• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Zoek familieauto met 3 stoelen op 2e rij en ruime achterbak

Wessel 9830117

Gebruiker
Hi, bij Car rec Technocenter (bekend van Klokje Rond) onze huidige auto (Toyota Verso uit 2005) laten doorlichten en helaas voor de test gezakt (lekkende versnellingsbak, versleten schokdempers, zware koppeling, roestplekken, verdroogde rubbers etc).
Als boodschappenauto nog prima, maar we gebruiken hem vooral voor lange afstanden (familie, vakanties, uitjes, bouwmarkt etc 12k per jaar) en dan vaak bepakt en dakkoffer. Zij adviseerden dat deze auto dat helaas niet meer gaat trekken de komende jaren.
Budget voor een vervangende auto is ca. 17k inclusief inruil. Oudste (10) zit zonder verhoging en de tweeling (7,5 jaar) nog wel, over halfjaartje kunnen die ook zonder. Omdat we 3x per jaar kamperen bij voorkeur kofferbak vanaf minstens ca. 600 liter. Verso had 430 liter tot zijn beschikking, maar konden dat uitbreiden met dakkoffer.

Op de shortlist staan nu de usual suspects:
- VW Touran: degelijk, veel ruimte, wel iets duurder en wat euveltjes bekend, zoek naar modellen vanaf 2016, liefst blauw.
- Citroen Spacetourer: veel ruimte, mooi uiterlijk, maar heb enigszins vooroordeel tegen Franse auto's, het bekende distributieketting probleem na 100k vind ik niet kunnen
- Prius Wagon: tsja, als Toyota-rijder staat deze ook op de shortlist, maar bouwjaren vanaf 2012 zijn nog steeds vrij duur. Minder infotainmentsysteem, wat kalig qua uitrusting, en is accu check niet nodig?
Eventueel een Zafira. 5008 of Scenic maar gevoelsmatig hebben we daar minder mee, maar dat kan vooroordeel zijn (-;
Modellen als XC90 en S-Max (!) vind ik persoonlijk heel mooi, maar te onzuinig om daar de komende 3 tot 5 jaar mee rond te rijden imho. Hoewel ik een zwak heb voor de S-Max, in mijn ogen de mooiste in deze categorie.

En doen jullie een aankoopkeuring?

Suggesties zijn welkom, dank alvast!

AsconaGT

Gebruiker
Er is heel vaak deze vraag voorbij gekomen, misschien als je zoekt kun je daar wat info vandaan halen

alle auto's hebben zo hun voor en tegens. zomaar even wat opmerkingen;

De Citroen space tourer moet je gewoon goed opletten welke motor je koopt. de THP varianten zou ik laten staan inderdaad. Maar het is niet zo dat alle motoren problematisch zijn

Modellen als XC90 en S-Max (!) vind ik persoonlijk heel mooi, maar te onzuinig om daar de komende 3 tot 5 jaar mee rond te rijden imho. Hoewel ik een zwak heb voor de S-Max, in mijn ogen de mooiste in deze categorie.

Ik weet niet naar welke motoren je kijkt, maar als je gewoon de 1.5 ecoboost haalt of iets dan ben je niets duurder uit dan een touran met 1.4 TSI. Bovendien rijd zo'n S-max ook nog eens erg fijn en ruimer dan een touran. De vrijwel identieke Ford Galaxy kun je dan ook nog mee nemen in de zoektocht eventueel. zeker als je de achterste zitplaatsen wat vaker wil gebruiken een voordeel.

Een XC90 is een full size SUV, dat zijn inderdaad hele andere bedragen om dat rijdend te houden (en ook zeker niet probleemloos)

Eventueel een Zafira. 5008 of Scenic maar gevoelsmatig hebben we daar minder mee, maar dat kan vooroordeel zijn

De 5008 is onderhuids exact de zelfde auto als de C5 space tourer. Die wilde je niet om reden van de distributie ketting, maar zoals gezegd is het gewoon heel afhankelijk van type motorisering die je kiest. sommigen hebben een riem, andere een ketting.

Maar ik zou sowieso eens in een scenic rijden. je hebt er de grand scenic versie van en de gewone. de 1.3 benzine staat bekend als heel betrouwbaar (zit ook in diverse merderces modellen) en een echte MPV. Gewoon een prima, moderne kwalitatief goede auto. zou er gewoon eens een bezoekje aan de garage aan wagen om een idee te krijgen.

Laatst bewerkt:

Wessel 9830117

Gebruiker
Er is heel vaak deze vraag voorbij gekomen, misschien als je zoekt kun je daar wat info vandaan halen

alle auto's hebben zo hun voor en tegens. zomaar even wat opmerkingen;

De Citroen space tourer moet je gewoon goed opletten welke motor je koopt. de THP varianten zou ik laten staan inderdaad. Maar het is niet zo dat alle motoren problematisch zijn

Ik weet niet naar welke motoren je kijkt, maar als je gewoon de 1.5 ecoboost haalt of iets dan ben je niets duurder uit dan een touran met 1.4 TSI. Bovendien rijd zo'n S-max ook nog eens erg fijn en ruimer dan een touran. De vrijwel identieke Ford Galaxy kun je dan ook nog mee nemen in de zoektocht eventueel. zeker als je de achterste zitplaatsen wat vaker wil gebruiken een voordeel.

Een XC90 is een full size SUV, dat zijn inderdaad hele andere bedragen om dat rijdend te houden (en ook zeker niet probleemloos)

De 5008 is onderhuids exact de zelfde auto als de C5 space tourer. Die wilde je niet om reden van de distributie ketting, maar zoals gezegd is het gewoon heel afhankelijk van type motorisering die je kiest. sommigen hebben een riem, andere een ketting.

Maar ik zou sowieso eens in een scenic rijden. je hebt er de grand scenic versie van en de gewone. de 1.3 benzine staat bekend als heel betrouwbaar (zit ook in diverse merderces modellen) en een echte MPV. Gewoon een prima, moderne kwalitatief goede auto. zou er gewoon eens een bezoekje aan de garage aan wagen om een idee te krijgen.
Thanks! Ik ga eens oriënteren op de scenic 1.3 en neem de s-max ook mee.

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Ja uiteindelijk gaat het om de breedte van de achterbank. Welke modellen denk je aan? Focus Wagon, Mazda 6 (ooit gereden, fijne auto)
Focus is bij het nieuwe model (Mk4) echt groter, dat red je net voor 17k. Weet ik uit ervaring, want ik heb zelf onlangs ook één gekocht. Oudere model heeft veel minder ruimte, denk dat jou dat tegenvalt.
Dan zou ik eerder voor een Mondeo gaan, D-segment. Dat red je ook wel voor 17k, zelfs de Mk5, die vind ik weer een stuk mooier dan de Mk4/4.5.
Verder Insignia (nieuwere=prijzig), Octavia (Superb is nog groter, ook dure jongen), maar ook de Mazda 6 zijn goede opties om naar te kijken denk ik.
Astra K past achterin wellicht ook, in ieder geval binnen budget.
Bij de proefrit gewoon de stoeltjes mee, werkt het beste. En de kinderen mee, wanneer je een optie serieus overweegt! Weet je zeker dat het past :)

spoiler alert

Gebruiker
De Focus vanaf 2019 heeft inderdaad een bagageruimte van 600 liter en daar passen 3 kinderen op de achterbank. En geen tunnel in het midden. Uit eigen ervaring met een Verso uit 2010 heeft de Focus meer ruimte, komt de Focus 1,5x verder op een liter benzine en rijdt de Focus 10x fijner.
Maar de achterbank van de Verso is prettiger voor de kinderen, onder andere omdat dit 3 los in te stellen stoelen zijn, maar het gaat ook wel in de Focus (vanaf 2019) of een Mondeo.
VW Touran heb ik ook gehad: die is inderdaad groter dan de Verso en rijdt een stuk fijner. Maar vaak wel karig uitgerust en de TSi motor heeft niet al te beste reputatie.
De S-Max rijdt niet onzuiniger dan je huidige Verso.

De Focus is wat moderner, zuiniger, lichter, de S-Max ruimer.
Houd er rekening mee dat de S-Max en andere Ecoboost motoren op een leeftijd van 10 jaar een nieuwe (natte) distributieriem nodig heeft, kost je 1850 euro bij de dealer.

Wessel 9830117

Gebruiker
De Focus vanaf 2019 heeft inderdaad een bagageruimte van 600 liter en daar passen 3 kinderen op de achterbank. En geen tunnel in het midden. Uit eigen ervaring met een Verso uit 2010 heeft de Focus meer ruimte, komt de Focus 1,5x verder op een liter benzine en rijdt de Focus 10x fijner.
Maar de achterbank van de Verso is prettiger voor de kinderen, onder andere omdat dit 3 los in te stellen stoelen zijn, maar het gaat ook wel in de Focus (vanaf 2019) of een Mondeo.
VW Touran heb ik ook gehad: die is inderdaad groter dan de Verso en rijdt een stuk fijner. Maar vaak wel karig uitgerust en de TSi motor heeft niet al te beste reputatie.
De S-Max rijdt niet onzuiniger dan je huidige Verso.

De Focus is wat moderner, zuiniger, lichter, de S-Max ruimer.
Houd er rekening mee dat de S-Max en andere Ecoboost motoren op een leeftijd van 10 jaar een nieuwe (natte) distributieriem nodig heeft, kost je 1850 euro bij de dealer.
Ik heb vandaag kort in een Focus Wagon uit 2020 van een buurman gereden. Rijdt inderdaad heel fijn!

Heb getest met 2 zitverhogers op de achterbank en dat is wat krapper dan de verso. Opstelling is zitverhoger, zitverhoger en vrije zitplaats voor de oudste. Zitverhogers zijn ook aan de brede kant, zijn smallere eventueel.

Ook kofferbak zag er ruim uit, zal ca 500 liter zijn schat ik in, wel wat onder de eis.

Rroelll

Gebruiker
Als het niet persé een MPV hoeft te zijn kun je natuurlijk ook de Toyota Avensis overwegen. Voor minder dan 17k heb je een exemplaar uit 2015 en de welbekende legendarische Toyota betrouwbaarheid. Bagageruimte van 543 liter dus een dakbox blijft wel fijn. Zo'n Avensis rijdt fijner dan de Prius Wagon / Prius+ en voor hetzelfde geld krijg je een stuk nieuwer exemplaar met minder klilometers.
Deze ziet er tof uit, heeft een leuk panoramadak (leuk voor de kids?) een trekhaak mocht je nog meer mee willen nemen naar de camping.

De Grand Scenic met 1.3 TCE zou ik ook aanraden. Verder zijn MPVs natuurlijk steeds schaarser geworden en bij veel merken vervangen door een SUV. Die raadt ik doorgaans niet aan want ze zijn vaak onnodig duur maar een Hyundai Tuscon is wellicht nog wel de moeite waard.

Wessel 9830117

Gebruiker
Als het niet persé een MPV hoeft te zijn kun je natuurlijk ook de Toyota Avensis overwegen. Voor minder dan 17k heb je een exemplaar uit 2015 en de welbekende legendarische Toyota betrouwbaarheid. Bagageruimte van 543 liter dus een dakbox blijft wel fijn. Zo'n Avensis rijdt fijner dan de Prius Wagon / Prius+ en voor hetzelfde geld krijg je een stuk nieuwer exemplaar met minder klilometers.
Deze ziet er tof uit, heeft een leuk panoramadak (leuk voor de kids?) een trekhaak mocht je nog meer mee willen nemen naar de camping.

De Grand Scenic met 1.3 TCE zou ik ook aanraden. Verder zijn MPVs natuurlijk steeds schaarser geworden en bij veel merken vervangen door een SUV. Die raadt ik doorgaans niet aan want ze zijn vaak onnodig duur maar een Hyundai Tuscon is wellicht nog wel de moeite waard.
Goeie tips, modellen waar ik zelf niet snel op was gekomen, thanks man!

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Ik heb vandaag kort in een Focus Wagon uit 2020 van een buurman gereden. Rijdt inderdaad heel fijn!

Heb getest met 2 zitverhogers op de achterbank en dat is wat krapper dan de verso. Opstelling is zitverhoger, zitverhoger en vrije zitplaats voor de oudste. Zitverhogers zijn ook aan de brede kant, zijn smallere eventueel.

Ook kofferbak zag er ruim uit, zal ca 500 liter zijn schat ik in, wel wat onder de eis.
Ik denk dat de oudste met de zitverhogers aan de buitenzijden misschien nog iets beter zit, maar houdt wellicht niet over. Zou er persoonlijk geen andere verhogers voor kopen, tenzij je dan echt een betere deal hebt. Maar tevreden kinderen op de achterbank is ook heilig!
Mondeo is breder en grotere koffer. Zelf net mijn 2013 model verkocht. De nieuwe focus is flink gegroeid t.o.v. <2018, maar de Mondeo won het nog wel. Ook erg fijne auto en ik reed best zuinig (1 op 15, zomer soms zuiniger).

Op papier heeft mijn Focus 608l bagageruimte, maar dat is altijd erg ideaal/optimistisch gemeten....

Laatst bewerkt:

Frits79

Actieve Gebruiker

Maar hoe groot is dat probleem, je geeft zelf aan dat de 2 zitverhogers er over een half jaar uit gaan. Maar je hebt dan wel een moderne auto met moderne snufjes zoals carplay/ Android auto.

@ascona tegen de tijd dat de naam Picasso in Spacetour veranderde waren de problemen bij de 1.6 thp al wel verholpen , , de 1.2 Puretech zal ik mij meer zorgen om maken.

@Wessel, wellicht is een nieuwere generatie Toyota verso nog een optie of de Kia Carens van de laatste generatie , die heeft standaard 7 zitplaatsen en middelste rij is verschuifbaar.

Maar ik zou lekker voor zoiets gaan https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/orlando/benzine?srt=bj-d , die deelt techniek en onderstel met de Opel Zafira en je houdt lekker veel geld in de zak en je kan er nog mooi wat jaren tegen aan.

Trouwens als een focus wat aan de krappe kant is kun je ook voor de verlengde focus c-max gaan, die heeft als bonus ook schuifdeuren achter , de korte uitvoering heeft gewone deuren.

Trouwens welke generatie peugeot 5008 bedoel je in je openingspost, de 1e generatie is een mpv en deelt techniek met de 1e generatie c4 picasso van na de facelift, daar zal ik maar niet aan beginnen als ik jouw was.

Laatst bewerkt:

Kalman2

Gebruiker
Even twee opmerkingen.
Veel stations hebben een hoge tunnel in het midden. Dat kan vervelend zijn als de kinderen echt lang worden. In die zin heb je in een bijvoorbeeld een Prius Wagon meer comfort achterin, weet ik uit ervaring. Je moet even inschatten hoe lang je met je auto denkt te doen en het dan meenemen in de overweging. Met de huidige leeftijd van je kinderen zal het geen issue zijn.
Op een auto van € 17.000 krijg je bijna overal 12 maanden garantie. Als de onderhoudshistorie van de auto klopt en je hebt die garantie lijkt me een keuring overbodig.

Kalman2

Gebruiker
O ja. Je geeft aan dat je een S-max heel mooi vindt maar dat die te onzuinig is. Ik raad je aan even de tools om de autokosten te berekenen te gebruiken. Bij 12.000km per jaar kan verschil in brandstofkosten nog best eens meevallen. Bovendien zijn onzuiniger auto's vaak goedkoper in aanschaf. Dit is natuurlijk alleen vanuit kostenoogpunt geredeneerd, vanuit het milieu geredeneerd is het een ander verhaal.

AsconaGT

Gebruiker
mbt tot liter in de kofferbak, er zijn verschillende meet methodes. Sommigen rekenen tot aan het dak. Anderen rekenen de vakjes bakjes en ruimte bij reserverwiel mee en anderen weer niet. Het kan daardoor op papier heel gunstig ogen maar is het niet (of andersom)

Met andere woorden, de liters op papier zegt niet alles. Autoweek carbase rekend het om voor een redelijk vergelijk maar ook daar gaat het aardig mank soms.

Ik rij zelf een Insignia, weet zo niet hoeveel liters die heeft, maar opel rekend tot aan de hoedenplank en zonder de ruimte onder de vloer. Een octavia heeft meer liters op papeier maar is in de praktijk ook groot, maar toch wel kleiner. Dus ik zou naar de aantal liters wat ruim naar kijken.

S90 Inscription

Gebruiker
Ik zou naar een mooie 5 serie, e klasse, v70 station kijken. Mooie grote comfortabele wagens. Met 12k per jaar zullen de brandstofkosten wellicht iets hoger zijn, maar zal je de kop ook niet kosten.

AsconaGT

Gebruiker
Ik zou naar een mooie 5 serie, e klasse, v70 station kijken. Mooie grote comfortabele wagens. Met 12k per jaar zullen de brandstofkosten wellicht iets hoger zijn, maar zal je de kop ook niet kosten.

fijne auto's , maar de topicstarter vraagt om een auto met 3 stoelen op de achterbank. Ze hebben 3 kinderen. zo'n V70 is echt niet heel erg ruim tov een MPV. Een 5 serie en e klasse zit je op de buitenste stoelen inderdaad heel prima. Maar het middelste kind zit dan op zo'n ophoging. Daarnaast hebben beide auto's een grote middentunnel ivm achterwielaandrijving / vierwielaandrijving. Dat zit echt heel vervelend voor de middelste. Je zit echt op zo'n bult en de voeten kun je niet goed kwijt. Dat moet je gewoon echt niet willen. En met 17K kom je dan wel met auto's met de nodige ervaring en de eerste (forse) kosten kunt verwachten.

Als je voor dat geld ook gewoon iets van een veel jongere, modernere scenic of iets kan kopen ie minder kilometers heeft, zuiniger, goedkoper in de maand en waarbij alle kinderen op de achterbank de ruimte hebben lijkt mij dan een betere keuze.

Rene 3286624

Gebruiker
Suzuki Swace 2021 €27.330,-. +-65000km 5 zitplaatsen. Gevonden op Auto Track. Zoektermen: bouwjaar van 2012 tot 2021, gebruikt of tweedehands, elektro/benzine, 60.000 km op de teller. Vermelding ' online einde vandaag.'
Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest.

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Suzuki Swace 2021 €27.330,-. +-65000km 5 zitplaatsen. Gevonden op Auto Track. Zoektermen: bouwjaar van 2012 tot 2021, gebruikt of tweedehands, elektro/benzine, 60.000 km op de teller. Vermelding ' online einde vandaag.'
Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest.
VW Tiguan 1.4TSI 2016 €21.600,-., 2018 €27.000,-. _ €28.000,-.Dit zijn enkele suggesties, niet méér dan dat.
Budget is 17k... dus helaas geen zinvolle suggesties?

ak2

Gebruiker
Bij de kofferruimte kijk gewoon zelf hoe groot die is. Sommige fabrikanten bleken bij een Duitse test enorm te sjoemelen met de opgave.
In de test waren VW en Volvo de grootste sjoemelaars. Bij een model scheelde het maar liefst 300 liter.

De al genoemde Renault Grand Scenic 1.3 is inderdaad een hele goede en betrouwbare optie.
Een andere erg ruime MPV is de Dacia Lodgy.

In het C segment kijk eens naar de Fiat Tipo stationwagon, heel ruim, heel betrouwbaar, erg onderschat en hierdoor voordelig.

In het D segment kijk dan eens naar de Opel Insignia B, Renault Talisman en Ford Mondeo.
Alle 3 zijn opvallend ruim, betrouwbaar, en je krijgt veel auto voor het geld.

Laatst bewerkt:

Frits79

Actieve Gebruiker
Fiat Tipo is niet heel bijzonder en een matige auto daarbij niet echt geschikt voor 3 personen. Kijk dan voor een 500L of X die hebben een vlakkere bank waar je beter met z'n 3en kan zitten.

ak2

Gebruiker
Voor een C segment stationwagon is in mijn ogen de Fiat Stilo zeker geen verkeerde auto.
De auto is hoger dan gemiddeld, je zit rechter op, hierdoor is de auto verassend ruim voor deze klasse. Het is een auto die veel waar voor zijn geld biedt. En in de praktijk is het een hele betrouwbare auto, die voordelig te rijden is.

Je hebt natuurlijk geen 3 echte stoelen op de 2e zitrij. Dan moet je wat anders kiezen.

Ik denk ook dat de TS gewoon wat auto's moet proberen.

Bovenaan