eerlijk
eerlijk
In de VS cost tot cost kan het relevant zijn, in D van Bremen tot München.
200 km is genoeg per week in de rest van de wereld.
Hamvraag is het goed voor milieu?
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
@Eerlijk: 200 kilometer per week is genoeg? Dat is dus een dikke 10.000km per jaar. Ik weet niet of je jouw eigen autogebruik nou moet projecteren op alle anderen... Ik rij een dikke 35.000 km per jaar (dat was -tot aan Covid- overigens veel meer). Dat is -omgerekend- dus zo'n 700 kilometer per week. Overigens rij ik al die kilometers volledig elektrisch en dat al ruim zes lang lang. Prima te doen hoor, met een goede en efficiënte EV. Sterker nog, het is veel rustgevender en relaxter dan voorheen met een fossiele auto en in mijn geval ook veiliger door het instante koppel en het vermogen in precaire verkeerssituaties. Laadstress leeft dan ook vooral bij niet-EV rijders en niet zozeer bij mensen met relevante ervaring op het gebied van volledig elektrisch rijden. Geweldige auto trouwens, deze Lucid-Air. Ik heb er een paar jaar geleden mee mogen proefrijden in A'dam
Gewijzigd door auteur
maarikbemoeiniet
maarikbemoeiniet
Hij zal wel bedoelen 200km bereik an sich. Ik rij 30.000km in een auto met 200km bereik en dat is goed te doen.
RnB
RnB

Hamvraag is het goed voor milieu?

Als je het niet nodig hebt kan je beter met dezelfde resources meerdere auto’s maken (3ipv2).
Los daarvan is het uiteraard wel beter voor het milieu dan een ICE in dezelfde klasse, dus wat dat betreft wel winst.
Glijsteen
Glijsteen
@Eerlijk: Mazda mx30 is mede vanwege zo'n bereik geen succes geworden. De consument wil range.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
Dan is ie wel een stuk omgereden. Afstand Sankt Moritz- München is 300km ( reistijd 4 uur en 10 minuten ).
JL86
JL86
Zeer waarschijnlijk 2x op en neer, maar je hebt vrij weinig snelweg daar en je kunt natuurlijk best veel recupereren, ondanks dat wel een knappe prestatie.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
Recupereren kan alleen als je eerst geklommen hebt. Je haalt nooit winst uit stijgen en dalen, alleen verliest een brandstofauto nog veel meer energie dan een EV. Bij regenereren is het rendement hooguit 50% en dan moet je niet te snel naar beneden willen..
Nol Oser
Nol Oser
Ze begonnen in Sankt Moritz.. ..dat ligt op ruim 1800 hoogte..
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
Dus smokkelden ze eigenlijk. Elke auto verbruikt minder als je naar beneden komt.
DFC
DFC
De Lucid Air Grand Touring reisde afgelopen weekend van Sankt Moritz in Zwitserland via Oostenrijk naar het Duitse München. De route bevatte veel afdalingen: Sankt Moritz ligt ongeveer 1.800 meter boven de zeespiegel, München 500. Het laagste punt van de reis was bij het Bodenmeer, op iets minder dan 400 meter boven de zeespiegel. Daarna klom de elektrische wagen naar de Arlbergtunnel op meer dan 1.200 meter, en daalde nadien weer af.
JL86
JL86
Het klinkt alsof ze wel een route hebben uitgestippeld die positief voor het bereik uit zou pakken. Desalniettemin een knappe prestatie. Ik vind het hele beheerlijke auto’s, maar ze zijn wel te duur voor wat het is.
DFC
DFC
Zo zie je maar dat alles relatief is aangaande verbruik.
EPA verbruik is wel heel goed. Je moet er eens een proefrit mee doen JL, de wagen stuurt wel scherp. Nieuwprijzen zijn de laatste jaren gedaald wat zich ook laat opmerken voor de second hand modellen. Er zijn ook veel updates geweest op de wagens.
B Reageert
B Reageert
De hadden ze toch veel beter naar de Himalaya kunnen gaan b.v. Nepal of Tibet en daar de auto naar beneden laten rijden
Al 2610526
Al 2610526
Mooi als deze techniek beschikbaar komt in betaalbare wagens.
de slager
de slager
1300 meter afdalen en een nieuw record. leuk zeg.
DFC
DFC
De EPA range van deze Lucid is 512 Miles. Geen enkel Amerikaans merk komt in de buurt van deze afstand.
Harm 9800X3D
Harm 9800X3D
Dus voornamelijk bergop en bergaf, met veel regeneratie, en waarschijnlijk ook niet lekker doorrijden.
DFC
DFC
De beste EV sedan uit de States.Enkel het Mojave pakket nog toevoegen en de wagen is compleet. 400 km laden in 16 minuten! Opmerkelijk is dat je kan opteren voor een aluminium dak ipv een panoramisch dak.
Gewijzigd door auteur
Nol Oser
Nol Oser
Ik hoop dat dit ook in de Gravity mogelijk is, anders heb ik geen interesse.
Secret Service
Secret Service
Lucid vind ik een mooi merk en ik vraag me echt af wanneer die kleinere versie nou eindelijk op de markt komt. Zou die ongeveer hetzelfde presteren?
Al zou die maar 700km halen, dan ben ik al dik tevreden. Dan nog de kostprijs?
Gewijzigd door auteur
DFC
DFC
De instap versie van Lucid Air kost 88.000 met een bereik van 406 Miles volgens de EPA norm. De resultaten van de EPA testen zijn vaak lager dan deze van de WLTP.
Gewijzigd door auteur
Secret Service
Secret Service
Dank voor deze toelichting DFC, maar wat ik bedoel met mijn vraag (aan AW) wanneer het kleinere model (sedan?) onder de AIR komt. Dat blijft schimmig.
The Beast
The Beast
Net terug uit Frankrijk met de caravan, EV en caravan gaat prima, zelfs laden is goed te doen, elke 150 tot 200 km, maar het gedoe eromheen! In Frankrijk kun je best goed laden, maar er zijn tankstations die totaal niet ingericht zijn als laadplek. Als je dan eerst een half uur in de 'benzinefile' staat om vervolgens in de EV file te wachten dan is het niet echt heel erg geschikt. Dan is 1200 km zonder aanhanger en zeg 600 met erg prettig.
Nova
Nova
Elke 150 km a 200 km laden? met de caravan erachter? Dit heet vakantie?
Ben Solo
Ben Solo
Er gaan ook mensen urenlang in rijen staan, in een lawaaiig en krap vliegtuig zitten, weer in rijen staan om ergens anders te komen. Er gaan hele volksstammen in bussen op reis inclusief gebroken nacht. Alles kan vakantie zijn.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
Met een caravan rijden is nooit 'vakantieplezier'. Het rijden is een noodzakelijk kwaad, anders komt ie nooit de stalling uit namelijk. Pas als je 'm ergens op een vakantieplek neer hebt gezet, kun je van een caravan genieten...
TripleBee
TripleBee
Daarom heb ik dus een campervan. Vanaf het vertrek is het vakantie.
Ik hoef geen snelwegen te nemen. Ik kan mooie D-routes nemen met prachtige uitzichten. Stoppen om te pauzeren in de natuur. Stoppen om te eten op een andere plaats met mooi uitzicht.
Met een caravan is het vooral rijden over rechte, brede wegen, om zo vlug mogelijk te proberen op de eindbestemming te komen.
En dan is het helemaal jammer dat je amper je eigen land uit bent, en al MOET stoppen om bij te laden op een, inderdaad, drukke snelwegparking.
Wheelz
Wheelz
Ik heb 19 jaar met een caravan gereden. Twee tot drie keer per jaar naar het buitenland. Vaak bestemmingen in Spanje, Zuid-Frankrijk, Italië, Kroatië en ik heb het rijden met dat ding nooit als onplezierig ervaren. Integendeel, het is zeer relaxed en je ziet nog eens wat van de omgeving.
JanBert
JanBert
Volgende keer de Tesla ap downloaden. Rustige plekken. Altijd een net toilet en restaurant en soms zelfs bij de supermarche op de parkeerplaats. Ik ben zelf ook met de caravan en een X naar ZuidFrankrijk geweest. Prima te doen en 50% voordeliger dan met een benzine auto.
The Beast
The Beast
Volgende keer de Tesla ap downloaden. Rustige plekken. Altijd een net toilet en restaurant en soms zelfs bij de supermarche op de parkeerplaats. Ik ben zelf ook met de caravan en een X naar ZuidFrankrijk geweest. Prima te doen en 50% voordeliger dan met een benzine auto.

Dank voor de tip, ik heb alleen geen Tesla. Ik denk wel dat je op veel meer plekken kunt laden dan alleen langs de snelweg. Dat zou ik beter kunnen voorbereiden.
Donald in zijn prive gekochte elektrische auto
Donald in zijn prive gekochte elektrische auto
Ook zonder Tesla kan je bij Tesla laden, voorheen was dat prijstechnisch interessant, tegenwoordig niet of nauwelijks meer.
Marcello
Marcello
Die X was zeer recent 2e hands gekocht nadat ze gebruikt gigantisch in prijs gedaald waren?
sammie2007
sammie2007
wat een machtig apparaat is dit!
paul 5086300
paul 5086300
'Een Lucid Air Grand Touring is namelijk van het Zwitserse St. Moritz naar München gereden.'
Bergafwaarts dus.
Nol Oser
Nol Oser
Ik heb wat videos gekeken over Lucid. Vooral de Gravity is een beest. Echter de garantie van 4 jaar / 80.000 km (?) . Zo'n product zou toch minimaal 7 jaar / 200.000km kunnen garanderen ?
Een vergelijking van de snelste ICE met de snelste BEV's .. .. Gravity wins it all..
https://youtu.be/di68seGJHTU?si=ocVpj19nOaTl-Rkh
Gubstra
Gubstra
Zag 'm deze week van dichtbij voor het eerst. Een lel van een auto. Door z'n eenvoudige vorm icm de grootte, mist de auto karakter. Zal allemaal wel goed zijn (door kennis van oud-Tesla-medewerkers), maar ik vind het meer een duwbak dan een auto.