BMW 335d Touring M Sport Edition (2011) #2

autoreview

BMW 335d Touring M Sport Edition (2011)

Signalement

Uitvoering335d Touring M Sport Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 335D 2016-2021

Een paar maanden geleden hoorde ik bij een vergelijkende test tussen een Tesla Model S en een Ferrari, de bezitter van het Italiaanse renpaard verzuchten, dat we in verwarrende autotijden leven..... Inderdaad, 5 jaar geleden was de wereld nog ontdaan van auto elektrificatie. Kort daarvoor was een klein dieseltje zelfs vrij van wegenbelasting. Nu 5 jaar kan er, wie er gevoelig voor is, sprake zijn van "dieselschaamte".
Opgevoed en innig omstrengeld geleefd met voortstuwings diesels in de scheepvaart, blijven de zelfontbranders mijn favoriete krachtbron, denk je aan dieselauto's ontkom je niet aan merk Mercedes, echter na jarenlang in bezit te zijn geweest van het levensbestendige type W124, werd in 2016 de overstap gemaakt naar een BMW335D (E91) bj 2010, met toendertijd luttele 62k op de teller in nieuwstaat. Van een rustig tokkelende MB 6 cylinder E300D 137pk uit 1993 (zonder turbo, EGR en roetfilter) in de meest kale uitvoering naar een asfaltvergruizer van het type BMW 6 cylinder diesel met 2 sequentiel werkende turbo's, 286pk en 580NM. Leren bekleding, elektrische stoelen, M pakket en een pano dak.
Maar ook van EURO nul naar EURO 5, dus een bult extra afschrik bezorgende emissieregeling techniek onder de motorkap, iets dat tegenwoordig gepaard gaat met moderne dieselrijden, gelukkig geen Adblue.
Dat een goed onderhouden BMW prima rijdt, hoeft geen betoog. Wie houdt van een strak sturende, niet zo comfortabel rijdend als een Mercedes van dezelfde klasse, kan uitstekend bij BMW terecht. Inmiddels staat er 150k op de teller en kan de balans na 5 jaar opgemaakt worden. Het brandstofverbruik komt overeen met dat van de bijna 20 jaar oudere Mercedes E300D (over 90k iets beter dan 12 km op een liter). Het verbruik op de snelweg is opvallend veel lager, 1 op 17 bij 120 km/uur is realistisch. De onderhoudskosten liggen, met alle extra vermogen en techniek, hoger. Met name de bandenboer heeft goed zaken gedaan, de breedset houdt het op de achterbanden hooguit 30k vol, terwijl de Mercedes meer dan het dubbele aantal km''s nodig had om op dezelfde slijtage grens te komen. Reparaties zijn er ook geweest, lambdasonde, turbodruk sensor, thermostaten en een compleet vervuild inlaatspruitstuk (OBD storing, slecht lopend bij stationair en hoger wordend brandstofverbruik, veroorzaakt door een niet meer opende sluitende thermostaat en een EGR klep die niet meer sloot). De voorschijven/blokken zitten er 80k onder, dit geeft aan dat de auto rustig wordt gereden. Afremmen op de motor met de flippers aan het stuur scheelt een bult remvoering.
Hoe rijdt het ?
Het rijden in een BMW 335D uit 2010 is en blijft een bijzondere ervaring. De M57 motor heeft van nul tot 5000 toeren een glimlach toverend koppel. Het geluid is indrukwekkend. (actieradius volle tank 800 km en in 5 minuten vol....) Bij het reinigen van het inlaatspruitstuk (middels walnut blasting) zijn de wervelkleppen afgedopt en de EGR softwarematig dichtgezet, de M57 is van het type van een nog niet optimaal werkende EGR regeling, De motor is "geoptimaliseerd" en na het reinigen van het complete inlaattraject bleek de C02 waarde onder de fabriekswaarde te liggen. Sinds de reiniging van het is de motor duidelijk merkbaar stiller en levendiger geworden.
Elk jaar hangen we de caravan (1600 kg) aan de trekhaak, dan merk je hoe bere sterk de motor is, geen berg te steil en geen invoegstrook te kort. Voorlopig blijft de 335D nog een tijdje, evengoed maar eens gaan sparen voor een stekkerauto, koppel is en blijft verslavend. Wellicht dat we het geluid van de voluit accelerende 335D op een USB stickje zetten.....

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens