Youngtimer of elektrisch prive

TimelessWheels

Net ingestapt
Ik ben al geruime tijd fan van de youngtimer-regeling, maar ik merk dat oudere auto's (zoals de Mercedes ML, BMW 3-serie en BMW 5-serie) steeds kostbaarder worden naarmate ze boven de 200.000 kilometer komen. Denk aan slijtage van interieuronderdelen, motorrevisies, elektronische storingen en olielekkages.

Omdat ik minder ben gaan rijden (tussen de 12.500 en 17.500 kilometer per jaar), overweeg ik steeds meer om over te stappen naar een elektrische auto voor privégebruik. Dit vooral vanwege de lagere onderhoudskosten. Na een berekening lijkt elektrisch rijden iets voordeliger te zijn, maar een nadeel is dat ik geen mogelijkheid heb om thuis op te laden.

Auto’s die ik momenteel overweeg:

Privé: Kia e-Niro, Nissan Leaf, Tesla Model 3 (rond €19.000)
Youngtimer: Volvo V70 of XC60
Vanwege mijn lengte (2 meter) zoek ik een auto waarin ik comfortabel kan zitten. Ongeveer 75% van mijn kilometers zijn zakelijk, terwijl de rest meestal met mijn gezin is, inclusief twee kinderen in kinderzitjes.

Heeft iemand suggesties of ideeën? Ik sta open voor advies!

Een elektrische auto zou in dit geval wel geschikt zijn. Echter, als je niet thuis kunt laden, ben je aangewezen op openbare laadpunten. Je moet je dan zelf afvragen of je elke 250 tot 350 km, een half tot heel uur wilt doorbrengen aan zo'n laadpunt.

Elektrische storingen kunnen zich bij alle auto's voordoen, en zijn niet voorbehouden aan oude(re) benzine auto's. En als er normaal met een auto is omgegaan, en het voorgeschreven onderhoud is uitgevoerd, hoeven kilometerstanden boven de 200000 geen probleem te zijn.

Van bovengenoemde EV's zou ik de Tesla kiezen. De Nissan zou ik laten staan, vanwege de geringe actieradius. De Kia zou ook een optie kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Nissan Leaf gaat niet passen (puur voor een lange bestuurder, Qasquai ook niet trouwens, pas vanaf X-trail wordt het ok). e-Niro is prima dacht ik.

Ik denk dat je met een Model 3 maar ook e-Niro hele goeie deals kan maken en erg voordelig rijdt. Zeker tov die oude Volvo's.

De vraag is of je patronen een beetje bij de laadpaalsfeer passen.. Woon je in een zéér drukke wijk waar ook gewone parkeerplekjes niet meer te vinden zijn dan wordt een vrije laadpaal waarschijnlijk lastig. Als er dan ook nog kleefboetes zijn van €5/nacht dan wordt het wel erg vervelend.

Echter, als je toch al de hond uitlaat dan vind je het misschien geen enkel punt even de auto een kilometer verderop in te pluggen. Het kan ook zo zijn dat je op je werk eigenlijk al genoeg (voordelig) kan laden, dan is er thuis ook geen enkel probleem.

Een moderne elektrische auto zoals de Kia Niro, Hyundai Kona, Citroën E C4, Tesla Model 3, Skoda Enyag of iets dergelijks zijn prima opties.
Dit zijn auto's die ook prima snel zijn op te laden.

De kans op storingen en dure reparaties is meestal veel lager dan bij een oldtimer/ youngtimer.

Het lijkt me dat je met een elektrische auto best goed uit kunt zijn. Als je die privé koopt en ook (veel) zakelijk gaat gebruiken en je bent ondernemer, dan loont het de moeite om te bestuderen hoe je BTW op bijvoorbeeld de aanschaf en (het weinige) onderhoud dan (gedeeltelijk) zakelijk kunt verrekenen. En je kunt uiteraard jezelf een kilometervergoeding toerekenen. Als je niet thuis kunt opladen loont het wel een prijsvergelijking te maken voor laadpunten in je buurt en ook tussen verschillende pasjes. Ik zou neigen naar een elektrische auto, vooral vanwege de betrouwbaarheid zoals je al noemde. In gebruiksgemak heeft de Tesla Model 3 zich ruimschoots bewezen, zeker ook door het snellaadnetwerk. Ik rijd zelf een ë-C4 en ben daar in de dagelijkse prakijk tevreden over.

Nissan Leaf gaat niet passen (puur voor een lange bestuurder, Qasquai ook niet trouwens, pas vanaf X-trail wordt het ok). e-Niro is prima dacht ik.

Ik denk dat je met een Model 3 maar ook e-Niro hele goeie deals kan maken en erg voordelig rijdt. Zeker tov die oude Volvo's.

De vraag is of je patronen een beetje bij de laadpaalsfeer passen.. Woon je in een zéér drukke wijk waar ook gewone parkeerplekjes niet meer te vinden zijn dan wordt een vrije laadpaal waarschijnlijk lastig. Als er dan ook nog kleefboetes zijn van €5/nacht dan wordt het wel erg vervelend.

Echter, als je toch al de hond uitlaat dan vind je het misschien geen enkel punt even de auto een kilometer verderop in te pluggen. Het kan ook zo zijn dat je op je werk eigenlijk al genoeg (voordelig) kan laden, dan is er thuis ook geen enkel probleem.

Ik denk dat het aantal gevallen van huizen die geen oplaadpunt kunnen hebben (doorgaans een rijtjeshuis) en een kilometer moet lopen voor een laadpunt echt heel erg beperkt is. Ik zit in Den Haag aan het einde van een hofje en heb binnen 180 m 6 laadplekken, waar er bijna altijd wel 1 beschikbaar is, en binnen 300m weer een stuk of 6.
Qua auto zou ik idd kijken naar de tesla of Kia Niro, Hyundai Kona. En even goed kijken of er geen goede einde jaarsdeals zijn van concerns die de CO2 boete willen vermijden. Zou best de moeite waard kunnen zijn.

Ik denk dat het aantal gevallen van huizen die geen oplaadpunt kunnen hebben (doorgaans een rijtjeshuis) en een kilometer moet lopen voor een laadpunt echt heel erg beperkt is. Ik zit in Den Haag aan het einde van een hofje en heb binnen 180 m 6 laadplekken, waar er bijna altijd wel 1 beschikbaar is, en binnen 300m weer een stuk of 6.
...
Nu nog wel ;) Je zit in een grootstedelijke omgeving, ook in flinke dorpen is het prima. Ik hoorde pas nog iemand die ging op bezoek in Zoeterwoude, daar wonen 8000 mensen in dorpse straatjes met rijtjeshuizen. Deze persoon moest toch flink in de benenwagen voor een vrije paal. Er was ook geen bezette paal, het was geen drukke feestdag of iets. Op de terugweg bracht de gastheer hem even met de auto naar zijn auto.. Ook weer opgelost, maar toch..

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan