BMW iX1 xDrive30 (2022)

BMW iX1 xDrive30 (2022)

UitvoeringiX1 xDrive30
Bouwjaar2022

Selectie - Aanschaf wagen

Via mijn werkgever (Belgie) kan ik prive een wagen leasen via het cafetaria plan. Een in Belgie interessante fiscale constructie waarbij je een deel van je bruto loon inzet om een wagen, fiets of IT apparatuur te leasen en eventuee ma afloop over te nemen. Je zet zeg maar je bruto loon deels om in een netto voordeel. Aangezien de loonbelasting in Belgie erg hoog ligt is dit zeer interessant. Daar bovenop biedt de leasemaatschappij een beperkt assortiment aan wagens aan waarop zij de hoogste korting kunnen geven. Het assortiment is beperkt zeker als het gaat om EV’s. Alleen over die wagens betaal ik in Nederland voorlopig geen BPM en wegenbelasting, dat maakt het interessant.

De wagens die voor mij in aanmerking kwamen, Polestar 2, Mercedes EQA en EQB en de nieuwe BMW iX1. De Polestar viel al snel af omdat deze achterin te klein is om onze pubers voldoende ruimte te geven. De EQA 250 viel ook af want die heeft een te kleine kofferbak.

Bleven over de EQB 250 en de iX1 drive 30. De EQB was financieel de beste keuze met standaard een veel betere uitrusting en iets beter bereik dan de iX1. Ook is de EQB achterin net iets ruimer. Nadeel vond ik wel de tragere laadsnelheid 100kw vs 130kw voor de BMW. Beide laadsnelheiden zijn niet spectaculair maar het scheelt toch wel wat laadtijd. Zeker als je op vakantie gaat en je een aantal keren moet laden tijdens de reis, dan is die 10 minuten wel mooi meegenomen. Een ander verschil is dat de iX1 4 wiel aandrijving heeft en de EQB 2 wiel aandrijving. 4 wiel aandrijving met een zware wagen is echt wel fijner/veiliger. Maar dat is iets persoonlijks natuurlijk.

De EQB viel om die redenen af. Maar ook het model spreekt mij niet aan. Niet echt rationeel dus maar het is de iX1 geworden.

Dit model spreekt mij meer aan, het is voor een 1 serie toch een verassend ruime en wat sportieve wagen. Ik pas er met mijn 1.96 goed in en kon zelfs nog fatsoenlijk achter de bestuurdersstoel op de achterbank zitten. Het interieur ziet er heel mooi uit gebruikmakend van fijne materialen en lekker geminimaliseerd. Aan het ontbreken van fysieke knoppen zal ik moeten wennen. Dan maar meer gebruik maken van de spraakassistent.

De keuze uit de beschikbare uitvoeringen is heel beperkt. Via de leasemaatschappij zijn er 2 uitvoeringen samengesteld, take it or leave it. Dit zal wel te maken hebben met de extra korting die ze zo kunnen aanbieden.

Beide uitvoeringen zijn gebaseerd op de First edition, de basis uitvoering. Of helemaal basis zonder extra’s of basis met een paar extra optie pakketten. Standaard vind ik de first edition vrij karig uitgerust. Zeker voor de prijs van 57000€ en in vergelijking met de standaard (business line) EQB.

Geen elektrische inklapbare spiegels, geen dodehoek herkenning, adaptieve CC, geen dimmende binnen/buiten spiegels, geen getint glas achter, beperkte veiligheidssystemen.

Ik ben gegaan voor de first edition uitvoering met de volgende opties: comforttoegang, spiegelpakket, verwarmde stoelen en stuur, adaptieve Led verlichting, getinte ramen achter, wireless charging telefoon, driving assistant en voorbereiding driving assistant plus en sensatec bekleding ipv de stoffen bekleding. Deze pakketten waren dus verplicht op deze uitvoering en kosten een stuk meer dan de Xline uitvoering waar een deel al standaard op zit. Schiet mij maar lek😂.

Denk je dat je nu bent voorzien van allerlei veiligheidssystemen? Ja die zitten er met die optie pakketten wel op maar je moet ze activeren🤔 uiteraard tegen een maandelijkse vergoeding. 28€ per maand of 280€ per jaar. Belachelijk op dat gebied kun je beter de nieuwe Agyo kopen voor 20 mille en zit het er gewoon op.

Maar ja schijnbaar is het bij Mercedes een beetje van het zelfde liedje.

De standaard 17 inch aero velgen kon ik niet aanpassen. Die zorgen natuurlijk voor het hoogste rijbereik en staan lekker economisch. De kleur is de Space zilver geworden. Vind ik wel mooi staan in combinatie met al die (standaard) zwarte accenten.

Ik vermoed dat ik met deze uitvoering een van de weinige zal zijn. De x-line uitvoering oogt een stuk beter en is completer, kost een goede 2000€ meer.
Menigeen in de lease zal voor deze uitvoering kiezen of zelfs voor de M-uitvoering. Begrijpelijk. Misschien een enkele particulier zal voor deze standaard uitvoering kiezen want zeg nu eerlijk het is toch nog al een bedrag waarover je spreekt voor de kleinste ev BMW.

De levertijd bedraagt 3 a 4 maanden, als ze dat waarmaken dan ben ik content. Al met al zie ik er natuurlijk naar uit om de wagen in ontvangst te nemen😃 ik ga jullie op de hoogte houden. Zeker van het rijbereik. Ik hoop in de praktijk toch wel tussen de 300 en 350 km uit te komen.

Driving assistant pack

Ik heb net een reactie gehad van BMW. Het Driving Assistant Pack omvat de volgende opties:
-Lane assis
-Cross trafic warning achter
-Collision preventie achter
-Exitwaarschuwing (waarschuwt bij openen deuren voor naderende voertuigen).

Deze hoeven dus niet tegen betaling vrijgeschakeld te worden, en kun je later dus ook niet actieveren als je het niet hebt bijbesteld.

Levertijd

Bestelling is geplaatst en bevestigd door de dealer voor levering April 2023. Nieuwe bestellingen die deze maand nog worden geplaatst worden in Q2/2023 geleverd. In ieder geval voor de zomer aldus de dealer.

Levertijd update

Net een update gekregen betreffende de levertermijn. Deze staat nu op 7 mei 2023. Dus 5 maanden levertermijn, maandje bijgekomen.

3,0