Kijk Videoplayer

AutoWeek stapt over op het videoplatform Kijk.nl. In dit artikel leggen we uit wat dat precies voor gevolgen heeft.

AutoWeek behoort tot uitgever Sanoma, tevens eigenaar van o.a. Nu.nl, Kieskeurig.nl, Schoolbank, Linda, Libelle, Donald Duck, Viva, Ouders van Nu en VTwonen. Voor het videoplatform werkt Sanoma samen met televisiezenders SBS6, Veronica, NET5 en SBS9.

 

Kijk.nl

Kijk.nl is al enige tijd het videoplatform van de SBS televisiezenders, waar eerder uitgezonden afleveringen van televisieprogramma's terug te kijken zijn. Alle websites van Sanoma waaronder AutoWeek.nl gebruikten tot voor kort het zie.nl platform. Dit platform begon tamelijk gedateerd te raken, het was bijvoorbeeld niet geschikt voor het afspelen van video's op mobiele apparaten. Vandaar dat AutoWeek overgestapt is naar het Kijk videoplatform.

 

Eigenschappen van Kijk.nl

Als kijker profiteer je van modernere technologie met hogere kwaliteit video's en goede ondersteuning op mobiele apparaten.

  • Video's zijn nu écht HD (1080p). Als de verbindingssnelheid van goede kwaliteit is krijg je de video in de hoogste kwaliteit te zien.
  • Adaptive streaming: bitrate van de video wordt aangepast aan de snelheid van de verbinding. Hakkelen van video's zoals in het verleden komen niet meer voor.
  • De AutoWeek video's zijn ook op kijk.nl en in de app van Kijk te bekijken.

 

Flash of HTML5

De Kijk.nl videospeler ondersteunt zowel Flash als HTML5 technologie. Op dit moment staat de player zo ingeregeld dat als Flash beschikbaar is, de videoplayer hier de voorkeur aangeeft. De reden hiervoor is dat sommige (oudere) browsers HTML5 nog niet goed ondersteunen. Als je een recente browserversie gebruikt, dan zal de HTML5 versie van de videoplayer in principe goed functioneren.

 

Waarom commercials

Een video van zeg 5 à 6 minuten kost al snel enkele duizenden euro's om te produceren. Personeelskosten, reiskosten en investeringen in techniek (camera's, computers) maken een video tot het duurste stukje 'content' op autoweek.nl. De commercials maken dat we video's kunnen maken en deze ook nog eens gratis voor iedereen beschikbaar kunnen stellen.

 

Waarom adblocker detectie

Zoals hier boven al uitgelegd: 'Zonder commercials geen video's'. Om die reden hebben we er voor gekozen om een video alleen te vertonen als ook de commercial vertoond kan worden. We vragen je daarom om de adblocker voor 'autoweek.nl' uit te schakelen als je een video wilt bekijken.

 

Adblocker uitgeschakeld, maar toch geen video

Dit probleem doet zich bijna uitsluitend voor met de webbrowser Firefox. De video staat op het domein 'kijk.nl'. Firefox ziet dit als een apart domein die ook apart toegevoegd moet worden aan de lijst van vertrouwde sites. Er zijn op dit moment drie mogelijkheden om dit te voorkomen. De eerste mogelijkheid is de adblocker in zijn geheel (tijdelijk) te pauzeren of uit te schakelen. De tweede mogelijkheid is om ook het domein 'kijk.nl' toe te voegen aan de lijst van vertrouwde sites in je adblocker. De derde optie is een andere webbrowser gebruiken. De meeste andere adblockers/browser-combinaties geven geen problemen. We zijn nog aan het kijken of we hier een technische oplossing voor kunnen vinden.

 

Toch problemen?

Staat je probleem met oplossing er niet bij? Dan willen we je vragen de 'meld een probleem' link onder de videospeler te gebruiken. Vermeld daarbij dan bijvoorbeeld van wat voor apparaat je de video wilt afspelen (desktop computer, tablet, smartphone), het OS (Windows, Mac/OSX, iOS, Android), de webbrowser en versienummer, of dat je de video vanuit de AutoWeek-app probeert af te spelen.

AutoWeek Vergelijkende Test

Fiat 500X vs. Mazda CX-3 - Dubbeltest
close