BMW 520i touring Executive (2002) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 241.000 km |
KM-stand laatst | 259.000 km |
BMW 520i E39
- 259.000 km
Inmiddels rij ik nu bijna 2 jaar in m’n oude trouwe 520 E39 en heb ik er een goede 18.000 aan kilometers opzitten. Dit exemplaar is uit 2002, heeft het M54B22 blok met 170PK en is handgeschakeld.
Een stukje historie
Voor Corona had ik een leaseauto, geen spannende dingen maar spaar-dieseltjes. Ik wisselde toen van werkgever en kocht voor mezelf een lekkere dikke diesel, een Volvo S80 D5. Heerlijk ding. Toen brak corona uit en mochten (moesten) we thuis gaan werken. De D5 stond werkeloos stil geld te verbranden aan vooral wegenbelasting. Na een paar maanden stil staan mochten we weer 2 dagen naar kantoor en de overige dagen werkten we vanuit huis waarbij het hebben van een diesel meer geld kostte dan dat het leuk was.
Een vriend van me was gek op mijn D5 en toen zijn auto in de soep liep vroeg hij wat mijn D5 moest kosten. Ik noemde de prijs die ik ervoor had betaald toen ik hem kocht en een uur later had hij het over gemaakt.
Ik moest dus snel een auto hebben. De E39 heb ik vroeger in diesel gehad en vond ’t (toen) een erg fijne kar. Het moest een station worden want met 2 honden was de S80 niet erg praktisch. Bij mij redelijk in de buurt stond mijn huidige E39, kilometerstand viel mee, boekjes waren aanwezig en de prijs was ook prima.
De E39 had als opties, schuifdak, stoelverwarming, climate control, xenon, cd speler met wisselaar (wat ik echt nooit gebruik) en een telefoon in de armleuning. En natuurlijk alle standaard dingen als elektrische ramen, regensensor, parkeersensoren v+a, cruisecontrol etc. etc. Prima uitgerust dus, alles werkt en voor mij volstaat het.
De pixels op het dashboard waren al behoorlijk aan het afsterven wat een bekend kwaaltje is. Maar verder stond ie er netjes bij en reedt prima. Er waren wel wat kleine dingetjes zoals een luchtmassameter storing en abs gaf een storing. Met de garagehouder afgesproken dat dit gefixed zou worden inclusief een beurt en 3 maanden garantie was de koop gesloten.
Het eerste wat ik aan de E39 heb laten doen is de emblemen vervangen, die waren vaal geworden. De koplampen laten polijsten en lakken, het pixelprobleem laten fixen op het dashboard en gelijk chromen ringen om de tellers laten plaatsen. Dat friste de auto al behoorlijk op. De kentekenplaat houder achter heb ik vervangen voor een frame zonder reclame. Daarna ben ik er gewoon mee gaan rijden en kijken waar ik tegenaan liep. Er zat een rammeltje in het onderstel wat nog onder garantie is vervangen. Verder deed ie precies wat ie moest doen, lekker rijden :) De originele radio heb ik de originele radio gelaten. Ik gebruik een bluetooth-stream dongle die in m’n sigarettenaansteker zit. Via een frequentie op de radio stream ik zo met m’n telefoon muziek. Bellen zou ook kunnen maar dat is echt waardeloos. Maar muziek gaat prima. De speakers zijn sowieso niet heel bijzonders meer na 20+ jaar dus verwacht geen kristalhelder geluid met boomende bassen. Maar op normaal volume is het gewoon okay.
En hoe rijdt zo’n 520i?
Ik vind het zelf prima rijden. Het is geen strepentrekker maar komt prima mee met het dagelijks verkeer. De 6-cylinder klinkt lekker, is niet rumoerig maar wel hoorbaar als je door trekt. Gewoon op de snelweg met cruisecontrol aan hoor je ‘m niet. Het verbruik is niet super netjes maar ook niet schokkend en zit op een gemiddelde van 1:10,66 (aantal liters gedeeld door het aantal kilometers in 2022). Ik gooi er zelf altijd E5 in omdat ik ‘m daar net wat wakkerder van vind. Geen idee of het tussen m’n oren zit maar zo voelt het. Qua verbruik maakt het volgens mij weinig uit. Verder vind ik het - ondanks dat ie alweer 20+ jaar oud is - een hele comfortabele en fijne cruiser. Het olieverbruik valt ook erg mee. Ik zit ongeveer op een litertje per 2500 a 3000 kilometers. Voor dit soort oude blokken is dat prima denk ik. Olielekken doet ie gelukkig niet.
En toen kwam de eerste APK.
Ik heb ‘m een grote beurt laten geven, de airco laten servicen en laten nalopen op roest. De keuring viel mee, alleen de remleidingen bij de benzinetank vertoonden tekenen van roest en moesten vervangen worden. Voor de rest geen problemen. Airco is gereinigd en doet ’t verder goed. De grote beurt was ook okay en kwamen geen gekke dingen naar boven. Nalopen op roest was wel een dingetje en zette me een paar 100 euro terug. De dorpel moest gelast worden en er waren want punten waar de roest begon.
Problemen en onderhoud.
Technisch in elk geval niets. Het is altijd starten en lopen en ook het rijden is probleemloos.
Wat wel een probleem kan zijn is roest. Roesten kan ie. Ondanks dat ik vorig jaar alle roest heb laten nalopen zag ik nu weer op een dorpel wat roest vormen. Dat laat ik bij de komende APK gelijk maar meepakken voordat het een serieus probleem wordt. Maar ik vermoed dat er wel wat laswerk bij komt kijken. Een ander irritant ding was met de vorst dat m’n deuren dichtgevroren waren. Ik rij niet zo heel veel en dan is het binnen al snel wat klammig.
Verder laat ik ‘m bij de komende APK een onderhoudsbeurt geven en nalopen op roest. Ik ben van mening dat goed onderhoud erg belangrijk is en bezuinig daar ook niet op. En dan kijken of ie weer een jaartje mag.
Verder blijf ik het een gave kar vinden en ben er nog lang niet op uitgekeken. Ik rij er met veel plezier in en kijk nog steeds even om als ik ‘m parkeer. M’n honden hebben lekker de ruimte en ik maak me niet druk als er een krasje meer op komt.
Dus op het roestduiveltje na ben ik erg blij met de E39 en hopelijk gaat ie nog een paar jaartjes mee.
Van tijd tot tijd zal ik m'n E39-avonturen in deze review bijhouden :)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW 5-serie Touring 525i High Executive l Panoramadak l Leder l Winterbanden l Rijdt en schakelt zeer goed l motorlampje brandt l
- 2004
- 261.991 km

BMW 5-serie Touring 530i Aut. Youngtimer S.dak Leder Navi prof. Cruise Xenon
- 2003
- 118.870 km

BMW 520i Executive automaat inruil mogelijk nap
- 2001
- 219.578 km