Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Alfa Romeo
  • Giulia

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2018)

autoreview

147
Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2018)
Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2018)
Anoniem
  • Gebruikersreview
17 juli 2018 om 23:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGiulia 2.0T 280pk Veloce
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 93%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers met een echte machine

  • 660 km
  • 17 juli 2018

Na het nieuws dat Porsche door de BPM-gevolgen van de WLTP, die 1-9-18 echt ingaat, gestopt was met leveren van auto's op bestelling, belde ik Alfa Romeo en kreeg ik hetzelfde verhaal te horen. Veloces alleen uit voorraad. Crap! Mijn Giulietta loopt pas in oktober 2018 uit de lease, dus ik heb geen keuze als ik een Giulia Veloce wil voor de huidige prijzen (door WLTP waarschijnlijk plus 6.000 euro). Nu bestellen en hopen dat er ergens een Veloce aangeboden wordt die past bij wat ik al herhaaldelijk door de Alfa configurator had laten gaan.

"Orderproces:"
Mijn exacte wensen werden niet gehaald, maar Autowinkel Woerden vond bij Talsma in Friesland de meest overeenkomende Veloce. Wat ik mis t.o.v. wat ik wilde: een bruin leder interieur en Harman Kardon soundsysteem. Die was elders wel op voorraad, maar dan ook met een 5.000 euro kostend verlaagd onderstel. Dat ging me iets te ver. De belangrijkste eisen heb ik gehaald: Misano Blu, 8.8 inch Navi, Panoramisch dak, Sound pack, Convenience Pack, Driver Assistance Pack plus, Climate Upgrade pack.

Wat ik erbij kreeg maar niet per se gewenst had: 19" Performance design velgen met achter de 255 maat banden (voor 225) en gele remklauwen, zwart leder interieur en bi-xenon lampen. En daar ben ik toch wel erg over te spreken. Vooral de velgen geven de Veloce de uitstraling die ze nodig heeft in de zin van wat je rijdt: bruut!

"De aflevering:"
De Giulietta liep pas in oktober uit de lease, maar ik kon mijzelf niet tegenhouden. Gebrand op de Veloce heb ik de Giulietta uiteindelijk drie maanden eerder ingeleverd. Zonde geld wellicht, maar elke euro waard voor een Alfist als ik.

Toen de horror! De transporteur leverde de Veloce af bij Autowinkel. Zonder te kijken (of kennelijk na te denken) drukte hij de knop in voor 'platform omhoog' met als gevolg dat het glazen dak knakte onder de bovenliggende etage. Hele glazen dak eruit en overal glas. Gevolg: twee weken extra wachten op een nieuw pano-dak uit Italië, de verzekeringsexpert, schoonmaken en montage. Ik kreeg een 2.2 150 pk diesel met handbak te leen voor die 2 weken, wat mijn liefde voor de Veloce alleen maar aangewakkerd heeft. Schakelen in de diesel is geen pretje en de koppeling is gevoelloos. Afslaan in de 2e versnelling in een bocht herhaaldelijk meegemaakt. Autowinkel heeft dat m.i. wel erg goed opgelost. Leendiesel is niet in rekening gebracht en uiteindelijk kon ik vrijdag 13 juli (ja ik weet het) dan eindelijk de Veloce ophalen.

"Rijervaring:"
Nu had ik de Veloce al getest en dat was voor mij al overtuiging genoeg. Autowinkel had voor mij een Misano Blu Veloce geleend van een andere dealer, dus verkocht door de kleur was ik meteen. Maar dan de eerste kilometers in een auto met 310 pk (Alfa rept over 280, maar gerenommeerd tuner Squadra mat herhaaldelijk 310pk) zijn simpelweg overdonderend als je uit een 170 pk Giulietta komt. Niet dat dat een stakker was, maar dit is van een geheel andere orde.

Wat gaat deze machine hard! De Giulietta deed 0-100 in 7.7 seconden en kon (met name in de D-stand van de DNA) best lekker inhalen. De Veloce is van een andere planeet als je dit vergelijkt (0-100 in dik 5 sec). Nu heb ik het genoegen van een stoplicht sprint nog niet gehad, maar zoals de 2.0 oppakt, de ZF-8-bak terugschakelt en je voorwaarts gesmeten wordt vanaf welke snelheid dan ook, is gewoon een andere dimensie.

Het sturen is een kick op zichzelf. Zo direct, maar zeker niet dat je verrast wordt. Jij zegt waar de Veloce heen moet en die volgt meteen. Ook als je te hard een bocht de snelweg op neemt, voel je het systeem even corrigeren in het stuur, maar blijft alles onder controle.

Comfort is zeker in de N-stand excellent. Glooiingen in de weg zijn geen probleem, kuilen en richels evenmin. En dat zelfs met de 19 inch runflat banden. In D gaat het er iets steviger aan toe, maar dat wil je in de D-stand dan ook (hoewel mijn Veloce het knopje mist waarmee je in D de afstelling van het onderstel zachter kunt zetten?!). Verder voelt de Giulia als een blok beton. Vergeleken met de Giulietta zit je echt in een auto van klasse. Alles voelt solide aan, zit goed in elkaar en geeft rust als je niet aan het jakkeren bent.

De sportstoelen zijn een verademing t.o.v. die in de Giulia diesel. Perfect verstelbaar zodat een heerlijke, lage zitpositie mooi past bij het karakter van de auto. Ondersteuning aan alle kanten geweldig. Zicht rondom prima. Stuur kent niet te veel poeha, went snel en is nu eens uitgerust met de cruise control erop ipv erachter.

Het interieur is, naast dat het mooi is (integratie van het nav-scherm is fantastisch mooi), solide en logisch. Geen touchscreen, maar dat mis ik ook niet. De wegen hier zijn niet vlak en bezaaid met drempels en dan is een draai en klik wiel prima. Commando's met je stem worden goed uitgevoerd.

"Ja, maar jij bent een Alfist, dus bedek je alles met de mantel der liefde voor het merk:"

Ik vergeef Alfa veel, maar niet alles. Als ik kritisch kijk naar de Veloce dan valt op dat:
- de afdekking van de middenarmsteun voorin niet erg solide is;
- het geluid bij het dichten van de achterportieren en de kofferbak klinkt alsof ik een Toyota Aygo afsluit;
- de graphics van de Navi uit 2001 stammen;
- er in de auto veel te weinig opbergvakken zijn. Die in de achterportieren zijn echt lachwekkend klein;
- het verbruik waarschijnlijk uitkomt op 1 op 9;
- je nogal veel aandacht krijgt van omstanders, dat moet wel je 'ding' zijn.

Maar ja, ik ben een Alfist en dus benoem ik het, maar ik heb er verder geen enkele moeite mee.

Wat ik heb, is een beeldschone, sensationeel rijdende Alfa, beter dan ooit tevoren (hoewel ik mijn 1972 Giulia altijd zal missen). Fantastisch om naar te kijken als je erheen loopt en er vanaf loopt of als je gewoon even blijft staan en er naar kijkt als je in de avond thuis komt. Wetend dat je de volgende dag weer op pad mag met haar! Rijden, want dat is wat je met deze dame wilt doen!

Dik 1.200 kilometer later

  • 1.800 km
  • 18 augustus 2018

Nu 1.200 kilometers verder een korte update.

De Giulia heeft vooral stad, binnenwegen en snelweg gezien. Helaas ook flink wat kilometers op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Cruise control doet zijn werk uitstekend. Wieltje op het stuur kun je per kilometer instellen en werkt prima. Ik vermoed dat de snelheidsmeter in de Giulia wat scherper is. In de Giulietta stelde ik de cc in op 110, nooit een bon. Nu rij ik 105 op de cc, zekere voor het onzekere.

Verbruik is netjes geland bij 1 op 10.

Hinderlijke ervaring is wel de bediening van de automaat. Vooral bij parkeren is ze nogal nukkig. Snel van D naar R gaat prima, maar daarna terug naar D vereist soms een voet op het rempedaal. Anders weigert ze te schakelen. Sta je daar de kneus uit te hangen met je blitse Giulia op de parkeerplaats van de AH....

En ook niet fijn: mijn vrouw heeft haar zitpositie geprogrammeerd op geheugen 2: stoel hoog en ver naar voren. Als zij de Giulia verlaat, blijft de stoel op haar stand staan (!?). Als ik er daarna in wil moet ik dus eerst op de 1 drukken voordat ik zonder schade aan mijn hersenpan of knie in kan stappen.

Laatste nare ervaring: de wasstraat, die is klein en smal dus constant gepiep van de park distance! Gezocht in het menu maar kan dat niet 123 uitzetten (iemand?).

Verder alleen lof. Wat zijn alle kilometers een genot! Wat een heerlijke auto is dit! Stoplichtsprint inmiddels ook gedaan, ik voelde me bijna een asociale, bijna ;)

Verslavend

  • 4.500 km
  • 25 september 2018

De Giulia Veloce blijkt zowaar in te werken op het dopaminegehalte in mijn hersenen. Ik betrap me erop dat ik omrij en kilometers maak die niet strikt noodzakelijk zijn. Gewoon om langer te kunnen genieten voordat ik haar naast het huis stal voor de nacht. Niet lomp veel, maar veelal gewoon in een rustig tempo, om nog even te kunnen genieten.

Tempo omhoog gebeurt natuurlijk ook. Ze is echt gruwelijk snel. Zo snel dat ik me moet inhouden. Ze kan veel meer dan ik op de openbare weg veilig vind. Invoegen op de snelweg is zoiets. Geef gas en binnen en paar honderd meter moet je op de A2 naar Amsterdam echt opletten dat je niet met 130 de trajectcontrole invliegt. Nog geen tractatie uit Leeuwarden gelukkig.

Dan objectief:
- verbruik nu 1 op 10.8 km. Zeer tevreden mee.
- het 695 euro Sound Pack stelt zwaar teleur. Helaas kon ik geen Harman Kardon kiezen omdat mijn Giulia een voorraadmodel is. Sound Pack met 11 speakers is een grap! Waar zijn de lage tonen?! Deze staan op standje 9 (max) en nog klinkt de Bose uit mijn Giulietta duizend keer beter. Fader iets meer naar voren gezet, maar veel verschil maakt het niet.

Tot slot een tip: mijn Giulia heeft keyless entry. Handig en prettig, maar kennelijk ook diefstalgevoelig. Als een sleutel binnen 6 meter van je buitengevel ligt, kan een handige Harry het signaal oppikken, verlengen naar een ontvanger naast je auto in handen van handige Harry 2 en daarmee je Giulia ontgrendelen en ermee wegrijden.

Oplossing: aluminium Bialetti mokapot! Ik had er nog 1 liggen. Sleutels (ook de reserve) in de bodem, kop erop geschroefd en zelfs staand naast de Giulia geen signaal voor keyless entry.

En daarna je mokapot goed verbergen want elke inbreker weet nu waar je sleutels liggen.

Grote beurt komt eraan

  • 14.400 km
  • 23 februari 2019

Bijna 15k kilometers, dus Autowinkel Woerden mag weldra aan het werk. Op de agenda:
- banden slijten onregelmatig op de rand (cuppen), wat bij volle stuuruitslag resulteert in gehobbel en herrie.
- terugroepactie AR: remleiding kan mogelijk contact maken met een klem van een koelvloeistofslang.
- knopje van de elektrische stoelverstelling van de passagiersstoel is los geraakt.
- motorolie moet volgens de boordcomputer ververst worden.

Verder de gebruikelijke Self Helping Italian Technology (maak daar maar een afkorting van :)
- elektrische stoelbediening passagier werkte alleen achteruit en omlaag. Vooruit (fijn voor de passagier achterin) werkte niet. Totdat ik de stoel helemaal omlaag zette. Daarna werkte vooruit weer wel (ook zonder het knopje dat dus weg is).
- navigatie heeft de meest recente kaarten, maar raakte ons in het Westland helemaal kwijt. Alsof er maar 2 satelieten ontvangen werden. Na auto uit deed alles het weer.

Men zegt dat Ziggo ook elektronica afneemt bij Alfa (zet je modem maar even uit en aan, dan werkt alles weer). Of koopt Alfa haar software wellicht bij dezelfde fabrikanten als Ziggo? Hoe dan ook, het blijft verbazen dat s.h.i.t. nog steeds een fenomeen is in 2019. Echt ergerlijk wordt het gelukkig nooit.

Laatste ‘klacht’: verbruik nu 1 op 9... Te veel korte ritten.

Positief: dat verbruik en cuppen van de banden komt natuurlijk ergens vandaan. Rijden! Want dat doet deze dame nog steeds als de beste! Wat nodigt ze toch doorlopend uit om gas te geven en wat heerlijk is het gevoel dat daarbij hoort/komt.

Vooral het vertouwen dat ze geeft in snel genomen bochten blijft bizar. Je schrikt even als je richting de buitenkant van de bocht lijkt te gaan, merkt dan dat er niets aan de hand is omdat gas geven de boel meteen vlot trekt.

Ik kijk nog elke dag om naar haar als ik geparkeerd heb. Wat een schitterende machine, wat een genot om te rijden. Wat een zeldzaam mooi bezit waar je geen genoeg van lijkt te kunnen krijgen.

Als iets mij blijft verbazen aan deze Veloce dan is het wel dat, in tegenstelling tot de meeste dingen die je koopt, de begeerte niet afsterft binnen een aantal maanden. Dik 6 maanden verder en ik kijk nog elke dag uit naar de volgende rit met haar. Kom daar nog maar eens om in deze tijden van constante drang tot het kopen van iets nieuws, omdat je tevredenheid al de deur uit is zodra je op youtube, instagram, facebook of welke andere onzin dan ook gezien hebt wat andere mensen rijden, kopen, posten en liken.

I like mine!

18k km, eerste beurt gehad

  • 18.000 km
  • 18 april 2019

Na dik 15.000 de eerste beurt. Alle genoemde acties uit mijn vorige post zijn keurig gedaan door Autowinkel Woerden. De olie was iets te enthousiast bijgevuld. Lampje op het dashboard zal spoedig uitgaan. Auto schoon, glimmend en gestofzuigd terug, nadat ik de diesel Giulia, de leenauto, terug gebracht had.

Verbruik rond de 1 op 10 nog steeds. Prima, gezien mijn rijstijl.

Het gebrek aan bastonen uit de audioinstallatie is ook opgelost. Bleek dat de middentonen ervoor zorgden dat de bas afgevlakt werd. Midden dus op 2, lage tonen op 9 en hoog op 4, prachtig geluid, eindelijk.

Navi update gedaan. Da's even schrikken (scherm zegt 3 uur en 10 minuten met de motor aan, wie doet dat?), maar na een dik uur was de update voltooid.

Banden zorgen nog steeds voor gehobbel bij koud weer. Ligt aan de achterwielaandrijving, die de banden voor over het profiel drukt bij volle stuuruitslag. Het rubber is dan hard, dus dan voel je dat goed. De laatste weken met dit weer geen last van gehad.

Verder nog steeds heerlijk rijden. Wedstrijdje met een motor op een leeg stuk dijk gaf en mooie duim omhoog. Ook leuk is de erkenning tussen Giulia en Stelvio rijders: altijd even groeten.

Vorige maand zelfs een duimpje van een A7 tfsi 55 rijder, die verrast was dat ik hem voorbleef vanaf het verkeerslicht.

En dan mag ik nog 4,25 jaar :)

25k kilometer zitten erop

  • 26.033 km
  • 27 juli 2019

Oei! Wat worden er toch weinig Giulia's verkocht in ons land. Dat oude zeer uit de jaren 70 en 80 zit toch erg diep. Er staan er 1.675 op kenteken, maar de verkoop in 2019 halveert alweer tov 2018. Slechts 145 Giulia's erbij in zes maanden. Alsof Alfa's miskleunen uit die decennia in ons collectief geheugen zitten gebeiteld. Helaas.

Want na dik 26k km kan ik nog steeds alleen maar vrolijk worden van haar. Geen enkele fout te bespeuren sinds de kleine haperingen uit de vorige reviews. Nog steeds het genot dat ze is, of je nu rijdt in haar of naar haar kijkt.

En als je er beter op let, krijg je toch veel meer positieve reacties dan enkel de praatjes die mensen met je houden als ze de kans krijgen. Zittend in de tuin kan ik horen wat sommigen in bewondering zeggen als ze langs de oprit lopen. Erg leuk is dat! Sprintje de snelweg op achter een Porsche 996 carrera2 was lachen, gewoon bijblijven, op de A9 erlangs en duimpjes uitwisselen.

Maar de lage verkoopaantallen maakt dat je in sommige delen van het land echt hoofden ziet draaien, vingers wijzen en monden vallen bijna open. In de kop van Overijssel op het platte land bij mijn vader is de Giulia kennelijk een ufo en in het Westland (waar geld voor auto's omgezet wordt in de gepimpte Duitse drie) wordt de Giulia bijna gezien als een prototype. Dag logo kennen ze wel, maar de rest?!

Bewondering, rijplezier en lol genoeg, maar een marktaandeel dat weinig goeds belooft. En geloof me, Alfist of niet, aan de kwaliteit van de Giulia ligt het niet.

Wat feiten na 25k km:
1. Wat ging er kapot? Niets;
2. Functioneert alle elektronica? Ja;
3. Passen er vier mensen en bagage in voor vakantie? Ja;
4. Haalt ze echt 0-100 in 5,2 seconden? Ja;
5. Dan zuipt ze zeker fors! 1 op 9,7 gemiddeld;
6. Rammelt en kraakt er van alles? Niets;
7. Zeker al roest te zien? Wat denk je zelf?!
8. Aai je de plastic delen van je interieur wel eens? Nee;
9. Stoort het niet dat de afwerking niet 'Premium' is voor deze prijs? Zie 8;
10. Is het onderstel echt zo goed als beweerd wordt? Ja! Volmondig ook. Je kunt echt genadeloos hard over bijvoorbeeld dwarsriggels op de snelweg (zoals de uitsparingen vlak voor een brug), ze stuitert ligt, maar pakt daarna de grip feilloos op.
11. Stuurt ze echt als een hond die van richting verandert zodra er een bal voorbij komt? Ja! Zeer direct, moeiteloos te plaatsen met veel gevoel.
12. De jouwe is wel erg opzichtig, is ze er ook in het grijs met kleinere velgen? Ja;
13. Kan ik er een caravan mee trekken? Ja, een forse ook, maar doe dat maar liever niet;
14. Mag ik een Alfa leasen van mijn baas? Waarschijnlijk niet, maar wijs hem even op deze punten en check de leasetarieven bij full operational lease gewoon eens (surprise!);
15. Is het de geweldigste auto die je ooit hebt gereden? Nee, dat was mijn Giulia uit 1972;
16. Kijk je wel eens om naar een Mercedes, Audi of BMW? Ja, BMW niet want die vind ik echt niet om aan te zien, maar goed aangeklede Audi's of Mercedessen waardeer ik vanwege hun 'presence'. Zal er nooit een kopen want niet bijzonder genoeg. Tegelijk hoop ik dat ze Alfa wat meer waarderen, mochten ze die keuze hebben, zie 14;
17. Nog leugens verteld zojuist? Het knopje van de elektrische verstelling van de passagiersstoel kwam los, dus helemaal "niets kapot" klopt niet, maar het knopje zit er weer op.
18. Je volgende auto, zeker ook een Alfa? Geen idee! Dat wordt juli 2023. Als Alfa meegaat in CO2 besparing waarschijnlijk wel. Ik zou nog liever waterstof als oplossing zien, maar dat is onwaarschijnlijk voor nu.

