Ford Kapot
Gebruiker
Hoi allemaal,
ik zit al langere tijd met het idee om één van onze auto's zakelijk te gaan rijden. Dit gaat om een Volvo S40 uit 2006 met inmiddels 295k km's op de teller. De dagwaarde schat ik op €3500.
Om kort even de situatie te schetsen. Ik ben in loondienst (40 uur). Hier verdien ik goed en betaal inmiddels ook belasting in de hoogste belastingschaal van 49,5%.
Daarnaast doe ik af en toe wat klusjes als ZZP'er met een jaaromzet van zo'n €3000,-. Hier reken ik BTW over in het hoge tarief (21%). Totaal dus ongeveer €600,- btw per jaar.
Zakelijk rij ik heel weinig. Dat gaat om 1500km per jaar. Privé rij ik echter ruim 15.000km per jaar. Hierbij reken ik de privé kilometers ook mee als woon-werk verkeer voor mijn baan in loondienst.
Wat mij interessant lijkt aan de youngtimer constructie is de bizar lage bruto bijtelling die ik hoef te betalen over deze S40. Dit komt neer op ongeveer €1000,- bruto bijtelling per jaar. Verder zal ik de €3000,- omzet per jaar en €600,- btw bijna volledig opmaken aan MRB, verzekering, afschrijvingen (3500 over 5 jaar) en brandstof. Ik realiseer me ook dat voor het niet bijhouden van privé ritten ik 1,5% BTW moet verrekenen over de nieuwwaarde.
Nu ben ik benieuwd of dit een construcitie is die meer mensen gebruiken om privé goedkoop te rijden met een zakelijke auto. De info die ik kan vinden gaat vooral om ZZP'ers die als hoofdinkomen ZZP'er zijn. Dat is bij mij helemaal niet aan de orde maar lijkt me toch leuk om deze auto zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden.
Nog wat verdere info over de auto:
catalogus waarde: €38.000
verbruik: 7L/100km
17.000km per jaar waarvan 1500km zakelijk
dagwaarde +- €3500
MRB: €53 p/m
verzekering: €30 p/m incl btw
onderhoud: gemiddeld €300 per jaar
ik zit al langere tijd met het idee om één van onze auto's zakelijk te gaan rijden. Dit gaat om een Volvo S40 uit 2006 met inmiddels 295k km's op de teller. De dagwaarde schat ik op €3500.
Om kort even de situatie te schetsen. Ik ben in loondienst (40 uur). Hier verdien ik goed en betaal inmiddels ook belasting in de hoogste belastingschaal van 49,5%.
Daarnaast doe ik af en toe wat klusjes als ZZP'er met een jaaromzet van zo'n €3000,-. Hier reken ik BTW over in het hoge tarief (21%). Totaal dus ongeveer €600,- btw per jaar.
Zakelijk rij ik heel weinig. Dat gaat om 1500km per jaar. Privé rij ik echter ruim 15.000km per jaar. Hierbij reken ik de privé kilometers ook mee als woon-werk verkeer voor mijn baan in loondienst.
Wat mij interessant lijkt aan de youngtimer constructie is de bizar lage bruto bijtelling die ik hoef te betalen over deze S40. Dit komt neer op ongeveer €1000,- bruto bijtelling per jaar. Verder zal ik de €3000,- omzet per jaar en €600,- btw bijna volledig opmaken aan MRB, verzekering, afschrijvingen (3500 over 5 jaar) en brandstof. Ik realiseer me ook dat voor het niet bijhouden van privé ritten ik 1,5% BTW moet verrekenen over de nieuwwaarde.
Nu ben ik benieuwd of dit een construcitie is die meer mensen gebruiken om privé goedkoop te rijden met een zakelijke auto. De info die ik kan vinden gaat vooral om ZZP'ers die als hoofdinkomen ZZP'er zijn. Dat is bij mij helemaal niet aan de orde maar lijkt me toch leuk om deze auto zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden.
Nog wat verdere info over de auto:
catalogus waarde: €38.000
verbruik: 7L/100km
17.000km per jaar waarvan 1500km zakelijk
dagwaarde +- €3500
MRB: €53 p/m
verzekering: €30 p/m incl btw
onderhoud: gemiddeld €300 per jaar