
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Bouwjaar | 1996 |
KM stand | 228.425 |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Hatchback (5 deuren) |
Zitplaatsen | 5 |
Kleur | Groen (Metallic) |
Datum eerste toelating | 10 april 1996 |
APK | 2 oktober 2022 |
BTW aftrekbaar | nee |
Wegenbelasting/3mnd | € 120 - € 135 |
Is dit de laatste originele Golf 3 GTI van Nederland? Daar durven we onze hand niet voor in het vuur te steken, maar dit exemplaar uit 1996 oogt tamelijk onafgetrapt, on-ge-petjetuned, en heeft als klap op de vuurpijl ook nog eens een goed onderhouden.
De VW Golf, wie kent hem niet, één van de langstlopende modellen. Met een verkoopaantal van 33+ miljoen staat de Golf comfortabel op het hoogste podium van ’s werelds best verkocht modellen en is één van de weinigen die dan ook nog steeds sterk presteert in de huidige 8e generatie.
Maar het zijn niet de magere business lease best-sellers die de autofanaten enthousiast maken. Het zijn de zogenaamde “High-Performance” versies. Er zijn maar weinig letters in autoland die het woord “iconisch” meer kunnen claimen dan GT en I.
De eerste Golf GTI kan de credits op zich nemen voor het starten van het “Hot-Hatchback” genre. Terwijl de laatste editie met 300+ PK de naam naar eerder onbekend sportwagen-slachtend terrein helpt.
Aan het exterieur van deze GTI is duidelijk te zien dat deze uit een andere tijd komt. Toen auto’s nog niet van de daken hoefden te schreeuwen dat ze sneller waren dan gemiddeld. Geen Powerdome’s, luchthappers als een koikarper of wielkasten waarmee je niet meer in een normaal parkeervak past. Het ging er allemaal wat ingetogener aan toe. Maar toch, de kenner zal meteen de bumpersplitter herkennen, of het subtiele rode bumperrandje wat teruggrijpt op de rode grille-striping van de allereerste GTI. Tevens een kleine verlaging en geen overdreven velgen, eigenlijk zoals het moet of ieder geval in mijn ogen, er zijn genoeg GTI’s die onherkenbaar zijn verbouwd op die fronten.
Hot hatches zijn de afgelopen tijd natuurlijk lichtjaren vooruitgegaan op het gebied van kracht en absolute bochtentractie maar ik weet niet of ze zo’n grote vooruitgang hebben geboekt als het om puur plezier gaat. De Golf 3 GTI wordt nou niet echt gezien als één van de beste GTI’s maar oh wat een lol kan je met dit ding trappen. Hij neemt je mee terug naar een simpelere stijl van autorijden. Er zijn geen instelbare modi of knoppen om te schakelen wanneer je instapt. Je hebt geen eens de keuze voor stabiliteitscontrole. Je moet gewoon gas geven en dat ding de bocht om hoeken. Plezier gegarandeerd.
De GTI in kwestie komt uit 1996 en is een originele Nederlands geleverde auto. Vrij uniek; hij heeft maar 5 particuliere eigenaren gehad in 26 jaar tijd. De eerste eigenaar heeft deze Golf voor z’n tijd nog best luxe heeft uitgerust met airco en vooral de prachtige lak in Dragongrün maakt de auto af. De body en de lak zijn echt zeer strak en in mooie staat. Ook het interieur is vrijwel onbeschadigd op een beetje instapschade bij de bestuurdersstoel na.
Onder de motorkap gaat het verhaal eigenlijk verder, geen oliesporen en alles in originele staat. Boekjes aanwezig en bijgehouden zo is bij 160.300km de distributie vervangen. Bij 188.450 is de koppeling vervangen en bij 212.000km is er een vervangende versnellingsbak geplaatst. De APK is geldig t/m 2 oktober 2022 en de auto komt met een volledig kloppend NAP kilometertellerrapport welke ook serieus is bijgehouden vanaf 1996 dus niet pas vanaf 2005 toen dit verplicht werd.
Je moet er voor in de buidel tasten, maar een exemplaar zoals dit, zonder Remus-uitlaat/NoFear-stickers maar met historie vind je niet snel ergens anders.
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Bandenmaat: 205/50 R15
Laadvermogen: 521 kg
Wielbasis: 248 cm
Emissieklasse: Euro 2
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Slinger Automotive | My Drive is Your Drive is een RDW-erkend autobedrijf.
Gestart door Nick Slinger vanuit jarenlange Passie voor auto's met hoofdletter P.
Al onze occasions zijn rijklaar, voorzien van een nieuwe of dan wel lange APK en kunnen direct meegenomen worden, geen gedoe met verborgen rijklaarmaakkosten oid. Ook voor de verkoop of inruil van uw huidige auto bent u bij ons aan het juiste adres. ALLE INRUIL IS MOGELIJK; Auto, boot, motorfiets? Geen probleem!
Onze openingstijden:
Dinsdag t/m Zaterdag van 10.00 tot 17.00u
Zondag en Maandag op afspraak.
Overdag geen tijd? 's Avonds zijn wij op afspraak geopend!
Slinger Automotive helpt je op weg. Onafhankelijk en persoonlijk. Want: My drive is Your drive!
Aandrijving | Voorwiel |
Transmissie | 5 versnellingen, Handmatig |
Aantal cilinders | 4 |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Max. vermogen | 85 kW (116 pk) |
Lengte x breedte x hoogte | 4.020 x 1.700 x 1.410 mm |
Draaicirkel | 11,0 m |
Massa | 1.089 kg |
Max. toelaatbare massa | 1.610 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.200 kg |
Aanhangermassa ongeremd | 500 kg |
Inhoud bagageruimte | 330 - 1.162 l |
Topsnelheid | 178 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s |