BMW 323i Coupé Executive (1997)

autoreview

BMW 323i Coup? Executive (1997)

Signalement

Uitvoering323i Coup? Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf156.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 11%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vorig jaar 2006 een volledige fabrieks orginele BMW 323i coupe exe gekocht bij Bmw dealer Freriks te Groenlo.
Deze dealer kan ik zeer vriendelijk noemen en totaal geen verwaande mensen zoals bij de meeste BMW dealers, en hij heeft de wagen echt perfect afgeleverd.

Opties: vol leder interieur in prachtige staat totaal geen slijtage, digitale climate control, cruise control, klasse 3 alarm orgineel BMW, boordcomputer, asc, abs, 16 inch lmv orgineel BMW.
Elektrisch bedienbare ramen. Jammer genoeg geen open dakje. Heel het interieur is paars net zoals de wagen madeira swartz (paars metallic), overal komen de paarse elementen in terug zoals in de deurmatten, vloerbedekking en zijpanalen in de deur. Persoonlijk vind ik dit erg mooi, al had ik liever een zwartleder sportinterieur gehad.


Over de motor, deze wagen heeft een 2.5 zescilinder in lijn met 24 kleppen en een vanos systeem (soort Variable kleptiming) en levert 170pk en een koppel van 245nm.
0-100 8sec en een top van 227km. Deze motor is zeker zeer soepel en trekt al lekker vanaf lage toeren, trek je hem lekker door in de toeren, dan komt die heerlijke zescilinderroffel en trekt hij echt hard door naar zeer hoge snelheden.
Maar hard doortrekken is echt niet nodig want de motor pakt echt lekker op vanaf lage toerentallen waardoor met deze wagen heerlijk rustig te cruisen is.
De motor trekt zeer goed in elke versnelling en is echt vloeibaar soepel.
Ook het verbruik vind ik echt meevallen voor een zescilinder ik rij nooit onder de 1 op 10 en op lange stukken op cruisecontrol zelfs 1 op 12.5 gehaald.

Heb ook test gereden in een e36 320i coupe, ook een lekkere wagen, maar mist echt trekkracht onderin, dus ik adviseer minimaal een 323i en het liefst een 328i of een m3 voor de echt racers onder ons.

De 323i heeft de 325i in 1995 vervangen om het verschil wat groter te maken ten opzichte van de 328i.De 323i heeft iets minder pk’s 170pk tegenover 192 van de 325i.
0-100 tijd is wel het zelfde en ook het koppel is gelijk, alleen ligt de top van de 325i op 233km.De motor van de 323i is gelijk aan die van de 325i, alleen is de 323i technisch geupdate waardoor deze wat vernieuwde toepassingen heeft die de motor nog betrouwbaarder maken.

Rijgedrag: is zeer goed te noemen, hij is achterwielaangedreven. De wagen kleeft echt aan de weg en gaat erg hard de bocht door als je dat wilt. Besturing is lekker comunicatief en scherp desondans dat er geen m tecniek onderstel onderzit.
Wel is het eningzins uitkijken bij nat en gladwegdek doordat de wagen achterwiel aangedreven is maar ook dit valt erg mee.
Wel is aan te raden om goede banden te kopen en zeker elk jaar de wagen te laten uitlijnen. Rij zelf met Dunlop sp sport 9000 16 inch 205 55, vind het een goede band.

Comfort: BMW heeft deze coupe echt met de perfecte balans tussen sportifiteit en comfort afgesteld.
De wagen is niet spijkerhard maar ook echt niet te zacht afgeveerd. (m-techniek onderstel zal harder zijn)
Stoten valt erg mee het is echt goed uit te houden op lange afstanden.
Al is het met drempels wel erg uitkijken dat die niet te hard worden genomen.

PROBLEMEN

De wagen is afgeleverd met 6 maanden bovag garantie bij de BMW dealer.

Bij klaarmaken van de wagen is een nokkenassensor vervangen en een lamdasonde.
Schijnen nog al eens kapot te gaan.
Verder in de garantie is de koppeling en de motor van de electrische raambediening rechts voor vervangen.
Verder totaal geen mankementen gehad tot nu toe.
Dus alle lof voor Bmw dealer Freriks te Groenlo.

Voor de electrische raammotor had ik toestemming van Freriks naar de Beier te gaan in Heerenveen, aangezien ik zelf in Friesland woon.
Vond ik echt topservice van Freriks!!
Wel hebben ze zelf de koppeling gedaan.

Wel is het zaak een BMW goed en op tijd te onderhouden dit is zeer belangrijk voor een BMW! doet u dit dan zal u weining tot geen technische mankementen krijgen.
De zescilinder van BMW is echt een topmotor die zeer betrouwbaar is en waar hoge km standen mits goed onderhoud geen enkel probleem is.
Zelf ga ik naar een universeel bedrijf, zou ik echter specalistische problemen krijgen ga ik wel naar een bmw dealer.

Ook neem ik altijd goede dure olie.
Wagen heeft net een grote beurt gehad, waar de bougies zijn vervangen, aircofilter, luchtfilter, brandstoffilter, oliefilter en uiteraard de olie.
Verder was alles perfect.
Ik bezuining echt niet op onderhoud.
Zodra de onderhoudscomputer het aangeeft gaat hij voor onderhoud.

Olieverbruik is praktisch niks van mijn motor, zat bij de grote beurt nog netjes op niveau.
Ik peil elke week voor de zekerheid.

Het schijnt dat de draagarmen van het onderstel voor en achter nogal eens versleten zijn bij deze wagens. (Bij mij gelukkig niet.)

Het enige nadeel van deze wagen wat ik kan verzinnen is dat goed onderhoud duur is,
maar ik heb het er graag voor over!

In de toekomst wordt het zeker weer een BMW.
Een Z3 coupe 2.8 zou ik graag willen hebben, maar deze zijn schaars dus wordt goed zoeken naar een goede.
Ook wil ik wel een e46 330ci, we zullen tezijnertijd zien.
Mijn eigen wagen bevalt me nog veel te goed.
Zo’n orginele als de mijne zult u weining tegenkomen.
En ook moet ik nog even goed doorsparen, want ik ga zeker geen geld lenen voor een auto.

Ales Update 29092007:De auto heeft weer een nieuwe APK, kosten 35 euro, alles was perfect in orde.



UPDATE 10012008: Heb de wagen verkocht, toch stiekem wel een beetje huilen.lol.
Maar de opvolger mag er wezen al zeg ik het zelf.
Een e46 328i executive is het geworden!!
Zal over een tijdje een review schrijven.
Eerst maar wat kilometers maken met deze heerlijke zescilinder.



Freude am Farhen zegt Bmw.
En het is ook echt waar.

Vr gr,

René

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens