BMW 840i Cabrio (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 840i Cabrio |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
De eerste ontmoeting
- 15.545 km
Inmiddels ben ik alweer bijna een jaar de (trotse) bezitter van deze 840i cabrio. Het hele traject waarom ik voor deze auto gekozen heb en waar ik allemaal over getwijfeld heb zal ik jullie besparen want dat zijn hele andere auto’s waarbij ik zelf ook niet meer weet waarom ik zo ben omgeslagen naar deze 8 serie. Of eigenlijk wel. Ik viel er gewoon als een blok voor!
In januari 2021 heb ik de 840i besteld. In de individual kleur Dravitgrau en een zwart lederen interieur afgewerkt met zwart hout met een zilveren nerf. Persoonlijk de perfecte combinatie. Ook zit merendeel van de optielijst er ook wel in verwerkt behalve de nekverwarming. Laten we het er maar op houden dat het de eerste cabrio is en ik niet wist wat allemaal handig en comfortabel zou zijn. En met allerlei moeilijke keuzes is vanaf dat moment het wachten begonnen en was het voor mij aftellen naar april.
Eind maart kwam dan eindelijk het verlossende telefoontje van de dealer en is de aflever afspraak gemaakt voor in de eerste week april. En daar stond die dan. Glimmend op mij te wachten. En na een lange en duidelijke uitleg over alle functies kon ik eindelijk van start gaan met dit avontuur. De start knop drukte ik in en er kwam een fijn klinkende bescheiden brul van de 6 cilinder benzine motor met ruim 340pk. Iets compleet anders dan de 6 cilinder diesel van de Range Rover sport waar ik dagelijks mee rijd.
De eerste meters waren direct op weg naar de benzinepomp omdat er 1,5 druppel benzine in zat en je in België geen kosten rijklaar maken hebt en dus zelf direct een relatie opbouwen met de lokale pomphouder.
Wat direct opviel is de lage zit en de directheid van de auto. De sturing van de auto zit bijna tegen perfectie aan zo scherp en met het in mijn ogen perfecte gasrespons was zelfs de rit naar de benzinepomp een genot!
De motor
Bij een koude start klinkt de motor rauw en luid maar al snel transformeert dat naar een combinatie van sportiviteit en souplesse. En dat merk je tijdens het rijden ook. In de comfort stand waar de auto standaard in staat is de auto zo comfortabel als een 7 serie. En dat heb ik zelf ervaren want de eindstrijd ging bij mij tussen de 7 serie en de 8 serie cabrio dus beide heb ik uitvoerig getest. Enkel door de lage zit en het toch wel benauwende interieur merk je dat je in de 8 serie zit. Maar als alles om comfort zou draaien had ik wellicht voor de 7 serie moeten gaan. Het mooie van de rijbelevings schakelaar, of knoppen zijn het eigenlijk, is dat je met een druk op de knop de auto van comfortmodus kan overschakelen naar de sport modus en als je er echt zin in hebt naar sport+. En wat er dan loskomt is moeilijk te omschrijven! Een ijverige motor, nog directer op het gas en een schitterend motorgeluid. En doe dan eens de ‘glazen’ pook een tikje opzij en het is compleet het tegenovergestelde van een comfortabele auto. Het voelt als een race monster. De auto is zo snel, maakt zo’n mooi geluid en schakelt regelmatig terug en daardoor heb je altijd beschikking over behoorlijk wat vermogen! En dat vind ik zo mooi aan de 8 serie. Het is een auto met verschillende gezichten. De beleving van een comfortabele limousine en het andere uiterste is een echte sportwagen.
Het interieur
Het interieur is wat je van BMW verwacht. Uiteraard iDrive en ook daar zit de glazen afwerking op de knop. En een centraal display. Het design van het dashboard heeft nog een knipoog naar de indeling van het dashboard van de eerste generatie 8 serie. Een leuk detail om te weten. In combinatie met de sfeerverlichting en alle mooie materialen is het een sfeervolle en luxueuze cockpit om in te vertoeven. Zeker bij open dak. Anders is het best krap en donker binnen. De stoelen zitten zeer comfortabel. Deze kunnen verwarmd en gekoeld worden wat in de zomer ook wel erg prettig kan zijn. Zeker met zwart lederen bekleding. Achterin zijn twee zitplaatsen voorzien. Speciaal voor mensen zonder benen of die graag met ingetrokken benen in de auto zitten want achter mijn stoel heb je nog niet eens een centimeter ruimte en ik ben 185 cm lang dus niet extreem groot. Achter de passagiersstoel heb je maar liefst 15 cm ruimte. Waaruit we kunnen concluderen dat de auto eigenlijk maar een tweezitter is. Wat doe je dan met die stoelen? Handig voor bagage of de hond ligt er graag.
Het rijden
Zoals ook al vermeld in de alinea over de motor is het rijden echt heel leuk met deze auto. Door alle mogelijkheden van rijmodi blijft het rijden een feestje. BMW maakt rijden dan echt geweldig! In mijn auto heb ik verschillende assistentie pakketten. Adaptieve cruisecontrol, rijstrook assistent en verschillende camera's. Dat vond ik altijd een must om te hebben in de auto omdat het het rijden veel makkelijker en meer ontspannen maakt. Ik sta daar nog steeds achter mits het werkt, en het woordje mits komt door mijn Range Rover ervaring. Het maakt rijden inderdaad meer ontspannen maar in deze auto wil je eigenlijk alles zelf in de hand hebben. De systemen werken echt heel nauwkeurig maar in deze auto waar je graag zelf in wil sturen zelf gas wilt bijgeven op momenten dat het nodig is, kunnen de systemen beter uitgeschakeld zijn. En omdat dat vaak het geval is is het een optie die ik op deze auto niet meer zou kiezen. Het werkt goed, maar je hebt niet het gevoel dat je de auto bestuurt. De auto doet eigenlijk grotendeels het werk en de bestuurder de eindcontrole. En in de 8 serie doe ik het liever allemaal zelf. Zonder die rukjes aan het stuur, de trillingen in het stuur en de knipperende lampjes omdat je het stuur al lang in dezelfde positie vast hebt waarbij de auto gaat denken dat je hebt losgelaten en daardoor weer noodsystemen activeert. Dus het werkt zeker goed, alleen is dit niet het type auto om er veelvuldig gebruik van de te maken. Het gaat vooral om de plezier ritjes en die wil je nu eenmaal helemaal zelf in de hand hebben ;-).
Minpunten
Even van de roze wolk af. Heeft de auto ook minpunten? Nee. Zou ik in de eerste maanden gezegd hebben. Maar uiteindelijk gaat de roze bril af en ervaar je zo nu en dan een minpuntje. En bij deze is het de kwaliteit leder in de auto. Ik ben erg zuinig op mijn spullen, mijn hobby is auto wassen (met de hand) en daardoor zijn mijn auto's altijd in een zeer goede staat. Ik ben ook een liefhebben dus er gaat veel tijd in zitten. Nu bij deze auto met krap 15.000 km op de teller ziet het leder er al uit of er 250.000 km op de teller staat en er nooit een doek over de bekleding is geweest. op de armsteun hangt het er maar slap omheen en mijn stuur is een ronde spiegel zo glimt deze. Iets waar ik zelf heel slecht tegen kan.
Pluspunten
De rijdynamiek is het grootste pluspunt van de auto, samen met het verbruik. Bij normaal rijden 6,5 tot 7,5 l/100KM gemiddeld en bij sportief rijden is dat logisch iets meer.
Er valt vast meer over te vertellen maar dit is wat nu in mij loskomt. Mochten jullie iets willen weten….vraag gerust!
Nog even genieten
- 25.000 km
Nog even genieten. Want dat doe ik met de 8. Het lekkere weer is weer begonnen dus het dak gaat er af! Plezierritjes al weer genoeg in de planning. En de eerste onderhoudsbeurt zit eraan te komen over een kleine 5.000 kilometer. Er zijn geen zaken die opvallen. Alles gaat z'n gangetje en dat is ook wel eens fijn. Wat mij blijft verbazen is het verbruik. En dat bedoel ik positief. Bij normaal rustig rijden verbruikt die gewoon 6,5 liter op 100 kilometer.
Wat er wel elke rit rotter uit gaat zien is de bekleding. Een spiegelend stuur, plooiende armsteun, gescheurd leder aan de wangen van de stoel. Misschien heeft het allemaal wel met te veel zon te maken en bij het stuur met zonnebrand. Het valt mij in ieder geval echt tegen.
Maar ondanks dat blijft het genieten. De motor is zo fijn en ondanks dat het de 'instapper' is biedt de auto echt heel veel rijplezier. Een comfortabele auto in de stad en afgelopen weekend nog een beest op de autobahn!
Ondanks dat dit toch wel een stille liefde van mij is geworden gaat die toch weg. Ik ben al een aantal maanden in blijde verwachting van een....jawel.... Porsche 911! Een auto die al heel lang op mijn lijstje staat en waarbij de lange levertijd mij heeft doen besluiten er voor te gaan. Dan kan ik voorlopig nog lekker genieten van mijn mooie 8 serie en na de zomer....of eigenlijk vlak voor volgende zomer...mijn nieuwe 911 op te halen.
Het cabrio rijden gaan we zeker missen. Daarom gaat de X5 plaats maken voor een M440 cabrio. Aangezien we met z'n tweeën zijn en ik eigenlijk altijd alleen op pad ben met de X5 hebben we die ruimte helemaal niet nodig. Kortom: Er komen binnenkort nog een aantal reviews aan ;-)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW 840i xDrive High Executive M Sport | Panoramadak | CoPilot Pack | Harman/Kardon | Integral Active Steering | Soft Close | 20'' M Velgen |
- 2021
- 105.233 km

BMW 8-serie Cabrio Competition Mosselman 725pk, Keramische remmen, Bowers&Wilkins, Carbon in/exterieur, Driving Assistant Professional, M Driver's Package, Nekverwarming, Zitklima
- 2021
- 59.426 km

BMW M8 Competition Individual Euro 250 K Nw.Prijs
- 2021
- 12.432 km
Lees ook

BMW M850i Cabrio - Porsche 911 Carrera S Cabriolet - Dubbeltest

BMW 8-serie Convertible - Eerste rijtest

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking
