en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD 140pk Ambition Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
AUDI A3 CABRIO 1.4 TFSI PRO LINE PLUS
Never change a winning team?
Mijn vrouw was nog steeds happy met haar Saab cabrio.
Tja, 11 jaar inmiddels, 140.000 km op de klok (de Saab natuurlijk), maar nog steeds probleemloos en ongetwijfeld in staat om nog een aantal jaren mee te gaan.
Goed, er zijn modernere auto's, maar een icoon wegdoen? Voorzichtig rondgekeken: wat zou een goede vervanger voor de Saab kunnen zijn?
BMW viel af, VW Golf was toch een klasse minder, de A5 was toch wel een heel slagje groter. De oude A3 was een optie en de nieuwe A3 leek hoge ogen te kunnen gooien.
Rekenend vanuit mijn oude professie (de leasewereld) was een nieuwe auto geen verstandige optie. Dus viel de keus op een demo van een jaar oud, via Audi dealer Muntstad.
Een A3 cabrio in de kleur Beluga bruin metallic, met sportstoelen in stof (beste optie in een cabrio: ooit wel eens in de felle zon in een open cabrio met leer gestapt?). Verder een waslijst aan opties: 18 inch velgen, sport onderstel, MMI navigatie, enfin, compleet genoeg.
140 Pk uit een 1.4 motortje is en blijft een hele prestatie, zeker in combinatie met het cilinder on demand systeem. Het blijft een raar gevoel om plotseling het twee cilinder gepruttel te horen als je laag in de toeren rijdt, maar het verbruik dat dit genereert is alleszins de moeite waard.
We hebben de auto in september meegenomen naar Italië en hebben in die paar weken gemiddeld 1 op 16 gereden. En dat met de kap continu open. Prima, daar kon onze Saab nog een puntje aan zuigen.
De stoelen zijn uitmuntend, zeker met de uittrekbare zitting en verstelbare lendesteun.
Door het sportonderstel is het een lekker strak sturende auto, die je best een semi sportief gevoel geeft zonder dat je je in een sportwagen waant. Lekker autootje dus.
Minpunten? Een paar: de ruimte achterin is zeer beperkt, maar dat is des cabrio's. Bovendien zijn onze kinderen het huis uit, dus de ruimte hebben we niet nodig. Het zicht door de achterruit is zeer beperkt. Minder dan de Saab en door de -te- brede stijl tussen achterste zijraam en achterruit is het zicht drie kwart naar achteren ronduit gevaarlijk slecht.
Het comfort is vergeleken met onze V70 toch een stuk minder. Maar rustig rijdend met de kap open biedt een cabrio een hoeveelheid rijplezier die je in geen enkele andere auto terugvindt.
Cabrio rijden is een way of life die onvergelijkbaar is met het rijden in andere auto's.
Qua kosten hebben we nog geen stress momenten gehad. De auto is afgeleverd met een kleine beurt, dus we kunnen nog even vooruit. De eerstkomende kostenpost is de aanschaf van een set winterbanden met velg. Gelukkig vond onze bandenleverancier Profile Verkade in Zeist een goede combi in de winterbanden van de Saab met een nieuw setje 16 inch velgen.
Samenvattend vinden we de A3 voor ons de perfecte cabrio: mooie lijn, goed afgewerkt, degelijke lekker aanvoelende materialen, sportief maar toch zuinig. We hopen er nog een jaar of 8 of langer plezier van te hebben.
LOOPT ALS EEN ZONNETJE, VOORAL IN HET ZONNETJE
48.000 KM 1 JUNI 2017
We zijn inmiddels ruim anderhalf jaar verder. En eigenlijk is er niets nieuws te melden. De (weinige) kilometers die de A3 jaarlijks aflegt glijden zonder problemen onder de wielen door.
Nou ja, het chassis is schijnbaar zo ontworpen dat de voor- en achterbanden na iedere zomer- cq winterwissel van plaats moeten ruilen. Zo niet, dan wordt je verrast op een geluid dat in eerste instantie aan gecupte banden doet denken, maar dat volgens onze vertrouwde bandenleverancier inherent is aan de constructie van het vehikel. Het zij zo, we kunnen er mee leven, zeker als je de geadviseerde oplossing volgt.
De auto heeft inmiddels een beurt gekregen, de 2e in zijn leven en de 1e bij ons. Geen verrassingen, ook geen financiële.
Hij rijdt als een zonnetje, en zodra de' koperen ploert' maar even zijn gezicht laat zien gaat het dak eraf.
Heerlijk, je hoort en ruikt de omgeving zoveel beter als in gesloten toestand. Minder prettig op de snelweg in een file natuurlijk, maar je kunt niet alles hebben.
De sportstoelen zitten nog steeds fabuleus, prima steun en idem verstelmogelijkheden. Langere ritten zijn absoluut geen straf.
Ik heb nog even geïnformeerd naar de mogelijkheid om stoelverwarming in te laten bouwen, maar dat werd, mede door de vorm van de sportstoelen, een krankzinnig dure (€ 2.000,-) affaire. Daar beginnen we dus niet aan.
Het zicht naar achteren, bij gesloten kap (en dat is met dank aan ons klimaat toch best een groot deel van het jaar) is niet denderend. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een achteruitrijcamera. Ik heb zo'n ding in een paar van mijn Volvo's gehad, waaronder de huidige, en het werkt verslavend.
Al surfend kwam ik uit bij Audiwereld in Utrecht. Niet al te ver weg, goede recensies, dus vooruit met de geit.
Inbouw was in een dag gepiept, naar volle tevredenheid. Leuk en lovenswaardig is dat deze Audi enthousiast meteen en ongevraagd het MMI systeem maar even heeft bijgepunt. Zo hebben we nu de olietemperatuur in beeld en kantelt de rechter spiegel iets naar beneden bij het achteruitrijden.
Bijzonder vond ik het volgende: bij aflevering van de auto, iets meer dan twee jaar geleden, vroeg ik de dealer waarom de spraak sturing van de MMI niet werkte. "Dat kan niet bij een A3 cabrio" was het antwoord. "Zo ingesteld door de fabriek en dat kunnen wij niet veranderen". Jammer, ik vind het een heerlijk en makkelijk systeem dat in mijn Volvo naar volle tevredenheid werkt.
Bij het ophalen van de auto bij Audiwereld vertelde ik dit nog even. Tot mijn verbazing kroop de techneut weer achter zijn laptop en binnen 1 minuut werkte de spraakbediening. Jammer dat we dat niet eerder wisten......
Een absolute aanrader deze club!
We, en met name mijn vrouw, genieten dagelijks van de A3. De kleur Beluga Bruin blijft fraai, afhankelijk van de lichtinval is ie bruin, donkergrijs of bijna zwart. Letterlijk schitterend.
De velgen blijven we mooi vinden, na de winterwissel is het telkens weer een feestje om de auto in zomers ornaat terug te zien.
Tot nu toe dus alleen maar blije gezichten: happy met de keus voor Audi, iets minder happy met een dealer die de ins en outs van zijn product niet helemaal kent. Aan de andere kant: dat biedt de specialist weer alle ruimte om een boterham te verdienen.
Wij gaan een hopelijk zonnige zomer tegemoet met een heerlijke auto. De enige wijze waarop een mens wel dakloos wil zijn is met een cabrio!
De tijd vliegt als het gezellig is en zo vergaat het ook auto’s. Alweer bijna 6 jaar hebben we onze bruine cabrio in bezit en al die tijd is er niets gebeurd om onze positieve gevoelens over haar om te laten slaan in slechte of negatieve gedachten. Ze doet waar we haar voor aangeschaft hebben en dat doet ze met verve.
De enige onkosten die we hebben gehad zijn de standaard beurtjes en een setje nieuwe banden. VAG haters zijn we dus zeker niet geworden, in tegendeel, de A3 heeft zich kranig gedragen en was een weldaad voor de portemonnaie.
Een paar keer heb ik geopperd dat overstappen op een jonger exemplaar misschien een goed idee zou zijn, maar daar was mijn eega niet voor te porren.
“Ze rijdt nog goed, ze kan nog jaren mee, ik ben er zo aan gehecht” waren de tegenargumenten die ter tafel kwamen zodra een opvolger ter sprake kwam.
Geheel terecht natuurlijk, maar ja, grote mannen worden kleine jongens als het over auto’s gaat dus.....
Lang verhaal kort, binnenkort verschijnt er toch een jonge blom op onze oprit.
Argumentatie (de ratio kant): er zijn bijna geen leuke nieuwe kleine cabrio’s meer, de nieuwe T-roc, of hoe dat ding heet, is een slecht gelukt resultaat van een stoeipartij tussen een SUV en een cabrio, BMW vind ik om de een of andere reden niets, dus ja, wat moet je dan?
Argumentatie (emotie kant): we missen de automaat en apple carplay in de huidige A3 en als laatste: het is gewoon leuk om een nieuwe auto te kopen.
Nu koop ik uit principe de laatste jaren geen nieuwe auto’s meer, maar iets waar ‘de kop af is’, dus weinig kilometers en met de eerste dure afschrijving op conto van een ander.
En dus verschijnt een dezer dagen een zwarte opvolger op onze oprit, met slechts 9000 km op de teller, automaat apple carplay en nog meer leuke goodies. Met het heilige voornemen om hier lang mee te doen.
Maar ja, dat neem ik me wel vaker voor. Het zal wel de laatste benzine auto worden, zodra de actieradius van elektromobielen echt op peil is gaan we overstag. Hopelijk komt er tegen die tijd een leuke elektrische cabrio op de markt......
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.