Audi A5 Coupé 2.0 TDI 190pk sport (2017)

Audi A5 Coupé 2.0 TDI 190pk sport (2017)

UitvoeringA5 Coupé 2.0 TDI 190pk sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020

Sportief, beeldschoon en heel zuinig. Bijna perfec

Zomer 2020 besloten dat na een tien jaar oude Renault Laguna Coupe te hebben gereden, het tijd werd voor een wat beter afgewerkt en dikker aanvoelende Duitse coupe. Even getwijfeld over een BMW 640d Grancoupe maar bij het onder ogen krijgen van de eventuele onderhoudskosten toch maar besloten voor een wat meer toegankelijke en jongere middenklasser van de concurrent te gaan.
De A4 ging hem zeker niet worden, want te oubollig en gezien mijn bescheiden huishouding mocht het best weer een coupé worden.
Mijn zinnen werden dus vrij snel gezet op een a5 b9.
Gezien de vlotte presentaties van de 2.0 tdi zag ik ook geen reden om voor de onderhoudstechnisch minder interessante 3.0 tdi te gaan.
Na wat zoekwerk kwam ik bij Vaartland.nl deze Audi a5 tegen.
72000 km, twee jaartjes jong en S-line uitgevoerd. Nice ;)
Na een proefrit, onderhandeling en een paar straffe koppen koffie besloten de deal te beklinken. Volgende dag auto opgehaald en vanaf dat moment brak een jaar aan met vele zakelijke kilometers. In 14 maanden tijd 130.000 km!!! gereden. Probleemloos ook nog.
Enkel een defecte gloei bougie maar verder enkel het reguliere onderhoud.
Vier nieuwe Continentals
5 x vloeistoffen en filters ververst.
En meer niet!
S-tronic transmissie schakelt nog als nieuw, ophanging voelt nog perfect aan en de krachtbron verbruikt nauwelijks olie en trekt als een lier.
Waar ik wel van baal is het ADblue systeem dat regelmatig moet worden bijgevuld en waar eventuele defecten flink in de papieren kunnen lopen.
Verder kan ik niks anders dan stellen dat VAG na een decennium storingsgevoelige barrels te hebben geproduceerd nu de weg terug heeft gevonden wat resulteert in een Audi a5 b9 die in tegenstelling tot zijn kwalitatief dramatische voorganger de a5 b8 wel in staat is om je vele stressloze kilometers te bezorgen.

PRIVATE LEASE Audi A5