Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie

BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2012) #5

autoreview

15
BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2012) #5
Michael vB
  • Michael vB10
  • Gebruikersreview
11 maart 2013 om 21:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering320d EfficientDynamics Edition High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze

  • 11 maart 2013

De keuze bij mijn werkgever was beperkt tot een BMW 116i, 320 EDE of een kilometervergoeding. Na een korte proefrit eind 2011 in de (voor een gezin met twee kinderen) te kleine 116i heb ik naar het vorige model van de 3 gekeken. Maar zowel de E90 als E91 konden me niet bekoren en bovendien kwam begin 2012 de nieuwe 3 (de F30) op de markt. Na vijf minuten proefgereden te hebben was het duidelijk. Dit moest hem worden. En dan in exact dezelfde uitvoering als de auto van de proefrit (zie de foto). Hiervoor reed ik een relatief korte periode een privéauto en declareerde ik mijn kilometers. Maar de brandstof, het onderhoud, de MRB en verzekering worden alleen maar duurder. Dus met 20% bijtelling is een BMW3, met een niet al te lang optielijst, voor mij betaalbaar.

Ik heb uren gestoeid met de configurator op de BMW website, maar streepte steeds een aantal van de veel te dure opties weer weg (dus helaas geen leer en geen uitgebreide audio). Het houdt ergens op. Toch is het zeker geen kale BMW geworden. Het is een 320EDE Luxury Line Automaat in de High Executive uitvoering, met als de belangrijkste extra´s: in delen neerklapbare achterbank, achteruitrijcamera om kinderfietsjes in de garage te ontwijken, automatische airco en navigatie professional en nog een aantal zaken die vaak in veel goedkopere auto's gewoon standaard zijn (parkeersensoren, automatisch dimmende spiegel, regensensor etc)

Een belangrijk gemis is het ontbreken van een trekhaak. Geen fietsen achterop, geen aanhangertje er achter. Bestel je de 320EDE(A) vandaag, dan behoort dit wel tot de mogelijkheden...

De levering leek er één van de lange adem te worden, maar na veel bellen en emailen met de dealer en de leasemaatschappij is de BMW uiteindelijk na 10 weken geleverd.

Na de aflevering heb ik de ramen laten tinten (vandaar dat je dit op de foto van de proefrit auto niet ziet). De voorramen tot het toegestane maximum en achter iets meer. Het is een mooier geheel dan de af fabriek optie waarbij de voorramen ongemoeid blijven. Ik heb eerst nog gezocht naar het Sunny Boy systeem, wat ik ook in mijn Skoda Octavia had, maar dat bleek er nog niet te zijn. Zonder de getinte ramen is het snel bloedheet in de auto en vooral de kinderen achterin hadden hier last van.

Bijna een jaar verder

  • 22.000 km
  • 13 maart 2013

Ik rijd nu bijna een jaar in de BMW320EDE en ben er zeer gelukkig mee. Het is elke keer een genot, nee zelfs een feest, om in de auto te rijden.

Een automaat is in de randstad, waar deze het meeste rondrijdt, geen overbodige luxe. Ik zou nooit meer wat anders willen. Standaard start de auto altijd in de ECO Pro stand. Maar als je ook maar eventjes in de Economy of Sport (+) stand hebt gereden voelt het gaspedaal in de ECO Pro stand als een sompige spons. Toch went dit wel en is bij mij de drive om zo zuinig mogelijk te rijden groter dan een partijtje scheuren.

Ik heb voor de automaat MET flippers aan het stuur gekozen. De meerprijs was, zeker voor BMW begrippen, niet enorm en af en toe kun je hier lekker mee spelen. In combinatie met de 163PK motor is het echt niet behelpen. Deze auto is gewoon lekker snel en ligt als een blok op de weg.

Het ontbreken van een trekhaak is tot nu toe geen echt gemis gebleken. De aanhanger heb ik verkocht en de grootst mogelijke dakbak is daarvoor in de plaats gekomen. Door een beetje te schrappen in de vakantielijst hebben we alles op een veilige manier mee heen en terug gekregen. Buiten de vakanties om is de auto ruim genoeg. Een sedan is natuurlijk wat onhandiger dan die van een hatchbak of een station (touring natuurlijk in BMW termen), maar ook dat went.

