en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 9.300 km |
Dakloos, dat kan een aantal betekenissen hebben. Gelukkig wonen we niet in een kartonnen doos of onder een brug, maar slaat dakloos hier op het genot van cabrio rijden.
Mijn eega rijdt inmiddels meer dan 15 jaar cabrio en we raken er beiden nog steeds niet op uitgekeken. Na twee Saabs 9-3 was de keuze voor een opvolger best even lastig.
Veel cabrio's zijn er niet meer in dat segment; BMW 2 serie, Golf of Audi A3, dat was het wel zo'n beetje. Het werd de A3, een demo van een jaar oud en daar hebben we veel plezier aan beleefd.
Maar ja, na zes jaar rijden komt dat fundamentele verschil tussen man en vrouw weer bovendrijven.
Man: "zullen we eens uitkijken naar een nieuwe?"
Vrouw: "waarom, hij rijdt nog goed, ik ben er aan gehecht en ik wil geen nieuwe".
Aangezien we de afgelopen tien jaar in totaal 12 auto's op onze oprit hebben gehad, moge het duidelijk zijn dat deze strijd maar één winnaar kon hebben.
Het argument dat we nu nog maar twee auto's hebben (mijn rally auto en de Porsche hobby hadden vorig jaar het veld geruimd) sneed hout en de zoektocht kon beginnen.
De productie van de A3 cabrio is vorig jaar gestaakt, dus een nieuwe zat er niet in. Niet dat ik dat wil, ik gun een ander de dure eerste kilometers van harte.
De winnaar van de zoektocht werd een ruim drie jaar oude A3 in de kleur zwart, met slechts 9000 kilometers op de teller. Haar leven gestart als 'Jahreswagen' in haar geboorteland en vervolgens twee jaar in handen van een Nederlandse eigenaar geweest, die ook bepaald geen kilometervreter was.
Ik had een paar wensen voor zaken die de voorganger niet had: automaat, Apple CarPlay en stoelverwarming.
En dat had onze nieuwe aanwinst, naast een S-line exterieur en leer-alcantara bekleding. Ziet er sjiek uit, maar het is natuurlijk gewoon kunststof nep suède. En dan ook nog een digitaal dashboard om het af te ronden, kortom, een nieuwe look and feel ten opzichte van de ‘oude’.
Key-less entry is ook nog een extraatje, aan de ene kant erg makkelijk, je houdt je sleutels in je jaszak en deur van het slot of starten gaat als een zonnetje. We kenden het al van onze Volvo, dus gemak dient de mens. Probleem is wel dat we regelmatig jaszakken of tassen moeten uitgraven op zoek naar de sleutels van een auto. Dat is de keerzijde van de medaille.
Het aankoopproces zal ik u besparen, maar in alle jaren dat ik auto rijd was deze ervaring een onbetwist dieptepunt. Gelukkig ligt deze Audi dealer zo'n honderd kilometer van onze woonstee, dus veel contact zullen we niet hebben, vooral omdat er nog een kleine twee jaar fabrieksgarantie op de auto zit. Enfin, we hebben een goede Audi service-dealer in het dorp, dus daar geen zorgen over.
Het rijden met de A3 blijft een onverdeeld genoegen, zeker met het sport onderstel en de 18 inch velgen met 40 serie banden. Stevig, niet overdreven hard en zeker niet oncomfortabel. Waarbij ik moet aantekenen dat de Dunlop sport maxx banden waarop de auto werd afgeleverd mij te lawaaiig zijn, vooral op ruw asfalt.
Die hebben we dus vervangen door Conti's zoals op de vorige A3.
De nieuweling heeft een 115 pk motor, 25 paardjes minder dan de vorige, maar met de geldende snelheidslimieten ervaren we dat niet als een groot gemis. Ach, we worden ook een dagje ouder en op het scherpst van de snede rijden is er niet meer bij.
De zes jaar die we met onze bruine A3 hebben doorgebracht hebben, naast de normale beurten geen extra kosten opgeleverd. Nul komma niets dus. We hebben er alle vertrouwen in dat we de komende jaren dezelfde ervaring zullen hebben.
Natuurlijk, de auto is pas een paar weken in bezit, dus wat de toekomst gaat brengen is nog in nevelen gehuld.
Ik blijf het jammer vinden dat er nog maar zo weinig cabrio's op de markt zijn; het is een heerlijke manier van autorijden, met de wind in je haar en de geur van het buitenleven om je heen (niet in de file natuurlijk).
De kostprijs van een relatief kleine serie is de grootste hinderpaal, en dat snap ik. Maar jammer blijft het.
Nu de eerste zonnestralen van een vroege lente weer tevoorschijn komen zie ik in het 'reservaatje' waar we wonen de cabrio's, oud en jong, van MGB tot Mini weer overal op de weg. Lekker, genieten.
Dat genieten doen we ook van de vermoedelijk laatste brandstofmotor in het vooronder. Onze volgende auto's zullen zonder enige twijfel elektrisch zijn. Nog even wachten tot er accu's met nog grotere capaciteit komen en dan gaan we overstag.
Tot die tijd ben en blijf ik nog even een Petrolhead, dat mag vast nog wel, toch?
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren