Audi A3 Limousine 30 TFSI Advanced edition (2021)

Audi A3 Limousine 30 TFSI Advanced edition (2021)
Audi A3 Limousine 30 TFSI Advanced edition (2021)Audi A3 Limousine 30 TFSI Advanced edition (2021)Audi A3 Limousine 30 TFSI Advanced edition (2021)Audi A3 Limousine 30 TFSI Advanced edition (2021)Audi A3 Limousine 30 TFSI Advanced edition (2021)

UitvoeringA3 Limousine 30 TFSI Advanced edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021

1 jaar de audi a3

Tot nu toe heel erg tevreden met de audi.

Ondanks het geringe vermogen, zorgt mede de (extra) accu ervoor dat je goed kan meekomen met het overige vervoer.
Ik heb deze versie gekozen vanwege de sportstoelen, het uitgebreidere MMI systeem en vind de achter- en voorverlichting mooier vanaf deze versie. De koplampen geven een veel mooier en duidelijker beeld in het donker bijvoorbeeld. Daarnaast het heb je dynamische richtingaanwijzers achter en is vooral de indeling van de lichtklusters mooier. (alles Led)
Acheraf had ik misschien het sportonderstel moeten opteren boven het privacy glass achter.
Bij de S-line vind ik de voor (nep) luchthappers te groot en de (nep) honingraad strip boven de uitlaten to much.

Ikzelf twijfelde tussen mythos zwart en navarra blauw, met een lichte voorkeur voor blauw, maar wat me over drempel heeft getrokken waren de velgen.
De multispaaks velgen staan de auto niet goed en zien er optisch meer uit als 16". Het "5-W desgin" staat 'm zoveel beter! Dus de keuze was uiteindelijk niet zo moeilijk voor mij.

Mocht je regelmatig met meer dan 2 personen onderweg zijn dan zou ik opteren voor een zwaardere motorisering of voor de automaat, want die zorgt voor net wat meer comfort.
Opties zijn relatief duur, dus mocht het budget een duurdere versie niet toelaten, altijd kiezen voor de sportstoelen en/of het uitgebreidere MMI systeem.

Je merkt dat de "3.0 tfsi" op zuinigheid is afgesteld, met de standaard velgen is een verbruik <5,0L/100 km op de snelweg makkelijk te realiseren. In de stad en binnen de bebouwde kom je snel aan de 6,0L -7,0/100 km, wat overigens ook best netjes is.
'
Het standaard geluidsysteem is overigens prima, zowel in de hoge als lage regionen.

Mijn versie is uitgerust met adaptive cruise control en het automatisch inparkeersysteem.
Adaptive cruise is een prima aanvulling het automatische inparkeersysteem kun je beter weglaten.
Bij mij in de straat heb je links van de auto een redelijk hoge stoeprand, dit systeem houdt daar geen rekening mee.
In de praktijk komt het op neer dat je met de de linkervoorband vrij abrupt over de rand rijdt waardoor het systeem in de war raakt en ermee stopt en zegt dat de inparkeer actie "mislukt" is en je alles alsnog zelf moet doen.
Dit probleem doet zich overigens ook voor bij andere merken. (Renault megane 2019, Renault Talisman 2018, BMW X3 2013)

Nu even wat praktische problemen;

Door het design blijft er op de C-stijl en dorpels veel vuil zitten na het wassen.
Het MMI systeem heeft tot nu toe 1x voor problemen gezorgd. Dit resulteerde in dat ik de auto een volle week kwijt was omdat de "software specialist" "overgevlogen" moest worden. Het scherm was namelijk gedeeltelijk bevroren, in de zin dat e.e.a. alleen (radio) nog te bedienen was via het stuur, zonder dat je iets zag op het centrale scherm.
Dit blijkt een Audi probleem te zijn, want mijn collega heeft dit ook gehad in zijn Audi A6 (2021) Echter duurde het toen 3 weken voordat alles weer naar behoren werkte.

Nadelen:

Lage instap.
Toegang laadruimte bij vooral de limousine.
Standaard motorisering (net) voldoende
Pianolak, zorgt voor vette vingers na elke rit.

PRIVATE LEASE Audi A3