en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | A7 Sportback 45 TFSI quattro |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Begin van dit jaar begon het gevoel weer te kriebelen om te kijken naar een andere auto. Mijn BMW 5 serie was 1,5 jaar oud en had ruim 70.000 kilometer erop zitten. En door mijn verhuizing naar België werd het wel eens tijd om gebruik te maken van het ontbreken van de BPM. Al 4 auto’s terug heb ik al geroepen dat de volgende een hoge auto zou moeten worden. Met dat in het achterhoofd ben ik gaan kijken naar een Porsche Macan, Range Rover Velar en de nieuwe BMW X5.
Eenmaal bij de Porsche Macan (2.0L) aangekomen viel ik er direct als een blok voor. De goede service en de uitgebreide proefrit zorgde ervoor dat ik eigenlijk al om was. Maar dit keer hebben we ook verder gekeken. Onder andere naar de Velar. Schitterende auto maar tijdens de proefrit had ik niet direct dat de D240 een vooruitgang was t.o.v. mijn 5 serie. Een zeer rauwe 4 cilinder diesel die zelfs opgewarmd nog rumoerig was. Als laatste toch nog even naar de BMW dealer. Mijn voorliefde voor BMW speelde op en daarom ook naar de nieuwe X5 gaan kijken. Die vind ik vooral heel groot en wat configuratie betreft kwam ik er niet uit. De ideale X5 wat uiterlijk en comfort betreft was boven budget en wat wel binnen budget viel kon mij niet overtuigen.
Uiteindelijk leek het duidelijk te zijn en zou de Macan de opvolger worden van mijn 5 serie.
Toch ben ik op verzoek van het thuisfront enkele dagen later op een sneeuwerige dag nog naar de Audi dealer gereden. Audi maakt mooie modellen (in mijn ogen) en ik wilde toch de Q7 en de Q8 eens in het echt bekijken. De Q8 had ik al op internet bekeken en dit zou een zelfde verhaal worden als waar de X5 op afgevallen is maar toch. Door het vriendelijke onthaal bij de Audi dealer in Turnhout werd al snel duidelijk dat de Q7 niet in de showroom stond en de Q8 buiten in de sneeuw. Na even snel rond te kijken werd ik aangestaard door een plat liggend model met brede heupen en een schitterende lijn. Die blik gaf weer een nieuw perspectief! De verkoper vroeg mij een berekening te mogen maken voor de Q8 en de A7 waarop ik eigenlijk al mijn zinnen op de A7 had gezet. Je ziet ze bijna nooit en het is sportief, elegant en in mijn ogen een bijzondere verschijning. Na mijn budget kenbaar gemaakt te hebben sloeg de twijfel toe bij de verkopende partij maar toch wilde hij het proberen. Ik had een wensenlijstje op tafel gelegd en gaf aan dat wanneer het niet binnen budget past het maar weggelaten moet worden. Mijn wensenlijstje omvatte dit keer:
- Mooie velgen
- Zo uitgebreid mogelijke adaptieve cruisecontrol
- Comfortabele stoelen
- Achteruitrijcamera met 360 graden zicht
- Nappa leder
- Panoramadak
- 4 wiel aandrijving (quattro in dit geval)
Eenmaal gaan rekenen kwam er een exemplaar uit die voorzien was van alle autosalon korting en premies om ook maar een A7 de weg op te duwen dat ik dacht van oke….voeg dan toch mijn wensenlijstje er maar aan toe! Ik keek vol ongeloof toen hij mededeelde dat dit er allemaal al in de 45 TFSI quattro was verwerkt. Laaiend enthousiast dat ik was vroeg hij wat mij ervan weerhoudt het nu niet te doen aangezien de actie geldig was tot 30 januari. En mijn antwoord daarop was ‘niets houdt mij tegen’ ik ga ervoor!
Mijn A7 zou dus zilver zijn met notenbruin nappa leder en voorzien van quattro, pakket tour (een soort auto pilot pack), panorama dak, getinte ramen, Keyless entry en nog veel meer van die dingetjes. Een pracht exemplaar vind ik zelf! En de levering werd geschat begin april. Een paar weken later heb ik bij Audi België in Kortenberg nog een proefrit gemaakt in de A7 met de gelijke motor erin. En het bleef een juiste keuze voor mij. De auto is stil, voor een Audi dynamisch, en redelijk rap. Een 0 naar 100 sprint in 6,3 seconde volgens het boekje en zo voelt het ook wel een beetje. Na de proefrit naar huis gegaan en weer starten met dromen naar het moment van de aflevering.
De laatste week van maart kreeg ik het langverwachte bericht dat de auto binnen is gekomen en dat we de aflevering kunnen plannen op 2 april. Vanaf dat moment begonnen de slapeloze nachten. Op de dag zelf eerst naar het postkantoor het kentekenbewijs afhalen en vervolgens naar de Audi dealer. De auto stond daar klaar helemaal gepoetst en bij het openen van de deur kwam de geur van het nieuwe leder vrij en stapte ik nog vol ongeloof in. Na een korte instructie over het MMI systeem mocht ik eindelijk gaan. Vanaf dat moment waren de eerste kilometers een feit….
5000 kilometer verder
Nu ben ik stuk voor stuk 5.000 zeer plezierige kilometers verder en kan ik wat inhoudelijker vertellen over mijn bevindingen wat de A7 betreft. Allereerst is het een slagschip van een wagen! Wat ik in mijn 5 serie als een ruime parkeerplek bestempelde blijkt met een A7 een krappe plek te zijn. Maar dat schijnt nog te wennen ;-) Ook op de weg krijg ik veel leuke reacties. Duimen omhoog en veel blikken richting de A7.
Het allereerste wat ik heb afgezet is het borden lezen en het automatisch aanpassen op de voorgeschreven snelheid. Heerlijk rijdend op de snelweg springt er een matrixbord aan met ‘70’ erop en hoe attent mijn Audi ook is schiet hij vanuit 130 direct vol in de ankers om 70 te gaan rijden. Dat is voor mij en mijn achterliggers niet fijn. Gelukkig is dat uit te schakelen. Net als de bochten herkenning. Ook weer in de cruisecontrol zoef je met 70 kilometer over de weg en komt er een bocht aan remt hij af. Niet naar 50 kilometer, nee naar 30 kilometer en dat 300 meter voor de bocht! Het resultaat…..ongeduldige automobilisten achter mij en enige gene dat de auto dat toch wel verkeerd heeft ingeschat.
De adaptieve cruisecontrol in basis werkt perfect! Een goede volgafstand, deze is ook instelbaar, en wanneer de auto ingrijpt gaat dat heel geleidelijk en niet onrustig. In heel druk verkeer is het soms wel fijn om het systeem uit te schakelen en een basis cruisecontrol te gebruiken. Maar wacht…..dat kan niet!
Het rijden in de auto blijft een genot. De benzine motor is stil, soepel en best zuinig als je een rijstijl toepast van een 85 jarige opa. Ben je af en toe van het inhalen of wil je vlot meerijden in het verkeer dan past het verbruik zich aan. Maar dan lust de A7 een flinke slok! Een actieradius met een zeer rustige rijstijl rond de 800 kilometer en met een vlotte rijstijl krap 600. Maar ach….je krijgt er zo veel voor terug.
Als ik kort de plus en minpunten mag benoemen van de auto zou dat er zo uitzien:
+ Design
+ Comfort wat rijden betreft
+ Afwerking van het interieur
+ De verfijnde adaptieve cruisecontrol
+ Comfort van de stoelen
+ Geluid bij starten (klinkt als een 6 cilinder maar het is een 4)
- Verbruik bij vlot rijden
- Reageren van de assistentie pakketten (bochten en verkeersborden)
Dit tot nu toe. Wanneer ik meer ervaring heb zal ik weer updaten en mochten er vragen zijn hoor ik dat natuurlijk graag!
De A7 is best een flinke auto. En dat merk je vooral in krappe straatjes, smalle parkeergarages en krappe parkeerplekjes. Uiteraard zat er op een van de optionele pakketten een uitgebreid camera systeem waar menig fotograaf jaloers op is. En juist als je deze het hardste nodig hebt is het moeilijk kiezen uit wel oogpunt je de auto wilt zien. Overal is aan gedacht. Je kan bij smalle straten of file parkeren focussen op de velg zodat je de kans op stoeprand schade beperkt, je kan focussen op de achterkant, de zijkant, de voorkant, de bovenkant en ook een 3 d aanzicht dat je kan swipen rondom de auto! Nadeel hiervan is dat wanneer je de juiste camera stand gevonden hebt er ook een hele file aan auto's staat mee te kijken hoe je de auto probeert te parkeren. Maar het principe van deze hulpsystemen is fantastisch!
Inmiddels ook met de auto op vakantie geweest en daardoor een pak meer kilometers erbij gereden. En daarom dus eindelijk gewend aan de maat van de auto en aan het multimedia systeem. Bij dat laatste gaat er wel eens wat mis. Het scherm valt tijdens het rijden af en toe op zwart en start na een aantal minuten weer opnieuw op. Ook sinds dat moment een storing met de elektronische handrem. Alles netjes opgelost door de dealer natuurlijk maar toch al rap wat euveltjes. Het zijn weliswaar software updates maar je moet er toch even voor naar de dealer en daar zit ik niet op te wachten.
De rij eigenschappen zijn nog steeds perfect. De 45 TFSI motor doet het prima in een zware auto als dit. Wel heb ik de auto laten chiptunen en daardoor 50PK extra! Nu totaal 295 PK. Het gasrespons is met name toegenomen en daardoor is de auto voelbaar sneller!
Nog een enkel minpunt ontdekt. Wanneer de auto nat is na het wassen of van de regen en je de kofferbak opent komt er een flinke straal water naar binnen welke niet volgens de daarvoor gemaakte 'goot' buiten de kofferbak naar onderen loopt.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.