Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

UitvoeringSpark 1.0 LS BiFuel
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018

Doet wat ie doen moet!

Een jaar geleden deze auto gekocht, bouwjaar 2011 en in 7 jaar 55000 km op de klok, ik denk gekocht in verband met het toen belastingvrij rijden.

Dat betekende dus dat wij een mooie auto kochten met weinig gebruikssporen met na inruil voor een mooi bedrag. Reden van aankoop is een verhuizing, van geen woon werk verkeer naar ongeveer 90 km per dag.
Auto was keurig onderhouden en afgeleverd met een frisse APK en een servicebeurt.

Om eerst maar eens met de mindere dingen te beginnen;
- het vermogen houdt niet over, zeker niet als de airco ook nog aanstaat, maar dit was van te voren bekend door het lezen van revieuws. Tot 100 km/u is het aanpoten, daarboven gaat het redelijk met het verkeer mee, je moet goed vooruit denken en gang maken, inhalen op twee baans wegen is een uitdaging.
- lpg voorraad, maximaal 25 liter tanken is een bereik zo tussen de 325 en 350 km, dus iets vaker aan de pomp.

Pluspunten:
- makkelijk parkeren
- goedkoper kun je denk ik niet gauw rijden, gemiddeld 1 op 13,5 met een lpg prijs van ongeveer 55 cts, 30 euro wb in de maand.
- best wel een “volwassen” auto, rijd prima, ruimte genoeg voor 2.

Auto heeft recent een grote beurt gehad, met alles er op en aan tot en met het controleren en bijvullen van de airco en uitlijnen, rijdt en stuurt weer als nieuw.

30000 per jaar in zo’n autootje zal je zeggen, het is zeker niet tegen gevallen, prima karretje en hoop dat ie het nog een paar jaar volhoudt.

Still going on

Tijdje geleden de 100.000 gepasseerd, het autoootje blijft doen wat ie moet doen, goedkoop kilometers maken. Bij 103000 2 nieuwe all seasons voorbanden laten monteren.

Ik denk alleen dat mijn airco pomp het heeft begeven, iemand ervaring met reparatie hiervan?

Voor de rest geen slag verkeerd, 1 op 13 lpg, blij mee!

Servicebeurt en reparatie

De APK weer aanstaande, dus na 30000 kilometer afgelopen jaar maar weer een beurt afspreken. Dit bij een voor mij bekende vakgarage.

Prijs beurt is vast, meteen weer een jaar pech hulp er bij genomen, 39,95 en een jaar weer uit de zorgen. De pechhulp 1 maal nodig gehad afgelopen jaar, lekke band langs de snelweg. 1 telefoontje en de pechhulp was vlug daar, plug in de band en rijden maar weer, top!

Onderhoudsbeurt uitgevoerd, remblokken waren versleten en de remschijven onder de maat, met de kilometers die wij er mee rijden beide laten vervangen.

Opmerking dat de airco niet werkt, poehhhhh dat wisten wij inmiddels ook na een aantal dagen van 35 graden plus, toch maar besloten om de condensor te laten vervangen, gaat deze week gebeuren, dus ik ben benieuwd of we weer een koud autootje krijgen.

afgelopen jaar geen problemen gehad, buiten onderhoud zoals een paar nieuwe banden, de Spark tuft ons lekker naar de noodzakelijke doelen, vooral woon werk verkeer.

Lpg verbruik varieert tussen de 1 op 13/14, en dan moet er elke 5-6000 kilometer ook nog een beetje benzine in, ik teken ervoor!

Op naar de volgende 30.000!!

Condensor vervangen

Condensor was echt stuk, deze dus vervangen alles weer gevuld, maar toen maakte de pomp toch wel veel lawaai, deze extra gesmeerd, nu valt het mee, binnen hoor je niets, en hij koelt weer!

airco pomp defect

Na reparatie van de condensor, is na 2000 kilometer ook de pomp gesneuveld, ik was er al bang voor, rep 650 euries, laat maar even zitten.

Ook de nieuwe remschijven waren na 6 weken al weer krom, deze onder garantie laten vervangen, maar helaas 7 weken later weer kromme schijven. De garage heeft in overleg er een ander merk schijven onder gezet, nu al weer 3 maanden goed, dus ik neem aan dat het probleem is opgelost.

Kilometerstand inmiddels 130000, voor de rest still going strong, geen bijzonderheden, goedkoop op en neer rijden!

Servicebeurt en APK

De vakgarage mocht weer aan het werk, ditmaal een kleine beurt met APK!

Eigenlijk geen bijzonderheden, 2 lampjes, een achterwisserblad en batterijtje afstandbediening, ik teken er voor.

Inmiddels drie jaar in ons bezit en 90000 km verder, nog steeds lachen bij de pomp, voor een paar centen knarren wij lekker op en neer. Lpg verbruik in de zomer zo 1/14..de benzinetank wil maar niet leeg haha.

Voor de rest geen bijzonderheden, doet wat ie doen moet ( en ook niet veel meer haha)

Airco pomp vervangen

Na lang wikken en wegen, auto moet nog minimaal 2 jaar mee, toch besloten om de airco pomp te vervangen, vond op internet een bedrijf die het voor een concurrerend bedrag kon fiksen, 1.5 uur later klaar en weer een heerlijk koele auto!

100000 km verder

Ruim drie jaar verder en 100000 km met de spark, deze “mijlpaal” verdient even een update. Deze kan kort zijn, geen op en of aanmerkingen nav het vorige verslag, sparkie blijf zijn best doen, lpg verbruik blijft hangen op ongeveer 1/14 a 15. Airco reparatie heeft goed uitgepakt, deze werkt nog steeds prima!
Vandaag toch iets gebeurt wat we niet verwachtten, het CJIB stuurde een brief over de spark, ook met onze “Schreck” schijn je te hard kunnen rijden op de autosnelweg! 😂😂

En door!

Inmiddels weer 25000 kilometer verder, waarbij er eigenlijk geen bijzonderheden te melden zijn, de laatste beurt en APK geen bijzonderheden buiten een stel nieuwe voorbanden, dit mocht ook wel na 70000 km op de vooras.
Auto blijft goed lopen, een beetje olieverbruik, ik schat in 1 liter op de 10000 km, is hem vergeven!
Airco na de reparatie ook nog prima in conditie, dus blij dat we de dpkeus gemaakt hebben om hem te repareren.
Voorlopig gaan we nog even door met onze “ Schreck” 😂