nieuwe kleppendeksel pakking (motor is volledig droog ook bij de rand waar ze vaak zweten, en wil dat zo houden), 4 nieuwe banden Falken EcoRun. 4 nieuwe bougies NGK, remschijven+blokken voor en de linker aandrijfas vervangen, omdat de hoes defect is en er al redelijk wat vet uitgelopen is. En klein beetje laswerk onder de motorkap t.h.v. de ruitensproeier tank (kent iemand een goede lasser die het weer mooi aflevert, in het noorden des lands).

De buitenkant behoeft wat aandacht. Op sommige plekken is de blanke lak laag verdwenen, dus hier zal wat aan gedaan moeten worden. Maar goed, 27 jaar oud en 99% van z'n leven stil gestaan, dus het is niet schrikbarend.

Verder zit er een klein vierkant paneeltje op m'n dashboard met een code die je kan invoeren, een soort van start-onderbreker. Deze is niet werkend en gelukkig is de auto gewoon te starten met de sleutel. Iemand een idee of dit werkend te krijgen valt, of volledig te demonteren? Of weet hoe je zo'n code kan "kraken" dat het wel werkend te krijgen valt. Of is dit niet aan te raden.

Tot zover deze review.
Begin September of wellicht eerder, als ik meer dingen heb vervangen , komt er een vervolg. Na mijn afspraak bij de RDW of er wel of niet een kenteken op kan, en met welke rompslomp ik te maken krijg.

3,3