Alfa Romeo 146 TI (1996) #3

Alfa Romeo 146 TI (1996)

Uitvoering146 TI
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007

Allereerst vind ik het een van de mooiste auto’s die er ooit zijn ontworpen. Wat dat betreft valt hij in mijn persoonlijke top 20. Ook het interieur vind ik prachtig ontworpen en de bekleding is ook mooi. Verder is de motor fantastisch. Trekt eigenlijk bij elke toerental. In z’n 1 en 2 lijkt hij niet heel erg snel, maar dat komt omdat hij zijn vermogen zo goed uitsmeert. Een auto moet van goede huize komen wil ie hem bijhouden. In de hogere versnellingen vind ik hem juist ronduit snel. Hij gaat heel gemakkelijk naar de 200 km/h en ook verder.

Het geluid dat hij maakt door de toeren heen is geweldig, iedere keer denk je weer: ’nog één keer!’. Dat zorgt er helaas voor dat ik meestal op 1 op 9 uitkom (op Shell V-Power rijdt hij trouwens veel zuiniger dan op euro 95 RON).

Sturen doet hij heel direct en met veel gevoel en het stuur ligt lekker in de hand. Ook het schakelen gaat met gevoel. Beide eigenlijk precies zoals ik het wil. Het onderstel is stevig afgeveerd, je weet precies wat er onder je gebeurd. Vreemd genoeg is het ook best comfortabel, zeker op de snelweg gedraagt ie zich heel gedwee en comfortabel. Ik ben er een paar keer mee naar Antwerpen geweest. Delen van Antwerpen zijn bestraat met kinderkopjes. Tip: blijf daar zo ver mogelijk vandaan als menselijk mogelijk is met een TI! Dat trekt het onderstel niet en jij en je inzittenden zeker niet.

Nadelen zijn er ook. De electronica is niet van Japanse komaf. Het hangt helemaal van zijn bui af of het rechterraam electrisch opengaan. Het ABS- lampje gaat ook af en toe aan. Verder vind ik de zitpositie te hoog. De stoel is in hoogte verstelbaar, maar dat varieert van ’te hoog’ tot ’bizar hoog’. Hij staat laag op z’n poten waardoor drempels echt een obstakel zijn, oppassen dus! Het grootste nadeel vind ik echter het gewicht van de auto. Hij ligt echt als een huis op de weg (oppassen met gas-los in snelle bochten, dan wil hij wel eens uitbreken :-) ), maar echt lichtvoetig kun je hem niet noemen. Dat komt ook voor een deel door de remmen die goed doseren, maar niet echt bijterig zijn. Ik denk dat die lichtvoetigheid een stuk beter is met zwaardere remmen. Wil die er zelf ook opzetten.

Ik ben best kritisch op deze auto, maar algeheel is hij al zijn ongemakken waard. Iedere keer als ik erin stap word ik echt blij. Hij emotioneert en vraagt iedere keer om hem meer en harder. Mooi is ook dat als je hem langzaam warm rijd hij op elk vlak meegaander wordt. Na een koude start is hij wat bokkig (geluid, versnellingsbak etc), maar je voelt hem opwarmen. Je weet zonder op de temperatuurmeter te kijekn wanneer hij iop bedrijfstemperatuur is. Een GE-WEL-DIG automobiel!!!

Update: 4-10-2008

Het is ongeveer een jaar geleden dat ik mijn eerste review heb geschreven over mijn 146 Ti. Naar mate de tijd samen vorderde is de liefde alleen maar sterker geworden. Ik vind het bijna blasfemisch om te zeggen, maar ik vind hem ook nog eens heel practisch. Grote kofferruimte, 4 deuren en genoeg ruimte achterin. Bovendien is het vermogen genoeg om ook met 5 personen ergens naartoe te rijden zonder je te irriteren aan het gebrek aan vermogen.

Maar goed, dat is allemaal niet zo boeiend. Ik heb de auto inmiddels heel goed leren kennen. Zeker nadat ik er nieuwe banden onder heb laten leggen en laten uitlijnen is het weggedrag enorm goed. Hij blijft echt heel lang neutraal (wat ik vrij opmerkelijk vind voor een voorwielaandrijver met zoveel gewicht voorin) en als het net iets te hard gaat is hij heel makkelijk te corrigeren. In de regen komt dat helemaal naar voren. Weinig auto\'s die zo goed te hanteren zijn in de regen. Dat wordt mede veroorzaakt door het werkelijk perfect en direct te doseren gaspedaal, echt ongekend.

De hoge zitpositie went uiteindelijk heel goed. Echter hierdoor merk je wel goed dat hij rolt over zijn lengte-as. Hij moet zich duidelijk zetten in bochten, maar als je dat gedrag eenmaal kent kun je ongenadig hard bochten ronden.

Ik ben inmiddels op zoek naar een nieuwere met minder km\'s. Ik ga de mijne te koop zetten. Het zal wel ff duren voor ik de perfecte heb gevonden, maar ik heb geen haast. Deze is in perfecte conditie.

Ik heb de Ti in mei ergens in het noorden van het land gekocht, puur op gevoel en helemaal niet op verstand. Na de aankoop bleek de auto zwaar achterstallig onderhoud had en ik heb diep in de buidel moeten tasten om hem helemaal weer in orde te brengen. De garantie die ik vanuit de garage kreeg was elke keer houtje-toutje oplossing. Ik heb toen besloten alle kosten zelf te dragen en het door een betrouwbaar iemand te laten doen. Ik wilde eigenlijk dat ze met hun poten van die bak afbleven. Was/ ben er echt verliefd op. Hij heeft nu 184.000 gelopen. Er zit een airco als optie in. In de zomer zijn de volgende zaken vervangen of gerepareerd:
-- Koelventilator/motor
-- Draagarmen vóór
-- Remblokken
-- Distributieriem
-- Balansasriemen + rollen
-- Volledige uitlaat
-- Thermostaat
-- Airco is schoongemaakt en bijgevuld

Update: 4-10-2008

Electronisch gaat er best wel wat mis. Je geeft richting aan en alle lichten geven een lichtshow. Of het electrische raam gaat niet meer open. Het moet wel gezegd dat mijn auto achterstallig onderhoud had. Een paar duizend euro\'s later is hij helemaal in tip-top conditie. Als je een Toyota rijder bent trek je deze auto denk ik niet. Als je hem op tijd zijn beurten geeft is er echter niks aan de hand. Bovendien is het belangrijk dat je iemand kent die verstand van zaken heeft. Bij veel garages vervangen ze iets dat achteraf niet het probleem veroorzaakte. weggegooid geld.