Het verbruik komt deze winter niet boven de 1:18. Nog altijd een stuk zuiniger dan mijn vorige auto's (Skoda 2.0TDI 1:15,3 om maar te zwijgen van de BMW 318i 1:10), maar veel en veel lager dan de 1:24 waardoor deze BMW in de 20% regeling valt! Dit heeft ongetwijfeld te maken met de normale, dus niet run flat, winterbanden, het niet werken van de start-stop in de winter en de relatief korte stukken en vele files die ik gereden heb.

Nu de Run Flat zomerbanden er weer om liggen en de temperatuur hopelijk weer eens een tijdje boven nul blijft, ben ik benieuwd of dit iets positiefs bijdraagt aan het verbruik.

Er is wel een probleempje met deze BMW. In het dashboard, net onder het scherm van de navigatie, zit een zeer irritante rammel. In het begin heeft een monteur een rondje meegereden en vond direct het probleem. Het sierpaneel waar de luchtroosters in zitten kraakt bij het torderen van de auto. Het paneel is verwijderd een beetje aangepast en weer terug geplaatst. Het gerammel is toen een tijdje weggeweest, maar nu weer in alle hevigheid terug. Binnenkort moet de auto voor een onderhoudsbeurt, dus kan dit nu hopelijk echt opgelost worden.

Verder heb ik spijt van het aanvinken van de BMW apps optie (met alles wat je daar nog meer bij moet bestellen). Veel te veel geld voor iets wat nauwelijks werkt, geen toegevoegde waarde biedt en niet ge-update wordt. Een gemiste kans voor BMW.

Ook de navigatie bevalt me totaal niet. Het invoeren van een bestemming kost een eeuwigheid en bij het navigeren maakt dit systeem vreemde keuzes voor de te kiezen weg. Ik heb maar weer een houdertje op het middenconsole geplakt waar de iPhone in past. Daar staat het vertrouwde TomTom met verkeersinfo op, wat zoveel beter en prettiger werkt.

Toch ben ik wel weer blij met het uitgebreide (Navigatie) Pro systeem. Een groter display met splitscreen, harddiskje enz werken prima.

Plussen en minnen

  • 23.000 km
  • 25 maart 2013

Even een opsomming van de positieve en minder positieve punten van deze auto tot nu toe

Positief
+ Fantastische automaat
+ i-drive
+ Rijeigenschappen (wat een power, wat een wegligging, maar ook een comfortabele reisgenoot)
+ Comfort (standaard stoelen zitten voor mij meer dan perfect, alles op de juiste plaats, prima zicht rondom)
+ Spraaksturing (gebruik dit sinds kort en werkt steeds beter, maar nog niet perfect)
+ Sport+ stand met flippers op het stuur is een betaalbare en zeer leuke optie.
+ Service bij de dealer (Ik het het idee dat dit niet alleen bij BMW Amsterdam top is, maar ook bij de andere BMW dealers. Wat een verschil met de VW/Skoda dealers waar ik vele jaren nooit het gevoel heb gehad een klant te zijn. Niet als priverijder en niet als leaserijder)

Negatief (of problemen)
-- Kraken van het dashboard
- Prijzen van de opties
- De kaarten die gebruikt worden voor het navigatiesysteem. Het systeem zelf voldoet wél, maar de engine erachter is dramatisch.
- De Apps / Connected Drive optie is weggegooid geld
- Verwarmde buitenspiegels (werkt niet of nauwelijks, spiegels blijven beslagen of nat. Ik vraag me af of het er wel écht op zit of dat ze een stekkertje zijn vergeten te plaatsen)

Wat een fantastische auto, maar...

  • 110.000 km
  • 17 januari 2017

Nog maar vier maanden te gaan en dan moet ik deze auto met heel veel spijt weer inleveren bij de leasemaatschappij. En de volgende wordt geen leaseauto meer, dus dat wordt even heel diep slikken...

Deze BMW rijdt werkelijk fantastisch en eigenlijk probleemloos. Zeker als ik het vergelijk de auto's van diverse merken die ik hiervoor gereden heb.

De 320EDE gekoppeld aan de 8-traps automaat met flippers op het stuur is briljant. Ja, ik kijk regelmatig even om als ik de auto parkeer en bedenk me dat ik zeer gelukkig ben, dat ik hier 5 jaar van heb mogen genieten. Geen enkele slijtage zichtbaar aan binnen of buitenkant. De bekleding ziet er nog uit als nieuw. De lak is niet heel gevoelig voor krasjes of steenslag, uitgezonderd natuurlijk (buur)auto's die iets te onvoorzichtig hun deuren openslaan, of medeweggebruikers die moedwillig je deur inrijden, oude vrouwtjes die niet kunnen uitparkeren of kinderen op fietsjes die een kras van links naar rechts in je bumper achterlaten. Dat soort schade houd je helaas niet tegen en zijn allemaal netjes hersteld. Verder is hij puntgaaf. Niets dan lof voor (deze) BMW en niet te vergeten de dealer: BMW Amsterdam.

Maar dan het gebruiksgemak. Bij het bestellen van deze BMW was de touring (F30) nog niet leverbaar en moest het een sedan worden en dat is reuze onhandig met een gezin. Boodschappen passen prima in de vrij diepe, maar smalle achterbak. Een paar stoeltjes verhuizen, een ritje bouwmarkt, een zooitje rommel naar de stort brengen is lastig met deze auto met kofferbak. Een vakantie met tent en toebehoren is een drama gebleken. Een dakbox gaat prima, en een trekhaak mag hier niet onder. Dus heel veel thuislaten en zeer doordacht inpakken en nog meer thuislaten. Waar een wil is, is een weg. Maar het is verre van praktisch.

Vrijwel alle standaarddingetjes die al jaren in elke gemiddelde gezinsauto zitten zoals regensensor, parkeersensoren, automatische dimmende binnenspiegel, neerklapbare achterbank(€ 600 extra!), automatische airco kostten me veel extra waardoor er weinig overbleef voor andere leuke/handige spulletjes. Alleen de achteruitrijcamera kon er bij mij nog vanaf, maar misschien had ik dat geld beter kunnen spenderen aan een upgrade voor de audioinstallatie. Het geluid is redelijk, maar best vermoeiend als je langere ritten maakt. En het spraakgestuurde systeem en vooral het belabberde navigatie systeem is sowieso een drama in de eerste F30s. Binnen een jaar hadden ze dat gelukkig verbeterd, maar niet voor mijn 320EDE.

Nu is het moment gekomen om op zoek te gaan naar z'n opvolger en dat is lastig. Het gevoel zegt: een F31 (3-touring) vanaf 2013 met niet al teveel kilometers op de tellers inclusief wat leuke opties. Het verstand zegt: toch maar weer een Skoda Octavia Station of Golf Variant.

Wat het ook wordt: dit was de beste, mooiste, snelste, fijnste, stoerste en minst praktische auto die ik ooit gereden heb.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een BMW 3-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 699
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 320i EfficientDynamics Edition Upgrade Edition / Leder / Navigatie / Parkeerhulp achter / Cruise Control

    BMW 320i EfficientDynamics Edition Upgrade Edition / Leder / Navigatie / Parkeerhulp achter / Cruise Control

    • 2013
    • 138.272 km

    € 14.999

    BMW 320d EfficientDynamics Edition Executive Upgrade

    BMW 320d EfficientDynamics Edition Executive Upgrade

    • 2013
    • 280.550 km

    € 13.250

    BMW 320i

    BMW 320i

    • 2012
    • 173.708 km

    € 13.250

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW Active Hybrid 3 - Infiniti Q50 S Hybrid

BMW Active Hybrid 3 - Infiniti Q50 S Hybrid

Aan bijtelling denken we vandaag even niet. Hybride techniek kun je gebruiken om het verbruik...

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 328i High Executive (2012)

    BMW 328i High Executive (2012)

    12
    • 8 januari 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 320d EfficientDynamics Edition (2013)

    BMW 320d EfficientDynamics Edition (2013)

    1
    • 29 januari 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 330d High Executive (2013)

    BMW 330d High Executive (2013)

    • 30 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    BMW M3 (2014)

    BMW M3 (2014)

    32
    • 28 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2013)

    BMW 320d EfficientDynamics Edition High...

    4
    • 2 november 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2014)

    BMW 320d EfficientDynamics Edition High...

    1
    • 3 mei 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 316i High Executive (2015)

    BMW 316i High Executive (2015)

    26
    • 7 maart 2016
meer reviews
Rij-impressie BMW M3

Rij-impressie BMW M3

55

Heftige afsluiting van de werkweek! We hebben hier de test van de nieuwe BMW M3 voor je! Heerlijk...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    13
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    50
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    13
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    20
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden