Abarth 595 Cabrio 1.4 T-Jet 145 (2017)

Abarth 595 Cabrio 1.4 T-Jet 145 (2017)

Uitvoering595 Cabrio 1.4 T-Jet 145
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017

Een jaar Abarth 595

In september 2017 hebben we onze Fiat 500S twin-air uit 2014 ingeruild op een nieuwe Abarth 595C MTA. Deze auto is bij ons in gebruik als tweede auto. Voor het gewone 'van-A-naar-B' vervoer hebben we een Toyota Auris hybrid...toch wel een beetje de andere kant van het auto-spectrum.
We hebben 'm nu dus ruim een jaar, wat is er bevallen en wat niet.

Voor het proefrijden hadden we een lijstje gemaakt met wat we sowieso wilden en wat er nog kon, afhankelijk van hoe graag de dealer een Abarth 595 wilde verkopen...en wij wilden betalen. Want helaas begint de kale startprijs bij ongeveer € 26 K euro... voor een A-segmenter! en dan moet het optie-aankruisen spel nog beginnen!. Gebruikt was het gefacelifte model nog (bijna) niet beschikbaar en het oude model wilde ik niet. Alle ratio kon dus worden losgelaten.

De demo voor de proefrit was een Competizione (180 pk) met die automatische MTA bak, Sabelt race-kuipstoelen en een Record-monza uitlaat. Na 100 meter wist ik zeker dat die uitlaat er moest komen. Dat een 1.4 4-cilinder zo kan klinken! De Sabelt stoelen zitten me te hard, leuk voor een half uur knallen, maar niet voor 2 weken vakantie in de Alpen...die gaan we dus niet nemen.
Na de proefrit een offerte laten maken voor een basismotor (145 pk) met als opties: Cabrio, MTA met flippers aan het stuur, bruin leer, de Record-monza uitlaat, 17-inch wielen en nog wat klein spul. Na 11 weken stond de auto voor de deur.

We hadden al een poosje ervaring met de Fiat 500 en de overstap naar een Abarth was dus niet zo heel groot zou je zeggen. En gedeeltelijk is dat ook zo. Qua lay-out van het interieur zit alles wel zo'n beetje op dezelfde plek en ook die onhandige hoge zitpositie is aanwezig. De stoelen zelf zitten wel een stuk beter dan de Fiat stoelen in de vorige 500.
Maar daar houdt het wel een beetje op. Tjonge, wat is dit een andere auto!. Eigenlijk is het jasje een 500 en de rest is en voelt behoorlijk anders.

We hebben er nu ongeveer 11.000 km mee gereden en we hebben er nog geen seconde spijt van gehad. Ja natuurlijk, hij was schofterig duur, is niet de allersnelste of zuinigste, ook niet de allerhandigste in gebruik maar man wat geniet ik elke seconde achter het stuur!
Oók met die MTA-bak waar ik toch even wat over moet zeggen:

Ik heb lang getwijfeld over deze optie, niet iedereen is te spreken over deze gerobotiseerde handbak. Maar als je het aanbod gebruikt bekijkt van deze auto's zijn er toch wel behoorlijk veel MTA-'s in omloop. Die mensen konden het toch niet allemaal mis hebben?
En nee, het is geen DSG-achtige flits versnellingsbak zoals ik die ik had in m'n Golf 5 GTI (kost ook de helft minder als optie...) maar na 11.000 km bevalt hij me prima. Ik weet hoe de bak reageert in automaat en voel dat inmiddels aan. Gewoon je gasvoet even wat lichten tijdens het schakelen en dan gaat schokvrij rijden prima, de automaat is een zegen in de stad of file. Handmatig is leuker met de flippers aan het stuur, zeker in de bergen. In de file of de stad trouwens de motor niet in de sportstand zetten. dan is de motor te happig op het gaspedaal om rustig te rijden. Ik denk trouwens wel dat deze bak beter werkt op een sterke 1.4 turbo met veel koppel in een Abarth dan een 500 twin-air waarin de powerband een beetje smal is....

De Record-monza uitaat heeft 4 uitlaatjes, beetje overdreven dacht ik eerst. Maar de twee binnenste zijn via de einddemper en de twee buitenste gaan om die demper heen! De uitlaat heeft een klep die opengaat bij wat meer uitlaatgasdruk. Dan gaan een deel van de gassen buiten de einddemper om naar buiten! Deze klep gaat al snel vastzitten begreep ik van de diverse Abarth sites (kwaliteit niet helemaal top en is dit jaar veranderd...) Maar deze uitlaat is wel een deel van de beleving van deze auto. Altijd kopen!

De rij-eigenschappen zijn een beetje...ja...wat eigenlijk?.
Hij is een beetje bedoeld voor 1 ding zeg maar, en dat is hard binnendoor. Snelweg is niet zijn ding, natuurlijk loopt 'ie ruim over de 200, maar dat is niet echt fijn. Hij is nerveus qua stuurgedrag op hogere snelheid. Je voelt alle sporen, bulten en kuilen en de auto reageert daar stevig op. Dat is al snel vermoeiend. Nee, de lol zit hem op de binnenwegen en het liefst met wat bochten ( zei iemand de Alpen?...). Want, tjonge...dan gaat 'ie als de brandweer! Met de 17-inch Pirelli P Zero's bestaat onderstuur gewoon niet, hij stuurt al als je er maar aan denkt. Dat het comfort dan minder is moge duidelijk zijn. Maar dat zoek ik met deze auto dan ook niet helemaal.
Een onverwachte tegenvaller is de draaicirkel...kon me niet herinneren dat dat in onze Fiat 500 ook zo was en ik heb me hier in het begin dan ook regelmatig in verslikt. De grotere wielen/remmen en wielophanging zullen hier wel de oorzaak van zijn.

Het 'cabrio' -dak was optie nr 1 voor ons, dit maakt de beleving zoveel anders! Ondanks dat alleen het dak wegschuift (inclusief glazen achterruit) heb je veel meer open lucht dan met het glazen schuifdak in een dichte Abarth. Dat is trouwens een no-go als je wat langer bent...er zit dan een balk in het plafond, precies waar je hoofd zit! Rijgeluiden met het dak dicht vallen me bijzonder mee, open moet je niet harder dan 90-100 km/h. daarboven is niet fijn. Het dak opent en sluit trouwens tot 80 km/h! Kom daar maar eens om met een echte cabrio...

We hebben afgelopen zomer een rondje Zwitserland gedaan met deze auto, hebben 7 bergpassen op- en af gereden tot aan het Como-meer in Italië. Dat was prima te doen zolang je niet meer 500 km per dag op de Autobahn wilt doen. Zo wordt je vakantie een road-trip! Het brandstofverbruik over die bijna 3000 km was 1 op 14,1 en dat viel me mee. Thuis is dat ongeveer 1 op 12.

Inmiddels is de eerste beurt gedaan, bij Wim Prins in Nunspeet, het waren 11.000 foutloze kilometers en dat heb ik wel eens anders gehad bij diverse 'premium' merken. Op naar het volgende jaar, naar volgende ritjes en vakanties!

2 jaar Abarth 595

Twee jaar alweer...ietsje minder gereden dan het eerste jaar. Net een jaarbeurt gehad bij Wim Prins in Nunspeet. Geen bijzonderheden, niks kapot, geen rammels, geen waarschuwingslampjes. Houden zo....
Wel van het voorjaar een reservewiel gekocht, want die zat er niet in en was toen ook niet bestelbaar. Terwijl er wel ruimte is voor een thuiskomer in de kofferbakvloer. Het is weliswaar een Fiat 500 15 inch wiel en past ivm de remmen vóór alleen op de achteras. Als je dus vóór lek rijdt moet je 2x wisselen. Maar dat is nog altijd sneller dan zo'n stomme plakset gebruiken of wachten op de panne-wagen in een of ander verlaten oord. Toch een fijn idee met een retourtje Oostenrijk van de zomer.

En ook na 2 jaar stap ik nog elke keer in met het idee 'daar gaat'ie weer!!'
Het verveeld niet, geen seconde spijt gehad, verslavend.
En oja...de lampjes van het dimlicht heb ik vervangen door wat wittere, betere lampjes. Toch ietsje meer zicht in het donker. Had ik dan toch Xenon moeten bestellen ?, en dan ter compensatie de mistlampen ( die ik toch bijna nooit aanheb) misschien lekker weg moeten laten...helaas, te laat.
Regelmatig denk ik aan een stage 1 chiptuning. Toch een pk'tje of 25-30 en 60Nm erbij...maar mijn ervaring met Golf GTI"s is dat dat ontzettend snel went en er ook weer benzine 98-Ron getankt moet worden. Dus tot nu toe nog niet gedaan en misschien is het ook wel goed zo. Het gaat ook eigenlijk meer om de beleving met deze auto dan om pure snelheid.

3 jaar Abarth 595

Om voor de hand liggende redenen niet op vakantie geweest met de Abarth. Dus ook maar relatief weinig km's gemaakt (zoals velen denk ik). Ook dit jaar was een foutloos jaar. Geen gebreken, storingen of andere malheur.
Maar...toch maar stage 1 gechipt! De Record Monza uitlaat rommelt nu wat meer bij gas los. Pas meegereden met een Abarth met Bombardone uitlaat (die veel voorkomt en minder kost). Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb...man wat een bak geluid...constant en altijd.
En toch ook maar wat maatregelen genomen tegen het dievengilde. Ze schijnen toch wel makkelijk en graag gestolen te worden.
Met het mooie weer afgelopen zomer toch wel heel vaak met het cabriodakje open gereden. Die optie voegt toch best wel veel toe.
Kortom, nog steeds super tevreden met de Abarth.

4 jaar Abarth 595

4 Jaar alweer. Deze auto is hard op weg om recordhouder te worden bij mij qua bezit. Meestal zijn ze eerder weg. De Abarth dus niet, die blijft. Hij staat lekker binnen en we rijden er eigenlijk alleen plezierritjes mee. Door zijn imperfectie bevalt 'ie me eigenlijk steeds meer. Relatief low-tech met een rafelrandje is opvallend ontnuchterend in deze tijd van technische perfectie.
Voor het dagelijkse A naar B gebruiken we de hybride Toyota wel.

4 Jaar betekend ook onderhoud met APK. Gewoon bij de dealer in de buurt, leenfiets mee. Foutloze ronde wederom. Nul problemen gehad in 4 jaar. Ja een lekke band, maar dat is niet auto-gerelateerd. Deze beurt is wat duurder door de bougies die ook vervangen worden en de Selenia 10w50 is ook niet echt een koopje... en ik weet het...om de 4000-5000 km een beurt is duur qua kilometerkosten. Maar dan had ik 'm niet moeten kopen. Ik wil dat 'ie goed is. Als ik dan toch even moet kijken wat 'ie me gekost heeft, kom ik ruwweg op het volgende:

Globale kosten p/mnd in die 4 jaar... :

Houderschap €44,- p/mnd
Verzekering allrisk €48,- p/mnd.
Brandstof €50,- p/mnd
Onderhoud €31,- p/mnd.
Afschrijving € ??? de post die we meestal overslaan en bij
inruil weer tegenkomen. Maar ik ruil 'm niet in, dus
lekker belangrijk...

Ik ga wel proberen er komend jaar toch wat meer mee te rijden.