AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Audi
  • A3 Cabriolet
1

autoreview

Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 140pk Ambition Pro Line + (2014)

JCO
  • JCO3
  • Review
4 februari 2020 om 16:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringA3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 140pk Ambition Pro Line +
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst83.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dakloos? Heerlijk!

  • 20.000 km
  • 4 februari 2020

AUDI A3 CABRIO 1.4 TFSI PRO LINE PLUS

Never change a winning team?

Mijn vrouw was nog steeds happy met haar Saab cabrio.
Tja, 11 jaar inmiddels, 140.000 km op de klok (de Saab natuurlijk), maar nog steeds probleemloos en ongetwijfeld in staat om nog een aantal jaren mee te gaan.
Goed, er zijn modernere auto's, maar een icoon wegdoen? Voorzichtig rondgekeken: wat zou een goede vervanger voor de Saab kunnen zijn?
BMW viel af, VW Golf was toch een klasse minder, de A5 was toch wel een heel slagje groter. De oude A3 was een optie en de nieuwe A3 leek hoge ogen te kunnen gooien.

Rekenend vanuit mijn oude professie (de leasewereld) was een nieuwe auto geen verstandige optie. Dus viel de keus op een demo van een jaar oud, via Audi dealer Muntstad.

Een A3 cabrio in de kleur Beluga bruin metallic, met sportstoelen in stof (beste optie in een cabrio: ooit wel eens in de felle zon in een open cabrio met leer gestapt?). Verder een waslijst aan opties: 18 inch velgen, sport onderstel, MMI navigatie, enfin, compleet genoeg.

140 Pk uit een 1.4 motortje is en blijft een hele prestatie, zeker in combinatie met het cilinder on demand systeem. Het blijft een raar gevoel om plotseling het twee cilinder gepruttel te horen als je laag in de toeren rijdt, maar het verbruik dat dit genereert is alleszins de moeite waard.

We hebben de auto in september meegenomen naar Italië en hebben in die paar weken gemiddeld 1 op 16 gereden. En dat met de kap continu open. Prima, daar kon onze Saab nog een puntje aan zuigen.
De stoelen zijn uitmuntend, zeker met de uittrekbare zitting en verstelbare lendesteun.
Door het sportonderstel is het een lekker strak sturende auto, die je best een semi sportief gevoel geeft zonder dat je je in een sportwagen waant. Lekker autootje dus.

Minpunten? Een paar: de ruimte achterin is zeer beperkt, maar dat is des cabrio's. Bovendien zijn onze kinderen het huis uit, dus de ruimte hebben we niet nodig. Het zicht door de achterruit is zeer beperkt. Minder dan de Saab en door de -te- brede stijl tussen achterste zijraam en achterruit is het zicht drie kwart naar achteren ronduit gevaarlijk slecht.

Het comfort is vergeleken met onze V70 toch een stuk minder. Maar rustig rijdend met de kap open biedt een cabrio een hoeveelheid rijplezier die je in geen enkele andere auto terugvindt.
Cabrio rijden is een way of life die onvergelijkbaar is met het rijden in andere auto's.

Qua kosten hebben we nog geen stress momenten gehad. De auto is afgeleverd met een kleine beurt, dus we kunnen nog even vooruit. De eerstkomende kostenpost is de aanschaf van een set winterbanden met velg. Gelukkig vond onze bandenleverancier Profile Verkade in Zeist een goede combi in de winterbanden van de Saab met een nieuw setje 16 inch velgen.

Samenvattend vinden we de A3 voor ons de perfecte cabrio: mooie lijn, goed afgewerkt, degelijke lekker aanvoelende materialen, sportief maar toch zuinig. We hopen er nog een jaar of 8 of langer plezier van te hebben.

LOOPT ALS EEN ZONNETJE, VOORAL IN HET ZONNETJE
48.000 KM 1 JUNI 2017
We zijn inmiddels ruim anderhalf jaar verder. En eigenlijk is er niets nieuws te melden. De (weinige) kilometers die de A3 jaarlijks aflegt glijden zonder problemen onder de wielen door.
Nou ja, het chassis is schijnbaar zo ontworpen dat de voor- en achterbanden na iedere zomer- cq winterwissel van plaats moeten ruilen. Zo niet, dan wordt je verrast op een geluid dat in eerste instantie aan gecupte banden doet denken, maar dat volgens onze vertrouwde bandenleverancier inherent is aan de constructie van het vehikel. Het zij zo, we kunnen er mee leven, zeker als je de geadviseerde oplossing volgt.

De auto heeft inmiddels een beurt gekregen, de 2e in zijn leven en de 1e bij ons. Geen verrassingen, ook geen financiële.
Hij rijdt als een zonnetje, en zodra de' koperen ploert' maar even zijn gezicht laat zien gaat het dak eraf.
Heerlijk, je hoort en ruikt de omgeving zoveel beter als in gesloten toestand. Minder prettig op de snelweg in een file natuurlijk, maar je kunt niet alles hebben.
De sportstoelen zitten nog steeds fabuleus, prima steun en idem verstelmogelijkheden. Langere ritten zijn absoluut geen straf.
Ik heb nog even geïnformeerd naar de mogelijkheid om stoelverwarming in te laten bouwen, maar dat werd, mede door de vorm van de sportstoelen, een krankzinnig dure (€ 2.000,-) affaire. Daar beginnen we dus niet aan.

Het zicht naar achteren, bij gesloten kap (en dat is met dank aan ons klimaat toch best een groot deel van het jaar) is niet denderend. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een achteruitrijcamera. Ik heb zo'n ding in een paar van mijn Volvo's gehad, waaronder de huidige, en het werkt verslavend.

Al surfend kwam ik uit bij Audiwereld in Utrecht. Niet al te ver weg, goede recensies, dus vooruit met de geit.
Inbouw was in een dag gepiept, naar volle tevredenheid. Leuk en lovenswaardig is dat deze Audi enthousiast meteen en ongevraagd het MMI systeem maar even heeft bijgepunt. Zo hebben we nu de olietemperatuur in beeld en kantelt de rechter spiegel iets naar beneden bij het achteruitrijden.

Bijzonder vond ik het volgende: bij aflevering van de auto, iets meer dan twee jaar geleden, vroeg ik de dealer waarom de spraak sturing van de MMI niet werkte. "Dat kan niet bij een A3 cabrio" was het antwoord. "Zo ingesteld door de fabriek en dat kunnen wij niet veranderen". Jammer, ik vind het een heerlijk en makkelijk systeem dat in mijn Volvo naar volle tevredenheid werkt.
Bij het ophalen van de auto bij Audiwereld vertelde ik dit nog even. Tot mijn verbazing kroop de techneut weer achter zijn laptop en binnen 1 minuut werkte de spraakbediening. Jammer dat we dat niet eerder wisten......
Een absolute aanrader deze club!

We, en met name mijn vrouw, genieten dagelijks van de A3. De kleur Beluga Bruin blijft fraai, afhankelijk van de lichtinval is ie bruin, donkergrijs of bijna zwart. Letterlijk schitterend.
De velgen blijven we mooi vinden, na de winterwissel is het telkens weer een feestje om de auto in zomers ornaat terug te zien.

Tot nu toe dus alleen maar blije gezichten: happy met de keus voor Audi, iets minder happy met een dealer die de ins en outs van zijn product niet helemaal kent. Aan de andere kant: dat biedt de specialist weer alle ruimte om een boterham te verdienen.

Wij gaan een hopelijk zonnige zomer tegemoet met een heerlijke auto. De enige wijze waarop een mens wel dakloos wil zijn is met een cabrio!

Hello goodbye

  • 83.000 km
  • 18 januari 2021

De tijd vliegt als het gezellig is en zo vergaat het ook auto’s. Alweer bijna 6 jaar hebben we onze bruine cabrio in bezit en al die tijd is er niets gebeurd om onze positieve gevoelens over haar om te laten slaan in slechte of negatieve gedachten. Ze doet waar we haar voor aangeschaft hebben en dat doet ze met verve.
De enige onkosten die we hebben gehad zijn de standaard beurtjes en een setje nieuwe banden. VAG haters zijn we dus zeker niet geworden, in tegendeel, de A3 heeft zich kranig gedragen en was een weldaad voor de portemonnaie.

Een paar keer heb ik geopperd dat overstappen op een jonger exemplaar misschien een goed idee zou zijn, maar daar was mijn eega niet voor te porren.
“Ze rijdt nog goed, ze kan nog jaren mee, ik ben er zo aan gehecht” waren de tegenargumenten die ter tafel kwamen zodra een opvolger ter sprake kwam.
Geheel terecht natuurlijk, maar ja, grote mannen worden kleine jongens als het over auto’s gaat dus.....
Lang verhaal kort, binnenkort verschijnt er toch een jonge blom op onze oprit.

Argumentatie (de ratio kant): er zijn bijna geen leuke nieuwe kleine cabrio’s meer, de nieuwe T-roc, of hoe dat ding heet, is een slecht gelukt resultaat van een stoeipartij tussen een SUV en een cabrio, BMW vind ik om de een of andere reden niets, dus ja, wat moet je dan?
Argumentatie (emotie kant): we missen de automaat en apple carplay in de huidige A3 en als laatste: het is gewoon leuk om een nieuwe auto te kopen.
Nu koop ik uit principe de laatste jaren geen nieuwe auto’s meer, maar iets waar ‘de kop af is’, dus weinig kilometers en met de eerste dure afschrijving op conto van een ander.
En dus verschijnt een dezer dagen een zwarte opvolger op onze oprit, met slechts 9000 km op de teller, automaat apple carplay en nog meer leuke goodies. Met het heilige voornemen om hier lang mee te doen.
Maar ja, dat neem ik me wel vaker voor. Het zal wel de laatste benzine auto worden, zodra de actieradius van elektromobielen echt op peil is gaan we overstag. Hopelijk komt er tegen die tijd een leuke elektrische cabrio op de markt......

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Audi A3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.6 Attraction

    Audi A3 1.6 Attraction

    • 2002
    • 293.094 km

    € 1.750

    Sportback 1.6 TDI Ambiente Pro Line DSG Assistentie/pack Cruise/adap Pdc Leer/alcantara/sportstoelen

    Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ambiente Pro Line DSG Assistentie/pack Cruise/adap Pdc Leer/alcantara/sportstoelen

    • 2016
    • 147.330 km

    € 15.850

    Sportback 1.4 TFSI Ambition Navi Xenon Panorama Clima Pdc

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Navi Xenon Panorama Clima Pdc

    • 2013
    • 85.364 km

    € 14.900

Meer Audi A3 occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A3 specificaties
  • Audi A3 occasions
  • Audi A3 video's
Advies en informatie
  • Audi A3 tests
  • Audi A3 gebruikersreviews
  • Audi A3 index
PREMIUM
BMW 220 Cabriolet - Audi A3 Cabriolet

BMW 220 Cabriolet - Audi A3 Cabriolet

Veel directe concurrenten treft de nieuwe 2-serie cabriolet niet bij z'n introductie. Mede...

Lees meer
 

Audi A3 reviews

  • Review
    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 140pk Ambition Pro Line + (2014)

    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 140pk Ambition...

    1
    • 4 februari 2020
  • Review
    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 150pk Ambition (2015)

    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 150pk Ambition...

    11
    • 7 december 2015
  • Review
    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 150pk Pro Line S (2015)

    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 150pk Pro...

    2
    • 20 oktober 2015
  • Review
    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI Ambition Pro Line + (2014)

    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI Ambition Pro...

    5
    • 19 oktober 2015
  • Review
    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 150pk Pro Line S (2015)

    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 150pk Pro...

    • 14 oktober 2015
  • Review
    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport (2017)

    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport...

    • 22 februari 2021
  • Review
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + (2015)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition...

    3
    • 4 februari 2021
meer reviews
Rij-impressie - Audi A3 Cabriolet

Rij-impressie - Audi A3 Cabriolet

140

De eerste nachtvorst is een feit, maar toch zijn we op pad gegaan met de Audi A3 Cabriolet....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport (2017)

    Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport...

    • 22 februari 2021
  • Autotest
    Test: Audi A3 + Q3 45 TFSIe

    Test: Audi A3 + Q3 45 TFSIe

    23
    • 17 februari 2021
  • Test: Audi A3 40 TFSIe

    Test: Audi A3 40 TFSIe

    29
    • 9 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi RS3 LMS klaar voor TCR-races

    Audi RS3 LMS klaar voor TCR-races

    6
    • 5 februari 2021
  • Review
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + (2015)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition...

    3
    • 4 februari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Audi RS3 Sportback zonder camouflage

    Nieuwe Audi RS3 Sportback zonder camouflage

    38
    • 25 januari 2021
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Audi A3 Sportback vanaf € 40.220

    Plug-in hybride Audi A3 Sportback vanaf...

    39
    • 14 januari 2021
Merk
Merk
  • Test: Audi RS E-tron GT

    Test: Audi RS E-tron GT

    79
    • 2 maart 2021
  • Review
    Audi A2 1.4 (2005)

    Audi A2 1.4 (2005)

    3
    • 28 februari 2021
  • Review
    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus (2020)

    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business...

    7
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi E-tron GT - Back to Basics

    Audi E-tron GT - Back to Basics

    70
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI e

    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI...

    30
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    33
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins meer bereik

    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins...

    5
    • 23 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep