en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | A3 Cabriolet 1.4 TFSI 115pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 24.500 km |
Dakloos, dat kan een aantal betekenissen hebben. Gelukkig wonen we niet in een kartonnen doos of onder een brug, maar slaat dakloos hier op het genot van cabrio rijden.
Mijn eega rijdt inmiddels meer dan 15 jaar cabrio en we raken er beiden nog steeds niet op uitgekeken. Na twee Saabs 9-3 was de keuze voor een opvolger best even lastig.
Veel cabrio's zijn er niet meer in dat segment; BMW 2 serie, Golf of Audi A3, dat was het wel zo'n beetje. Het werd de A3, een demo van een jaar oud en daar hebben we veel plezier aan beleefd.
Maar ja, na zes jaar rijden komt dat fundamentele verschil tussen man en vrouw weer bovendrijven.
Man: "zullen we eens uitkijken naar een nieuwe?"
Vrouw: "waarom, hij rijdt nog goed, ik ben er aan gehecht en ik wil geen nieuwe".
Aangezien we de afgelopen tien jaar in totaal 12 auto's op onze oprit hebben gehad, moge het duidelijk zijn dat deze strijd maar één winnaar kon hebben.
Het argument dat we nu nog maar twee auto's hebben (mijn rally auto en de Porsche hobby hadden vorig jaar het veld geruimd) sneed hout en de zoektocht kon beginnen.
De productie van de A3 cabrio is vorig jaar gestaakt, dus een nieuwe zat er niet in. Niet dat ik dat wil, ik gun een ander de dure eerste kilometers van harte.
De winnaar van de zoektocht werd een ruim drie jaar oude A3 in de kleur zwart, met slechts 9000 kilometers op de teller. Haar leven gestart als 'Jahreswagen' in haar geboorteland en vervolgens twee jaar in handen van een Nederlandse eigenaar geweest, die ook bepaald geen kilometervreter was.
Ik had een paar wensen voor zaken die de voorganger niet had: automaat, Apple CarPlay en stoelverwarming.
En dat had onze nieuwe aanwinst, naast een S-line exterieur en leer-alcantara bekleding. Ziet er sjiek uit, maar het is natuurlijk gewoon kunststof nep suède. En dan ook nog een digitaal dashboard om het af te ronden, kortom, een nieuwe look and feel ten opzichte van de ‘oude’.
Key-less entry is ook nog een extraatje, aan de ene kant erg makkelijk, je houdt je sleutels in je jaszak en deur van het slot of starten gaat als een zonnetje. We kenden het al van onze Volvo, dus gemak dient de mens. Probleem is wel dat we regelmatig jaszakken of tassen moeten uitgraven op zoek naar de sleutels van een auto. Dat is de keerzijde van de medaille.
Het aankoopproces zal ik u besparen, maar in alle jaren dat ik auto rijd was deze ervaring een onbetwist dieptepunt. Gelukkig ligt deze Audi dealer zo'n honderd kilometer van onze woonstee, dus veel contact zullen we niet hebben, vooral omdat er nog een kleine twee jaar fabrieksgarantie op de auto zit. Enfin, we hebben een goede Audi service-dealer in het dorp, dus daar geen zorgen over.
Het rijden met de A3 blijft een onverdeeld genoegen, zeker met het sport onderstel en de 18 inch velgen met 40 serie banden. Stevig, niet overdreven hard en zeker niet oncomfortabel. Waarbij ik moet aantekenen dat de Dunlop sport maxx banden waarop de auto werd afgeleverd mij te lawaaiig zijn, vooral op ruw asfalt.
Die hebben we dus vervangen door Conti's zoals op de vorige A3.
De nieuweling heeft een 115 pk motor, 25 paardjes minder dan de vorige, maar met de geldende snelheidslimieten ervaren we dat niet als een groot gemis. Ach, we worden ook een dagje ouder en op het scherpst van de snede rijden is er niet meer bij.
De zes jaar die we met onze bruine A3 hebben doorgebracht hebben, naast de normale beurten geen extra kosten opgeleverd. Nul komma niets dus. We hebben er alle vertrouwen in dat we de komende jaren dezelfde ervaring zullen hebben.
Natuurlijk, de auto is pas een paar weken in bezit, dus wat de toekomst gaat brengen is nog in nevelen gehuld.
Ik blijf het jammer vinden dat er nog maar zo weinig cabrio's op de markt zijn; het is een heerlijke manier van autorijden, met de wind in je haar en de geur van het buitenleven om je heen (niet in de file natuurlijk).
De kostprijs van een relatief kleine serie is de grootste hinderpaal, en dat snap ik. Maar jammer blijft het.
Nu de eerste zonnestralen van een vroege lente weer tevoorschijn komen zie ik in het 'reservaatje' waar we wonen de cabrio's, oud en jong, van MGB tot Mini weer overal op de weg. Lekker, genieten.
Dat genieten doen we ook van de vermoedelijk laatste brandstofmotor in het vooronder. Onze volgende auto's zullen zonder enige twijfel elektrisch zijn. Nog even wachten tot er accu's met nog grotere capaciteit komen en dan gaan we overstag.
Tot die tijd ben en blijf ik nog even een Petrolhead, dat mag vast nog wel, toch?
Dat het hard gaat slaat niet op topsnelheid of acceleratie, hoewel we daar niet over te klagen hebben. De auto is naar hedendaagse maatstaven meer dan snel genoeg en de S-tronic schakelt sneller dan ik ooit met de hand zou kunnen doen.
Nee, het gaat hard met de kilometers, veel harder dan verwacht. En dat betekent dat we de Audi vaker de oprit uit laten rijden dan de Volvo; in ieder geval veel vaker dan met de handgeschakelde voorganger.
Logisch, de S-tronic maakt een plezierig autootje nog weer een stuk makkelijker te rijden. Hoe lang zal het nog duren voor de handbakken verleden tijd zijn? Niet al te lang denk ik: voor het eind van dit decennium kan geen 18 jarige meer een koppelingspedaal hanteren, dat zit er dik in.
Voor korte ritjes, of ritjes naar de stad pakken we al snel de Audi. Compacter, makkelijker te parkeren en sowieso de favoriet van mijn eega (logisch, het is haar auto), maar nu ook een beetje mijn favoriete karretje.
Sinds eind januari hebben we zo'n 15.000 kilometer afgelegd, de meeste in eigen land. Eind september stond een vakantie in Italië op het programma en daar is de A3 natuurlijk het meest geëigende vervoermiddel voor.
We hebben een dikke 4.000 kilometer afgelegd, waarvan het merendeel met de kap open. Heerlijk toerend over Italiaanse binnenwegen (het commando 'vermijd snelwegen' klonk bij iedere nieuwe navigatieopdracht) kwam de cabrio optimaal tot zijn recht. Voeg daarbij een alleszins aanvaardbaar verbruik van 5,9 liter per 100 km en u snapt dat we als een happy couple onze reis hebben beleefd. Dat is waar dit soort auto's voor gemaakt is: lekker cruisen, de wind in je haar en de zon op je hoofd. De culinaire tussenstops zijn dan een extraatje bij een perfecte vakantie.
De zit in de sportstoelen is voortreffelijk, zelfs voor iemand die snel rugklachten heeft. Bagageruimte is, voor twee personen, toereikend. Een tas (niet de kleinste, dat geef ik toe, in de kofferbak, samen met los grut als jassen en wandelschoenen, de andere tas op de achterbank en dan heb je net nog wat ruimte over voor de lokaal aangeschafte flesjes Brunello en ander lokaal brouwsel.
Vooropgesteld, een vier jaar oude auto mag geen gebreken hebben, zeker niet met zo'n lage kilometerstand, en dat heeft ie dan ook niet. Alles werkt naar behoren, geen rammeltjes of kraakjes, geen onheilspellende meldingen in het display, kortom, de A3 doet wat we ervan verwachten.
De Longlife beurt die we vorige maand lieten uitvoeren kende geen verrassingen, behalve een airco service en verversen van de remvloeistof op advies van onze service dealer. En dat hebben we dus braaf laten doen.
De opwarming van de aarde baart me zorgen, we zullen van de fossiele brandstoffen af moeten en ook ik ben over een paar jaar aan elektrisch rijden toe. De hogere temperaturen en warmere zomers zie ik dan maar als een tussentijdse bonus voor de cabrio rijder. Elk nadeel.... enfin, u kent uw klassiekers.
En ach, ook in de herfst is het goed toeven in de A3. De dubbel geïsoleerde kap, stoelverwarming en binnenkort weer de winterbanden eronder, maken er zelfs onder barre weersomstandigheden een behaaglijk vervoermiddel van.
Een soort Dr. Jekyll and mr. Hyde zullen we maar zeggen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.