Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)
Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)

UitvoeringGiulia 2.9 V6 Quadrifoglio
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020

En nu het echte werk

Ik vind het heel erg leuk om van mijn Giulia Q ook een review bij te gaan houden en zal dat op dezelfde manier doen als bij de Stelvio. Want deze Giulia vervangt de Stelvio die ik eind 2017 nieuw heb aangeschaft. De Giulia Q is ongeveer even oud (of nieuw) als de auto die hij vervangt. Overwogen om een nieuwe te kopen maar ik vind de afschrijving van de eerste twee tot drie jaar wel erg fors bij auto's die royaal 125000 Euro kosten. Dus een mooie Giulia met maximaal 50000 km was het doel. Bouwjaar is minder belangrijk, deze is van bijna 2018 en er is nog een vol jaar fabrieksgarantie van toepassing. Genoeg inleiding, hoe rijdt dat nou? Ik kan je vertellen dat het alle voorstelling te buiten gaat. Niet normaal wat een snelheid, beleving en dat alles begeleid door een symfonie van uitlaatmuziek. Stevige hand van de bestuurder is absoluut vereist. Deze auto is door Savali onderhanden genomen om de drivability wat te verhogen en dat resulteert in een prettig rustige auto (qua geluid) in de N mode, een heftige auto in de D mode met het mooie uitlaatgeluid van de Race mode... De Race mode heb ik nog even niet gebruikt. Vermogen ligt 40-50 pk boven de fabrieksopgave, maar dat was geen doel op zich. Het wordt mijn daily driver waarbij ik heel goed afgewogen heb of dat wel slim is. Gezien het feit dat ik de auto met beleid zal rijden moet dat wel goed komen en de Stelvio was ook bepaald geen softie. Mocht de Giulia hiervoor ongeschikt blijken, dan lees je dat hier omdat ik ook voor deze extreme auto een objectief verhaal zal schrijven. De eerste kilometers smaken naar meer en ik hoop dat ik er nog veel mag maken. O ja, de Giula is gekocht bij Sam van Dalen, zeer correct en met de juiste mix van passie en gevoel voor zaken doen. Precies zoals ik gewend ben van Auto Coumans in Geleen, zij gaan de Giulia de komende jaren onderhouden. Superfijne dealer. Uiteraard: wordt snel vervolgd.

Eerste update

Ik had de auto net een week en moest toen in quarantaine vanwege een mogelijke Corona besmetting. Na een dag of 6 wist ik dat het negatief was en kon ik gelukkig weer een stukje sturen. Maar juist die eerste rit na de quarantaine ging niet helemaal goed.... Een fikse Dobberman besloot de weg op te rennen en knalde tegen de zijkant van mijn auto. Uiteraard als dierenvriend kwam de hond op de eerste plaats en dat viel uiteindelijk gelukkig mee. Het gigantische beest werd op die plek altijd al losgelaten zodat hij naar een veldje kon rennen. Ik denk dat het een Dobberman was met passie voor auto's.. Het leverde mij wat krassen en deukjes op over de zijkant van de auto en een beschadigde velg. Ik raakte de stoeprand door een stuurreactie na de doffe klap. Was het een kind? Was het een voorwerp? Ik had het niet gezien omdat het nat en donker was. Al ben ik een autofreak, op zo'n moment ben ik superrationeel en shit happens, toch? Wordt binnenkort wel gemaakt.

Ok, het rijden. Dat is toch wel erg bijzonder. De auto rijdt geweldig en is bijna onwerkelijk snel. Je moet echt met aandacht rijden en zeker als het een beetje vochtig of nat is dan moet je de klauwtjes goed aan het dikke stuur houden. Gevaarlijk? Ja, zeker voor de overmoedige rijder, die zal heel snel in de problemen komen. Ervaring vereist. Contradictie is dat de auto op de snelweg heerlijk kan cruisen wanneer je dat nodig vindt. En aangezien ik er mijn zakelijke kilometers mee rijdt en niet altijd in de race mood ben, vind ik dat ook een fijne eigenschap. Verbruik bij normaal autosnelwegverkeer ca. 8,5-10 liter en voor het overige tussen 10 en 12 liter. Prima wat mij betreft.

Zet de auto in D mode (met uitlaatkleppen open vanwege Savali tuning) dan is het Genieten met een grote G. Je moet wel wat aandacht kunnen verdragen en zelf aanvoelen wanneer je de D mode beter uitzet. Soms schrikken mensen ervan en dat is ook niet de bedoeling. Wegligging is fenomenaal, stabiliteit is top en besturing precies goed. Geen storingen of gekke dingen. Ik bespeur alleen een lichte resonantie of trilling in de auto bij flink optrekken maar dat kan ook aan de banden liggen. Houd ik in de gaten.

Ben tot nu toe erg blij met deze auto. De beleving en het karakter sluit precies aan bij wat ik graag wilde. De manier van snelheid beleven is totaal anders dan bij een elektrische auto. Dit is drama, beleving en sensatie. Een elektrische auto is lineair en een stuk klinischer. Ieder zijn ding. Maar die grijs op mijn gezicht is in elk geval nog nooit zo groot geweest.

Monster met manieren

Ik heb de Savali tuning laten vervangen door Squadra tuning. Niet om meer vermogen te hebben (569 pk, dat dan weer wel :-) maar voor mijn gevoel rijdt het gewoon veel fijner. De aandacht die Squadra (Stefan) geeft is toch van een ander level. Het monster heeft manieren gekregen.. Verder niet zo veel te melden. De trilling bij fel accelereren is nog steeds aanwezig en die wordt nu aangepakt. Heb er niet echt last van maar het hoort niet. Wat ik wel nog wil opmerken is de enorme aantrekkingskracht die deze auto uitoefent op iedereen die een beetje benzine door zijn aderen heeft stromen. Overal, te pas en te onpas, op de gekste plekken word je aangesproken of aangehouden. Bijna altijd leuk en het maakt je nog trotser dan je al was. Praktische dingen? Verbruik rond 10 liter. Daar is niks mis mee. Comfort? Prima stoelen, bij normaal gebruik zeer stil. Het enige dat ik echt mis t.o.v. de Stelvio is praktische ruimte. Echt een dingetje en misschien voor de toekomst een overweging... Ik neem vaak grotere spullen mee naar klanten en dat gaat gewoon niet in de Giulia. Bank kan niet plat en ik wil geen beschadigingen aan bekleding of anderszins. Nogmaals, als je echt van autorijden houdt en fun to the max zou willen beleven. Giulia Q en niks anders. Wat een beleving, wat een power, wat een voorrecht om dit te mogen bezitten. Ik koop zeker nog een nieuwe Giulia (met neerklapbare bank) of Stelvio alvorens het elektrische tijdperk definitief een einde maakt aan dit soort geniale auto's. Respect dat Alfa dit heeft gedaan en blij dat ik hiervan dagelijks mag genieten.

Hetzelfde en meer

Ik ga het deze keer kort houden. Het bijwerken van de review vind ik superleuk maar er is nauwelijks iets te melden naast bakken en karrenvrachten rijplezier. Op de Duitse autobaan even hoogst illegale waarden aangetikt al word ik daar niet heel warm van. Het rijden op binnenwegen met deze auto is zoveel leuker en hard rijden kan ook met een Audi of Mercedes. De waanzinnige acceleratie van pakweg 110 naar 240+ is bijna onwerkelijk. Geen storingen, geen rammels geen gedoe. Heb er een andere youngtimer bij gekocht ipv de Jaguar XJ. Nu een mooie BMW 740i van eerste eigenaar. Dan merk je wel dat zo'n auto in 2006 zijn tijd al ver vooruit was (night vision, adaptive cruisecontrol en tv). Voor eenieder die twijfelt over een Giulia in het algemeen en een Q in het bijzonder.. niet nodig. Go for it!

Nog steeds 'in love' met Giulia

Eind december, Juul staat lekker binnen helemaal gepoetst. Eigenlijk wederom niks nieuws te vertellen zonder in herhaling te vallen. De ongeveer vier levensjaren zijn haar totaal niet aan te zien. Nieuw tot in elk detail. En dat moet zo blijven maar is soms moeilijk omdat ik er best veel mee rijd. Dat is ook mijn dilemma. Moet ik meer met mijn youngtimer (BMW 740i) rijden en de Giulia ontzien om de kilometerstand niet te snel op te laten lopen? Of juist van deze Italiaanse schone genieten en kilometers maken? De auto is absoluut zeer geschikt om veel kilometers te maken want een Giulia Q is veel comfortabeler dan je zou verwachten. Geen gestuiter en in de N of D stand mooi stil. En op de momenten dat je actie wenst is er de topatleet die je altijd weer versteld doet staan van de immense power en het nodige drama. Wat blijft dat toch altijd (hoe vaak heb ik dat al geschreven) een bijna onwerkelijke, fascinerende ervaring die nooit gaat vervelen. Ja, ik kom praktische ruimte tekort, het is niet de goedkoopste auto qua verbruik en onderhoud en rationeel gezien slaat het natuurlijk nergens op. Qua betrouwbaarheid kan ik niks negatiefs noemen. Geen storingen, geen rammels, niks. Wat ik uiteindelijk ga doen met deze auto is nog niet zeker. Houden, een gloednieuwe kopen en voor altijd houden of..? De tijd zal het leren en die tijd is met deze auto bepaald geen straf. Daarbij moet ik ook een groot compliment maken aan de BMW 740i die ik als youngtimer erbij heb. Wat een fantastische auto is dat.

Genieten

Kilometers vliegen erbij en de auto wordt steeds lekkerder. Ik ga niet meer herhalen wat ik al meerdere keren geschreven heb, dat wordt afgezaagd. Zomerbanden komen er volgende week op, grote beurt en dan weer asfalt verslinden. Ik overweeg om deze Giulia Q eventueel te vervangen door een Stelvio Quadrifoglio of een Maserati Levante. Iets meer praktische ruimte is welkom en zou het aangename nog verder vergroten. Denk, denk, denk...
De Giulia is me iets te kostbaar om als auto "erbij" te houden, anders is "voor altijd houden" de beste optie. Vooralsnog rijden en Genieten met de grootst mogelijke G.