Laatste gedachten?
Ja, ik zou nog eens een Busso V6 willen bezitten. Een 147 of 156. Ook dat is een vorm van goed voor het milieu. Als ik geen nieuwe auto koop, hoeft er geen nieuwe gebouwd te worden en hoeft de mijne nog niet naar de sloop.

Nog vier jaar te gaan....

30k km, beurt en 3k schade

  • 30.000 km
  • 18 oktober 2019

Begin september, ik rij langs een scooter, stop aan het eind van de weg voor het kruisend verkeer en hoor ineens een knal tegen de auto. Scooterrijder sloeg linksaf (zonder te kijken kennelijk), maar dan tegen mijn achterportier! Zijruit achter beschadigd, kras in de lak eronder en een deuk in het frame van het raam.

De dag erna kom ik ‘s-avonds terug bij de Alfa op de parkeerplaats van de sporthal, briefje onder de ruit: “ik ben tegen je bumper gereden, maar het valt volgens mij wel mee”. Niet dus, brede streep van 20 centimeter aan beschadigde lak.

Allemaal klein cosmetisch, maar twee weken later ging het goed mis, met foto’s 5 en 6 als resultaat. Op de A28 op weg naar een weekend weg. Ik haal met 120 op de meest linker baan een auto in die 110 in het midden aanhoudt. In mijn voorste rechter zijraam zie ik ineens een richtingaanwijzer van de betreffende auto aangaan. Gevolgd door een stuurbeweging mijn rijbaan in! Eerste reactie is de claxon, maar mevrouw reageert niet en stuurt door. Ik reageer in een flits en wijk stevig uit: vluchtstrook op, nat asfalt, twee wielen in het gras en glijden. Niet sturen, wachten tot alle banden in het gras zitten en dan hard remmen. We minderen vaart, maar de vangrail (“nee, niet de vangrail”) komt dichterbij en vangt ons op. We komen nog met alle wielen los uit het gras door een hobbel en staan een paar honderd meter later stil. Niemand gewond, Alfa aan de linkerkant van voor tot achter aangevreten alsof iemand er een kettingzaag langs gehaald heeft.

Van alle drie de incidenten netjes een schadeformulier, en dan naar de dealer en schadehersteller. Leenauto 1: Giulia diesel voor een dag, daarna 2 dagen een Punto en tot slot nog een dikke week een Kia Optima (don’t ask).

Schadenet Van Vliet heeft prachtig werk geleverd, niets meer van te zien. De anderhalve week in leenauto’s was minder, maar ik ben inmiddels weer onderweg in mijn geliefde Giulia.

30k beurt ook gedaan. Nieuwe banden, vloeistofjes en verder niets. Verbruik nog steeds rond 1 op 10, nog steeds geen roest, rammeltjes of afvallende onderdelen ;)
Wel nog steeds erg veel plezier, elke kilometer weer.

Nu nog eens na gaan denken over de kleur, want kennelijk was voor drie mensen binnen 3 weken fel blauw niet fel genoeg! Lichtgevend blauw soms? Zwaailichten op mijn dak? De hele buitenkant wrappen in neon geel plastic met in rode letters “don’t hit me!” erop?

Ik hoop maar dat dit meteen de laatste keer was dat ik een schadeformulier moest invullen met een dader.

Bijna 40k

  • 39.000 km
  • 4 mei 2020

Door het weinige gebruik vanwege het vele thuiswerken, komen er maar weinig kilometers bij. Boodschappen en af en toe even uitgelaten worden (de Giulia), combineer ik dus meestal. Net lang genoeg om de vloeistoffen goed warm te krijgen, maar zeker niet te kort want mijn emotie wil ook wat 'delizia'.

De laatste 10.000 km zijn vrij goed gelopen. Het rijden zelf valt daar niet onder, want nog steeds fabuleus. Vrij goed is het verbruik. Ik heb me neergelegd bij 1 op 9. Vrij goed is ook het gebrek aan mankementen, hoewel (dus niet perfect) de handels voor het neerklappen van de rugleuning van de achterbank het niet meer doen. Mag de dealer over dik 5000 km oplossen.

