BMW 750i High Executive (2018)

BMW 750i High Executive (2018)

Uitvoering750i High Executive
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020

Aanschaf

Wegens gezinsuitbreiding was ik op zoek naar een vervanger voor onze Mini JCW 3-deurs. Eigenlijk stond het merk van tevoren al vast, een BMW. Hoewel ik in principe ook wel open zou staan voor andere merken, zou ik op dit moment geen goed alternatief kunnen bedenken. Audi/VW is mijn ding niet, te mainstream, Mercedes-Benz heeft (in mijn ogen) te vaak een fout imago, Porsche kan/wil ik op dit moment niet betalen (wel een optie voor in de toekomst) en Frans/Engels loopt net te vaak wat achter op het gebied van multimedia enz.

Bovendien rij ik eigenlijk mijn hele autoleven al BMW (1x 1-serie, 3x 3-serie en 1x Mini). Ik ben wel altijd op zoek naar iets 'speciaals'. Een standaard 116i vind ik niet aantrekkelijk. Vandaar dat ik eigenlijk altijd heb gekozen voor de grotere motoren. In de 3-series de 6-cilinders, in de Mini de snelste versie van de 4-cilinder. Ook deze keer wilde ik iets bijzonders. Mijn oog was gevallen op een F80 M3 uit 2016. Ik ben gaan proefrijden, maar de auto viel mij op een of andere manier een beetje tegen. Niet zozeer de prestaties van de auto, ik had eerder ook al een weekend in een M4 gereden, maar wel het interieur. En de binnenkant is toch de kant die je het vaakst zult zien. Het interieur was, op de M-stoelen na, eigenlijk precies hetzelfde als dat van mijn vorige F30 3-serie uit 2013. Het voelde dus niet echt als een vooruitgang. Uiteindelijk was dit één van de redenen dat we besloten om toch geen F80 M3 aan te kopen. Maar wat dan wel? Na lang overwegen had ik een aantal kandidaten uitgekozen: het nieuwe model 3-serie (M340i), een 5-serie (minimaal een 540i) of het nieuwe model X4 (M40i). Korte samenvatting: de M340i en X4 waren alleen financieel aantrekkelijk wanneer ik er een uit DLD zou importeren, de 5-serie vond ik niet 'speciaal' genoeg aanvoelen.

Uiteindelijk ben ik verder gaan zoeken en viel mijn oog op de G11 7-serie, de 750i of M760i. Die laatste was onbetaalbaar (niet alleen in aanschaf). Het werd een 750i. Ik vond er een bij Dubbelsteyn in Dordrecht, een afgeladen 750i uit 2018 met 36.000km. Na de proefrit waren we beide overtuigd. Een enorm fijn en comfortabel slagschip, en dankzij zijn 4,4l V8 (450pk/650nm) ook nog snel. Kleine optielijst: laserlight, 20" velgen, H/K audio, massage-, verwarmde- en verkoelende stoelen, standkachel, soft close deuren, driving assistent plus en nog wat (nutteloze) opties als gesture control, op afstand uitparkeren en concierge services. De auto had een originele nieuwprijs van €175.000, maar gelukkig had de vorige eigenaar al bijna 2/3 afgeschreven. De dealer deed een goed bod op onze Mini en met 2 jaar garantie erbij vond ik het een goede deal.

Eenmaal in bezit (we hebben nu zo'n 1000km gereden) vallen er natuurlijk wel een aantal zaken op. Positief: het verbruik valt echt enorm mee. Vooraf hoopte ik 1:10 te halen (wij rijden >80-90% snelwegkilometers) en dit lukt makkelijk! Vaak halen we gemiddeld 1:12-1:13 (7,7 a 8 liter per 100km). Dit zelfs soms nog beter dan het verbruik van onze Mini (met 230pk 4-cilinder en -700kg). Waar dat dan aan ligt? Onze rijstijl natuurlijk. Die is compleet veranderd. Waar ik voorheen eigenlijk voornamelijk in de sportstand reed, met de sportuitlaat open en zelf schakelde, ieder stoplicht een sprintje deed en iedere bocht aanviel, rij ik nu in 'comfort plus' met 110 km/u op de rechterbaan en de stuurhulp en adaptieve cc aan. Af en toe dan eventjes in de sportstand, flink doorhalen, maar daar is deze auto toch echt niet voor gemaakt. En dat merk je. Lange doordraaiers zijn niet zijn ding, motorgeluid is er bijna niet en de V8 heeft het het meeste naar zijn zin om lui zijn werk te doen, met maximaal 1500 toeren. Dat is dan toch ook wel het andere positieve punt: het uitgesproken rustige karakter. Je komt er echt van tot rust. Hoe anders was dat geweest in de M3 of in de JCW. Dan de negatieve punten tot zo ver: tot nu toe eigenlijk geen. De wegenbelasting is uiteraard een stukje hoger, de verzekering is flink duurder en ik mis nog wel wat opties (executive drive waarbij de auto beter en automatisch stabiliseert in bochten of bij remmen en de luchtvering aanpast d.m.v. de camera in de voorruit die het wegdek scant, ik mis B&W sound met de mooie verlichte speakers, en de 4-wielbesturing was misschien een aanwinst geweest). Maarja, dat wist ik natuurlijk allemaal vóórdat ik de auto aanschafte. De verandering van een keiharde sportieve Mini naar een ultracomfortabele logge grote 7-serie is natuurlijk enorm, maar wel erg leuk om weer eens heel wat anders te rijden. Over een paar maanden zal ik deze review bijwerken, tot dan!