Ik roem nog graag even de stabiliteit. Wellicht ken je het wel, een bocht in met te veel snelheid. De gedachte dat je glijdend over je voorwielen rechtdoor zult schieten, popt in je hoofd.

Afslag 8 blaricum op de A1 is er zo een waar je dat mee zult maken als je niet oplet (en iets te hard gaat). Ik kom met 120 over de rechterbaan, aandacht er even niet bij (ik moet deze afslag hebben) en voeg dus laat pas uit. Als in, 50 meter voor het einde van de blokmarkering. Op de juiste baan, dus niemand schrikt van mij, maar ik steven met 120 op de bocht af, die meteen aan het einde van de blokmarkering begint.

Remmen is je instinct, maar dat instinct roept ook "zie je dat bord met Uit erop? Die ligt zo op jouw motorkap als je niets doet! Sturen!"

Al remmend, stuur ik de Giulia de bocht in met mijn hart in mijn keel. Het zal toch niet weer hèh (zie vorige review), schade...
Niets! Geen krimp. Ze spoort alsof ze met een kabel verbonden is aan de witte lijn van de binnenbocht. Verbaasd zakt mijn hartslag.

Decennia geleden reed ik mijn 146 Ti te hard de afslag van de A50 op vanaf de A12. Toen voelde je haar torderen en een stap zijwaarts maken. Ze rolde echt over haar lengte-as. Giulia wil er niets van weten: bocht, hap eruit, snelheid omlaag, klaar. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat je met 120 remmend een bocht instuurt.

Ik ga het niet snel nog een keer proberen, maar het geeft prachtig aan hoeveel controle het chassis en onderstel je geven. De 4wd en idiot proof elektronica zullen ook hun steentje hebben bijgedragen ;)

Verder wilde ik nog even kwijt dat ik blijf genieten van de onderlinge duimpjes tussen Giulia en Stelvio rijders. We zijn met weinig en dat wederzijdse respect voor onze automobiele keuze blijft prachtig.

Na de 45k beurt

  • 46.000 km
  • 1 oktober 2020

Op mijn wensenlijst bij de grote 45k beurt staan wat mankementen:
- hendels voor het omklappen van de achterbank zijn gestopt met wat ze moeten doen. Gebroken kabels, kennelijk door een stevig stuk bagage;
- verse sloffen achter, want die gaan niet al te lang mee met mijn rijstijl;
- verstelling passagiersstoel omhoog weigert dienst;
- olie verversen;
Alles uiteraard weer netjes afgehandeld door de dealer. Diverse software-updates zijn eveneens geïnstalleerd. Ze kan er weer tegenaan.

Nu kan het mijn verbeelding zijn, maar het lijkt alsof er toch iets meer geluid te bespeuren valt vanuit het motor-uitlaattraject. De brom komt in elk geval iets beter door in de Alfa, wat een pluspunt is natuurlijk (tenzij de bodem onder mijn stoel wegroest en het daardoor komt :P).

Verder geen bijzonderheden meegemaakt of toe te voegen. Nog steeds genieten met een hoofdletter G en veel uitroeptekens erachter.

60.000 beurt, toch wel wat Alfa dingetjes

  • 60.000 km
  • 8 juli 2021

Na bijna drie jaar tikt de teller de 60.000 aan. Corona heeft daar een dikke (of juist dunne) vinger in de pap gehad, want ik rij veel minder dan voor alle corona ellende begon. Maar ik mag nog steeds rijden en dan is mijn Giulia Veloce na drie jaar nog steeds een genot. Ik schreef eerder al dat deze Bella macchina een van de weinige (niet levende) bezittingen in mijn leven is die altijd een glimlach op mijn gezicht tovert, wel, dat is nog steeds zo. Of ik nu aan het rijden ben of er alleen maar naar kijk. Het blijft een verbluffend mooi en fijn apparaat.

Die 60.000 beurt ging gepaard met wat je mag verwachten:
- vloeistoffen, waaronder olie
- nieuwe banden (ongeveer 20.000 km per setje)

Minder te verwachten:
- motor lekt wat koelvloeistof, nieuwe afdichtring onderweg;
- verstelling passagiersstoel werkt als een wispelturige, boze Italiaan. Nieuwe knop erop, want de huidige is gaar.
Dat wordt dus over twee weken alsnog geregeld.

Verbruik nog altijd 9.7 km per liter.
Verder nog steeds geen rammeltjes (ja, dat leest u goed) of afgevallen onderdelen (ja, ook dat leest u goed).

Nog andere punten?
- ligt het aan mij of wisselen steeds meer Alfa rijders duimpjes uit met elkaar (alsof er een groot onheil nadert voor ons Alfisti)? Blijft toch leuk die onderlinge erkenning.
- inmiddels vmax gereden in Duitsland. Wat ook een minpunt was, want de begrenzer komt er echt in bij 241 op de teller, twijfel je pas op 5.000 toeren zit.
- ook op die snelheid rijdt de Giulia heerlijk stabiel.

Nog 24 maanden te gaan, dus nog 12 voordat het zoekfeest naar een Giulia Q begint, nu kan het nog....

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Alfa Romeo Giulia? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo Giulia
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo Giulia 2.0T B-Tech

    Alfa Romeo Giulia 2.0T B-Tech

    • 2019
    • 39.850 km

    € 37.450

    Alfa Romeo Giulia 2.2 210pk Automaat AWD Veloce Leder Led Navigatie Carbon

    Alfa Romeo Giulia 2.2 210pk Automaat AWD Veloce Leder Led Navigatie Carbon

    • 2017
    • 99.980 km

    € 29.949

    Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Aut 200pk Super | Veloce Interior en Exterior | Pack Sportivo

    Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Aut 200pk Super | Veloce Interior en Exterior | Pack Sportivo

    • 2020
    • 22.794 km

    € 40.900

Meer Alfa Romeo Giulia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Alfa Romeo Giulia (952)

    1240
    • 12 mei 2021

Lezersreacties (147)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo Giulia specificaties
  • Alfa Romeo Giulia occasions
  • Alfa Romeo Giulia video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo Giulia tests
  • Alfa Romeo Giulia gebruikersreviews
  • Alfa Romeo Giulia index
PREMIUM
Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Een bovengemiddeld sportieve, middelgrote auto? Zal wel weer een Audi, Mercedes of BMW worden....

Lees meer
 

Alfa Romeo Giulia reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2019)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2019)

    16
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Super (2017)

    Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Super (2017)

    8
    • 29 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)

    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)

    39
    • 18 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2019)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2019)

    9
    • 8 september 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business Super (2017)

    Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business...

    8
    • 4 april 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)

    16
    • 8 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)

    36
    • 24 oktober 2019
meer reviews
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

Normaal gesproken leggen we een aanmelding voor Klokje Rond met een auto op diesel met iets...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2019)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2019)

    16
    • 23 februari 2022
  • Nieuws
    'Alfa Romeo Giulia en Stelvio krijgen facelift naar Tonale-voorbeeld'

    'Alfa Romeo Giulia en Stelvio krijgen facelift...

    55
    • 10 februari 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 'Giulia' - Blik to the Future

    Alfa Romeo 'Giulia' - Blik to the Future

    106
    • 23 januari 2022
  • Nieuws
    'Alfa Romeo Giulia-opvolger waarschijnlijk puur elektrisch'

    'Alfa Romeo Giulia-opvolger waarschijnlijk...

    58
    • 8 november 2021
  • Nieuws
    Ultieme Alfa Romeo Giulia's zijn uitverkocht

    Ultieme Alfa Romeo Giulia's zijn uitverkocht

    24
    • 30 september 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina een vroege alleskunner

    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina...

    • 21 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136...

    7
    • 19 mei 2022
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Alfasud 1.5 (1982)

    Alfa Romeo Alfasud 1.5 (1982)

    7
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden